Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka synnärillä reagoivat MT-merkintöihin papereissa?

Vierailija
12.04.2009 |

jännittää ja pelottaa kuinka synnärillä kätilöt ym tulevat suhtautumaan kun näkevät tiedoistani että sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä. sairaus on hyvin hoidossa ja toista lasta olen menossa synnyttämään. esikoisen aikaan vain ei ollut tuota diagnoosia tiedossa. pitääkö henkilökunta mua aivan seinähulluna vai osaavatko suhtautua ammattimaisesti, onko MT-sairaus iso paha juttu synnyttäjällä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrä, mutta ainakin esikoiselle aiheutti vähän vierotusoireita. 4

Vierailija
22/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, onko vauvojen vieroitusoireillekin jo lemppari!!!!?!

Ei varsinaisesti vauvojen vierrotusoireille vaan vierrotusoireille yleensä

vierrotusoire = viekkari

vauvojen vierotusoire = vauvojen viekkari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, onko vauvojen vieroitusoireillekin jo lemppari!!!!?!

Ei varsinaisesti vauvojen vierrotusoireille vaan vierrotusoireille yleensä

vierrotusoire = viekkari

vauvojen vierotusoire = vauvojen viekkari

Tämä vauvojen "viekkari" särähtin munkin korvaan :( En ole ikinä kuullutkaan moista lempinimeä vieroitusoireille, saati sitten vauvojen vieroitusoireille. Lempinimi jotenkin antaa ymmärtää ikäänkuin asia olisi yleinen ja tavanomainen, mitä se toivottavasti ei ole! :( Mutta joo, vähän asian vierestä nyt meni.

Vierailija
24/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka synnärillä reagoivat MT-merkintöihin papereissa? jännittää ja pelottaa kuinka synnärillä kätilöt ym tulevat suhtautumaan kun näkevät tiedoistani että sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä. sairaus on hyvin hoidossa ja toista lasta olen menossa synnyttämään. esikoisen aikaan vain ei ollut tuota diagnoosia tiedossa. pitääkö henkilökunta mua aivan seinähulluna vai osaavatko suhtautua ammattimaisesti, onko MT-sairaus iso paha juttu synnyttäjällä?

Mulla oli masennusta raskausaikana ja pelkäsin etukäteen kovasti miten suhtautuvat muhun synnyttämään mennessä. Monenlaista kätilöä tuli kohdattua ennen synnytystä, synnytyksen jälkeen ja lapsivuodeosastolla. Osa oli aivan ihania, osa todella tylyjä tyyppejä. En usko että mun "papereilla" oli vaikutusta asiaan. Se on ihan onnenkauppaa osuuko kohdalle mukavia kätilöitä vai ei. Tämä siis mun mielipide! :D

Mutta joo, pystyssä päin vaan synnyttämään! Et ole sen parempi tai huonompi synnyttäjä kuin kukaan muu.

Vierailija
25/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus:

Sitalopraamin käytöstä raskauden aikana ei ole riittävästi tietoa. Eläinkokeissa sitalopraamilla on havaittu olevan teratogeenisia vaikutuksia (ks. kohta 5.3). Mahdollista riskiä ihmisille ei tiedetä. Tapauksia, joissa SSRI -valmistetta käyttäneen äidin vastasyntyneellä lapsella on ilmennyt vieroitusoireita, on kuvattu.

Sitalopraamia saa käyttää raskauden aikana ainoastaan, jos hoito katsotaan ehdottoman tarpeelliseksi. Jos sitalopraamia annetaan raskauden aikana, annosta pitää pienentää ja lääkitys lopettaa raskauden viimeisiksi viikoiksi, mikäli mahdollista. Vastasyntyneitä tulee seurata, jos äidin sitalopraamilääkitys on jatkunut raskauden loppupuolelle, erityisesti, jos sitalopraamia on käytetty raskauden viimeisen kolmanneksen ajan. Lääkityksen äkillistä lopettamista tulee välttää.

Seuraavia oireita on esiintynyt SSRI/SNRI -lääkitystä raskauden loppuvaiheessa käyttäneiden äitien vastasyntyneillä lapsilla: hengityslama, syanoosi, apnea, kouristukset, kehonlämmön vaihtelut, syöntivaikeudet, oksentelu, hypoglykemia, hypertonia, hyperrefleksia, vapina, värinä, ärtyvyys, velttous, jatkuva itku, uneliaisuus tai univaikeudet. Oireet johtuvat joko serotonergisestä vaikutuksesta tai ovat lääkkeen lopettamisoireita. Oireet ilmaantuvat yleensä heti tai myöhemmin (24 tuntia synnytyksestä).

Lähde:lääkelaitos

Vierailija
26/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole edelleenkään lääkäri, vaan käyttäjä. 4

Vierailija
27/27 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme