14 vuotias tyttö Pituus 159 cm ja paino 58kg
Miten saisi tytön laihtumaan?
Tyttö liikkuu ja harrastaaa. Ruokavalio on kohdallaan (siis muu perhe ei ole lihavia ja olen tarkka siitä mitä meillä syödään.) Ehkä tyttö syö liikaa suklaata...ei siis joka päivä.
Kuinka saisi tytön laihtumaan ja vielä niin ettei tarvitisi sanoa, et hei olet LIHAVA.
Kommentit (43)
Haluatko että lapsi sairastuu oikeasti syömishäiriöön? Sun asenteesi voi johtaa siihen että lapsesi elämä on pilalla.
Itse olen kahden teinitytön äiti eikä tulisi mieleenkään kaltaisesi aloitus. Olen tukenut lapsiani normaaliin kehitykseen ja kertonut että pituutta ja painoa tulee puuskittain ja ajan oloon se tasaantuu ja näin on käynytkin.
Ihmettelen tätä sairasta maailmaa joka ihannoi langanlaihuutta ja normaalipainoa pidetään lihavuutena. Tämä koskee ihan kouluterveydenhoitoakin. Omalle lapselle on jopa lääkäri sanonut että on vähän pyöreä (tyttö oli tuolloin 9 vuoden paikkeilla) ja siitä mieli pahoittui pitkäksi aikaa.
Sanoin että pian pituuskasvuun tulee pyrähdys ja niinhän siihen tulikin ja tyttö on nyt pitkä ja hoikka. Lääkärissä on käyty astman vuoksi säännöllisesti joten on tavallista tarkemmassa tarkkailussa.
Viime käynneillä on puhuttu enää vain reippaasta pituuskasvusta ja kuinka painokäyrä on taittunut jyrkästi alas.
Ruokavalio on pysynyt samanlaisena terveellisenä ja monipuolisena.
Tytöstä naiseksi kasvussa tapahtuu jossain kohtaa normaalisti niin että
- pylly pyöristyy
- reisiin tulee lisää massaa
- rinnat kasvaa
Tytöstä tulee nainen.
tai muuten huomattaisin ulkonäöstä.
Kuten aiemmin kirjoitin paino nousee, mutta pituuskasvu tuntuu pysähtyneen.
liikuu ja syö hyvin, niin kiinnitätisin silti ehkä huomiota kasvisten, hedelmien ja marjojen määrään ruokavaliossa sekä aterioilla että välipaloissa.
Meillä ainakin nuoret syövät paljon helpommin esim. hedelmiä, kun niitä on "valmiina" tarjolla , esim. aamupalalle meloninpaloja, valmiiksi pestyjä viinirypäleitä tms., samoin koulun jälkeen välipalaksi ja iltapalaksi.
Jos tyttösi napostelee jotain koulussa (tämänikäisillä yleistä, jättävät kouluruoan väliin ja sitten nälkä iskee iltapäivällä), niin kouluun iltapäiväksi mukaan esim. välipalapatukka ja/tai hedelmiä, parempi kuitenkin kuin napsia suklaata nälkäänsä. Samoin jos kavereiden kanssa on tapana syödä usein sipsejä tms., niin tilalle, ainakin osittain, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä yms.
Ymmärrän hyvin. Tuossa vaiheessa asiaan pitääkin puuttua. Naiseksi muotutuminen ym myös täyttä totta, mutta helposti paino nousee turhan paljon, ja sitä on vaikea saada pois.
Ohjeistaisin ihan maallikko-pohjalta, että herkut pois (koko perheeltä), lisää liikuntaa, ihan beisikkiä siis. Ja nimenomaan toiminta sellaista ettei tyttö huomaa. Ehkei teinarit kuitenkaan kovin helposti lähde äidin kanssa uimaan tms.
Vaikea juttu, onneksi tämä äiti on niin fiksu että puuttuu siihen jo nyt, eikä saa nuoren aikuisen vihoja päällensä myöhemmin. Tsemppiä!!
ylipainoinen. Koen sen johtuvan siitä, että äitini on aina kytännyt syömisiäni ja liikkumista. Joten olen sitten ahminut herkkuja kaksin käsin, kun siihen on tullut mahdollisuus.
ja en todellakaan ollut lihava, vaan urheilullinen :O Oli tietenkin paljon laihempia tyttöjä, mutta ei mua kukaan koskaan lihavaksi haukkunut.. Ihme kysymys?? Saat varmasti laihtumaan, kun sanot hänelle juuri noin, hyi kun olet lihava. Jos siis anoreksiaa olet vailla??
Toivottavasti et ole kuitenkaan tosissasi ja tämä on vain huono pila :)
lihomiseen ennen kuin se on liian myöhäistä. Jos tytölle on tullut useita kiloja rasvaa lyhyen ajan sisällä, niin totta kai elintapoja on syytä tarkistaa ja jos tuo määrä on vyötäröllä, niin sitä suuremmalla syyllä. Itse olen 165 ja painan 10 kiloa vähemmän - itselleni tuo paino olisi ylipainoa, koska olen erittäin hentorakenteinen. Ap:n tytön rakenteesta emme tiedä, mutta painoindeksiin ei kannata sokeasti tuijottaa - jos omani olisi 25, niin olisin jo reilusti pullea. Mutta koska ap on huolissaan tytön painosta, niin epäilemättä tällä on ylimääräistä.
äärettömän vaikea unohtaa kun itse olin 15-16 vuotiaana mitoiltani 167 cm/62 kg ja pieni-laiha äitini moitti kokoajan minua ylipainoiseksi ja puuttui pukeutumiseeni huomautellen mitä "voin" pukea päälleni etten näytä siltä tai tältä. Joululahjaksi muut sisarukseni saivat suklaata, minä en, koska olin muka valmiiksi niin pyöreä. Vasta aikuisena tajusin olleeni normaalipainoinen ja että ongelma oli äitini korvien välissä. Omalle tyttärelleni en tee samaa.
Sairaalassa odottaessani umpisuolen leikkausta, leikkaava lääkäri selitti toiselle, että tulee hankala leikkaus kun on potilaalla niin rasvaa mahassa.
Seuraava huomautus painosta tuli 16 vuotiaana kun hain pillereitä. Th sanoi, että mites meinaan välttää veritulppaa kun painoa on niin paljon.
Olen yrittänyt ikäni laihduttaa ja en ole painoa saanut alle 62 kilon. En ole koskaan ollut tyytyväinen itseeni. Välillä yritin oksentaakin, että laihtuisin.
Nykyään olen ihmetellyt, että mistä ne minulle sen ylipainon repaisivat. Painoindeksi on ihan normaali. Kasvoni ovat nuorena olleet pyöreät (sukuperintöä), mutta muuten olen nuoruudenkuvia katsonut näin jälkeen päin, että ihan hoikalta nuorelta naiselta näytin. Mutta omankehon kuva meni rikki näiden huomautusten takia.
ei kannata kannustaa laihduttamaan, vaan syömään terveellisesti ja liikkumaan kuten ennenkin tai reilummin. Tytöt saattavat vaurioittaa itsetuntonsa lopullisesti. Sinä joka olet 10kg laihempi, et todennäköisesti ole urheilullinen tai lihaksikaskaan...
Kyllähän isoon painonnousuun, joka tuntuu jatkuvan, voi hellävaraisesti puuttua. Juuri vähän katsomalla, mistä ruoka (vaikka olisikin näennäisesti terveellistä) koostuu, ja poistella sieltä piilorasvoja -ja sokeria. Hedelmien ja vihannesten lisääminen on hyvä idea, kuten joku jo sanoikin. Syököhän tyttäresi kuitenkin kouluaikana jotain rasvaisempaa naposteltavaa tai karkkia tietämättämäsi? Painonnousun takana voi olla syitä, jotka eivät ole heti näkyvillä, murehtiiko tyttösi jostain tai masentaako/stressaako häntä koulussa tai kaveripiisissä jokin asia? Jutelkaa asioista yhdessä, kunhan ei miksikään kuulusteluksi mene. Jokin kiva yhteinen harrastuskin voisi lähentää teitä ja saada tytäresi avautumaan mieltä painavista asioista.
Tsemppiä!
itseeni, ja on tyttö pullea!! Eikä 14 vllä voi olla vielä niin paljon lihaksia (eikä ne tule puolessa vuodessa) että ne painaisivat niin paljon.
Edelleen tsemppiä koko perheelle!
mutta nuorelle tytölle tuo on aika paljon, painoa nimittäin kertyy tuon jälkeen vielä reilusti, vaikka pituuskasvu pysähtyisikin.
Mitään lihavuudesta lapselle ei tietenkään pidä puhua, mutta painottaisin kasvisruokia, rajoittaisin herkkuja, ja lisäisin vaikka perheen yhteistä liikuntaa.
Keväällä liikuntaa on muutenkin hyvä lisätä, kun lapsi voi kulkea pyörällä tai jalan harrastuksiin, eikä autokyytejä enää tarvita.
Kuten muutkin sanoivat, kannattaa varmaan koittaa lisätä vihannesten ja kasvisten määrää ruokavaliossa. Kannusta ottamaan esim. hedelmä mukaan välipalaksi pitkinä koulupäivinä. Ja tietysti kannusta liikkumaan. Jos ruoka-annokset ovat suuria niin voit kannustaa syömään esim salaattia ennen ateriaa. Tai siirtykää käyttämään pienempiä lautasia - auttaa ihan oikeasti pienentämään annoskokoa.
Kuten tuossa jo monet sanoivatkin, niin kyllähän lihaksetkin painavat ja tuossa iässä tytöstä tulee naisen muotoinen. Jos tyttösi on rotevarakenteinen, niin tuo voi olla ihan hyvä paino hänelle. Kannattaa vain pysäyttää se nopea kilojen kertyminen. Mutta jos tyttäresi on hentorakenteinen, niin kyllä minunkin mielestäni tuossa voi olla hieman liikaa. Olen itse 10 cm pidempi ja tuon painoisena ollut mielestäni "normaalipainoinen". Nyt painan muutaman kilon enemmän ja makkaroita on ihan turhaan vyötäröllä...
ja tuossa kohtaa muistaakseni kyllä itsellenikin tuli painoa ja taisin syödä lohtuun eli onko tytölläsi jotakin ongelmia, ja tällähän tarkoitan kyllä sitä, että pienikin ongelma voi olla murrosikäiselle aika iso ongelma kunnes sen saa selvitettyä. Kun ongelmat omalla kohdallani selvisi painokin laski taas normaaleille urille.
Ylipainostahan ei tuossa ole missään tapauksessa kyse, eli älä siitä vaan puhu lapsellesi, yritä saada keskustelua aikaan muista elämään liittyvistä asioista mielellään tietenkin neutraalein ympäripyörein kysymyksin :o), saatat näiden avulla saada enemmän vastauksia painon nousuun.
Onko terveystarkastus ollut milloin koulussa, labrat ym. ettei johdu mistään terveyteen liittyvästä seikasta.
Ihmisten ruumiinrakenteet on erilaisia. Siskoni on 161 cm ja painaa lähes 60 kg, ja ikimaailmassa kukaan ei tulis lihavaksi sanomaan. On aikuinen nainen ja liikkuu paljon. Anna tytön kasvaa rauhssa.
Itse olen siis 155 nainen ja 54 kiloa. Ja täysin normaali. Olen aina ollut hoikka, edelleenkin. Varmaan mulla on isot luut ja lihakset. Joskus tosiaan ihmettelin että missi-mittaiset painaa saman kuin minä, siis silloin kuin painoin vähemmän. Nuorena toki painoin vähemmän.
lisään 5kg eikä se ole lihasta. Tyttö käytti viime kesänä vaatekokoa 164 tai 34.
Nyt housut on kokoa 38
Tyttö on urheilullinen ja syö hyvin eikä niissä ole tapahtunut muutoksia.