Apua! Onko meidän ruoka todella niin epäterveellistä että miehen lääkäri
käski miestä lopettaa sen ruuan syömisen mitä nyt syö? Eli kolesteroliarvo oli ollut 7. Mistä sitä sitten tulee? Meillä syödään riisiä, pastaa, niiden lisukkeena naudan jauhelihaa, tonnikalaa, kastikkeissa ei käytetä kovia rasvoja vaan kaikki maitotuotteet ja rasvat ovat meillä joko kevyt-tuotteita tai kasvirasvaa. Aamupalaksi kaurapuuroa.
Öljyä käytetään tosi harvoin. Nuo siis yleisimmät ruuat sekä käydään n. kerran viikossa hampurilaisella sekä ravintolassa. Olemme kumpikin hoikkia. Mutta siis millaisista ruuista kolesteroli voi nousta? Vihanneksia ja hedelmiä mies syö harvoin, minä useammin. Leipänä vaalea ja joskus ruisleipää.
Kommentit (37)
eli margariinit vaihtuu voihin, ei enää ainakaan ranskiksia, paistamiseen öljyä (virgin tai extra vrirgin), ei valmisruokaa.
Valkoisesta jauhosta eroon, eli tummaa leipää, tummaa pastaa ja kokojyväriisiä/viliriisiä tai ohraa.
Pelkkien perunoiden sijaan myös keitettyä/höyrytettyä porkkanaa, parsakaalia, kukkakaalia jne.
Paljon kalaa ja kerran viikossa kasvisruokaa. Ainakin yksi hedelmä päivässä.
kovaa eläinrasvaa! Jos ostatte jauhelihaan, ostakaa max 5-7% rasvaa sisältävää.
Täällä tulikin jo monia hyviä vinkkejä. Vihanneksia ja kasviksi (mihin ei lasketa perunaa!) pitää syödä vähintään puoli kiloa vuorokaudessa. Osa tuoreena, osa kypsennettynä (esim. tomaatti).
Kananmunan käytöön myös huomiota, keltuaiset nostavat kolesterolia.
Runsaan kovan eläinrasvan (maitorasvat esim ja siten voi, punainen maito etc.) käytön on kyllä todettu lukuisissa tieteellisissä tutkimuksissa korreloivat syöpäalttiuden kanssa, joten en todellakaan vaihtaisi kasvirasvoja (kunhan eivät ole kovettettuja) eläinrasvoihin enkä siis margariinia voiksi.
Hyviä, pehmeitä kalarasvoja ja siis rasvaista kalaa pitäisi syödä kaksi- kolme kertaa viikossa ja päivittäin rypsiöljyä tai rasiamargariinia. Kolesteroliarvot voivat nousta, jos ei saa riittävästi hyviä omega3 -öljyjä.
Kyllä niitä ravintosuosituksia tullaan muuttamaan kun on havaittu etteivät kaikenmaailman kevytjutut(esim kasvisrasvatuotteet) auta.
Tosin vielä löytyy kummankin koulukunnan kannattajia ravitsemusasioissa.
Mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa ja täysjyväviljoja, öljy kylmänä ja voit paistamiseen.
Kolesteroliarvot jollain nyt vaan ovat korkeammat kuin toisilla ja ainut mikä tyyliin auttaa on lääkitys, mutta onko sekään nyt sitten terveellistä....
Pahinta on kasvisten, vihannesten, hedelmien yms. syömättömyys sekä
kasvirasvojen käyttämättömyys.
Samoin se, että syötte pastaa, vaaleaa leipää yms.
Ongelma ei siis ole vain se, mitä mies syö vaan myös se, mitä ei syö!!!
päinvastoin. Ja Suomi voi huonosti. Tuo ravitsemusterapeuttikin oli tosi huono vinkki koska siellä opetetaan juuri sitä virallisterveellistä hömppää, josta pitäisi päästä eroon.
Juuri eläinrasvojen käytön väheneminen sekä kasvisten syönnin lisääminen ovat ns. Karjala-projektissa vähentäneet (miesten) ennenaikaisten sydäninfarktien ja sepelvaltimotaudin esintyvyyttä huomattavasti verrattuna siihen, mitä ne ovat olleet.
Eli kovan rasvan käyttö ei todellakaan paranna ihmisen terveyttä. Sen sijaan hiilihydraattien määrää (valkoinen vehnäjauho, peruna, sokeri yms.) voi vähentää rasvoja lisäämällä, mutta käytettävän rasvan tulee olla ehdottomasti PEHMEITÄ KASVIRASVOJA, niistä rypsiöljy on yksi terveellisimmistä, samoin rasvaisissa kaloissa oleva rasva.
Kuiduissa ei ole energiaa, mutta ne auttavat olennaisesti suoliston hyvinvoinnissa, mikä vaikuttaa taas ihmisen terveyteen monella tapaa. Ottakaa käyttöön täysjyvävilja ja ruis. Jos haluatte syödä pastaa, joka kaupasta saa täysjyväpastaa ja ruispastaa, samoin kaurapastaa yms. muuta kuin sitä perusmakaronia, joka on kaikkein haitallisinta. SAma juttu leivissä - valitse tuotteita, joissa on runsaasti kuitua!
KAsviksia ja hedelmiä, marjoja yms. pitää syödä joka päivä. Niiden käyttö pehmeiden rasvojen lisäksi on elintärkeää.
Juuri eläinrasvojen käytön väheneminen sekä kasvisten syönnin lisääminen ovat ns. Karjala-projektissa vähentäneet (miesten) ennenaikaisten sydäninfarktien ja sepelvaltimotaudin esintyvyyttä huomattavasti verrattuna siihen, mitä ne ovat olleet.
Eli kovan rasvan käyttö ei todellakaan paranna ihmisen terveyttä. Sen sijaan hiilihydraattien määrää (valkoinen vehnäjauho, peruna, sokeri yms.) voi vähentää rasvoja lisäämällä, mutta käytettävän rasvan tulee olla ehdottomasti PEHMEITÄ KASVIRASVOJA, niistä rypsiöljy on yksi terveellisimmistä, samoin rasvaisissa kaloissa oleva rasva.
Kunnon voita kun jättää mättämättä sitä muuta paskaa. Todettu on.
Kuiduissa ei ole energiaa, mutta ne auttavat olennaisesti suoliston hyvinvoinnissa, mikä vaikuttaa taas ihmisen terveyteen monella tapaa. Ottakaa käyttöön täysjyvävilja ja ruis. Jos haluatte syödä pastaa, joka kaupasta saa täysjyväpastaa ja ruispastaa, samoin kaurapastaa yms. muuta kuin sitä perusmakaronia, joka on kaikkein haitallisinta. SAma juttu leivissä - valitse tuotteita, joissa on runsaasti kuitua!
KAsviksia ja hedelmiä, marjoja yms. pitää syödä joka päivä. Niiden käyttö pehmeiden rasvojen lisäksi on elintärkeää.
että syövät liikaa eläinrasvoja, sokeria, puhdistettua vehnäjauhoa ja coca-colaa sekä olutta sekä liian vähän kasviksia ja kalaa.
Katsoppa kaupassa ihmisten ostoskärryjä - mitä siellä onkaan? Liikaa kalaa? Liikaa kasviksia? Liikaa rypsiöljyä?
että syövät liikaa eläinrasvoja, sokeria, puhdistettua vehnäjauhoa ja coca-colaa sekä olutta sekä liian vähän kasviksia ja kalaa.
Katsoppa kaupassa ihmisten ostoskärryjä - mitä siellä onkaan? Liikaa kalaa? Liikaa kasviksia? Liikaa rypsiöljyä?
Tästähän on kyse. Ei voita silloin kun mätät hh-paskaa, mutta voita silloin kun syöt terveellisesti ja vähähiilihyraattitietoisesti.
pitäisi sitten lisätä kärryyn voita, kun parempi vaihtoehto olisi lisätä rypsipohjaista margariinia tai öljyä? Ihan samalla tavalla siitä saa energiaa, paljon terveellisemmässä muodossa. Miksi ehdoin tahdoin syödä voita, kun maitorasvojen on todettu olevan haitallisia, kun kerran on parempikin vaihtoehto?
itsekin kun olen ihan pihalla näissä asioissa, tosin se mitä olen enimmäkseen kuullut noista rasvoista on että kasvisrasvat on hyvästä, tästä syystä meillä on margariinia, ja että vaalea leipä pitäisi vaihtaa ruisleipään. No itse en voi ruisleipää oikein syödä, menee siitä maha ihan kuralle :/ Ja tuo punainen maito ihmetyttää tietenkin kun aina tolkutetaan kevytmaidosta että on tervellisempää.Ja että ravitsemusterapeuteillakin olisi väärää tietoa. Kääks. Mutta olen tosi kiitollinen että olette jaksaneet vinkkejä antaa, hedelmiä ja vihanneksia on lisättävä ja roimasti.
ap
Siis alkoholisteilla ja maksasairailla on matalat kolesterolit. Mutta alkoholista on sitten muuta haittaa. Pieni lasi punkkua päivässä laskee kolesterolia. Enempää ei kyllä sitten kannata ottaa, kun voi rasittaa maksaa.
kovat rasvat pois, pehmeitä tilalle. SOkerin käyttöäkin vähensi, sekä keinomakeutettuja tuotteita.
itsekin kun olen ihan pihalla näissä asioissa, tosin se mitä olen enimmäkseen kuullut noista rasvoista on että kasvisrasvat on hyvästä, tästä syystä meillä on margariinia, ja että vaalea leipä pitäisi vaihtaa ruisleipään. No itse en voi ruisleipää oikein syödä, menee siitä maha ihan kuralle :/ Ja tuo punainen maito ihmetyttää tietenkin kun aina tolkutetaan kevytmaidosta että on tervellisempää.Ja että ravitsemusterapeuteillakin olisi väärää tietoa. Kääks. Mutta olen tosi kiitollinen että olette jaksaneet vinkkejä antaa, hedelmiä ja vihanneksia on lisättävä ja roimasti.
ap
Muutimme kolme kk sitten suomeen ja käääks kun olen kaupassa ymmälläni! Mekin koitamme syödä terveellisesti koska miehellä 1.tyypin diabetes. Hyvin olen löytänyt tummat pastat,riisit ja maakronit, mutta kun menen esim. margariini hyllylle olen ihan sanaton sen määrän kanssa. En ole vielä jaksanut lukea kaikkea tuoteselosteita läpi, että löytäisin sen terveellisimmän. :(
Miehellä on pian taas aika ravitsemusterapeutille ja ajattelin itse ahtautua mukaan ja kysyä apua suomalaiseen terveeseen syömiseen :)
Joten et ole yksin ongelmasi kanssa ap!
ja AINA on kolesteroliarvot olleet IHANTEELLISET!
Ja HUOM: Minulla on toiselta puolelta sukua vielä rasitteena korkea kolesteroli...!
Minä syön "mitä haluan", vaikka tosiaan läskiä on kropassa liikaa, niin olen huomannut kaksi asiaa:
*painoni ei nouse yli 90kg vaikka mitä tekisin
*kolesteroliarvoni ovat olleet koko ajan hyvät, vaikka paino on vaihdellut aikuisiällä 55-90kg välillä.
Minun vinkkini on se, että heivaa KAIKKI light -ja kevyttuotteet pois, ja ala syödä normaalia (mahdollisimman vähän käsiteltyä!) ruokaa. Eli juo kokis kokiksena, ja käytä Oivariinia/rypsiöljyä ruuanlaitossa jne.
Pastaa en pahemmin syö (joskus lasagnea tmv.) usein perunaa ja erilaisia kasviksia/uunijuureksia jne. Lihana kaikkea muuta paitsi kanaa, eli kuhasta ja naudasta loheen ja sikaan sekä lampaaseen ja poroon.
On TUTKIMUS jossa huomattiin että tämä "suomessa keksitty maailman valloituksen tehnyt" kolesterolin laskija margariini ALUKSI laskee kolesteroliarvoja, mutta kroppa toimii niin, että vähän myöhemmin alkaa jokainen "kolesteroli" tarrautua kroppaan tiukemmin kiinni...!
Eli vähän sama juttu kun säästöliekki jutussa; treenaat enemmän ja syöt vähemmän -et laihdu koska kroppa saa liian vähän energiaa ja alkaa käymään säästöliekillä.
Miettikää miten KÄSITELTYJÄ erilaiset ligat tuoteet ovat?! Niitä ei voi lähellekään verrata "oikeaan ruokaan". Kannattaa suosia mahdollisimman paljon itse tehtyä ruokaa jne. Ja toki lisätä kasviten määrää, mutta jos tekee esim. kasviskraatinia ruuaksi, niin käyttää siihen kunnon kermaa ja juustoa, ei mitään "kevyttuetteita".
...Niin ja katsokaapa joskus paljonko eroa niissä "kevyt juustoissa" on esim. tavalliseen juustoon! Kyse on muutamista hassuista kalorista, eli ottamalla pari siivua päivässä vähemmän säästää saman kalorimäärän minkä "säästäisi" kumijuustoa syömällä.
Vaaleita jauhoja ja leipää kyllä menee ja sitä ruisleipää vähemmän. Täytyy siis vaihtaa ruisleipään ja voihin. Leivän päällä syö juustoa ja kalkkunaleikettä sekä floraa.
ap