Mihin te tarvitsette kilomäärältään isoja pyykkin koneita????
Mä oon aina ihmetelly kun joku kysyy pyykkikoneesta jotain ja heti tulee että osta 7 tai 8 kg kone.
Mihin helvettiin te tarvitte 8 kg konetta?
hyi hitto lyöttekö te niin paljon pyykkejä samaa koneelliseen että tarvitte kilomäärältään noin isoja?
Mulle maailman tärkein asia on että mun lapset kulkee puhtaissa ja _värinsä pitäneissä_ vaatteissa.
Sillon ison kilomäärän koneilla ei tee mitään.
Juuh. helpommalla mä pääsisin jos laittasin suruttomammin kaikki samaan, mut en ja lapseni kans opetan peseen pyykin asaillisesti.
Tosin kun kattlee niin monien lasten vaatteet on kamalia kun niissä ei värit oo enää kohallaan. Punaset ei oo ihania kirkkaan puhtaan punasia.
T. äiti joka on pirun ylpee siitä että lasten valkoset on V.A.L.K.O.S.I.A ja keltaset K.E.L.T.A.S.I.A.
Kommentit (65)
Miten jku voi päätellä mun kirjotuksesta onko mulla petivaatteet likaset vai ei?
Kerro lisää mun elämästä, mäkin haluun tietää.
ei meillä ainakaan tuu samaa väriä niin paljoo että tarttisin 8 kg koneen.
jouduin ottaan 7kg koneen koska halusin koneeseen tietyt ominaisuudet ja tietyn merkin mut pinenempi olis riittäny.
se on kyl totta että ei mulla tuu tiettyä väriä koko koneellista. kai me ollaan sit köyhii.
**tota noin, koska meillä on lapsilla sen verran vaatteita ettei ne ees ehi kaikkia käyttää niin pitäskö mun kuiteski ostaa lisää ja pestä niitä puhtaita jotta mulla olis täys koneellinen tiettyä väriä????
No joo, logiikkansa kullakin. ei oikeen iske muhun.
myös aikuiset.
En kyllä jaksaisi hinkuttaa pienellä koneella montaa kertaa päivässä. Illalla lyön treenikamppeet koneeseen ja se on jo sillä täynnä.
Samoin on ihanaa kun pystyy pesemään kerralla porukan lakanoita ison läjän, eikä tarvitse pitää niitä pyykkikorissa.
Muutenkin kyllä kone pyörii ihan punaisilla täytenä ja tummilla täytenä. Mutta ehkä meillä on varaa ostaa vaatteita lapsille sen verran paljon, ettei ihan heti tarvitse lapsen paitaa pestä ja kuivata, että saa sen huomiseksi päälle. Katsos kun sieltä meidän vaatekomerosta löytyy lapselle vaihtopaitakin.
ihmetellään miten home kukkii, kun koko ajan asunnossa kosteutta.
Itse ymmärrän, jos 5 lapsen perheellä on iso kone, mutta 2 lapsisen luulis pärjäävän pienemmällä koneella. Mutta jokainen tyylillään...
Mä halusin Mielen pesukoneen ja sen mukana tuli se 6 kg rumpu, olen tyytyväinen. Mattoja en oli ikinä pessyt omassa pesukoneessa ja tuskin tulen pesemään.
ja mä lisään vielä että peitot ja tyynyt mä pesen suunnilleen 6-7 kertaa vuodessa.
ja lakanat vaihdan _tietysti_ kerran viikossa.
mä en oo ostanu konetta mattojen pesuun vaan mulla on varaa ajaa täältä mattoineni (ja paetuaspatjoineni) ihan varmana riitäävän usein ja pesettää ne muualla sii mattoihin tarkotetuissa koneissa.
senkus ostatte vaikka 10kg koneen, mutta ensiten ihmetyttää miks aina ja joka hiton kerta tyrkytätte niitä muille jokka miettii mnkälaisen koneen ostais.
niin munkin mies meinas ostaa toiseks koneeks teollisuuskoneen pannuhuoneeseen mutta kehotin kuunteleen järjen ääntä ja miettiin onko mattoja ja muita _isoja_ tekstiileitä varten järkevää.
mä ny kerron vielä että pesen
erikseen
*valkoset 40 ja 60
*valkoset sukat
*tummat sukat
*valkoset 95 siis lakanat ja pyyhkeet
*keltaset 40 (ja 60)
*punaset 40 (ja 60)
*siniset ja niitten seassa jossain tapauksissa mustat 40
*siniset + vihreet
*miehen työvaatteet
*vaaleenpunaset
*vaaleensiniset + vaaleenvihreet
*fleecet
*villavaatteet ja niissäkin jonkin verran värien mukaan
*määrätyt ruskeet
*ulkovaatteet
*joitain muita "erikois"koneellisia
Tulet tänne keuhkoamaan kuin asiasi olisi ihan hirvittävän tärkeä, ja mitä sä oikeasti kyselet, JONKUN TOISEN PESUKONEISTA. :DDD Ja sitten vielä kehtaat loukkaantua, kun ihmiset nauraa sun jutuillesi... Mitä ihmettä se sun napaa kaivaa, jos jollakin on iso pesukone?
Minä pesen erikseen
oikean jalan sukan
vasemman jalan sukan
tumman oikean jalan sukan'
vaalena vasemman jalan sukan
tumman ja vaalean vasemman jalan sukan
jne.
ja olen YLPEÄ siitä, että meillä on aina oikean väriset sukat jalassa
Matot mahtuu hyvin. Ne jotka ovat konepestäviä. Mahtuu petari ja peitot.
Lisäksi pesen vain täysi koneita kerran viikossa. Pesen kerran viikossa valkoiset omassa satsissa, värikkäät omassa satsissa ja tumman omassaa. En pyykkää viikolla yhtään, vain viikonloppuisin isot koneelliset.
joten en sen petarin kanssa päivittäin viitsis pesulaan ajaa =D
ja meillä on VAIN yksi kone, siksi se on 7kg.
ja mä lisään vielä että peitot ja tyynyt mä pesen suunnilleen 6-7 kertaa vuodessa.
ja lakanat vaihdan _tietysti_ kerran viikossa.mä en oo ostanu konetta mattojen pesuun vaan mulla on varaa ajaa täältä mattoineni (ja paetuaspatjoineni) ihan varmana riitäävän usein ja pesettää ne muualla sii mattoihin tarkotetuissa koneissa.
senkus ostatte vaikka 10kg koneen, mutta ensiten ihmetyttää miks aina ja joka hiton kerta tyrkytätte niitä muille jokka miettii mnkälaisen koneen ostais.
niin munkin mies meinas ostaa toiseks koneeks teollisuuskoneen pannuhuoneeseen mutta kehotin kuunteleen järjen ääntä ja miettiin onko mattoja ja muita _isoja_ tekstiileitä varten järkevää.
mä ny kerron vielä että pesenerikseen
*valkoset 40 ja 60
*valkoset sukat
*tummat sukat
*keltaset 40 (ja 60)
*punaset 40 (ja 60)
*siniset + vihreet
*miehen työvaatteet
*vaaleenpunaset
*fleecet
*määrätyt ruskeet
*ulkovaatteet
Käytössä 8 kg:n kone, ja ihan tarpeeseen on.
Ei tarvitse ihan joka päivä pyörittää.
mä en oo ostanu konetta mattojen pesuun vaan mulla on varaa ajaa täältä mattoineni (ja paetuaspatjoineni) ihan varmana riitäävän usein ja pesettää ne muualla sii mattoihin tarkotetuissa koneissa.
Onko joku täällä sanonut että osti ison koneen voidakseen pestä itse vain petarit yms isot kodin tekstiilit? Luulen että mullakin olis varaa ajaa vaikka joka päivä tohon kilsan päässä olevaan pieneen pesulaan, mutta kun ei ole tarvetta, omalla koneella pärjään hyvin. Ja ne muut matot pesen, kuten tähänkin asti kesäisin tuossa takapihalla ne jotka ei siitä kärsi, niin painepesurilla ja loput juuriharjalla hinkaten. Näin olen isot mattoni pessyt jo 17 vuoden ajan ja sitä ennen jo lapsena äidin kanssa. Ja ne ovat sen kestäneet just niin monta vuotta kun on ollut tarviskin..
Ja tuosta pyykin pesemisestä meillä on kasvavia nuoria, urheileviä sellaisia, itse urheilen paljon, suihkussa käydään päivittäin ja pyykkiä todellakin tulee. Mulla on tapana pestä pyykkiä päivittäin, sitä väriä mitä on eniten. Tosiaan ei lopu vaatteet kaapista vaikka en esim. punaisia päivittäin pesekään. Mutta kyllä joka väriä ainakin 2 krt viikossa tulee pestyä. Pyyhkeet kerran viikossa ja lakanat vaihdan kerran viikossa minäkin. Että näin.
Terveisin: Se I.S.O.N koneen ostanut ;)
Minä käytän meidän pesukonetta ihan pyykinpesuun! Oliko yllätys?!;)
Meillä on 12 lasta ja jokaikinen päivä tuo markkinoiden suurin kone "laulaa" monta koneellista pyykkiä!!
Ja tiedätkös mitä? Tuon meidän koneen saa täyttää myös pelkästään samanvärisillä vaatteilla?! Uskomatonta, eikö?! Ei meidän kone pistä vastaan, vaikka ladon sen täyteen esim. vaikkapa vain pelkästään vaaleanpunaista vaatetta;D
t. äiti, jonka 12 lasta kulkee myöskin aina pesussa värjäätymättömin, puhtain vaattein!;D
Meillä siis 7 kilon kone, on kyllä helpotus entiseen 4 kiloon verrattuna (jonka ostimme ennen lapsia).
Tuliko ap:lle ollenkaan mieleen etteivät kaikki ole "normiperheitä" (kahdella lapsella)?
(En tällä kertaa lukenut muiden vastauksia, varmaan tämän saman kirjoitti jo moni muukin...)
että tein mokan ja se moka on se että en alittanu alkuteksteihin etteen tarkota perhettä jossa on plajon lapsia.meil ei oo kun kolme.
joo, varmaan jos ois viis tai enemmän niin meil olis jo oltava se teollisuuskone.
alotustektin tarkoyus oli enemmänkin kysyä et miks aina tarjotaan jokaiselle isoo konetta.kuka tahansa kysyy minkä M.E.R.K.K.I.S.E.N konees ostais niin vastauksena tulee että osta 8kg kone.
muuten viel sanon yhen asian. ei kai kone sen huonommin pese vaik se olis kilomäärältään pienempi? ei todellakaan. tuolla jonkun kirjotuksesta sai sen käsityksen. eihän sitä pientä konetta tartte täyteen änkeä! ei se korreloi mitenkään että iso kone puolillaan - pesee väljemmässä vedessä ja pieni kone täynnä - ei tuu pyykki puhdasta. se on sama kumman koneen täyteen änkee, ei tuu puhdasta
ja muuten meillä on sama laitanko pyyhkeen vai kolme kone ottaa vettä pyykkimäärän verran eikä niin että se ottais aina saman litramäärän verran.
terveisin ap joka poistuu laittaan lapsia nukkuun
Eilen kuitenkin pesin ihan täyden koneellisen tummaa pyykkiä. Jokainen vaihtaa päivittäin alusvaatteet ja sukat. Nuorin on kova sotkemaan vaatteitaan ja teinihän ei 2 päivää samoissa kulje, mieskin vaihtaa päivittäin uuden paidan ylleen. Me varmaan sitten ollaan tosi hyviä pyykkivuoren kasvattajia, ja sen takia onkin ihan kiva että on iso rumpu jolla saa kerralla pestyä paljon. 4 ihmistä kun vaihtaa lakanat, niin kyllä sitä saakin sitten pestä, jos olis pieni rumpu niin joutuis vielä enemmän hurruuttamaan. Mä en vois kuvitellakaan että meillä olisi kone johon ei pyykkiä mahtuisi kerralla paljon.
Siinä ei ole mitään ideaa, että on valkoisille, keltaisille, vihreille, punaisille, violeteille, mustille, sinisille, oransseille, harmaille ja ruskeille vaatteille oma pyykkipäivänsä. Niin ja lakanapyykit vielä 60asteessa värien mukaan..
Meillä kuudella on kyllä pyykkiä sen verran että punasävyisistä, vaaleista, mustasta, tummasta väristä ja vaaleasta väristä, kertyy kyllä pyykättävää se 7kg koneellinen joka päiväksi ongelmitta.
Värit eivät ole kadonneet mihinkään. Normaalia pesunukkaa on vaatteisiin kertynyt vähäsen, mutta se on normaalia.
Ole sinä vain ylpeä väreistä, jos saat siitä kicksit. :DD
Minä olen ylpeä siitä että pesen vain täysiä koneellisia ja säästän maapalloa verrattuna viiden prikulleen samanvärisen vaatteen pyörittämiseen.
Mä teen peruslajittelun vaan kahteen (jos tulee puhtaita valkoisia koneellisia) läjään: vaaleammat ja tummemmat. Ja hienosti on mennyt 15 vuotta näin ja värit on kauniit, ei ole värjäymiä.
erikseen
*valkoset 40 ja 60
*valkoset sukat
*tummat sukat
*keltaset 40 (ja 60)
*punaset 40 (ja 60)
*siniset + vihreet
*miehen työvaatteet
*vaaleenpunaset
*fleecet
*määrätyt ruskeet
*ulkovaatteet
Kerropa miten valkoiset vaatteesi ja valkoiset sukkasi menevät pilalle, jos peset ne samassa koneessa :-D Tai vaaleanpunaiset vaatteet, jos peset ne yhdessä - hui kauhistus - punaisten kanssa. Tai fleecet yhdessä muiden samanväristen vaatteiden kanssa.
Hanki elämä!
Ja syy tähän on lähinnä se, että en jaksa olla pesemässä koko ajan pyykkiä. Tämä ei tarkoita, että pesisin kaikki värit sekaisin, vaan järkevästi jaotellen, myös lämpötilan mukaan. En tosin todellakaan niin neuroottisesti kuin ketjun aloittaja.
Olen erittäin tyytyväinen koneemme kokoon, koska esim. viikoittainen lakanavuori ei mahtuisi pienempään koneeseen. Vaatteitakin pesemme 2-4 koneellista viikossa. Koneelliset eivät tietenkään aina ole täyttä kahdeksaa kiloa, mutta koneen ohjeellinen pesumäärä on 1-8 kg ja kone käyttää vettä pyykkimäärän mukaisesti.
Meillä oli aiemmin 4 kg:n kone ja sillä oli kyllä ihan tuskaa pestä juurikin esim. lakanoita tai peittoja, koska koneellisia sai olla useampi peräkkäin.
Kerropa miten valkoiset vaatteesi ja valkoiset sukkasi menevät pilalle, jos peset ne samassa koneessa :-D Tai vaaleanpunaiset vaatteet, jos peset ne yhdessä - hui kauhistus - punaisten kanssa. Tai fleecet yhdessä muiden samanväristen vaatteiden kanssa.
Hanki elämä!
Nyt ymmärrän miksi aika usein tällä palstalla valitetaan pyykinpesun rankkuutta kun pyykin lajittelusta tehdään melkoista tiedettä.
T. Nelihenkisen perheen äiti, joka tänäänkin pyöritti 2 kertaa 7 kilon koneen 60 asteista kirjopesuohjelmaa. Koneessa harmaan ja ruskeansävyisiä petivaatteita ja pyyhkeitä, jotka mielestäni olisi voinut laittaa samaankin koneeseen sävyjensä perusteella mutta kun eivät mahtuneet. Eikä tullut pestyä edes koko perheen lakanoita ja pyyhkeitä kerralla.
laitoin tuon 8kg koneen täyteen farkkuja..pienenpi ei meille riittäisi millään..taloudessa 5henkeä