Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saatte lapset siivoamaan oman huoneensa?

Vierailija
12.04.2009 |

Mä en jaksa aina näitä ikuisia taisteluita!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul menee hermo ton seiskavuotiaan vätyksen kans...pyörii jaloissa, mutta ei rikkaa ristiin laita. Joka kerta sama juttu....mut kun jonkun se huone on välistä siivottava...:)

Vierailija
2/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskemällä. ja vähän meen auttaa esim. vaatteiden kanssa ja lapselle rätti käteen niin saa pyyhkii pölyjä. musiikki soimaan ja tanssahtelua samalla. ei se siivous niin vakavaa ole =)

T. 8-vuotiaan äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä kaikki on mukavampaa. =)

T.8-vuotiaan äiti.

Vierailija
4/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoamme arpomalla tehtävät, myös vanhemmat osallistuu. Tehtäviä on mm. lelujen kerääminen olohuoneesta, lelujen kerääm lastenhuoneesta (näitä lastenhuoneen lelukeräyslappuja vähint kaksi kpl, ettei tunnu ylivoimaiselta), imurointi eri huoneissa, pölyjen pyyhk, ikkunoiden ja peilien pyyhk... Lappuja usein vain niin, että tulee vain kaksi hommaa yhdelle! Pienin lapsi tekee hommansa oman taidon mukaan, tarvittaessa olen koko ajan kaverina siinä. Siivoaminen on hauskaa näin ja lapset sitä itse ehdottaa, että voitaisko arpoa. Tietysti voi joutua itse vähän paikkailemaan, mutta käy tämmöisestä kevyemmästä siivouksesta ja lapset oppii.

Vierailija
5/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei siis varsinaisesti vaadita oman huoneen siivousta yksin, koska he osallistuvat kaikkeen kodin siivoukseen. Oma pöytä lapsien pitää kuitenkin siivota yksin, lattiat ym. yhdessä

Vierailija
6/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, että tulen sitten tarkistamaan, ja kaikki lelut ja tavarat, mitkä kuleksivat väärällä paikalla menevät jätesäkissä varastoon puoleksi vuodeksi.

Ja tämä keino on otettu käyttöön niiden mukavampien ja toimimattomampien keinojen jälkeen ja toimii erinomaisesti.

Vierailija
7/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkorahan (lauantaikarkit) saa lauantaina, kun huone on siivottu. Omassa lapsuudenkodissa toimittiin näin. Lisäksi lapset siivosivat alakerran, joka jaettiin kahteen osaan, jotka vaihtui vuoroviikoin. Mä olin tuolloin 7-vuotias. Sisarukset vanhempia, joten en tiedä, että vaadittiinko sen takia enemmän, mutta musta toi oli ihan ok-juttu kyllä.

Eli oma huone ja esim. kodinhoitohuone tavarat paikalleen, imurointi ja pölyjen pyyhintä.

Vierailija
8/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkätkää lastenhuone sellaiseen kuntoon, että kaikille leluille on oma paikka. Autolaatikko, palikkalaatikko, lego-laatikko jne. Meillä 2-vuotiaskin osaa jo järjestää lelut paikoilleen kun se on niin selvää.

Suosittelen! Toki organisointi vie aikaa, mutta loppujen lopuksi se kannattaa. Lisäksi ei kannata tehdä siivoamisesta mitään pakkopullaa, on ihan tutkitusti lapsienkin mielestä kivempaa kun on siistiä. Aikaa ei loppujen lopuksi siivoamiseen mene kovinkaa kauaa. Meillä usein siivotaan esim. ennen välipalaa. Silloin on helppo sanoa, että välipalaa on tarjolla kun huone on siisti.

Vierailija
9/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sidottu siivoamiseen, jos ei perjantaian siivota ei osteta karkkiakaan. Se on niin yksinkertaista.

Kun muutaman kerran jättää lapset karkeitta, kun ei oo siivous huvittanut niin kummasti opivat... varsinkin jos itse palkitset itsesi namupussilla siivouksen jälkeen.

Vierailija
10/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin asiasta raivotaan, mutta kummasti ne lelut alkaa löytämään omiin laatikkoihinsa, kun ilmoitan, että kohta haen jätesäkin ja vien lelut kirpputorille.

Pari kertaa olen jokusen lelun joutunut ottamaan pois. (Takaisin olen antanut, kun huone on siivottu.)

Äiti ja poika 7v.

Vierailija
11/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset valitsi itse, mitä lahjoittavat kirppaille ja millä vielä leikkivät. Halusivat pistää menemään melkolailla tavaraa, osan otin talteen lastenlapsia varten :-)

Lisäksi osa leluista laitettiin varastoon ja sovitiin, että ne vaihdetaan nyt käytössä olevien kanssa parin viikon kuluttua. Tämä helpotti huomattavasti!

Lapset ei ilkeyttään varmasti tee huoneestaan perähelvettiä, heillä ei varmastikaan hahmotuskyky pelaa; kun kaaos pääsee tarpeeksi pahaksi on vaikea aloittaa järjestelyä. Kun se on meile aikuisillekin vaikeaa, lapsille varmasti moninverroin hankalampaa.

Vierailija
12/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun alkoivat pitämään huoneensa siistinä. Meillä on aina lauantai siivouspäivä ja silloin lapset siivoavat omat huoneensa. Kahdella nuoremmalla 4v ja 7v on yhteinen huone ja heidän siivoamisessaan autan ja imuroin. Isommat huolehtivat itse. Lukot ja avaimet lähtevät heti jos huoneet ei pysy suht siisteinä. Aamuisin pitää pedata oma sänky ja kavereita ei saa tulla jos huoneet ovat sotkussa.

Toimii meillä.

Vierailija
13/18 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkorahan ehtona on mm. huoneen siivous lauantaisin. 7v ei oikein välitä rahasta, mutta 10v on ihan siihen koukussa. :) Tuon 7v:n kanssa siivotaan yhdessä ja hän saa sitten vastavuoroisesti auttaa minua muualla.

Vierailija
14/18 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille (10&12) tarvii sanoa kerran ainakin 12v:lle niin siivoaa kunnolla huone aina siisti 10v:lle pitää sanoa tiukemmin ja useammin kun huone ei ole siisti ja 15v pojalle lahjoa rahalla kerran kuukaudessa mutta joo ei saa rahaa siivoamisesta (varsinkin oman huoneen) koska se on ihan perus juttu ja kuuluu lapsen vastuuseen kuten myös koulunkäynti

ei kannata tehdä siivoamisesta suurta numeroa kyllä lapsi oppii siivoamaan kun pari kertaa kaverit huomauttaa sotkuisuudesta (ei ehkä viellä ennen kouluikää mutta vanhempana kyllä saattaa huomauttaa)

Vierailija
15/18 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aina saanut. Lopulta valitsin olla taistelematta- Laitoin huoneen oven kiinni ja ajattelin, että eläkööt omissa paskoissaan.

Nykyään poikani on aikuinen, jolle kodin siisteys on ihan tärkeä asia. 

Vierailija
16/18 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole siivouspäivää vähän koko viikon jotain pientä siivousta kyllä lapsi oppii kun tajuaa että ei siivous niin vaikeaa ja vakavaa ole ja kivempi jatkaa leikkejä kun on siisti huone ja lapsen voi palkita vaikka muutamalla karkilla tms 

T: 10,12 & 15v lasten äiti 

Vierailija
17/18 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tehtävä on siivota. Ovat lapset ihan itse hankkineet. Liika siivous ei ehkä ole realistista, että vanhempi uuvuttaa itsensä. Jos lapsi on teini, voi miettiä teinin voinnin mukaan.

Vierailija
18/18 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei huvita siivota niin sitten saa seistä nurkassa kunnes alkaa huvittamaan. Yksinkertaista ja toimivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi