Pitäisitkö lapsen kotihoidossa tässä tilanteessa?
Kolmannen lapsen pitäisi syntyä tässä lähiaikoina, tällä hetkellä olen kotona 4-vuotiaan kanssa. Isoin lapsista on jo koulussa.
4-vuotiaalla on muutamia suunnilleen ikäisiään kavereita, joita tapaa 3-5 päivänä viikossa. Ihan joka päivä ei samanikäistä seuraa ole, mutta touhuaa niinä päivinä sitten illalla enemmän isosisaruksensa kanssa. Aikuista seuraa on kyllä, koska kyläilemme isovanhempien ja kummien kanssa viikottain puolin ja toisin.
Sopivia kerhoja tai avointa päiväkotia täällä ei ole, syksyllä lapsi kyllä aloittaa srk:n päiväkerhon kerran viikossa ja ehkä jonkin harrastuksen jos sopiva löytyy. Muuten oleskellaan kotona ja tehdään kotoisia asioita, kaikenlaista ruuanlaitosta ja siivoamisesta askarteluun sekä metsäretkiin.
Itse viihdyn näin ja lapsikin on tasapainoisen sekä hyvin kehittyneen oloinen, mutta joskus mietin että pitäisikö lapsen itsensä takia hänelle hankkia osapäiväinen hoitopaikka. Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (36)
En usko, että päivähoito pystyisi tarjoamaan mitään mitä lapsi välttämättä tarvitsisi.
vaan sen takia että hän on 4-vuotias, joka nauttii kavereista ja lauluhetkistä, askartelutuokioista, jumpista, lelupäivistä, mörriretkistä....
Toki se on äidille helpompi olla vain vauvan kanssa kotona, kun
muut isommat lapset ovat koulussa tai päiväkodissa. Isompien
lasten päivähoitoon viemistä ei voine millään muulla syyllä
pätevästi perustella kuin sillä, että äiti ei jaksa hoitaa kotona
muuta lasta kuin vauvaa.
Onhan se vähän tapana nykyään, että isommat viedään hoitoon, joten pakkohan siitä on jotain hyötyäkin olla.
ap
Siis teillä ei ole kerhoja, harrastus ehkä löytyy tai sitten ei ja ehkä jaksat tai sitten et viedä sinne. Kyllä 4-vuotias, ensi vuonna jo 5-vuotais TARVITSEE ikäistänsä RYHMÄÄ. on hyvä saada kavereita ennen kouluun menoa, ettei jää siellä yksin. Ja myös sen isoimman kannalta on tärkeää, että hän saa kasvaa koululaisena, omien kavereidensa ja omien läksyjensä jne kanssa, eikä vain pikkusiskon leikittäjänä iltaisin.
Siis teillä ei ole kerhoja, harrastus ehkä löytyy tai sitten ei ja ehkä jaksat tai sitten et viedä sinne. Kyllä 4-vuotias, ensi vuonna jo 5-vuotais TARVITSEE ikäistänsä RYHMÄÄ. on hyvä saada kavereita ennen kouluun menoa, ettei jää siellä yksin. Ja myös sen isoimman kannalta on tärkeää, että hän saa kasvaa koululaisena, omien kavereidensa ja omien läksyjensä jne kanssa, eikä vain pikkusiskon leikittäjänä iltaisin.
Lapsella on kymmenkunta kaveria, joita tapaa osaa useammin ja osaa harvemmin. Tämä on sitä samaa porukkaa, joka tulee todennäköisesti myös samaan eskariin ja kouluunkin. Syksyllä tietenkin päiväkerhossa tuttavapiiri laajenee, siellä tutustuu myös tuleviin eskarikavereihin.
Koululainen meillä on jo niin paljon isompi, että että ei ole pikkusiskonsa leikittäjä, vaan paljon omissa menoissaan. Tykkää kuitenkin touhuta perheenkin kanssa ja järjestää ties mitä jalkapallomatseja, joissa siskokin saa olla mukana isojen poikien rymyämisessä.
Joku puhui jumpista, askarteluhetkistä ja lelupäivistä. Muuten ihan hyvä, mutta niitä ei meillä päivähoidossa ole tarjolla. Alueen pph:t kokoontuvat samaan puistoon aamupäivisin, siellä lapset leikkivät yhdessä. Samaan puistoon mekin voimme lompsia vaikka joka aamu, jos tahdomme, mutta lapsi itse ei sinne halua mennä liian suuren lapsijoukon vuoksi. Mitä näitä eläkeikää kolkuttelevia hoitajia tunnen, tiedän että erityistä toimintaa ei järjestetä. Jouluksi tietysti askarrellaan jotain, samoin äitienpäiväksi, mutta askarrellaanhan me kotonakin ja huomattavasti enemmän sekä monipuolisemmin vielä.
Harrastus on tosiaan haaveissa, lähinnä ajattelin että jos jumppaan pääsisi. Se on kerran viikossa illalla. Enkä ymmärrä, miksi en jaksaisi sinne viedä. Tottakai lapsi pääsee harrastukseensa jos se kerran aloitetaan.
Kuten jutuistani huomaa, kyllä minä selvästi olen sille kannalle taipunut, että en näe oikein mitään syytä hankkia lapselle hoitopaikkaa. En oikein keksi mitään etua, joka lapselle koituisi siitä, että laittaisin hänet jollekin lähialueen pph:lle, mitä todennäköisimmin vielä ylipaikalle, koska "virikelapset" ovat täällä useimmiten ylipaikalla, vaikkei tietenkään saisi. Tuskin pph jaksaisi 5-6 lapsen kanssa mitään niin erikoista tehdä, että se olisi paljon parempaa olemista kuin kotona. Ryhmä tietysti olisi, mutta pääseekö ryhmään edes kiinteästi mukaan kun ei ole paikalla läheskään joka päivä...? En tiedä, mutta vähän turhalta tuntuu koko ajatus tällä hetkellä.
ap
ja helpommallahan se äiti tuntuu pääsevän kun ei tarvi kotoa mihinkään lähteä ainakaa minkään aikataulujen mukaan...
Mutta AP:n tapauksessa ei tosiaan tunnnu olevan hyviä vaihtoehtoja sen enempää hoitoon vienti kuin kotiin jääntikään, sillä hölmöltö tuntuu viedä tosiaan pphlle hotioon kun ei hoitoa tarvi ja toisaalta ei ole mitään kunnon varhaiskasvatusvaihtoehtoa tarjolla. Uimakouluktin on tosiaan ylnessä yli 5-vuotialle..
Oisko mitään mahdollisuutta enempiin kerhopäivii tai sitten pitää tosissaa panostaa siihen ikätovereiden tapaamiseen.
Missä muuten on noin yvin että on noin paljon pph-paikkoja - meilläpäin niitä ei ole edes pienille. Mutta kyllä 4v minuts jo hyötyy siis todella hyötyy enempi PKsta
kuulostaa juuri hyvältä elämältä. naurettavaa edes ajatella pkta!
Oisko mitään mahdollisuutta enempiin kerhopäivii tai sitten pitää tosissaa panostaa siihen ikätovereiden tapaamiseen.
Missä muuten on noin yvin että on noin paljon pph-paikkoja - meilläpäin niitä ei ole edes pienille. Mutta kyllä 4v minuts jo hyötyy siis todella hyötyy enempi PKsta
Lisäksi on iltaisin harrastusmahdollisuuksia jonkin verran, ainakin pari erilaista jumppaa. Tämä on niin pieni paikkakunta, että tuon ikäisille ei oikein monia vaihtoehtoja ole. Sama on tuon päivähoidonkin kanssa, kunnan linja on että vain eskari-ikäiset pääsevät päiväkotiin, muut hoidetaan perhepäivähoidossa. Hoitajia onkin paljon, ainakin toistaiseksi. Tässä kävelymatkan päässä on kymmenkunta hoitajaa, kaikki viidenkympin kieppeillä eli pian eläköitymässä.
Jonkinmoista perhekerhoa taitaa myös jokin taho pyörittää, ja sinne olen vähän ajatellut myös lähteväni lasten kanssa, kunhan saan tämän nuorimmaisen ulos ja olen vähän kykeneväisempi taas kulkemaan. Sitä en sitten tiedä, minkä verran siellä on sopivan ikäistä seuraa tai tekemistä, kun en ole käynyt.
ap
Lapsi ehtii kyllä olla lapsilaumassa aivan tarpeeksi tulevaisuudessa.
Nauttikaa!
Hyvää kevään jatkoa : )
Itse viihdyn näin ja lapsikin on tasapainoisen sekä hyvin kehittyneen oloinen, mutta joskus mietin että pitäisikö lapsen itsensä takia hänelle hankkia osapäiväinen hoitopaikka.
Tasapainoiselle ja hyvin kehittyneen oloiselle itsensä takia hoitopaikka? Miksi ihmeessä? Älä pilaa hyvää tilannettanne vaan jatka samoin kuten ennenkin kun se kerta mukavaa on.
Minä viihdyn kotona 5v:n, 4v:n, 2v:n ja vauvan kanssa ja lapsetkin viihtyvät, seurakunnan kerhossa käyvät. Ainoastaan ympäristö painostaa, "kun on tapana olla päiväkodissa ennen eskaria". Kun olen kysynyt syytä laittaa päiväkotiin, niin ainoa fiksu syy on ollut kaverit. Seuraa lapsella on, ja hoito on taatusti laadukkaampaa kuin kilpaillen hoitajien huomiosta suuressa ryhmässä. Päiväkoti on lapselle kuin työssäkäyntiä, se on rankkaa. Kannatan kotihoidossa pitämistä.
Kerhoissa ja harrastuksissa 4-vuotiaalle riittää ihan tarpeeksi
tekemistä ja kavereita - ja kotonakin voi puuhailla kaikkea kivaa.
Ainakin meillä lapset askartelevat, piirtävät ja liimaavat, tekevät
tehtäväkirjoja, muovailevat, kuuntelevat musiikkia ja laulavat
ja leikkivät mukana jne. kotona. Ulkona käymme leikkipuistoissa
ja kävelemme metsissä. Ja kerhot ja harrastukset tulevat
tietysti vielä lisäksi!
vaan sen takia että hän on 4-vuotias, joka nauttii kavereista ja lauluhetkistä, askartelutuokioista, jumpista, lelupäivistä, mörriretkistä....
mutta ei Pk virike lapselle mikää rankka jutu ole vaan juuri ideaalia vaihtelua, kun päivien ei tarvitse olla pitkiä eikä PKssä käynnin tarvitse olla jokapäiväistä.
Ja miksi tulaam taas tähä että mikä tahans muu kerho tai harrastus on ok mutta päiväkoti maailman huonoin paikka lapselle...
Olin kotona kunnes nuorin täytti 3v ja silloin molemmat menivät päiväkotiin eli vanhempi lapsi oli 5v. Sitä ennen hän oli käynyt seurakunnan kerhossa, aluksi kerran viikossa 2h ja 4 vuotiaasta eteenpäin 2 x 3h ja mielestäni riitti hänelle hyvin. Kerhossa leikittiin, askarreltiin, laulettiin ja opeteltiin ryhmässä olemista.
Usko pois, tekee hyvää!!
Ei ollut niin väliä, vaikka pikku askartelijaa ei aina vahtinut.
Tuolla tuo tyttö nytkin liimailee jotain kimalteita pöydän ääressä. :) On sen sorttinen lapsi, että keksii aina itselleen tekemistä, leikkii vaikka omilla sormillaan jotain ihmissuhdejuttua jos ei ole leluja tarjolla.
Suurin puute tuolla tytöllä kotihoidettuna on varmaan se, että kaveriympyrät ovat vähän pienet eikä totu olemaan muiden kuin äidin ja isän hoidossa. Ei ole ikinä esimerkiksi ollut isovanhemmillaan yökylässä, eikä tahdo oikein uskaltaa mennä naapuriinkaan leikkimään ilman että äiti tulee mukaan.
ap
laittaisi häntä päivähoitoon vauvan syntymän vuoksi.
Minulla oli keskimmäinen lapsi 4 vuotias, kun kolmas lapsi
syntyi, ja toki keskimmäinen lapsi sai olla kotona! Ei vauvan syntymä
ollut mikään syy laittaa kotona oleva lapsi päivähoitoon. Vanhin
lapsi kävi esikoulussa aamupäivisin, mutta hänkin oli iltapäivät
kotona. Sisaruksista on luonnollisesti leikkiseuraa toisilleen.
4-vuotias on käynyt 2-3 krt/vko srk:n kerhossa, ja lisäksi hän
on käynyt muskarissa yms. harrastuksissa. Hänellä on ollut
ihan tarpeeksi tekemistä ja kavereita ilman päivähoitoakin.