TISSI TUKOSSA!!
Apua!! Pirun kipeä.. Miten saan "tukoksen" pois?
Muuten imetys onnistuu vallan mainiosti, mut yhteen nurkkaan maito vaan kerääntyy, eikä pääse läpi. :/
Kommentit (9)
niin että kohta jossa tukos on tulee vauvan alaleuan olla siinä kohtaa, silloin tarpeeksi imettämällä tukos poistuu.
niin yritä sitten rintapumpun kanssa lypsämällä rinnan asentoja vaihtamalla saada tukos pois. Mulle aiheutti rintatulehduksen tuollainen ja "paiseen" rintaan.
Imetä kipeästä rinnasta niin paljon kuin lapsi jaksaa imeä hermostumatta ja aloita imetys aina tästä rinnasta. Haudo rintaa lämpimällä ja koita lypsää käsin vaikka kolmen vartin välein. Itse en pumpulla saanut ikinä tukosta aukeamaan, vaan joskus käsin lypsämällä ja joskus vauva sai sen imemällä auki. Tukoksia on tässä vuoden aikana minulla ollut varmaan parikymmentä. Rasittavaa, mutta hoidettavissa. Monesti tukoksen aukeamiseen on mennyt vuorokausikin. Kyllä se siitä!
Lämmintä rinnalle ja tosiaan lypsämistä, lypsämistä ja imetystä. Tukos on tosi rasittavaa, muistan kyllä. Mutta kannattaa ahkerasti hoitaa, ettei mene pahaksi.
Yritä tehdä käsinlypsyliikkeitä, eli hierot kevyesti tukoksen kohdalta nänniin päin.
Vauva imemään tästä rinnasta nyt useampi syöttö kerralla, ja yritä käännellä hänet sellaiseen asentoon, että alaleuka on paiseen puolella.
Ota heti kerta-annoksena 800 mg Buranaa, joskus isompi tulehduskipulääkemäärä laskee alueen turvotusta niin paljon, että maito pääsee virtaamaan ja pesäke poistuu.
Tiedän, että kuulostaa friikiltä, mutta laitappa sellainen kaalinlehti, jonka pinta on rikottu haarukalla, rintaasi vasten. Laskee turvotusta ja autta edellä mainittujen tyhjennystoimien kera. Tsemppiä!
Mulla ollut useita tuollaisia tukoksia ja lähes aina on maitorahka auttanut. Eli paksuhko kerros rahkaa kipeän kohdan päälle,sitten elmukelmua ja lopuksi vaikka villasukka tai joku muu lämmittävä juttu. Ennen imetystä pestään rinta,syötetään ja homma uusiksi.Vuotokauden kuluessa pitäisi olla ok. Ainakin minulla toiminut loistavasti. Kannattaa kokeilla vaikka kuulostaa oudolta.
Mulla terveydenhoitaja neuvoi imettämään "kainalosta", eli vauvan pää tulee äidin kainalosta. Toinen neuvo oli imettää siten, että vauva on selällään ja äiti kontallaan vauvan päällä.
Noilla keinoilla selätin alkavan rintatulehduksen. Tosin tuo kontallaan imetys sai vauvan lähinnä nauramaan...
eipä auttanu.. :(