Tuliko miehesi aina neuvolaan mukaan
Kommentit (98)
Halusi tulla ja mielestäni kannattaa tiedon jakamisen kannalta. Sama info moelmmille samalla kertaa.
halusi itse ollakin. Hän halusi olla mukana odotuksessa, olla kuulemassa mitä pikkukaverille kuuluu ja kuulla kuinka sydän sykkii. Eikä meillä mitään salattavaa ole. Voin ihan hyvin jutella ruokavaliosta tai turvotuksesta mieheni kuullen. Hän myös kysyi kysymyksiä itsekin. Hän vain on sinut itsensä kanssa ja uskaltaa tehdä mitä haluaa. :)
Ensimmäisellä kerralla oli kyllä mielestäni ihan oikeasti hyödyllistä asiaa myös miehelle, siis th kyseli perinnöllisistä sairauksista ja kyllä miestäkin kiinnosti kuulla raskauden kulusta ja mitä palveluita kuntamme tarjoaa (ultrat, verinäyteseulat yms.). Loppupuolella sitten sovimme th:n kanssa yhden pidemmän ajan, jolloin on paremmin aikaa jutella vauvan hoitamisesta yms. kun tosiaan aika rutiinikäyntejä useimmat olivat. Sinne sitten tuli mies mukaan, niin minun pyynnöstä kuin hänen omasta tahdostaankin. Meillä ei siis ollut valmennusta ollenkaan, paitsi yksi tunti sairaalassa.
Vauvan ensimmäisen vuoden aikana isä on ollut lähes joka kerta mukana lastenneuvolassa, ollaan saatu sovittua aika aina aamuun tai iltapäivään niin, että osuu miehen työajan liukumaan. Joka kerta on ollut jotain kysyttävää, esim. kiinteiden aloitus, ja näistä mies on kiinnostunut kuulemaan ihan yhtä lailla kuin minäkin.
Tuli/ tulee mielellään.
Sekä ekassa että tässä tokassa raskaudessa. Ei ole päässyt, eikä pääse joka kerta, mutta aina tulee kun päädrr ja jos erityisen tärkeä käynti, kuten äippäpoli tms, niin järjestää niin, että pääsee mukaan.
että jos ei kertaakaan näe isää raskauden aikana neuvolassa, niin jossain vaiheessa tulee ero. Kuulemma poikkeuksetta käynyt näin.
No, meillä mies kävi joillakin kerroilla, ei kaikilla. Ultrissa oli kaikissa mukana.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi miehen pitäisi olla neuvolassa mukana.
Nykyiselläänhän tämä systeemi on ÄITIYSneuvola, ei suinkaan perhe- tms, eli ainakaan meidän neuvolassa ei isälle ole mitään roolia.
Enkä rehellisesti sanottuna ymmärrä miksi isälle pitäisi jotain roolia kehittää.
Odotukseen ja vauvantuloon voi valmistautua muutenkin kun olemalla mukana kun tulevaa äitiä punnitaan ja otetaan pissanäytteitä. Oma mieheni on ainakin lähes täydellinen isä, ollut sitä jo heti ensimmäisen lapsen synnyttyä.
myös esikoisemme oli mukana neuvola kerroilla, kun kuopusta odotimme.
en silti oiken ymmärrä miksi miehen pitäisi siellä äitiysneuvolassa käydä.
Kyllähän siellä näki näitä aggressiivisia vaimonkyttääjiä, hysteerisiä vouhkaajamiehiä (silläsupistikerranviimeviikolla nytmävaadinettäsepääseejatkotutkimuksiin), vaimon mukaan pakottamia miehiä nurkassa istumassa ja sitten sellaisia perusmukavia perusjamppoja, jotka tulivat neuvolaan kun vaimon mukaan Kaksplussassa sanottiin että miehen kandee tulla neuvolaan. Mutta koskaan en ole kuullut (työssä, ystäväpiirissä tai minkään verkoston kautta), että miehellä oikeasti olisi joku rooli tai jotain tekemistä siellä äitiysneuvolakäynnillä, tai että mies siitä itse jotenkin hyötyisi, tai että se auttaisi jotenkin valmistautumaan isyyteen.
Noh, kukin tyylillään. Meillä kyllä äiti ihan itse osasi käydä mittauttamassa kohdunkaulansa ja verenpaineensa, iskä sitten osallistui kyllä vauvanhoitoon.
*EN TODELLAKAAN YMMÄRRÄ*
en silti oiken ymmärrä miksi miehen pitäisi siellä äitiysneuvolassa käydä.
Kyllähän siellä näki näitä aggressiivisia vaimonkyttääjiä, hysteerisiä vouhkaajamiehiä (silläsupistikerranviimeviikolla nytmävaadinettäsepääseejatkotutkimuksiin), vaimon mukaan pakottamia miehiä nurkassa istumassa ja sitten sellaisia perusmukavia perusjamppoja, jotka tulivat neuvolaan kun vaimon mukaan Kaksplussassa sanottiin että miehen kandee tulla neuvolaan. Mutta koskaan en ole kuullut (työssä, ystäväpiirissä tai minkään verkoston kautta), että miehellä oikeasti olisi joku rooli tai jotain tekemistä siellä äitiysneuvolakäynnillä, tai että mies siitä itse jotenkin hyötyisi, tai että se auttaisi jotenkin valmistautumaan isyyteen.
Noh, kukin tyylillään. Meillä kyllä äiti ihan itse osasi käydä mittauttamassa kohdunkaulansa ja verenpaineensa, iskä sitten osallistui kyllä vauvanhoitoon.
miten isän saisi aidosti otettua mukaan raskauden ajan seurantaan? Miten voitaisiin tukea tulevan isän isyyttä ja vanhemmuutta? Entäs parisuhde? Miksei voisi näistä asioista keskustella? Ja tekee se isällekin hyvää opetella vauvan hoidon perusasioita. Säästyttäisiin monelta avioerolta, jos isän annettaisi kantaa vastuunsa vauvan hoidossa.
Sen lisäksi tuli mun tuekseni kun toisella kertaa näytti välillä kuin jotain olisi menossa pieleen raskauden kanssa. Niin kauan kun asiat menivät hyvin omalla painollaan, se koki että hänelle riittää tuo yksi ultra. En pitänyt sitä mitenkään pahana.
ja kaupungilla törmättiin. Mutta se tuntui musta aivan uunolta idealta loppujen lopuksi. Kohdunsuun tilanne tsekattiin sermin takana, otettiin verenpaineet ja sf-mitta. Ei sillä ollut siellä mitään virkaa. Jokaisen raskauden kolmessa ultrassa on ollut mukana, samoin synnytyksessä ja ekan synnytysvalmennuksessa, mutta musta nuo neuvolareissut vaan on niin turhia miehelle.
eikä ultrissakaan mukana, enkä olisi huolinutkaan.! Kaikissa synnytyksissä on mukana ollut, ei paijaamassa päätä, vaan filmaamassa synnytystapahtuman.
avomieheni on ollut mukana kaikilla neuvolakäynneillä ihan omasta tahdostaan ja kiinnostuksestaan. Eikä tosiaankaan ole mikään vaimon kyttääjä, kai mies saa käydä jos tahtoo kun tällainen mahdollisuus on?? Minun mielestäni ei kuitenkaan ole mitenkään ihmeellistä jos mies ei tahdo mukaan neuvolaan.
jokainen tyylillään
miten ne suuret ultrat sitten eroaa äitiysneuvolakäyntien ultrista?
Raskausaikana (jos kaikki on ok) pääsi täällä kerran ultraan perhesuunnitteluneuvolaan.
Enkä painostanut.. neuvolantäti kyllä sanoi moneen otteeseen, että voi tulla mukaan, mutta en katsonut sitä tarpeelliseksi.
Kun vauvaa vietiin ensimmäistä kertaa näytille neuvolaan, silloin kyllä tuli mukaan.
Minä oon käynyt siis yksityisellä gynellä "neuvolassa" ja sitten ne kolme isoa ultraa on tehty aina synnärillä, joissa mies on ollut mukana. Ja mukana siksikin, kun kyse on kuitenkin sikiön "terveystarkastuksesta" sikiöpoikkeavuuksien poissulkemiseksi, niin olen mielelläni pyytänyt mieheni tuekseni mukaan jos kurjia uutisia tulisikin.
.miten ne suuret ultrat sitten eroaa äitiysneuvolakäyntien ultrista?
Keskusäitiysneuvolassakin ultraaja on terkkari.
Ultrissa kyllä kävi ja synnytyksiin toki osallistui. En tiedä, miksi hänen olisi pitänyt olla äitiysneuvolassa mukana ja olisi hänen työnsäkin puolesta ollut vaikea järjestää vapaa keskellä päivää (lääkäri itse).
mukana muutamalla neuvolakäynnillä, molemmissa ultrissa ja synnytysvalmennuksessa ja tietysti itse synnytyksessä.
Toisen lapsen kanssa oli mukana molemmissa ultrissa ja synnytyksessä (valmennuksiin emme enää osallistuneet).
Tämän kolmannen kanssa ei päässyt mukaan np-ultraan, kun lapset oli poissa päiväkodista flunssan ja kuumeen takia. Rakenneultrassa oli mukana ja synnytykseen tulee mukaan.
Ihan perusneuvolakäynneillä isän läsnäolo on mielestäni kyllä ihan turhaa. Kyllä minä osaan antaa pissanäytteen ja käydä puntarilla ihan ilman miestänikin.
Isompia lapsia vie neuvolaan, hammaslääkäriin, lääkäriin ym se kumpi paremmin ehtii. Varsinkin nyt kun minäkin olen töissä se on helposti itseasiassa ollut mieheni.
sen verran turhia, että en kaivannut miestä mukaan. Kaikissa ultrissa oli kyllä mukana jokaisen lapsen odotuksessa kuten myös synnytyksissä.