Pesettekö matot joka vuosi?
En millään viitsisi lähteä taas siihen jumalattomaan mattorumbaan, isoja mattoja pitäisi pestä ja ne painaa miljoona kiloa märkinä, pitkiä käytävämattoja jne. Selkä kyyryssä siellä itikoiden syötävänä, on todella kypsää touhua, mutta pakko mennä kun on viime vuonna pessyt ja "näin on tapana tehdä".
Kommentit (14)
Mä olen pesettänyt matot vuosikausia. Lisäksi monilla paikkakunnilla on niitä itsepalvelupesuloita, joissa voi pestä räsymattoja koneessa.
koska ovat likaisia,koira ja lampet ramppaa ees taas,pari oksennustautiakin ollut..
Lapsi- ja koiraperheessä omakotitalossa mattoja likaantuu. Meillä suuri osa matoista vaihdetaan kolme kertaa vuodessa (eli meillä on kolmet matot melkeinpä joka paikkaan) ja melkein kaikki täytyy sitten kesällä pestä.
ainakaan silkasta pesemisen ilosta tai koska niin "täytyy" tehdä. sama kun muullakin pyykillä: pestään vain likaista! toiset matot on muutamankin vuoden pesemättä, toisia pestään monta kertaa vuodessa.
ja kuuluu ehdottomasti kesään. mökillä helppo pestä ja kuivata
ihana mäntysuovan tuoksu ja puhtaat matot, aaah
Olen sitä mieltä, että ainakin lapsiperheessä mattoja on pestävä melko usein, kun kaikenlaista sattumaa kuitenkin niihin osuu, ja kyllähän ne keräävät pölyäkin. Meillä on tätä silmällä pitäen melko vähän mattoja, ja ne ovat kaikki sellaisia, että ne voi pestä itsepalvelupesulan mattokoneessa. Ohjelma kestää tunnin, ja maksaa pari kymppiä. Sitten jätän matot sinne kuivumaan, ja haen raikkaat matot seuraavana päivänä kotiin. Näppärää!
(keittiön, eteisen ym.)
Off auttaa oikeasti itikoihin ja aurinkoisena päivänä niistä ei ole niin paljon haittaa.
Pitkävartinen harja säästää selkää ja puhtaista matoista tulee hyvä mieli. :)
Meillä on viisi isoa mattoa, olen käyttänyt niitä pesulassa aina vähän tarpeen mukaan. Pienemmät matot olen sullonut pesukoneeseen. Lopetin mattojen pesun joku vuosi sitten, juuri mainitsemistasi syistä. Olen täysin valmis maksamaan muutaman kympin siitä, ettei tarvi tehdä sitä hommaa.
Pesen niitä sieltä täältä tahrojen tapahtuessa, mutta en ole koskaan pessyt kokonaan. En edes jaksa yksin kantaa niitä (paitsi keittiön ja eteisen matot).
matot painepesurilla ja mäntysuovalla. ensin liotetaan tarvittaessa isossa altaassa.
ei ole mulle kova homma :)
osa matoista esim. keittiön ja vessan matot pestään useasti vuodessa pyykkikoneessa
jouluksi ja sitten kesällä kun ehtii. en halua likaa ja hajua kotiini
en ota siitä stressiä. Yleensä olen jaksanut joka vuosi, kerran taisi jäädä väliin