Humalaisen äidin äidinmaito on miedompaa kuin omenamehu, voi siis rauhassa imettää
Laskin piruuttani paljonko alkoholia on 1 promillen hiprakassa olevan äidin maidossa.
Tässä tilanteessa 2 desilitrassa äidinmaitoa on silloin 0,2 gr alkoholia. Vertailun vuoksi omenamehussa on 2 desissä 0,6gr ja 50 grammassa sekaleipää on 0,1-0,2 grammaa.
Siis kunnon hiprakassa olevan äidin maitoon verrattuna omenamehu on 3 kertaa tujumpaa ja leipäpala vastaa maitopullollista äidinmaitoa.
Voisi lopulta sosiaalitoimikin jo myöntää, että äitejä neuvotaan olemaan ottamatta alkoholia imettäessä sen takia, ettei vauvan kanssa sovi olla humalassa. Ei sen äidinmaidossa olevan alkoholin takia.
Täysin eri asia on raskaana juominen, koska silloin lapsen veressä on sama määrä alkoholia kun äidin veressä ja se on huono juttu.
Kommentit (43)
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Olen äiti, joka nauttii imetyksestä huolimatta joskus lasin viiniä.
Olen itse törmännyt kaikkialla, neuvolassa jne. tähän samaan. Pitäisi puhua niin kuin asia on eli a) pienet määrät kuten lasi viiniä ei imeydy maitoon ja jos pienen tauon pitää niin maito on täysin puhdasta b) suurin alkoholiriski on lapsen hoitaminen hiprakassa.
Mistä tää viestintätapa sit johtuu? Kukkahattuideologiastako? Vai onko niin, ettemme osaa käyttää kohtuudella alkoholia, tai usko, että on mahdollista luopua hetkeksi kokonaan? Onko niin, että me kaikki olemme on-off -juojia? Eli joko päissään tai sit ei ollenkaan. Vai onko yleensäkin nainen + alkoholi suomalainen tabu, käyttipä alkoholia vähän, ei lainkaan tai sitten ämpäritolkulla. Alkoholistiäideistäkään kun ei saa puhua. Eikä pakkohoidoista raskausaikana.
Aika pieni osa äideistä käyttää alkoholia raskauden aikana tai imettää lastaan humalassa ja näillä äideillä on paljon muitakin ongelmia. Kukaan täysissä sielun ja ruumiin voimissa ei kännissä vauvaa hoida. On aika älytöntä syyllistää kaikkia äitejä juuri tällaisella vääristyneellä viestinnällä, jos nyt sattuu joskus juomaan pienen lasin viiniä ruuan kanssa tai siiderin saunan jälkeen. Neitsyt Maria -kulttiko?
Ymmärrän sinänsä, että neuvolassa asiasta puhutaan ja pidän sitä peräti hyvänä. Ilman meikäläistä neuvolajärjestelmää tilanne voisi olla kuten briteissä, jossa osa odottavista äidieistä tempoo sidukkaa olan takaa (ainakin taannoin tuleen telkun dokumenttiohjelman mukaan).
Mutta terveenpään alkoholiympäristöön päästään ainoastaan riisumalla asian ympärille kehittynyt pyhyys ja koskemattomuus.
on koskettanut minua esim. neuvolassa ja perhevalmennuksessa kun olen joutunut sitä kuuntelemaan.
Mielestäni lasten seurassa olisi hyvä olla ottamatta mitään ikinä. Tästä ei siis ole kyse.
Lähinnä ärsyttää se, että sosiaalitoimen puolelta äitejä (ja isiä) pidetään idiootteina joille voi syöttää mitä vain, tosin tässä tapaukseessa hyvässä tarkoituksessa.
harhaanjohtavalla informaatiolla tarkoitan sitä, että raskaana ja imettävänä juominen rinnastetaan vauvan terveyden osalta.
Siis mikäli äiti juo raskaana viiniä, vauva "juo" viiniä.
Viinissä alkoholia 92 promillea
ja mikäli äiti juo imettäessää viiniä, vauva juo maitoa
maidossa alkoholia esim. 0.1 - 5 promillea
Tähän vielä lisäksi brittitutkimus jonka mukaan jopa raskaana voisi juoda muutaman annoksen viikossa:
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/10/740…
"Kehotettiin antamaan raasteita ja mehuja"
Annatko omenamehua tai leipää 1kk ikäiselle vauvalle?.
eips olisi edes tullut mieleen juoda viinaa vauvan imetyksen aikana. kukin tyylillään.
Ap kertoi ettei alkoholi ole äidin maidon kautta vaaraksi lapselle ja heti hänestä tehdään huono äiti ja aletaan arvostelemaan, vaikka hän nimenomaan myönsi alkoholin vaaran piilevän nimenomaan vauvan käsittelemisestä humalassa. Hän toi oman näkemyksensä esille siitä, että sosiaali- ja terveystoimessa tulisi alkoholin käytön haitoista imetyksen aikana puhua rehellisesti ja oikeisiin syihin vedoten eikä pitää mielikuvaa yllä alkoholin siirtämysesti äidinmaidon kautta vauvaan.
Mikä ihme siinä on ettei voida kuvitella jonkun suomalaisen nauttivan oikeasti kohtuudella sitä alkoholia?? Itse join imettäessäni silloin tällöin pienen lasin viiniä ruuan kanssa tai joskus lauantaisiiderin. Missään nimessä en hyväksy äitejä, jotka hoitavat vauvaa pienenkin humalan alaisena.
Tuntuu olevan mahdoton koskaan keskustella asiasta näin! Ehkä väärällä viestinnällä halutaan välttää sitä, että neutraalimpi puhe asiasta aiheuttaisi sen, että joku saisi luvan itselleen juoda. Ja paljonkos näitä on? Ja alkoholistiäideistäkin pitäisi voida keskustella rehellisesti. Faktat faktoina.
Ap kertoi ettei alkoholi ole äidin maidon kautta vaaraksi lapselle ja heti hänestä tehdään huono äiti ja aletaan arvostelemaan, vaikka hän nimenomaan myönsi alkoholin vaaran piilevän nimenomaan vauvan käsittelemisestä humalassa. Hän toi oman näkemyksensä esille siitä, että sosiaali- ja terveystoimessa tulisi alkoholin käytön haitoista imetyksen aikana puhua rehellisesti ja oikeisiin syihin vedoten eikä pitää mielikuvaa yllä alkoholin siirtämysesti äidinmaidon kautta vauvaan.
Mikä ihme siinä on ettei voida kuvitella jonkun suomalaisen nauttivan oikeasti kohtuudella sitä alkoholia?? Itse join imettäessäni silloin tällöin pienen lasin viiniä ruuan kanssa tai joskus lauantaisiiderin. Missään nimessä en hyväksy äitejä, jotka hoitavat vauvaa pienenkin humalan alaisena.
Itse imetin esikoistani vuonna 2003 ja luin alkon esitteestä, että on ok ottaa vähän viiniä ja imettää vaikka heti perään!
Otin ruuan kanssa useasti imetysaikana pari lasia valkkaria ja imetin ihan siinä samalla. Vauva ei tosiaan reagoinut asiaan yhtään mitenkään, söi normaalisti, reagoi äitiinsä ihan niinkuin aina. Ihme haloo nostetaan pienestä alkoholinkäytöstä.
Suomessa EI tunneta kultaista keskitietä alkoholin suhteen. Se on vain joko-tai. Örvellys tai vesiselvyys. Typerää ja ahdistavaa. Relatkaa.
Vaikka tieto äidinmaidon alkoholipitoisuudesta on olemassa, niin moni haluaa mieluummin antaa korviketta tai pumpattua maitoa.
Tällä tavalla siirtää vastuuta vauvan hoidosta toiselle vanhemmalle, mikä on pelkästään fiksua. Jos äiti ottaa, niin isä hoitaa.
että tiputtelisin lasta tai sammuisin tämän päälle. Raskausaikana olen kokonaan juomatta, mutta imetysaikana olen ottanut ja aion jatkossakin ottaa sen 2-3 lasia viiniä ja imettää. Ja saatan juoda jopa kännit ja imettää sitten seuraavana päivänä. Selkesti humalassa olessa en lasta lähelleni ota ja niitä kännejä ei ole tarpeen kovin hurjasti tarpeen vetää. Mutta siinä vaiheessa, kun lapsi on vaikka 7 kk ja imetän vielä, saatan hyvin lähteä vähän riekkumaankin.
että tiputtelisin lasta tai sammuisin tämän päälle. Raskausaikana olen kokonaan juomatta, mutta imetysaikana olen ottanut ja aion jatkossakin ottaa sen 2-3 lasia viiniä ja imettää. Ja saatan juoda jopa kännit ja imettää sitten seuraavana päivänä. Selkesti humalassa olessa en lasta lähelleni ota ja niitä kännejä ei ole tarpeen kovin hurjasti tarpeen vetää. Mutta siinä vaiheessa, kun lapsi on vaikka 7 kk ja imetän vielä, saatan hyvin lähteä vähän riekkumaankin.
Pakko mainita vielä perään, että akateemisia ollaan ja alkoholista paljon luettu ammatin puolesta.
Myös tuttavapiirisäni suhtaudutaan alkoholiin neutraalisti: ei ole olemassa mustaa ja valkoista, känniä tai nollalinjaa ainoina vaihtoehtoina elämässä ja imetyksessä. : )
Kavreiden kanssa ollaan käyty ulkona myös pikkuvauva-aikoina (n. 3-4 kk synnytyksestä), jos nyt ollaan ylipäätään viitsitty ja jaksettu (meillä tapana tavata baarissa joka kuukauden ensimmäisenä perjantaina). Imetetty ollaan ihan normaalisti seuraavana päivänä. Lapsia tässä porukassa yhteensä 14. Itse odotan nyt kolmatta.
Emme tosin asu Suomessa, vaan maassa, jossa on rennompi meininki näissä asioissa.
Vähän aiheen vierestä (tai sitten ei), mutta olen miettinyt sitä, että miksei alkoholi vaikuta siihen lapseen, mutta esimerkiksi jos syön suklaata tai tulista ruokaa, se vaikuttaa lapseen heti ja näkyy vatsavaivoina. Siis en nyt mitenkään ole kieltämässä juomasta sitä viinilasillista, mutta pitäähän imettäessä muutenkin vähän katsoa mitä suuhunsa laittaa, niin miksei alkoholin kohdalla ole tällaista.
Itse olen yhtäjaksoisesti odottanut vauvaa/imettänyt tähän mennessä 3,5 vuotta (2 lasta 2 vuoden sisällä on siis meille siunaantunut),ja koko tämän ajan olen ollut nollatoleranssilla alkoholin suhteen,ja mielestäni tuo noin 4 vuotta jonka tämä henk.koht. täys juomattomuus kestää kaiken kaikkiaan on elämästäni hyvin lyhyt aika :)
Miksikö en juo lainkaan?Ei tee mieli,eikä mielestäni alkoholi ja pienet lapset vaan sovi samaan elämänvaiheeseen..sen ajan jonka saan "itselleni",käytän mieluummin johonkin ihan muuhun kuin juomiseen!
Nuorempana (olen nyt 24v.) kyllä kävin bilettämässä ihan kuin useimmat muutkin ikätoverini.
Tai lasillinen viiniä ruokaravintolassa?
eikä mielestäni alkoholi ja pienet lapset vaan sovi samaan elämänvaiheeseen..sen ajan jonka saan "itselleni",käytän mieluummin johonkin ihan muuhun kuin juomiseen!
Nuorempana (olen nyt 24v.) kyllä kävin bilettämässä ihan kuin useimmat muutkin ikätoverini.
mutta itse olen tätä mieltä..kyllä se yksikin olut voi tuntua päässä,etenkin kun luonnollisesti on pitkä vesiselvä odotuaika takana.Mitäpä jos vaikka horjahdat tämän yhden juoman ansiosta lapsi sylissä,ja tälle käy jotain?Sopiiko siis samaan elämänvaiheeseen?Okei,saivartelua ehkä,mutta mieti.Itse olen sitä mieltä,että saunaolusista on aika nauttia sitten myöhemmin,kun lapset ovat isoja :)
eikä laita horjuttamaan, mutta hyvä jos itse tunnistat rajasi alkon kanssa... ;)
-41
mutta itse olen tätä mieltä..kyllä se yksikin olut voi tuntua päässä,etenkin kun luonnollisesti on pitkä vesiselvä odotuaika takana.Mitäpä jos vaikka horjahdat tämän yhden juoman ansiosta lapsi sylissä,ja tälle käy jotain?Sopiiko siis samaan elämänvaiheeseen?Okei,saivartelua ehkä,mutta mieti.Itse olen sitä mieltä,että saunaolusista on aika nauttia sitten myöhemmin,kun lapset ovat isoja :)
Ei äidin, eikä isän, tule olla missään tapauksessa humalassa vauvan lähellä, MUTTA hyvä tarkoitusperä ei oikeuta harhaanjohtavaan tai väärän informaatioon.