selittäkää etelä-pohjalaisuus
tuli mieleen tuosta junteimmat ja rumimmat kaupungit -ketjusta, kun siinä mainittiin seinäjoki useasti, että millaista siellä etelä-pohjanmaalla sitten on? onko siellä niin junttia ja rumaa.
minulla ollut vuosia sitten muutama etelä-pohjanmaalta kotoisin oleva työkaveri, jotka kovasti kaipasivat sinne seuduille takaisin. ja mainostivat joka välissä etelä-pohjalaisuuttaan :D pitäisikö etelä-pohjalaisuus levittää laajemmalle alueelle?
Kommentit (217)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:42"]
Täällä yksi entinen etelä-pohjanmaalainen ilmoittautuu. Itse en kyllä enää kaipaa sinne. Olen myös yrittänyt kitkeä itsestäni kaiken murteesta ja kovasta huuomorista lähtien pois, koska savoon muuttaneena koin, että minun puhetta ja huumoria ei täällä ymmärretä. Se mitä etelä-pohjanmaalta kaipaan on pellot, tasainen maisema ja paljon tilaa ympärillä.
[/quote]
onko savon murre siis jotenkin kierompaa? vittuillaan, mutta ei niin avoimesti kuin seinäjoella?
Ristus notta ootta kaikki vääräs! Kattokaa ny vaikka Duudsoneesta mallia kuinka pohojanmaalla asiat hoirethan.
Moomma sellaasia notta ei paljua selitellä!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:49"]
Olin kerran etelä-pohjalaisissa häissä, missä vanhemmat kehuivat ihan estoitta puheissaan naimisiin meneviä lapsiaan. Miten ne on niin rohkeita ja lahjakkaita ja menestyneitä ja muutenkin erottuvat edukseen. (Olivat sairaanhoitajia, jotka ovat olleet Ruotsissa töissä.) Ajattelin, että noin avointa ylpeyttä ei osoiteta muualla kuin Pohjanmaalla.
[/quote]
Tää on mielestäni hieno piirre pohjalaisissa. Kyllä ihmisen on lupa tuntea olevansa hyvä jossain ja jos siitä tunnustusta saa, niitä ei tarvitse vähätellä. Kaikista niitä hyviä piirteitä kuitenkin löytyy. Ja sitä negatiivista palautettakin varmasti tulee vastaan, kun ei missään pumpulissa kasvateta.
-11
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:56"]
Ristus notta ootta kaikki vääräs! Kattokaa ny vaikka Duudsoneesta mallia kuinka pohojanmaalla asiat hoirethan.
[/quote]
tämä! että tuollaisista asioista kuten duudsonit ollaan ylpeitä. on jotenkin kauhean tyypillistä etelä-pohjalaista. julkisuuskuva tuolla alueella huono. mutta suurin osa ihmisistä mukavia, oman kokemukseni mukaan.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:49"]
Olin kerran etelä-pohjalaisissa häissä, missä vanhemmat kehuivat ihan estoitta puheissaan naimisiin meneviä lapsiaan. Miten ne on niin rohkeita ja lahjakkaita ja menestyneitä ja muutenkin erottuvat edukseen. (Olivat sairaanhoitajia, jotka ovat olleet Ruotsissa töissä.) Ajattelin, että noin avointa ylpeyttä ei osoiteta muualla kuin Pohjanmaalla.
[/quote]
Tää on mielestäni hieno piirre pohjalaisissa. Kyllä ihmisen on lupa tuntea olevansa hyvä jossain ja jos siitä tunnustusta saa, niitä ei tarvitse vähätellä. Kaikista niitä hyviä piirteitä kuitenkin löytyy. Ja sitä negatiivista palautettakin varmasti tulee vastaan, kun ei missään pumpulissa kasvateta.
-11
[/quote]
Omien kakaroiden julkinen kehuminen ei ole kovin uskottavaa.
Etelä-Pohjanmaa, eteläpohjanmaalainen, eteläpohjalainen.
Taitaa Etelä-Pohjanmaa ja pohjalaisuus olla kateutta aiheuttavia kun täällä ei muusta puhutakkaan. Säälin saa tilaamatta mutta kateus pitää ansaita.
Saa vapaasti alapeukuttaa, ei hetkauta yhtää.
Tiedämme arvomme.
Anoppini on Etelä-Pohjanmaalta ja muistaa kanssa joka käänteessä e-pohjalaisia kehua. Hän joka ei ole laatikon terävin veitsi on joskus sanonut kuulleensa että "eteläpohjalainen nainen on viisas". Elävä esimerkki sellaisesta. :)
Minä olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, nykyään asun pk-seudulla. Aina kun käyn kotikonnuilla (mitä ei tapahdu usein) olen pitkään sen jälkeen pahalla päällä. Sitä ahdasmielisyyden ja rasismin ja keskinäisen kyräilyn ja selän takana puhumisen ja vanhojen asioiden loputtoman vatkaamisen määrää saa tiputella mielestään pois pitkään.
Toki Pohjanmaallakin on fiksuja ja mukavia ihmisiä. Mun suvussani ja lapsuuden tuttavissani valitettavasti ei. En ikinä muuttaisi takaisin sinne.
Seinäjoelta syntyisin, parikymmentä vuotta muualla asunut. Mitään en sieltä kaipaa ja ruma paikkahan tuo on. Pakko käydä siellä suunnalla kuitenkin joskus näyttäytymäs ja helpottaa kun pois pääsee.
Se on kunnon wt-paikka, jossa puukotetaan toisia lapsesta alkaen.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:28"]
Se on kunnon wt-paikka, jossa puukotetaan toisia lapsesta alkaen.
[/quote]
juuri näin.
Juu. Pohjalainen anoppini on ylpeä pojistaan kun ovat niin hyviä matematiikassa...toinen pojista on käynyt amiksen. Toinen poika kirjoitti 6 laudaturia ja on KTM. Puolisona tiedän, että yksi ällä tuli ja opinnot on kesken. Mutta tokihan paremmaksi pitää pistää vaiko sitten totuutta väistellen. Periksi ei anneta ja valehdellakin saa...outoa kansaa.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 14:17"]Anoppini on Etelä-Pohjanmaalta ja muistaa kanssa joka käänteessä e-pohjalaisia kehua. Hän joka ei ole laatikon terävin veitsi on joskus sanonut kuulleensa että "eteläpohjalainen nainen on viisas". Elävä esimerkki sellaisesta. :)
[/quote]juu ja minäkin mainostan aina, että olen rotunainen. Yks puistokemisti huusi perääni 20-vuotta sitten...näin komean muijan mun mies sitten sai
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 01:52"]tuli mieleen tuosta junteimmat ja rumimmat kaupungit -ketjusta, kun siinä mainittiin seinäjoki useasti, että millaista siellä etelä-pohjanmaalla sitten on? onko siellä niin junttia ja rumaa.
minulla ollut vuosia sitten muutama etelä-pohjanmaalta kotoisin oleva työkaveri, jotka kovasti kaipasivat sinne seuduille takaisin. ja mainostivat joka välissä etelä-pohjalaisuuttaan :D pitäisikö etelä-pohjalaisuus levittää laajemmalle alueelle?
[/quote]käske heidän muuttaa sinne takaisin...sano vaikka, että "ettekö uskalla muuttaa kotiseudulle takaisin". Voi olla tosin, että löydyt puukko rinnassa jostain...
Itseriittoista väkeä tosiaan ja pilkkaamalla muita ollaan olevinaan humoristisia. Itseään ei voi toki pilkata..
Eteläpohjalaisuuden selitys on se että on niin aakeeta laakeeta peltomaata että naapurin markille näkyy kilometrin päästä. Täytyyhän sitä pitää huolta että paikat on komiat eikä repsota.