Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bamse painajainen Thaimaassa: Älkää luottako!

Vierailija
16.04.2009 |

Viime viikolla Thaimaan matkalla sattui äidin pahin painajainen- onneksi vain hetkeksi aikaa ja tarina päättyi onnellisesti.

Juuri 3-v täyttänyt tyttöni oli Bamse-klubissa. Kun isä meni tyttöä hakemaan, klubin ohjaaja sanoi että äiti on jo hakenut lapsen. En todellakaan ollut!

Aloitimme etsinnät:

kidnapattu?

hukkunut?

ojan pohjalla?

yksin liikenteessä?

En ole eläessäni pelännyt yhtä paljon.

Itkevä tyttö löytyi hotellihuoneen oven takaa. Ihmeen kaupalla hän oli sinne osannut eikä matkalla ehtinyt sattua mitään.

Olen edelleen aivan raivoissani. Pohdin, miten jatkossa samaa ei sattuisi kellekään. Klubin määräyksissä on, että kymmentä 3-v lasta kohti riittää yksi aikuinen! Ei todella riitä- ainakaan sen klubin vetäjä ei ollut tuohon mahdottomaan tehtävään kykenevä. Ja lapsia oli vieläpä kolmen eri kielisiä eikä leikkitilassa ulko-ovea lainkaan!

Mitäs ehdottaisitte?

Minä ehdotan Bamse-boikottia ja harkitsen Iltasanomille kertomista.

Onko muita hyviä ehdotuksia?

Kommentit (231)

Vierailija
181/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uima-altaalla loikoilu.

Vierailija
182/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos pointtisi on se, että lapsi kinuaa kerhoon, toimitko muissakin tilanteissa hänen halujensa ja kinumisiensa mukaan? Ne kun nyt eivät välttämättä aina ole terveen järjen mukaisia, ja sitä paitsi vanhemmat perheessä päättävät, ainakin täysjärkisten ihmisten perheissä, mitä tehdään ja missä mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei tarkoita sitä, että niitä aina noudatetaan, mutta kyllä jokainen saa mielipiteensä sanoa. Ja lomalla jos lapsi haluaa kerhoon niin tottakai hän sinne pääsee mikäli mitään muuta ohjelmaa ei ole sille päivälle suunniteltu. Loma on loma.

Vierailija
184/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niin haluaa. Loma on loma, ja kaikkien mielipidettä kuunnellaan. Just joo.

Et sitten ollut paikalla, kun järkeä jaettiin.

Vierailija
185/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niin haluaa. Loma on loma, ja kaikkien mielipidettä kuunnellaan. Just joo.

Et sitten ollut paikalla, kun järkeä jaettiin.

Vierailija
186/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin selvitän ensin minkälaisissa tiloissa ollaan ja paljonko on aikuisia ja lapsia. Itse en jättäisi juuri 3 vuotta täyttänyttä ulkomailla vieraan hoitoon, jos on myös 9 muuta hoidettavaa. Entäs kun jollekin tulee tarve päästä wc:hen ym. Kyllä on vanhemmatkin ajattelemattomia.

Vierailija
187/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketkä tuuppaa lapset noihin "kerhoihin"! Sorry vaan AP, mutta et saa sympatiaa täältä!

Ensin lähdetään muka perhelomalle lastan kanssa ja sitten lapset pitääkin saada pois jaloista!

koska SINUSTA perhelomalla on aivan pakko olla kaikki 24/7 kytkettynä toisiinsa?

Sinusta varmaan olisi ollut ihan oikein, jos jotain pahempaa olisi tapahtunut.

Ziisus mikä friikki!

Vierailija
188/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväsaikaan lomalla ihan itsekseni ja lapsi olisi sillä aikaa kerhossa jos se sillä viihtyy ? (edellyttäen ettei se ole mikään vauva, että kerho on asiallinen ja turvallinen ja että sillä on siellä silminnähden hyvä olla ?)

No siinähän kauhistelette. Rauhoittukaa, emme käy etelänlomilla joten kerhot ei tule kyseeseen. Ehkei tulisi vaikka käytäisiinkin. En tiedä.

Mutta tunnustan, viiime vuonna lapsi oli yhden yön mummolassa ja vanhemmat viihteellä. Onneksi voin sanoa tämän anonyymisti.

Miksi tää on niin elämän ja kuoleman kysymys ollaanko 22/7 vai 24/7 yhdessä ?

Vierailija
189/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

turisteille suunnattuja kerhoja ja kesäloma-aikaan suomessä järjestettyjä harrastekerhoja.

t. turistikerhokauhistelija, jonka lapset (alakouluikäiset) ovat joka kesä harrasteleirillä

Muutamille näyttää olevan kauhistuttava ajatus se, että joutuisi viettämään ulkomaanlomansa 24h omien lastensa kanssa.

Normaalijärjellä ei liene liian vaikea tajuta, että nämä turisteille suunnatut lastenkerhot tehdään niin säästölinjalla kuin vain mahdollista - säästetään niin henkilöstön määrässä kuin tasossakin, tämän ketjun lukeneena ilmeisesti myös tiloissa (ei ovia jne). Ja kun hiukan miettii, miten paljon yleisempää lapsiin kohdistuvat rikokset (hyväksikäyttö, raiskaus, kidnappaus) ovat ulkomailla - erityisesti turistikohteissa jotka tiedetään helpoiksi paikoiksi - niin ei liene kovin ylihysteeristä olla käyttämättä näitä lastenhoitokerhoja.

Ja ihan suoraan sanoen useimmille lapsille tekisi todella hyvää loma isosta lapsiryhmästä, metelistä, levottomuudesta ja ohjatusta toiminnasta - tällä tarkoitan erityisesti päiväkotilapsia.

Meillä lapsia kyllä kuunnellaan, mutta kuuntelu ei ole sama kuin kaikkien toiveiden toteuttaminen. Meidän perheessä edelleen aikuiset viime kädessä päättävät asioista. Mutta näitä "meidän perheessä on demokratia ja lapse päättävät tasavertaisesti" mussukoita näkee aivan liian paljon koulussa "mut mä haluun".

Vierailija
190/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa en ole koskaan nähnytkään ko kerhoa kun emme käy rantalomilla.

Mutta kyllä minä lähtökohtaisesti olettaisin, että matkanjärjestelijän vastuulla om lasten turvallisuus ja jos tässä nyt pitää jotain syntipukkia tapahtuneelle etsiä, osoittaisin syyttävän sormeni kerhoista vastaavaan organisaatioon ja nimenomaan sen päättävään portaaseen, joka on määrittänyt henkilökunnan ammattitaitotason sekä kerhon toimintaedellytykset ja -käytänteet.

Vierailija
191/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhkana kuin hyttyset ja räntäsade!

Miten kukaan uskaltaa matkustaa missään, kun se on noin vaarallista?

Mitä lomaa on olla edes hotellialueella loikoilemassa, jos sielläkin saa pelätä lasten hyväksikäyttäjiä yms. joka hetki? Kyllähän niitä lapsi viedään ihan vanhempien silmien edestäkin, eikös se Wilma ..S?....Hantta Krausekin kertonut, miten häneltä melkein vietiin New Yorkissa vauva vaunuista kun käveli kadulla...

Vierailija
192/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluikäisiä lapsia niinä viikkoina, joina vanhemmat eivät voi olla lomalla lasta vahtimassa.

Etelään lomalle lähtee sen sijaan koko perhe ja sen ideana on lomailla yhdessä.

suhtautuu siihen että moni laittaa lapsensa koululaisten kesäloman ajaksi erilaisille leireille?

No joo, en minä ketään hauku tai moiti siitä, jos panee lapsensa lomakerhoon. Itse en panisi, mutta minä olenkin minä enkä = kaikki muutkin äidit. Minusta ja minun lapsistani on kivaa olla lomalla jouten ja omalla porukalla, arkena saa olla riittävästi hälyssä. Toisaalta, eipä ole tullut valmismatkalla oltuakaan aika moneen vuoteen...

Minusta ap:n kertomuksessa on olennaista se, pettikö kerho annetut lupaukset. Annettiinko palvelusta totuudenmukainen kuva vai jätettiinkö vanhemmat siihen luuloon, että lasten poislähtöä valvotaan tiukasti ja asianmukaisesti.

JOS vanhemmille ei kerrottu, että lapsi voi lähteä koska tahansa pois itse, kyse on virheestä. josta on erittäin aiheellista valittaa. Iltapäivälehtiin en soittelisi, aina pitää ensin yrittää selvittää asia matkatoimiston kanssa.

Vierailija
193/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-palstalle hyvin tyypilliseen tapaan vain

"happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" ajattelu.

Kotiäidit joilla ei ole varaa matkustaa eikä sosiaalisuuta harrastaa tai fittnessiä urheilla kauhistelevat uraäitiä joka haluaa lomalla lapsen kahdeksi tunniksi valvottuun leikkipaikkaan.

Isin kans voi sillä aikaa tehdä vaikka sisaruksia ettei jatkossa olis niin tarvis leikkikavereita varten kerhoilla ;-)

Voi kauhistus sentään.

Se suomalaiselta lastenhoitajalta olettaa suomalaisen hoidon vastuuntuntoa vaikka ulkomailla ollaankin tuntuu aivan sivuseikalta tässä keskustelussa.

Vierailija
194/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että tuollaiset kerhot voivat herättää tällaista keskustelua. Oletteko ajatelleet asiaa aikuisten kannalta? Myös heillä on loma. Onko se nyt kamalan väärin, jos lapset haluavat mennä kerhoon? Varsinkin jos lapset ovat kotihoidossa, kerho voi olla heille se loman kohokohta (ehkä hiukan kärjistettynä) ja aikuisetkin voivat nauttia hetken vaikka toisistaan ilman vahdittavia lapsia. (Ottamatta nyt kantaa turvallisuusnäkökohtaan.)

Vierailija
195/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotiäiti jolla ei ole rahaa matkustaa, mutta voisin hyvin laittaa lapsen lomalla (lomamatkalla) kerhoon, jos se olisi turvallinen ja laadukas ja jos lapsi sinne haluaa.

Kyllä se kotiäitikin voi haluta olla vähän aikaa itsekseen, ja miksi juuri uraäiti (=työssäkäyvä äiti?) haluaisi olla erossa lapsestaan?

Kyllä monet työssäkäyvät äiti-tuttuni nimenomaan haluavat olla lapsensa kanssa mahdollisimman paljon lomalla ja taas monet kotiäidit haluaisivat sitä omaakin aikaa - mutta ei tietenkään kaikki. Huono se on mennä yleistämään tällaisissa asioista, sillä eiväthän nämä ole mitään joko-tai -juttuja.

Vierailija
196/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisin hyvinkin voinut luottaa lapseni johonkin bamsekerhoon lomalla pariksi tunniksi.

Ei (tätä ennen) olisi tullut mieleen, että nuo matkanjärjestäjien omat kerhot ovat niin vaarallisia ja vastuuttomia, ettei niihin voi leikki-ikäistä lastaan pariksi tunniksi jättää.

Ei olla oltu tuollaisilla rantalomilla, joten en ole noita kerhoja nähnyt, mutta peruslogiikalla ajatellen luulisi olevan matkanjärjestäjälle helvetin huono bisnes, jos kerhot todella ovat moista kuraa. Eivätpähän lomalaiset tule toista kertaa heidän reissulleen.

Ja aivan naurettavaa täällä näiden marttyyriäitien taas itkeä kuinka on hirveää jos lapsi tungetaan kerhoon PERHElomalla. Voi ziisus, hommatkaa elämä (niiden lastenne lisäksi)..

Vierailija
197/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsistaan.

Vierailija
198/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) niille hoitajille maksetaan palkkaa

b) suomen lain mukaan lapsen heitteillejättö on vakava rikos

Vierailija
199/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tolla asialla tarvitse itse tulla omalla naamalla julkisuuteen, mutta asia kannattaa kyllä laittaa jollekin lehdelle ilman nimeä julkaistavaksi, jotta asialle oikeasti tapahtuu jotain. Mitä oikeaa hyötyä saavuttaa hyssyttelemällä asian matkatoimiston kanssa, jolloin matkatoimisto ei tee asialle yhtään mitään, mutta antaa jonkin rahallisen parin satkun hyvityksen ja ostaa sinut hiljaiseksi. Järkyttävä tapaus.

Toi sama meininki toistuu thaikuissa joka helvetin snorklausreissulla, joilla ei kukaan pidä kirjaa palaako paatille yhtä monta snorklaajaa kuin veteen hyppäsi.

Vierailija
200/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset juoksee laitteissa ja vanhemmat istuu jossain kahvilassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi