Tuliko miehesi aina neuvolaan mukaan
Kommentit (98)
eikä synnytyksessäkään ollu mitään apua tai no puudutti kun alapääntikkejä ommeltiin.....
Kunta tarjoaa tasan kaksi ultraa: ensimmäisen n rv12 (=niskapussiultra) ja toisen n rv 20 (=rakenneultra)
Ei meillä Jyväskylässä ainakaan. Täällä on itseasiassa tasan yksi ultra, jossa tarkistetaan, että alkio on kohdussa ja sydän lyö.
Mitään muuta ultraa ei kunta tarjoa automaattisesti, np-ultraan "pääsevät" muistaakseni yli 30-vuotiaat.
Meillä neuvolakäynti koostui siitä, että käytiin käytävässä yksinöön puntarilla ja tekemässä pissatesti. Terkka mittasi verenpaineen, hemoglobinin ja kuunteli sydänäänet. Sitten varattiin seuraava aika. Aikaa meni max. 20 minuuttia. Koska kaikki eteni normaalisti, en ole keksinyt tähän päivään mennessä syytä miksi miehen olisi pitänyt olla pois töitä tuon edellä kuvatun takia.
Oli mukana ultrissa joissa kävimme yksityisellä ja synnytyksessä sekä vauvojen ekalla neuvolakäynnillä. Lisäksi nykyisin käytännössä hoitaa lasten neuvolakäynnit, koska on töissä lähempänä neuvolaa ja päiväkotia kuin minä.
Miehellä mahdollisuus joustaa helposti työajoissa, itse halusi tulla mukaan. Koki jotenkin pääsevänsä paremmin sisälle siihen isäksi tuloon siten, tai jotain.. Valitti itseasiassa usein että miksi isille ei ole mitään järjestetty.. Meillä oli kyllä hyvä terkkari, huomioi miehenkin hyvin ja keskustelivat aina hänen tuntemuksistaan tai meidän parisuhteesta yms silläaikaa kun olin vaikka pissanäytettä antamassa. Musta oli kiva kun mies oli melkein aina mukana (loppuajasta ei jokaiseen viikottaiseen pissanäyte+verenpaine kontrolliin tullut, ei ollut niiden takia järkeä säätää työaikoja kun niissä käynneissä ei yleensä mennyt kun 15min.)
Myös lastenneuvolassa on ollut melkein joka kerta mukana. Huomennakin kun on 1v3kk neuvola, vaihtaa aamuvuoron iltavuoroon, koska haluaa ehdottomasti tulla. :)
Kävin ensin vessassa antamassa verinäytteen. Sitten sisään terkkarin huoneeseen jossa mitattiin verenpaine ja paino. Siinäpä se melkein oli. Mitä ihmettä mies olisi siellä tehnyt mukana?
miksi mies ei tykkäisi katsoa lasta ultrassa ihan niin kuin nainenkin???
*EN TODELLAKAAN YMMÄRRÄ*
piti olla töissä. Esikoisesta oli eka kerralla ja molempien lapsien ultrassa kylläkin.
Mies on ollut mukana yhden kerran; Ensimmäisen lapsen rakenneultrassa. Ja tiettty kaikissa synnytyksissä on ollut mukana. Paitsi ekassa synnytyksessä ei päässyt lopuksi mukaan hätäsektioon.
Mulle henk.koht. asia on ok. En ole miestä neuvolaan, muihin ultriin tms. käynneille edes tahtonut mukaan. Joskus oon miettinyt, että luullaankohan mua yh-äidiksi mutta kaipa ne sieltä papereista näkee, että mieskin on olemassa.
Säälivimmät katseet olen saanut vastaanottoaulassa niiltä muilta äideiltä, jotka istuvat vuoroaan odottamassa käsikynkässä miestensä kanssa :)
Kävin ensin vessassa antamassa verinäytteen. Sitten sisään terkkarin huoneeseen jossa mitattiin verenpaine ja paino. Siinäpä se melkein oli. Mitä ihmettä mies olisi siellä tehnyt mukana?
Ehkä sun miehelläkin saattais olla jotain kysyttävää. Eikö teillä kuunnella vauvan sydänääniä? ehkä se isä haluaisi myös kuulla edes kerran ne.
lapsia on 3 kpl. Mukana on ollut kaikkien rakenneultrassa ja synnytyksessä.
oli aina mukana, ainoostaan yhden lääkärineuvolan jätti väliin. Meidän neuvolassa tehtiin kyllä paljon muutakin kun pissattiin purkkiin ja mitattiin hb. Joka kerta oli tavallaan joku aihe, mistä puhuttiin. Kerran oli Kelan tuet, silloin oli hyvä, että mieskin oli kuuntelemassa. Ja kun puhuttiin esim. imetyksestä, th huomioi aina myös miehen. Kertoi, kuinka mies voi tukea äitiä imetyksessä, miltä miehestä voi tuntua, kun lapsi alkuun on niin kiiinni äidissä ja kaikkea muuta tärkeää.
Ja kun joku aiemmin sanoi, että aikoo pyytää miehen perhevalmennukseen: sehän siis todellakin on PERHEvalmennus, ei nykyään enää mikään synnytysvalmennus. Meillä ainakin puhuttiin nimenomaan koko perheestä ja parisuhteesta.
Ehkä sun miehelläkin saattais olla jotain kysyttävää. Eikö teillä kuunnella vauvan sydänääniä? ehkä se isä haluaisi myös kuulla edes kerran ne.
Juteltiin joo ihan mukavia, meillä on ollut ihan mahtava terveydenhoitaja. Mutta ei mulla ole raskauden suhteen niin kauheasti ollut mitään sellaista mistä olisin halunnut keskustella eikä edes kysymyksiä, edes ekassa raskaudessa - se vaan meni omalla painollaan. Ihan toinen asia on olleet lastenneuvolat, joissa on sitten ihan eritavalla kysymyksiä ja niihin meillä on mies lasta paljon vienytkin.
Ja meillä mies oli siis mukana ultrissa joissa kyllä sitten samalla kuuli ne sydänäänetkin :) Tuo raskauden seuranta oli jotenkin enemmän sellaista kontrollointia.
Enhän tuo häntä mukanani "korvalääkäriinkään" jos mulla on korva kipeä. Mitä se siellä tekisi? Meillä ei äitiysneuvolassa ole mitään erikoista miehelle, pissin purkkiin, mittautan paineet ja se siitä.
Ainoastaan ultrissa on mies ollut mukana ja synnytyksissä.
Esikoisodottajilta ymmärrän halun ottaa mies mukaan; kaikki on uutta ja ihmeellistä, vatsassa kasvaa uusi elämä, meidän vauva. Kaikki paikat pursuaa muutenkin Odotusta ja kaikkea siihen liittyvää ja _hyvän_ isän roolia korostetaan ja peräänkuulutetaan joka paikassa.
Meillä mies on tietenkin tunnustellut potkuja kotosalla, nähnyt ultrat ja ollut synnytyksissä tukena ja apuna. Mutta meillä isäksi on kasvettu juurikin silloin, kun vauva on ensikertaa isän käsille laskettu.
Omasta halusta. Terveydenhoitaja tykkäsi kovasti kun isäkin tuli tutuksi ja kyseli tulevalta isältä kovasti kaikkea. Mun mies tais vähän ihastua siihen hoitsuun :)
Mukava se oli myös mun mielestä.
Ultrassa on aina ollut mukana ja tottakai synnytyksissä.
Sen vauvan kanssa sillä ehkä on jotain tekemistä.
Mutta kyllä mun täytyy sanoa että ihmettelen näitä naisia jotka eivät olisi miestään edes huolineet mukaan jos mies olisi halunnut tulla. Tulee mieleen että nää on niitä naisia jotka omivat vauvan itselleen sen synnyttyä, unohtavat miehen kokonaan ja sen että lapsella on myös isä joka varmasti mielellään osallistuisi lapsen hoitoon ja kasvattamiseen.
Siis kaikkien kolmen odotuksen aikana. Eli esikoisen ekassa nlassa. Ei tarvinnut painostaa, mutta ei nyt tosiaan kaikkiin olis tarvinnut tullakaan mukaan.
jos haluaisi tulla. Mutta eipä mies ole neuvolaan halunnut enkä minä ole hänen läsnäoloaan tarpeelliseksi kokenut. On ollut mukana ultrissa, perhevalmennuksissa ja synnytyksessä. Ja ERITTÄIN VAHVASTI vauvan ja lasten päivittäisessä hoidossa.
Toiselta taisi olla ultrissa (paitsi kokoarvioultran kävin yksin). En edes ajatellut, että olisi jotenkin oltava mukana. Mutta jos ois halunnut, ois saanu tulla.
Lastenneuvolassa käyttää se joka ehtii. Minusta on niin ihanak äyttää lapsia lastenneuvolassa, että mielelläni käytän itse ;-)
Joskus loppuraskauden neuvolakäynnillä oli toisessa raskaudessani äitini mukana. Hän ei ollut koskaank uullut dopplerilla sydänääniä ja tuli kuunteleen ne (esikoisen kanssa).