Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä olisi ihana asua?

Vierailija
14.04.2009 |

Siis Suomessa. Kertokaapa omasta kotikaupungistanne, mitä hyvää ja huonoa siellä on?

Ajattelimme tehdä elämässämme radikaalin ratkaisun ja muuttaa jonnekin muualle, pois täältä Pohjois-Pohjanmaalta. Periaatteessa voimme muuttaa minne vain, mutta emme halua ihan pohjoiseen Lappiin tai toisaalta Helsingin seudulle. Kaupunki voi olla iso tai pieni, kunhan on kaunis ja viihtyisä. Maaseutukin ok, jos ei ole hirveän pitkä matka kaupunkiin ja koulu on lähellä.

Meren läheisyys on plussaa, järvikin käy. Luontoa pitäisi olla ympärillä tai ainakin lähellä. Plussaa on myös, jos kunnassa on mahdollisimman vähän erilaisia uskovaisia. Ihanaa olisi jos kunnasta löytyisi kivoja kauppoja tai vaikka kauppahalli, tori yms, marketeista en piittaa. Hyvät harrastusmahdollisuudet on tietysti hyvä lisä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne tulee vielä muutettua, olen sieltä kotoisin. Ihmiset ovat mukavia ja välittömiä, mahtavat talviurheilumahdollisuudet kotipaikkakunnallani ja luonto on uskomattoman hieno. Juuri pääsiäisen siellä vietin ja taas melkein tippa silmässä palasin tänne pääkaupunkiseudulle, vaikka onhan tälläkin puolensa.

Vierailija
2/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vertailupohjaa, ja tykkään eniten Tampere-Kangasala-seudusta. Palvelut meille toimineet oikein hyvin, ihmiset avoimia ja mukavia, kunnon ravintoloitakin on ja lapsille mielestäni hyvä suht moni-ilmeinen kasvuympäristö.

Tykkään kyllä myös Savosta, mutta eri syistä. Joskus on ikävä juuri sitä humoristista suhtautumista kaikkiin asioihin. Onneksi tulee usein käytyä Englannissa, ja siellähän ollaan niin savolaisia syömmeltään että.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtuu "uskisten" sekaan ihan tavalliset tallaajatkin. Jos täältä ois pakko muuttaa, niin Jyväskylä ja Tampere saisivat pisteet. Kuopiostakin tykkään, mutta en tiiä sitten miten noitten savolaisten kans pärjäis pitemmän päälle.

Vierailija
4/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutin tänne itse opiskelemaan 16 vuotta sitten ja pois en muuta :-) suosittelen! ja mies on muuttanut tänne pohjois-pohjanmaalta ja hyvin näkyy tuokin viihtyvän.

Mutta hankkikaa nyt työpaikat ensin :-)

Vierailija
5/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenranta, Savonlinna, Mikkeli, Varkaus, Joroinen, Kuopio, Leppävirta... kaikki hyviä

Vierailija
6/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa paikka Suomessa jossa minä haluan asua.

Toivottavasti ap löytää itselleen yhtä rakkaan ja mieluisan asuinpaikan :) Mites olisi Porvoo? Meillä on siellä kesäpaikka ja vaikuttaa viihtyisältä kaupungilta.

Vierailija
7/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut siellä pari kesää, en siis ole paikkakuntalaisia. Kiva, suht nättikin kaupunki, riittävästi kauppoja, hyvät yhteydet muualla, kaunis vaihtekleva luonto. Ystävälliset ihmiset.

Vierailija
8/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunki. Lapsille vaikka mitä tekemistä ympäri vuoden ja aikuisille. Hyvät harrastusmahdollisuudet. Kaikki lähellä ja meri ja saaristo aivan ihania. 23 prosenttia ruotsinkielisiä kyllä vaatii, että palveluammatissa työskentelevien pitäisi osata ruotsia, mutta sen oppii nopeasti. Vaikka olenkin miltei alkuperäinen vaasalainen niin silti täytyy sanoa, että vaasalaisten luonne on ainut negatiivinen juttu. Aika sisäänpäin lämpiävää.

Vierailija
9/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni paikkakunta tuntuu mukavalta. Tietysti täytyy ne työpaikat hankkia, mutta olemme molemmat sellaisella alalla, että työtä löytyy melko hyvin. Itse olen yrittäjä ja voin tehdä työtä melkein missä vain.

Etelä-Suomi ei houkuta kun siellä nykyään on harvoin kunnon talvia, että siinä mielessä ennemmin vaikka Lappiin. Toisaalta olen puutarha-ihminen ja voi miten ihanaa olisi saada puutarha kukoistamaan...kirsikka- ja luumupuita...

Helsingissä talojen hinnat ovat pilvissä, joten siksi ei sinne ja se on myös vähän liian iso paikka meille maalaisille. Tampereella ja Oulussa on tullut nuorena asuttua, ei hullumpia paikkoja nekään, mutta jostain syystä ei oikein houkuta, olisko nekin vielä vähän liian isoja.

Mikkeli vaikuttaa mukavalta, samoin Jyväskylä ja jonkun ehdottoma Kangasala, miksei Vaasakin. Meren läheisyys olis kyllä ihanaa. Mies ehdotti että lähdetään Norjaan...

Vierailija
10/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monenlaisia harrastusmahdollisuuksia, loistavat opiskelumahdollisuudet! Toimiva päivähoito (ainakin meillä on ollut), ok koulut, steinerkoulukin löytyy. Eikä ole tuo uskovaisuus mitenkään päällekäyvää!

Paljon on nähtävää, kauniita maisemia ja ennenkaikkea meriluonto! Mun mielestä ihmiset on ihan taviksia, hyvin oon ystäviä löytänyt. Ei ny mitenkään savolaista meininkiä, mutta ei mun kokemuksen mukaan mitään umpimielistäkään. On kauppoja ja se kauppahallikin löytyy. Puutarhat menestyy, hedelmäpuutkin.

Itse oon tänne muualta muuttanut, enkä kyllä pois aio muuttaa. Tervetuloa!

Vierailija
12/22 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä on yliveto. Nimenomaan ihmiset ovat täällä kaikkein vähiten nurkkakuntaisia, eikä täällä lasketa monennenko polven jyväskyläläinen olet. Kaikissa muissa paikoissa missä olen asunut, se paikallisuus on jotenkin hurjan tärkeää.

Vierailija
13/22 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asun pääkaupunkiseudulla. Ihannepaikka meille olisi Oulu ja sinne varmaan jossain vaiheessa muutetaankin. Helsinki on ihana kesäkaupunki, matkoille on helppo lähteä, kun ei tarvitse Suomen sisäisiä lentoja lennellä ja töitähän täällä on enemmän kiun pohjoisessa ja nykyään myös ihania ystäväperheitä. Mutta kuitenkin se Oulu tuntuu omimmalta ja sieltä on lyhyempi matka sukulaisten ja ystävien luo, sekä mökille Leville.

Vierailija
14/22 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välillä kaipaa isompaan kaupunkiin...

Vierailija
15/22 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivasti palveluita ja luontoa sekä hyvät harrastusmahdollisuudet.

Vierailija
16/22 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaunis ja viihtyisä. Luontoa ja vesistöä löytyy. Kunnon tori löytyy.

Toinen voisi olla Mikkeli tai Savonlinna, mutta ehkä pohjanmaalainen ei viihtyisi savossa.

Vierailija
17/22 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen olen säilyttänyt sellaisena kotimaan kesälomakohteena ja nautin vain sen hyvistä ja kauniista puolista.

Vierailija
18/22 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohjanjärvi on suuri ja kaunis, lisäksi on mahtavat harjumaisemat, omenatarhat, pähkinälehdot... kuitenkin löytyy vireä kaupungin keskustakin. Erilaisia lapsiperheille sopivia asuinalueita löytyy monta. Hintataso on selvästi edullisempi Espoota tai Helsinkiä, mutta Lohjalta voi käydä pk-seudulla töissä moottoritien ansiosta. Lohjalla on paljon harrastusmahdollisuuksia eri aloilla.

En oikein ymmärtänyt uskovaisia koskevaa juttua. Toivoisitteko siis, ettei olisi paljon uskovaisia, vai että ei olisi erilaisia uskovaisia? Lohjalla on varsin paljon erilaisten uskonsuuntien seurakuntia, mutta myös luterilaisessa srk:ssa on runsaasti toimintaa. Vivamo on kuuluisia Kansan raamattuseuran paikka Lohjalla. Se lienee Lohjan hengellisen elämän keskus tällä hetkellä. Arvaan että P-Pohjanmaalla yhteiskunnassa suuri vaikuttaja on lestadiolaisuus? Siihen en ole edes törmännyt täällä Lohjalla, vaikka täällä onkin kyllä Rauhanyhdistys.

Vierailija
19/22 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä tunnelma, avoimia ihmisiä, palveluita sopivasti. Luontoa riittää, mutta myös kaupunkikulttuuria.

Vierailija
20/22 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kolmasosa ihmisistä on lestadiolaisia ja toinen kolmannes körttejä, loput on helluntailaisia, jehovia, kansanlähetysläisiä ja mitä niitä kaikkia onkaan. Olen kyllästynyt kertakaikkiaan tähän ahdistavaan ilmapiiriin. Ellei ole jonkinsortin uskovainen tai ole ainakin olevinaan, on heti ulkopuolinen. Sinällään uskovaisuudella ei ole mulle mitään merkitystä, jos ei se vaikuta mitenkään yleiseen ilmapiiriin. Täällä se on melkein elinehto.

Kiitos muuten näistä vastauksista! Täytyy ruveta tutustumaan näihin jo esitettyihin paikkakuntiin...

Miksikähän pohjanmaalainen ei viihtyisi Savossa?