Miksiköhän sairaanhoitajat ovat yli kaksi kertaa enemmän sairaslomalla kuin lääkärit?
Kommentit (58)
Alan henkilöstöpuolella työskenneleenä on kyllä huomattu tämä, että hoitajissa on yllättävän paljon näitä "palkalliset sairaslomat" käyttäviä. Parhaimmat yksilöt kysyy lokakuussa, paljonko on ollut sairaspäiviä menevänä vuonna ja käyttävät sitten loput pois joulukuussa. Kahdenkymmenen vuoden aikana en ole yhtään lääkäriä tavannut, joka harrastaisi samaa!
esim immuunipuutteista lastasi osastolle? Syöttämään, pitämään sylissä, pesemään ym.
että sairaanhoitajat ovat useammin naimisissa puolison kanssa, jolla on parempi palkka. Näin ollen lastenkin sairastuessa he jäävät herkemmin kotiin, jos itse ovat vain vähän vajaakuntoisia, ei puoliso.
Lääkärien on myös vaikeampi saada ketään tekemään töitään poissaollessaan, ts. jonot vaan kasvaa ja paperityöt kanssa. Tekemättömät työt odottavat sairasloman jälkeen. Lääkärit menevät siksi helpommin töihin sairaana. Vaikka näin ei saisi tehdä.
herkästi ei olla pois jos ei ole ihan pää kainalossa. Lääkäri ei useimmiten ole myöskään korvattavissa, ei voi pyytää ketään tilalle vaan potilaat pitää siltä päivältä perua jos itse ei töihin pääse. Tämä tietenkin johtaa myös siihen, että tullaan kipeänä töihin ja sehän ei ole kenenkään etu.
Toinen on sairaanhoitajien työn luonne. Työ on fyysisesti raskasta, ja tietenkin se jatkuva eritteiden tonkiminen altistaa infektioille ihan eri tavalla kuin lääkäreillä, jotka eivät joudu joka päivä paskaa kärräämään vaikka silloin tällöin joku yrjö tai räkäklimppi voi päälle lentääkin.
poissaolevalle hoitajalle on helpompaa löytää sijainen?
Sairaslomien määrä on suoraan verrannollinen siihen miten on kiinnostunut tekemään töitä , sairaslomaan on TODELLA helppo saada.
LAISKAT pitää sairaslomaa.
useampaan kertaan. Esitin kysymyksen mihin toivoin vastausta. Minä en todella mene sairaana töihin, se on potilasturvallisuuskysymys ja koen olevani työstäni vastuussa. Jokainen näkee nämä asiat tavallaan. Kunnioitan potilaitani enemmän kuin henkilöstötyyppejä.
osaa itse päätellä tai kuvitella syytä, vai miksi kysyt?
levittämään, koska sijaisia ei saa! Ei ole mukava sairastaa kotona kun tietää, että työkaverit tekevät sinunkin työsi. Puoleenvuoteen ei ole näkynyt ainuttakaan sairauslomansijaista...
voisiko osayynä olla että koska he ovat paljon tiiviimmässä hoitosuhteessa ja potilasta lähellä pitkiäkin aikoja, niin jopa tavallinen flunssa saattaa olla kohtalokas vanhuksile, pitkäaikaissairaille, keskosille, syöpäpotilaille . Tartuntavaara on suurempi tiiviimmässä potilastyössä.
Mutta oikeasti melkein joka työpaikalta/osastolta löytyy näitä palkalliset sairaslomapäivät tappiin asti pitäviä vuodesta toiseen. Meillä saa sairastaa 60 päivää täydellä palkalla ja sen jälkeen putoaa prosenteille.
Samat ihmiset sairastavat joka vuosi päivälleen sen 59 tai 60 päivää. Palkallisia sairaspäiviä pidetään saavutettuna etuna.
Lääkäreiden työ on myös fyysisesti kevyttä. Meillä todella raskas vuodeosasto, paljon tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Onneksi saatiin yksi nostuei osastolle, koska ihmiset ovat todella lihavia nykyään.
Vuorotyö kuluttaa :(
Kaksi apulaislääkäriä ja osastonlääkäri on osastolla. Ylilääkärikin parina päivänä viikossa. Toki muutama leikkaus peruuntuu kirurgin sairasloman takia. Mutta on niitä leikkauksia jouduttu perumaan kun kirurgia ei huvita tehdä niin monta leikkausta...
muutaman kerran parempi palkka motivoisi hiukan sairaanakin töihin tulemaan. Eli tässä viittaan lääkäriin.
selkä kipeänä ja flunssassa niin kauan, että sairastuin työuupumukseen. Olin 3 kuukautta sairaslomalla. Sydän jyskytti, verenpaineet huiteli katossa, oksentelin, huomasi ja pyörtyilin. Sängystä en meinannut päästä ensimäisen kuukauden aikana ylös.
Nyt aion jäädä sairaslomalle jos olen kipeänä. Työkaverini kuoli sydänpussintulehdukseen työpaikalla kun tuli kipeänä töihin.
Joten tuki- ja liikuntaelinsairauksia on paljon. Samoin infektiot tarttuvat osastolla hoitajiin helpommin, he kun useammin koskevat potilaisiin ja varsinkin niihin eritteisiin. Lisäksi tähän ikävät työajat, jotka kuormittavat.
Itse jään ainakin kotriin myös lapsen sairastaessa, miehelläni kun on 3* parempi palkka it-alalla, joten katson velvollisuudekseni jäädä kotiin. Itse olen siis sh.
Työpaikalle ei mennä levittämään tauteja. Nykyinen työtahti on tappava, siinä uupuu väkisin. Sijaisia ei ole, ainakaan koulutettuja. Nykyisin jään mielelläni sairaslomalle, tarvitsen oikeasti lepoa osaston oravanpyörästä.
tulevat työpaikalle levittämään omia tautejaan ja popsimaan nappeja. Eihän heitä edes näe työpaikalla! Tunnin saattavat näyttäytyä työpaikalla joskus jos huvittaa.