Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka synnärillä reagoivat MT-merkintöihin papereissa?

Vierailija
12.04.2009 |

jännittää ja pelottaa kuinka synnärillä kätilöt ym tulevat suhtautumaan kun näkevät tiedoistani että sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä. sairaus on hyvin hoidossa ja toista lasta olen menossa synnyttämään. esikoisen aikaan vain ei ollut tuota diagnoosia tiedossa. pitääkö henkilökunta mua aivan seinähulluna vai osaavatko suhtautua ammattimaisesti, onko MT-sairaus iso paha juttu synnyttäjällä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin astmaan tai diabetekseen. ole ihan huoleti ja nauti siitä että sairautesi on hyvässä hoitotasapainossa. tervemenoa synnyttämään :)

Vierailija
2/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielentiloihin ei juurikaan keskitytä synnärillä. Sun tapauksessa varmaan kysellään enemmän mielentilaakin jne ja tarvittaessa autetaan. Eli uskon että vain positiivinen juttu sun kannaltasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikeahoitoinen psykoosi ja muut vakavat mielenterveyden häiriöt. Lisäksi papereissa merkintä 3 itsariyritystä ja 2 lyhyttä hoitojaksoa.

Lääkitykseni oli kumminkin koko ajan tiedossa ja vauva meni vierotusoireseurantaan lastenteholle. Mutta mukaanhan ne tuon vauvan antoivat eivätkä ole 3 vuotteen käyneet takaisin vaatimassa.

Vierailija
4/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjellä ajatellen uskon että ovat ammattimaisia.

voisinkohan saada oman huoneen, tai siis perhehuoneen mieheni kanssa helpommin, kun tuo nukkuminen on todella vaikeaa minulle vieraassa paikassa muutenkin, saatikka yhteishuoneessa muiden mammojen ja vauvojen kanssa..itseasiassa tuo osastolla yöpyminen minua pohdituttaa eniten. nukkuminen on tässä sairaudessa se kriittinen asia minulle, jos olen liian väsynyt, mieliala saattaa lähteä heittelehtimään. enkä voi lääkkeisiin turvautua siinä tilanteessa, heti synnytettyäni...

ap

Vierailija
5/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehensä jättämäksi ja siksi psyykkisesti herkästi tilassa. Otat vaan asian esim. neuvolassa jo etukäteen puheeksi! :)

Kyllä kaikki hyvin menee!

järjellä ajatellen uskon että ovat ammattimaisia.

voisinkohan saada oman huoneen, tai siis perhehuoneen mieheni kanssa helpommin, kun tuo nukkuminen on todella vaikeaa minulle vieraassa paikassa muutenkin, saatikka yhteishuoneessa muiden mammojen ja vauvojen kanssa..itseasiassa tuo osastolla yöpyminen minua pohdituttaa eniten. nukkuminen on tässä sairaudessa se kriittinen asia minulle, jos olen liian väsynyt, mieliala saattaa lähteä heittelehtimään. enkä voi lääkkeisiin turvautua siinä tilanteessa, heti synnytettyäni...

ap

Vierailija
6/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuliko vauvalle viekkareita? itse olen selvinnyt eplkällä Zoloftilla, sen ei pitäisi sikiöön vaikuttaa..

itsellänikin on tuo 112-koodi.

ap.

Vierailija
7/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lopetinkin sovitusti lääkityksen kuukautta ennen laskettua aikaa. Vauva vaan syntyi etuajassa ja siksi häntä tarkkailtiin. Lieviä vierotusoireita oli, mutta niitä ei tarvinnut lääkitä. 4

Vierailija
8/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. eräs itsekin raskaana ja niitä käyttävä kyselijä

Vierailija
9/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kyselen, kun itselle sama diagnoosi, että minkälainen lääkitys sinulla oli ennen raskautta ja miten siirryit raskauden aikaiseen lääkitykseen?

Minulla on yksi lapsi ja synnärillä suhtautuivat ihan hyvin diagnoosiini, en huomannut minkäänlaista 'suhtautumista' ja olen aika herkkä tunnistamaan ikäviä asenteita.

Meilläkin haaveissa toinen (esikoinen 6v)lapsi, mutta ainokaisemme jälkeen oli paha depressio, joka kesti ja kesti. Olemme oikeastaan haudanneet vauvahaaveet, mutta hoitava lääkärini (psykiatri) oli sitä mieltä, että toinen lapsi voisi olla mahdollinen:)

Vierailija
10/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selviää nyt rv 22. t. 4

Vierailija
11/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kyselen, kun itselle sama diagnoosi, että minkälainen lääkitys sinulla oli ennen raskautta ja miten siirryit raskauden aikaiseen lääkitykseen?

Minulla on yksi lapsi ja synnärillä suhtautuivat ihan hyvin diagnoosiini, en huomannut minkäänlaista 'suhtautumista' ja olen aika herkkä tunnistamaan ikäviä asenteita.

Meilläkin haaveissa toinen (esikoinen 6v)lapsi, mutta ainokaisemme jälkeen oli paha depressio, joka kesti ja kesti. Olemme oikeastaan haudanneet vauvahaaveet, mutta hoitava lääkärini (psykiatri) oli sitä mieltä, että toinen lapsi voisi olla mahdollinen:)

ennen raskautta meni Cipralex 20mg, Deprakine 900mg ja tarvittaessa Diapam. cipra kerettiin kolmen kuukauden aikana ajamaan alas ja vaihtamaan Zoloftiin, Deprakinen jouduin lopettamaan seinään kun raskauduinkin yllättäen. kokeiltiin sen sijaan Seroquelia ja Zyprexaa, mutten jatkanut niitä kun tekivät ahdistuneen zombieolon. eli ilman tasaavia menty tässä..

aika mielenkiintoista että Zloftista saa sikiö viekkareita ja että oli neuvottu lopettamaan ennen laskettua aikaa :O minulle hoitava lääkäri psyk. polilta teratologisen tietopalvelun ohjaamana oli nimenomaan Zoloftin määrännyt Cipralexin alasajon jälkeen, koska se on turvallinen raskauden ja imetyksen aikana! minulla nimenomaan on tarkoituksena imettää mahdollisimman pitkään, eikoist imetin lähes puolitoista vuotta..voi ei, pitääkö mun nyt kokonaan luopua tuosta mielialalääkkeestä? luulin että se on aivan ok.

hyvä kuulla että oma huone olisi järjestettävissä oleva asia. pitäisikkö siis neuvolassa puhua asiasta, vai olla yhteydessä synnäriin?

ap

Vierailija
12/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, onko vauvojen vieroitusoireillekin jo lemppari!!!!?!

Vierailija
13/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ainakin tekivät ls-ilmoituksen, kun sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Vierailija
14/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva pitää vierottaa siitä jo kohdussa vähitellen, eli lääkitystä pitää alkaa ajaa alas 4vk ennen laskettua ja silti voi tulla vauvallekin viekkareita kuten äidillekin. Syön zoloftin lisäksi seroquelia, joka estää imetyksen. 4

Vierailija
15/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri viime viikolla tapasin hoitavaa lääkäriä eikä kyllä nytkään tullut puheeksi että lääkitystä mitenkään pitäisi ajaa alas. mitähän kummaa?

saako se vauva viekkareita jos syön sitä Zoloftia lääkärin ohjeiden mukaan koko raskauden ja sitten imetyksenkin ajan? siinähän se sitten imetyksen pikkuhiljaa vähetessä vuoden päästä itsekseen vieroittuu :(

nyt vähän ahdistaa tämä lääkeasia. miten mun lääkäri on ihan eri tavalla neuvonut mua?

ap

Vierailija
16/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolalääkäri on on ihan tavis tk-lääkäri joka ei tiedä vauvan vierotusoireista mitään. Mullekin sanottiin teratologisessa että onneksi synnytän yliopistosairaalassa, jossa osataan hoitaa jos vauvalle tulee viekkareita.

Pyydä lähetä oikealle synnytyslääkärille äitiyspolille, ellet ole jos siellä asiakkaana. 4

Vierailija
17/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en saanut imettää seroquelin takia. 4

Vierailija
18/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun menet synnyttämään, sanot että sun olis hyvä saada oma huone ton nukkumisen takia ja ne ottaa sen siellä huomioon. Riippuu tietysti sairaalasta, pystyykö ne sulle sellasta järjestämään. Lääkityksen sopivuudesta imetykseen tietävät kyllä kätilöt sairaalassa myös, mutta suosittelen kysymään hoitavalta lääkäriltä neuvoa myös. Imetysaikana on kyllä aika moni mielialalääke sopiva, mutten nyt muista ulkoa tuota Zoloftia.

Eikä sua synnärillä kukaan kätilö katso kieroon sun diagnoosisi takia. Tottakai ne seuraa sun mielialaa synnytyksen jälkeen ehkä vähän tarkemmin, koska onhan jo ihan terveelläkin äidillä suuri riski synnytyksen jälkeen sairastua vaikka psykoosiin.

Vierailija
19/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolalääkäri on on ihan tavis tk-lääkäri joka ei tiedä vauvan vierotusoireista mitään. Mullekin sanottiin teratologisessa että onneksi synnytän yliopistosairaalassa, jossa osataan hoitaa jos vauvalle tulee viekkareita.

Pyydä lähetä oikealle synnytyslääkärille äitiyspolille, ellet ole jos siellä asiakkaana. 4

äitiyspolille minua ei laitettu, koska minulla on hoiosuhde tuolla psyk. polilla. neuvolalääkäri ja hoitaja olivat sitä mieltä että psyk.polilääkärin hoito on riittävää. neuvolalääkäri ei ole sairauttani mitenkään kommentoinut, eka tapaamisella kysyi kuinka sujuu elämä ilman tasaavaa lääkitystä, mutta siinäpä se. sanoi suoraan ettei ole asiantuntemusta asiasta ja minusta asia on ok.

mutta luulin että voin luottaa siihen psyk.polin lekuriin, hän oli kertomansa mukaan konsultoinut teratologista kuitenkin :/

ap

Vierailija
20/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan ne olla muuttuneet. I

hme kyllä eivät ole mulle mitään uusia ohjeita yliopistosairaalan äitipolilla antaneet vaikka olen nyt rv22 ja syön zoloftia edelleen.

Mulle on ainakin mun mielestä puhuttu taas zoloftin alasajosta, mutta tämä onkin vaan mun tapaus. Kysy vielä omalta lääkäriltäsi.

t. 4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi