Ovatko hääjuhlat hääparia vai vieraita varten?
Noihin kahteen aiempaan ketjuun viitaten näyttäisi siltä, että kyseessä on joko hääpärin oma show, jonne vieraat kutsutaan ikäänkuin kulisseiksi tai sitten lähdetään vieraiden tarpeista, ajatellaan heidän viihtyvyyttään.
Itse kannatan jälkimmäistä ajattelutapaa. Jos järjestän juhlat, niin haluan, että kaikilla on ja jää niistä hyvä mieli. Se vaatii vähän enemmän vaivannäköä kuin mun-bileet-minä-määrään-ota-tai-jätä-asenne, mutta pitkässä juoksussa se on palkitsevampaa.
Kommentit (13)
juhlissa tulee tapahtua asioita, jotka hääpari itse haluaa ja hyväksyy. Samalla vieraiden tulee voida relata jännittämättä turhaa etikettejä ja mokia. Yhteinen viihtyvyys, seura ja tunnelma ovat tärkeitä kaikkien kannalta.
Silti juhlan järjestäjä on se joka, 'määrittelee' peruskuviot ja puitteet - jos on viisas juhlan järjestäjä, ajattelee silloin YHTEISTÄ viihtymistä eikä vain omaansa. Voi olla että silloin saa järjestää juhlia useimminkin - tosin ei ehkä hääjuhlia itselleen mutta muita mukavia bileitä, sellaisia, joihin väki haluaa ihan vapaehtoisesti tulla ;-).
heidän ei siis tarvitse miettiä niiden vieraiden mieltymyksiä tms häitä järjestäessään, vaan voivat järjestää omanlaisensa häät, koska kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus. Vieraat menevät ja juhlivat sitten sen mukaan, mitä hääpari on päättänyt.
eli häät on joko hääparin oma show, jossa vieraat on vaan kulisseina, tai sitten täysin vieraiden tarpeista johdettu juttu. Ei sitten siinä välissä mitään ole?
vieraat ovat juhlavieraita ja kun heidät kutsutaan, heidän viihtyvyyttään on ajateltava. He ovat suvainneet tulla hääparin kanssa juhlistamaan tätä ihanaa päivää. Kyseessä ei ole vain kahden ihmisen näytelmä, jota nöyrät statistit pönkittävät kiitokseksi siitä, että saavat mahan täytettä.
viihtyisivät parhaiten. Mulle ja miehelle kirkko oli se meidän juttu ja juhlat sitten vieraille, näin vois kuvata.
ja monen suvussa asuttiin vielä 3 sukupolvea sitten jossain savupirtissä tmv.
Sivistyneemmissä piireissä vieraiden mieltymykset ovat ykkösprioriteetti kun juhlia järjestetään.
heidän ei siis tarvitse miettiä niiden vieraiden mieltymyksiä tms häitä järjestäessään, vaan voivat järjestää omanlaisensa häät, koska kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus. Vieraat menevät ja juhlivat sitten sen mukaan, mitä hääpari on päättänyt.
vaikka häissä hääpari onkin pääosassa. Samoinhan synttäreissäkin on juhlakalu mutta kyllähän vieraita varten suunnitellaan ruuat, leikit, tilat yms.
Kyllä perhejuhlia järkätessäni otan huomioon perheet kokonaisia. Ei voi kutsua yhdestä perheestä äitiä, toisesta isää ja kolmannesta ehkä vain lapsia ja neljännestä pelkän mummun.
mutta etukäteen kuulostelemalla ja neuvottelemalla löytyy yleensä kaikkia miellyttävä ratkaisu.
Mutta ehkei sillä ole väliä. Pääasia, että juhlien järjestäjällä on kivaa, vieraiden/kutsuttujen tunteista viis.
Perinteisestihän morsiammen vanhemmat järjestävät häät, kuten meillä oli ja itse asiassa lähes kaikissa häissä missä olemme olleet vieraina on ollut edelleen.
Vanhempia sukulaisia, mitä on kutsuttu, on toki kunnioitettava, mutta muuten juhlien on oltava nimenomaan morsiusparin mieleiset, ja heidän alkavan yhteisen elämänsä suuri juhla.
Hääparille juhla on tietenkin tärkein mutta vieraille kyseessä on tärkeä sosiaalinen tapahtuma jossa virallistetaan läheisten ihmisten parisuhde
hääpari ei saa itse päättää, ketä kutsutaan juhliin, vaan täytyy kysyä suvulta ja perheeltä, joiden kanssa ei välttämättä ole edes tekemisissä, että ketä nämä haluavat juhliin kutsuttavan? Ja ystävät ovat tietysti aivan yhdentekeviä ihmisen elämässä, joten jos vaihtoehtona on kutsua paras ystävä tai kumminkaiman serkun räkänokka, niin kutsutaan tuo jälkimmäinen. Ja juhlat täytyy tietysti järjestää sellaisiksi, kuin suku ja perhe haluaa, eli jos he haluavat viettää häitä heinäkuussa niin häät järjestetään heinäkuussa. Samoin ruokalista pitää käydä suvun ja perheen kanssa läpi etukäteen, ettei vaan käy niin, että häissä tarjoillaan ruokaa, josta joku ei pidä. Sama pätee juhlapaikkaan, musiikkiin, kukkiin, morsiusparin asuvalintaan jne.
Minusta häät on ihmisen elämässä niin iso juttu että ei niitä _voi_ lhteä suunnittelemaan siltä pohjalta että nyt menen naimisiin, millaisethan juhlat ne _vieraat_ haluaisivat. Hääpari päättää ne tärkeimmät asiat (onko ns. perinnehäät vai vaikka ravintolassa, vihitäänkö kirkossa, maistraatissa vai muualla, kutstutaanko ns. kaikki vai vaan ne kaikkein läheisimmät...), ja sitten miettii miten ne saisi tehtyä niin että vieraatkin viihtyvät mahdollisimman hyvin.
Kiitos ap.