Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän sairaanhoitajat ovat yli kaksi kertaa enemmän sairaslomalla kuin lääkärit?

Vierailija
18.04.2009 |

.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan työ ei kyllä aina ole fyysisesti helpolpaa. Itse olen instrumenttihoitaja eli kirurgin apulainen leikauksissa. työ on raskaska, pitkiä päiviä joutuu paikoillaan seisomaan, mutta työvuoro on maksimissaan 8 h ja sitten joku tulee päästämään pois. Lisäksi ruokatauon ajaksi tulee toinen avustaja. Tosi pitkässä leikkauksessa kirurgi seisoo 24 h putkeen (tai pidempäänkin), hyvällä tuurilla kokenut kirurgiavustaja, joten vuorotellen pääsevät vähän syömään ja wc:hen. En ymmärrä, miten jaksavat.

Omassa työyhteisössä kaikkien kunnioitus on loistavaa, olit sitten siivooja tai ylilääkäri. Asiaan on tosin kiinnitetty huomiota ja sitä kautta kaiikien sairauspoissaolot saatu vähenemään. Mutta ainahan joukkoon ääliöitä mahtuu

Vierailija
2/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ja lääkärit ovat keskimäärin samassa elämäntilanteessa olevia äitejä ja naisia.

Jostain syystä lääkärien ammattieetokseen ei kuulu, että oltaisiin pois muuten kuin aivan pakottavasta syystä.

Hoitajien kulttuuri on aivan toinen. Flunssassa ei tulla töihin eikä silloin jos lapsukainen Nico-Petteri on flunssassa.

Lääkäri lääkitsee itsensä ja lapsensa ja tekee työnsä.

Siis että ihannoidaan sitä joka "pää kainalossa" tulee töihin eikä jää sairastamaan ja pidetään laiskana sitä joka jää kotiin flunssan takia. Tai jos lapsi on flunssassa.

Minusta tämä on enemmänkin huolestuttavaa eikä ihannoitavaa! IT-alalla työskentelevänä olen joutunut todistamaan vähän liikaa viime aikoina työuupumustapauksia, siis jopelkästään niitä joissa "pelätään" tehdä 7,5-tuntista työpäivää. Painetaan velvollisuudentunnosta 12-tuntista päivää ja viikonloppuna lisää - ja kas kohta ollaan kuukausi-pari saikulla työuupumuksen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se lääkäri voisi hoitaa potilaat, kun se joutuu kuitenkin kädestä pitäen näyttämään hoitsuille kaikki tehtävät. Saataisiin isot säästöt, kun laitetaan kaikki sairaanhoitajat pois. Jokainen jakaa itselleen, vanhuksilleen ja naapurilleen lääkkeet, ja työttömät laitetaan pesemään vanhusten perseet. Lääkintävahtimestarit voi avustaa kirurgeja leikkauksissa, ja toiset toimii ensihoitajina ambulansseissa sekä päikkäpolilla. Välinehuoltajat laitetaan anestesiahoitajiksi valvomaan anestesioita. Sairaalahuoltajat hoitaa dialyysipotilaat ja syöpäpotilaat (mitä niitä kaikkia syöpiä onkaan). Kätilöt voisivat edelleen hoitaa synnytykset, mutta myös kaikki muut naistentauti- ja urologiset potilaat. Korva-, nenä- ja kurkkutautiset hoitaisi lääkäri alusta loppuun. Lapset hoitaa tietenkin lastenlääkärit kokonaisuudessaan. Kaikki tulisivat aivan älyttömän tyytyväisiksi, kun turhat sairaanhoitajat poistetaan sairaaloista ja laitoksista. Ei Afrikassakaan joka paikassa ole sairaanhoitajia, ja hyvin ne siellä pärjää.

Vierailija
4/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi vertailemaan kovin sanoin kahta eri ammattiryhmää, varsinkin, kun tiedän vain toisesta omakohtaisesti - olen lääkäri. Sen varran osaan omasta työstäni sanoa, nyt kun olen yhden alan el ja melko pian valmistun toisenkin alan el:ksi, että kynnys olla pois töistä on korkea. Syy on yksinkertainen: lääkärin työtä nykyisessä työpisteessäni teen vain minä. Jos olen pois, ajat peruutetaan ja ne siirtyvät automaattisesti n. 2 kk:n päähän. Myöskään paperitöitäni ei tule kukaan jatkamaan, kun olen lähtenyt kotiin. Mieluummin siis pikkuflunssassa töissä kuin isossa stressissä sumplimassa peruutuksia - jotka kaikki eivät tietenkään voi odottaa sitä 2 kk:ta päästäkseen vastaanotolle.

Voisin muuten aika monen muun lääkärin - ja monen muun työntekijän - tavoin kertoa, mitä kaikkea selkänahasta voi repiä... Ei se päivystysvuorossa nukkuminenkaan niin auvoa ole, varsinkin jos on kokonainen työpäivä takana ja toinen edessä. Juuri Lääkärilehdessä joku anestesiologi totesi, että hän kokee jaksamisensa parantuneen, kun voi tehdä yövuoroa aiemman päivä - ilta - yövuoron sijasta.

Samassa liemessä me eri alojen työntekijät olemme - ei nykyään taida kukaan helpolla päästä.

Vierailija
5/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin esimerkkiä sieltä vaan....

Vierailija
6/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Amerikkaan. Se vaikuttaa jo siihen malliin, että sairaaloita on jouduttu sulkemaan.

Mutta mitäs se haittaa, sitähän voi kuka tahansa työtön sitäkin suojatyöhommaa tehdä.

Onneksi nuoret eivät enää hoitajiksi lue. Kuka niin paskaduuniin alkaakaan. Potilaat vain itse piikittämään itseään ja hoitamaan itsensä.

Vierailija
7/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin meinasi tulla paniikki, kun sairaanhoitajat uhkasivat lakolla. Jopa uusi laki runnottiin läpi. Että mihinpä niitä sairaanhoitajia tarvitaan...

Vierailija
8/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan työ fyysisesti raskasta, vuorotyö kuormittavaa, työyhteisöt naisvaltaisia ja monesti hankalia, pääasiassa naisia sairaanhoitajina joilla myös lapsia vrt. lääkäreissä myös paljon miehiä, tutkitusti työpaikkakiusaamista ilmenee myös hoitajilla enemmän kuin lääkäreillä, työn arvostus alamaissa kuten näistäkin teksteistä saa täällä lukea. Ajatellaan, että hoitajaksi käy kuka tahansa. Siis, haluaisitteko, että kuka tahansa kadunmies hoitaisi teitä/äitiänne/isäänne/lastanne?

Suurinosa ihmisistä tietää niin vähän sairaanhoitajan työstä nykyisin. Työtehtäviä on jouduttu jakamaan ja tehtäviä myös jonkin verran siirretty lääkäreiltä hoitajille. Työtahti kaikenkaikkiaan kaikilla aloilla on melkoinen. Hoitotakuu on lisännyt työmäärää toimenpideyksiköissä.

Tuosta kansliasta istumisesta on pakko kommentoida sen verran, että osa tuosta ajasta on tuiki tärkeellistä raportointiaikaa, jolloin edellinen vuoro kertoo seuraavalle potilaista tärkeimmät asiat, keskustellaan mitä voitaisiin jatkossa hoitaa paremmin jne.

Kyllä sairaalan vuodeosastoilla sairaanhoitaja osallistuu potilaan hoidon suunnitteluun aika itsenäisesti, sanotaan näin: lääkäri antaa ohjeet, mutta hoitaja suunnittelee toteutuksen, miten se käytännössä tapahtuu, missä ajassa, mitä seuraavaksi ja seuraa esim. potilaan toipumista, reagoi voinnissa tapahtuneisiin muutoksiin ja tarvittaessa informoi siitä lääkäriä jne. Sairaanhoitaja myös kotiuttaa, antaa kotihoito-ohjeet, järjestelee jatkohoitoa jne. Kyllä potilaan hoito nykyisin on eri ammattiryhmien yhteistyötä potilaan hyväksi, vaikka lääkäri tietenkin sairauden diagnosoi, tutkii ja määrää lääkityksen jne.

Vierailija
9/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansa vinkui, että nyt ne tappaa meidän lapset.

Mutta sitten taas huudetaan, että kuka tahansa pystyy lääkkeet jakamaan ja tekemään hoidot ja perseet pesemään.

Itse ainakin olen todella kiitollinen niille hoitajille, jotka valvoivat 2 viikoisen RS-vauvani vieressä, että itse sain vähän aikaa nukutuksi.

Vierailija
10/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteen lienee tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

Johtuu ainakin puuttellisista työvälineistä, minkä vuoksi ergonomia on ihan vitsi vain, vaikka siihen ollaan muka panostavinaan ja henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti. Vanhemmilla hoitajilla on jokaisella ongelmia ainakin selän ja/ hartioiden suhteen.

Toisekseen potilaat painavat tänä päivänä helposti yli 100 kg ja jokainen lienee voi kuvitella miten helppoa sellaisen potilaan siirtäminen ja kääntäminen on.

No, tämä taas on osittain senkin syy, että henkilökuntaa ei ole tarpeeksi siihen, että potilaat voitaisiin hoitaa pareittain. Toisena syynä taas ne puuttelliset työvälineet, mitä ei saada kalliin hinnan vuoksi!

Kolmanneksi työn henkinen kuormittavuus on suuri kiireen ja henkilökuntavajauksen vuoksi. Hoitajat joutuvat jatkuvasti joustamaan työvuoroissaan; vaihtamaan ennalta sovittuja vuoroja, siirtämään lomia jne. Ja kun joku sairastaa, ei sijaisia välttämättä saa mistään (koska niitä ei ole tarpeeksi!) ja osaston oma henkilökunta joutuu taas joustamaan ja joku tekee tuplavuoron.

Ja neljäntenä ongelmana näkisin yleisen arvostuksen puutteen.

Kun parhaasi teet niin vi****lu ja arvostelu ei ainakaan paranna työmotivaatiota...

Palkkaa ei saa vaatia lisää, henkilökuntaa ei saa vaatia lisää, työoloista ei saa valittaa ja kilttinä tyttönä hoitsun kun hoitsun pitäisi vain olla hiljaa ja tyytyä siihen mitä saa. Nyt viimeisimpänä ideana kuntatyöntekijöiden pitäisi luopua jopa vaivoin saaduista palkankorotuksista ihan vain yhteisen hyvän vuoksi!?

Arvatkaapa kannustaako tämä jatkamaan?

Vierailija
11/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osastonhoitajalle.

Viime kuussa tein 6 kahden työvuoron päivää, lisäksi omat vuoroni päälle. Lisäksi oli vajaa henkilöstömäärä silti. Jos niitä varahenkilöitä ja sijaisia on niin paljon niin kertokaa, missä.

Kyllä sitä viimeiseen asti yrittää kun tietää, että työt kaatuu työkavereiden niskaan.

Minä en erää yritä. Miksi yrittäisin, kun ei työpaikkakaan jousta missään asiassa. Tehyn yhdessä jutussa sanotaan mielestäni hyvin:" työvuorolista kertoo sekä työntekijälle, että työnantajalle milloin on töitä ja milloin on vapaata. Kun työntekijä on vapaalla, häntä ei ole mahdollista määrätä töihin kuin erityisen painavasta syystä. Työvuoron paikkaaminen ja ylitöihin jääminen eivät kuulu ns. painaviin syihin".

Itse teen työt silloin kun työvuorolistassa on vuoro enkä aio jäädä paikkailemaan muita vuoroja. Niin kauan kuin me hoitajat jatkamme tätä venymistä, niin kauan se pitää päättäjien silmät suljettuina siltä, että meitä on liian vähän ja töitä liian paljon.

Vaikka me joskus joudummekin kärsimään siitä, että työvuorosta puuttuu työpari, teemme vain sen minkä järkevästi ehdimme työvuoron aikana. Loput tekee seuraava hoitaja ja se, mikä jää tekemättä kielii ylemmille tahoille että täältä puuttuu työvoimaa.

Lopettakaa siis nyt se ainainen venyminen ja arvostakaa enemmän vapaa-aikaanne!!

Vierailija
12/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vain ne lääkärit ovat Jumalasta seuraavia, päättämässä saatko elää vai kuolla?

Vierailija
13/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä omasta rutiinileikkauksetani, synnytyksistäni että lapseni pitkästä sairaalajaksosta on että aina mennessäni kansliaan siellä paapataa iso lauma hoitajia tauolla. Niitä taukoja tuntuu olevan usein.

Myös tuttavani ehtii päivittämään facebook-statustaan sekä yövuorostaan lähettelemään meilejä tutuilleen. Missä muussa tehtävässä tämä on mahdollista?

Tehy on uusi Paperiliitto ja propaganda hirveää. Vihdoin tulee tällaisia puolueettomia tilastoja kuten sairauspoissaolot. Kertoo paljon työmoraalista.

Lääkäreillä se on kovempi, lastentarhanopettajilla, opeilla, bussikuskeilla... samoin.

Vierailija
14/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tarvi kadehtia jos ehtii yövuorossa koneella käydä.

T. hoitsu, joka valvoo 25 ihmisen osastoa ja suurin osa nukkuu läpi yön, mutta pomot ovat katsoneet tarpeelliseksi palkata sinne jonkun vastaamaan hälyihin.

Vierailija
15/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin television katsontakin oli yöhoitajalta kiellettyä.

Sukkaa sai kutoa tai tehdä omia käsitöitä hiljaisina tunteina. Yöylihoitaja antoi sapiskaa jos luki omaa kirjaa.

Siinä sitä istuttiin kädet ristissä tuntikausia yöllä hiljaisuudessa päiväsalissa ja katsottiin kelloa kun se raksahteli eteen päin.

Sinä, joka kadehdit sitä, että kaverisi ehtii lähettää yövuorssa meilejä, kokeile muutama vuosi yövuoroja, kuinka ne kuluttavat.

Mutta onneksi kohta lätee suuret ikäluokat eläkkeelle niin saatte niitä palvelualttiita filippiiniläisiä tilalle hoitamaan teitä. He ehkä jaksavat yövuorotkin juosta edes takasin käytävillä niin, että potilaatkaan ei saa nukkua.

Minua aina huvittaa nämä hoitajien haukkujat. Tosiasia on esimerkiksi, että meillä toinen magneettikuvauslaite seisoo käyttämättömänä hoitajapulan takia. Jonot kasvavat ja ihmiset kuolevat jonoihin.

Mutta voihan se lääkäri mennä ja hoitaa sen kuvauksen.......

Vierailija
16/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ja lääkärit ovat keskimäärin samassa elämäntilanteessa olevia äitejä ja naisia.

Jostain syystä lääkärien ammattieetokseen ei kuulu, että oltaisiin pois muuten kuin aivan pakottavasta syystä.

Hoitajien kulttuuri on aivan toinen. Flunssassa ei tulla töihin eikä silloin jos lapsukainen Nico-Petteri on flunssassa.

Lääkäri lääkitsee itsensä ja lapsensa ja tekee työnsä.

Vierailija
17/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekijänä se tosiasia, että hoitajilla, jotka ovat yleensä naisia, on usein lapsia ja jos he eivät itse ole kipeitä, niin kyllä päiväkodissa lapset sitten saavat kaikki mahataudit ja muut. Ja useinhan ne äidit juuri jää hoitamaan sairasta lasta kotiin.

Vierailija
18/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ja sairaanhoitaja tekevät eri työtä.

Itse olen lääkärinä sairaalassa ja meillä on hyvin huono lääkäritilanne tällä hetkellä. Onneksi olen nuori ja terve. Lääkäreille ei ole olemassa sijaisia. Työstä poissaolo johtaa siihen, että työkaverit joutuvat jakamaan työni (eikä meillä tavallisestikaan välttämättä ehdi syömään tai vessaan työpäivän aikana) tai poliklinikka-aikani perutaan ja siirretään hamaan tulevaisuuteen.

Joten en ole pois töistä, ellei minulla ole "pää kainalossa". Huolehdin kyllä, etten tartuta potilaitani (uin käsidesissä ja käytän tarvittaessa maskia). Lapsien sairastaessa kotiin pyritään järjestämään hoitaja (yleensä isovanhempi).

Vierailija
19/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkajärjestyksessä. Ts. mitä suurempi palkka sitä vähemmän poissaoloja. Varmaan laskee työmoraalisa jos saa raskaasta työstä rupupalkkaa ja päin vastoin nostaa sitä jos saa kunnon palkan!!!!!!!

Vierailija
20/58 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpään kuollaan kun hoidot eivät auta, ei siksi että lääkäri päättää!!!

kyllä vain ne lääkärit ovat Jumalasta seuraavia, päättämässä saatko elää vai kuolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän