Ylipainoiset ja muutkin käykääpäs katsomassa.
Olin aika yllättynyt että suomessa on 30% ihmisistä normaalipainoisia!
60-70% ylipainoisia. Voiko tää oikeesti pitää paikkansa??
Hei ihan oikeasti te ylipainoiset tehkää jotakin niille kiloille. Ei ole teidän asia pelkästään vaan se vaikuttaa muihinkin ihmisiin.
http://www.katsomo.fi/?progId=12635
Kommentit (35)
Olen ollut kasvissyöjä nyt 19 vuotta ja asunut tuosta ajasta melkein koko ajan Suomessa ja kyllä, kasvisruoka ON todella kallista täällä Suomessa!!!
Se, joka väittää, että vitosella saa syötyä hyvin ja hyvää kasvisruokaa päivässä täällä Suomessa, niin on todella väärässä. Itse ostan ruoan sieltä mistä sitä halvimmalla saa, kuljen tarjousten perässä, eikä kasviksia ja hedelmiä tosiaankaan saa halvalla. Silloin, kun ei ole isot tulot, niin uskon kyllä, että on helppo ratketa juuri siihen ranskalaiset perunat- pussiin, ja se nyt ei ole terveellistä kasvisruokaa nähnytkään.
Lihavien ihmisten arvostelijoilla on aina joku oma ongelma, toisten arvosteleminen ei todellakaan ole aikuismaista eikä varsinkaan fiksua käytöstä.
esim. kasvissosekeitto tai linssikeitto. Teet helkkarin ison kattilallisen, eikä mene kuin pari euroa. Siitä syö vaikka kuinka monta kertaa. Ei kevyt ruoka tarvitse olla niitä salaatteja vaan, kyllä kasviksia löytyy edullisemminkin. Se on tietty eri asia mihin ittensä totuttaa.
tekijä! On ihmisystävälistä yrittää saada joku lihava luopumaan itsepetoksestaan, se on ainoa tie elämänmuutokseen.
En ymmärrä mistä näitä älykääpiöitä oikeesti löytyy niin hitosti?? Vai onko ne kaikki
vaan tällä palstalla?
Lihavien ihmisten arvostelijoilla on aina joku oma ongelma, toisten arvosteleminen ei todellakaan ole aikuismaista eikä varsinkaan fiksua käytöstä.
Pitääkö tässä vaan alkaa hyssyttelemään? Et ole tainnut yhtään seurata mediaa/uutisia siitä mihin suuntaan ollaan menossa.
Jos vanhemmat on ylipainoisia niin lapset saa aika huonon mallin.
En ymmärrä mistä näitä älykääpiöitä oikeesti löytyy niin hitosti?? Vai onko ne kaikki
vaan tällä palstalla?Lihavien ihmisten arvostelijoilla on aina joku oma ongelma, toisten arvosteleminen ei todellakaan ole aikuismaista eikä varsinkaan fiksua käytöstä.
Läskien kootut selitykset:
1) "lihavat" geenit
2) hidas aineenvaihdunta
3) isot luut
4) lapset, joiden jälkeen ei tietenkään koskaan voi enää olla normaalipainoinen, kun tuli niin kauhiasti niitä raskauskiloja, jotka eivät johtuneet tietenkään ylensyönnistä vaan hormoneista
5) hormonit
6) ajanpuute
7) rahapula
Minä sanon, että oikeita syitä on tasan yksi: LAISKUUS.
Itse olen ollut viimeiset 5 vuotta persaukinen, opiskeleva ja töissä käyvä yh. Rahat aina loppu ja kiire koko ajan. Ei tosiaan aikaa liikunnalle. Jotenkin olen onnistunut (mielestäni juuri elämäntyylini takia) kuihtumaan tänä aikana 48-kiloiseksi. Kyllä KÖYHÄ ja kiireinen on pikemmin liian laiha kuin liian lihava. 20 tunnin työ- ja koulupäivät kun vievät helvetisti energiaa ja kun ei ole varaa syödä PALJON, ei keho saa sitä ylimääräistä energiaa.
En usko hetkeäkään, että joku tekee 20 tuntia päivässä aktiivista työtä, syö yhdestä ranskispussista viikon ja onnistuu silti olemaan ylipainoinen syömättä turhan isoja annoskokoja. Liikunta on hyvä lisä TERVEESSÄ laihduttamisessa ja tekee keholle muutenkin ihmeitä (sydämelle, verisuonille, kiinteyttää...), mutta ylipainon tiputtamiseen sitä ei tarvitse. Riittää kun syö vähemmän kuin kuluttaa.
Kuka vaan voi syödä säännöllisesti ja pieniä annoksia. Se, miten täyspainoisesti, monipuolisesti, hyviä raaka-aineita jne, on sitten eri asia.
Mitäs, jos kolmonen luopuisit niistä iltaisista kaloripommeistasi (joita ihan varmasti vedät aika ison kalorimäärän edestä) ja vaikka keität ison annoksen kasviskeittoa, jota otat töihin/kouluun mukaan muovirasiassa? Tai otat kuivattua leipää/vähäkalorisia keksejä, mehukeittoja ym. mukaan päivän mittaan mussutettavaksesi.
Ihan hirveää skeidaa tuo, ettei muka VOI syödä mitenkään muuten, kuin kerran päivässä illalla kauhean epäterveellisesti ja paljon kerralla, koska on kiireinen ja köyhä. Kerro miksi et voi ottaa eväitä mukaasi ja syödä näin pieniä annoksia säännöllisesti? Miksi et voi korvata niitä ranskiksia jollain muulla halvalla ja nopealla? Miksi minä olen laiha samassa elämäntilanteessa kuin sinä ja syön 4-5 pientä ateriaa päivässä?
huomannut, että lihavat mättävät ruokaa lautaselle ihan eri lailla kuin laihat. Eli minä väitän - kokemuksesta - että kyse on annoskoosta. Eikä siitä, onko kyse ranskalaisista vai ei.
paljonkos perunaa, siis oikeaa perunaa saa rankalaisten hinnalla?
Niin ja toisaalta pelissä ranskiksissa ei ole mielettömästi rasvaa. katso vaikka pussin kyljestä.
Olen ollut kasvissyöjä nyt 19 vuotta ja asunut tuosta ajasta melkein koko ajan Suomessa ja kyllä, kasvisruoka ON todella kallista täällä Suomessa!!!
Se, joka väittää, että vitosella saa syötyä hyvin ja hyvää kasvisruokaa päivässä täällä Suomessa, niin on todella väärässä. Itse ostan ruoan sieltä mistä sitä halvimmalla saa, kuljen tarjousten perässä, eikä kasviksia ja hedelmiä tosiaankaan saa halvalla. Silloin, kun ei ole isot tulot, niin uskon kyllä, että on helppo ratketa juuri siihen ranskalaiset perunat- pussiin, ja se nyt ei ole terveellistä kasvisruokaa nähnytkään.Lihavien ihmisten arvostelijoilla on aina joku oma ongelma, toisten arvosteleminen ei todellakaan ole aikuismaista eikä varsinkaan fiksua käytöstä.
Läskien kootut selitykset:
1) "lihavat" geenit
2) hidas aineenvaihdunta
3) isot luut
4) lapset, joiden jälkeen ei tietenkään koskaan voi enää olla normaalipainoinen, kun tuli niin kauhiasti niitä raskauskiloja, jotka eivät johtuneet tietenkään ylensyönnistä vaan hormoneista
5) hormonit
6) ajanpuute
7) rahapulaMinä sanon, että oikeita syitä on tasan yksi: LAISKUUS.
Toi on NIIIIIIN totta
mutta EI KIIRE JA KÖYHYYS.
Ja turha taas saivarrella ja mennä ääripäihin. Ei kai kukaan täysin kasvisruokavaliosta puhunutkaan (joo, se, että pelkällä kasvisruokavaliolla saa pitkällä aikavälillä syötyä monipuolisesti, terveellisesti ja tasapainoisesti tosiaan vie jonkin verran rahaa; ihan saman verran varmasti ainakin kuin lihapitoinenkin ruokavalio)...Kyse on siitä, että eurosopperin euron ranskikset tuskin ovat ainoa köyhän ihmisen ruokavaihtoehto! Köyhän ei todellakaan tarvitse syödä rasvaista, kaloripitoista ja raskasta vain siksi, että on köyhä. Ja ainakaan köyhän nyt ei missään nimessä tarvitse syödä vain illalla ja silloin sitten liikaa!
Tämän ketjun kakkonen elää kyllä sellaisessa itsepetoksessa ja tekosyiden verkossa, että oksat pois!
tervesin: köyhä, kiireinen ja alle 50-kiloinen!
aamulla herätys klo 6.00. Kävin suihkussa, puin päälleni, laitoin lapselle vaatteet/koulurepun/aamiaisen/välipalan valmiiksi. Pakkasin olkalaukkuuni eväsrasiaan ITSETEHDYN SÄMPYLÄN, jonka väliin laitoin PiRKKA EDAM-juustoa ja PIRKKA possunleikettä sekä PIRKKA costarica-kahvia termariin. (aika pirun halpa aamiainen, sämpylöitä leivon ehkä kerran kuussa ja laitan niitä pusseihin pakkaseen). Lisäksi pakkasin käsilaukkuuni annoksen itse tehtyä makaronilaatikkoa (makaronia, PIRKKA-naudanjauheliha, munamaito: halpaa kuin mikä), pussillisen PIRKKA rusinapähkinäseosta ja riisikakkuja.
6.50 lähdin 1. työpaikalleni kaupungin toiselle puolelle. Söin itsetehdyn sämpyläni ja kahvini matkalla (metromatka kestää miltei puoli tuntia). Olin ensimmäisessä työssäni (OPETTAJAN SIJAINEN) klo 8.00-13.00. Taukoa 15 minuuttia, jona aikana lämmitin kahvihuoneen mikrossa makaronilaatikon ja söin sen kahvin kanssa. Säästin näin 3.3 euroa ruokailumaksua (joka olisi siis mennyt, jos olisin syönyt työpaikalla eli koulussa; joskus teen niinkin).
13.00-13.40 matka toiseen työpaikkaani, matkalla söin rusinapähkinöitä ja työpaikalle päästyäni minulla oli vielä 20 min. aikaa, jolloin join kahvia termarista ja söin riisikakun.
Toisessa työssä (PAKKAAJA POSTIMYYNTIFIRMASSA) klo 14.00-17.00. (Nassutin yhden riisikakun vielä myöhemmin). Kotona 17.30.
Tarkastin lapsen läksyt, tein nopeasti ruokaa (lämmitin aiemmin ylijääneen riisin ja paistoin sekä minulle että lapselle 4 euroshopper-kalapuikkoa ja yhdet kananmunat). Söin ruuan samalla, kun katselin huomisia tuntisuunnitelmia.
Nyt olen lapseni kanssa urheiluhallilla, jossa hänellä treenit (itse kannettavalla; pitäisi opiskella, mutta hairahduin nettiin). Kohta kotiin ja iltapalaksi varmaan joko itse tehtyä sämpylää (samat pääliset kuin aamuleivässäni), lisäksi voin napostella vaikka porkkanoita, joita rakastan (halpoja!) ja ehkä omenaa.
Illalla vielä lapsen nukahdettua teen koulutöitä, jos jaksan (graduani itse asiassa väännän joka ilta kun vaan jaksan.) Juon todennäköisesti ihan vettä, johon puristan sitruunaa (hyvää, piristävää, c-vitamiinipitoista), joskus juon teetä hunajalla.
Voilá, olen syönyt pieniä annoksia pitkin päivää, vaikka olen ollut kahdessa työssä, opiskellut ja hoitanut yksin lapseni. Olen saanut kaksi lämmintä ateriaa ja ruokaympyrästä viljatuotteita, lihaa, kalaa, kasviksia, pähkinöitä...
Ja mitat olivat 163/49-51 (en tiedä tarkkaan, ei ole vaakaa kun edellinen meni rikki, eikä ole VARAA ostaa uutta).
Keksitkääs vähän paremmat selitykset kiloillenne, kuin köyhyys ja työmäärä...
amppelissa kesällä kasvamaan.. vaikka ei olisikaan parveketta...
Salaattia voi istuttaa ruukkuihin sisälle, samoin yrttejä....
Ja monesti kaupan salaatit voi pistää multaan ja saada siitä vielä
toisen salaatin kasvatettua.. Itse teen kesällä aina näin kun ostan salaatin...
Mä sanon myös, seli seli.. Ei se ole rahasta kiinni vaan omasta jaksamisesta.
Pilko isot määrät hyviin tupperin kippoihin valmiiksi joten ei tarvitse koko ajan
pilkkoa ja nähdä vaivaa :D
Kenenkään on turha sanoa että terveellinen ruoka olisi kalliimpaa. Kun ei ole ei.
Me tehtiin miehen kanssa ruokaremontti aikoinaan, aloimme syömään terveellisesti ja samalla vähemmän koska annoskokoa oli vara pienetää. Ruoka lasku puolittui valehtelematta ja niin mekin.
Roskaruoka se vasta kallista onkin. Kyse on valinnoista, kinder-muna maksaa saman verran kuin kurkku.