2010 TAMMIVAUVA
Ja laitetaampa uudelle vuodelle jälleen TOIVEIKAS ensimmäinen pino :)
Toivotaan, että kevät aurinko tekee meille kanssasisaruksille ihmeitä ja saadaan tammivauvoja oikein ennätys paljon muhimaan!!! :)
Kierron ensi päiviä täällä eletään. Kiertokertoja en edes viitsi laskea jottei masennu... liikaa jokatapauksessa tuntuu olevan. Kolmas yrityksessä ja luomuna täällä mennään.
ONNEA KAIKILLE YRITYKSEEN,
wilukisu
Kommentit (202)
Nina7: Kuullostaa niin kovin samanlaiselta tilanteesi! Rauhassa yritellään ja käydään nyt klinikalla tarkistuttamassa ettei mitään vikaa ole... ja sitten löytyykin heti sellainen vika että tarvitaan IVF!! Eipä se ole herkkua kuulla. Mutta äkkiä siihen sopeutuu, ja alkaa jo odottaa hoitoja. Tuolla lapsettomien puolella on ketjuja, mutta en ole oikein löytänyt omaani sieltä. Siksi roikun täällä. :D Tai lähinnä taustailen. Ja toki täälläkin olla saa. Nyt kirjottelin sinne kuukausi-hoitolaisten pinoon (toukokuu). Juttu on vaan kovin hiljaista.. ei täällä paljon hoitolaisia samaan aikaan ole. Ja valitettavasti siellä on aika hiljaista muutenkin ja positiivisia tarinoita on vähemmän. Joten voidaan jatkaa juttua täälläkin. Mutta käy toki kurkkimassa ne pinot. :) Toivottavasti pääsette pian hoitoihin!
ON: Primolut on kauhea lääke menkkojen siirtoon, olen tässä vajaassa viikossa lihonut yli 3kg ja jatkuva kamala nälkä niin että maha murisee. Silti turvonnut ja huono olo. Enkä voi olla raskaana, koska munatorvet täysin tukossa. :D Vielä 3pv primolutia ja maanantaina pitäisi sitten menkat ja hoidot alkaa...
Moona
Sofi toivotaan, että flunssa helpottaa eikä vaikuta ovulaatioon. Täällä alkaa kans flussa jo helpottaa ja sitämukaa ajatukset siirtyy entistä enemmän piinaaviksi. Ajattelen kyllä, että koska aurinko luontoonkin niin piristävästi vaikuttaa, niin kai se sit meihinkin :)
Nina harmi, ettei sulla tauko tuonut tulosta ja ikäviä uutisiakin olette saaneet kuulla. Minä kans taustailin pari kk ja siis tuloksetta, koska täällä edelleen. On miehen kans ajateltu, ettei hoitoihin lähdettäisi, jos ei luomuna tärppää...oon jotenkin ajatellut sen niin, et ei halua luontoa vastaan tehdä...varmaan vähän vanhanaikainen...hakisinhan hoitoa sydän tai selkävaivoihinkin...mut en oikein tiedä. Pitää varmaan pian puhua tuo hoitohomma juttu läpi vielä uudestaan ennen, kun lopullisia ratkaisuja tekee. Mutta siis ihan luomuna vielä mennään. Ovis tuntui kp 12 ja tais olla viimeinen peitonheiluttelu tuona samaisena päivänä. Tän viikon lopusta/ ens viikon alusta saadaan taas "tuomio" kuin kävi.
Jaksamista moonalle. Lopussa kiitos tuhisee...
ON: siis ei sen kummempia...Flunssa jo helpottaa...Piina senkun lisääntyy...Meitä onkin monta liipasimella tän viikon aikana ja lopussa... PLUUUUUSSATUUUUUULIIIIIAAAA
toivottelee,
kisu
Wilukisu, jotenkin muistelisin että teillä on kuitenkin ennestään jo lapsia? Silloinhan se ei olekaan niin kriittistä, en usko että itsekään lähtisin hoitoihin jos olisi yksikin lapsi tullut luomuna. Mutta esikoista yrittäessä en halua tuhlata aikaa yhtään enää (lisää)... Voihan tuo FSH vaihdella kyllä kuukausittain, mutta ei tuo yksi semi-korkea arvo nyt mikään hyvä merkki vaan ollut.
Tunteet vaihtelee itkun ja puolisekaisen välillä. Nyt vasta oikeasti ymmärrän millaisen tunteiden mylläkän vauvaa toivovassa ihmisessä saa aikaan se tieto, että luomusti sitä on ehkä turha yrittää (vaikka siis meillä ei nyt mikään nollatoivoa-tuomio ollutkaan, luomustikin voisi tärpätä mutta voi mennä aikaa). Mutta varsinkin kun tämä tuli kaikki ihan puskasta! Muutama päivä sitten olin vielä ihan tavallinen toiveilija ja sitten yksi veriarvo muutti kaikki. Tuntee itsensä kyllä vialliseksi...
Mutta positiivisena koitan pysyä kyllä :) Itkin eilen aivan hillittömästi kun tajusin sillaisella isolla neulalla ne IVF:ssä tuosta vaan menee läpi munasarjoihin keräämään ne munikset. Sitten tajusin, että eihän se pahempaa voi olla kuin synnytys ja sitä tässä kuitenkin toivottaisiin enemmän kuin mitään muuta. Kai tässä on vaan mentävä tultapäin taisteluasenteella.
Mutta kiitos kun sain purkaa ja paljon tsemppiä teille kaikille tammivauvan kanssa!
Ninni
Ps. Moona mä kirjoittelen sulle sinne IVF-pinoon, koska enhän mä tänne tammi-pinoon oikeestaan edes kuulu kun tammikuussa meille ei ainakaan nyt ole vauvaa tulossa...
...mihin on kaikki menneet?
Juu nina ei oo niin kriittistä ja juuri siksi ei varmaan hoitoihin olla lähdössä. Ensikerralla se tietenkin on varmaan ihan itsestään selvää, jos ei sitä pientä ala kuulumaan. Meilä tosiaan on jo kaksi muksua.
Kun ei täällä nyt kommentoitavaa ole, niin sitten omaa napaa. Eipä mullakaan kummempia kerrottavia taida olla. Tätiä odottelen nyt lähes varmuudella tulevaksi, sillä PMS tuntemuksia: tikkunen eukko, finnejä puskee, päätäsärkee!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei siis vauvaa TÄSTÄKÄÄN kierrosta perrrr...... Kp 12 tunsin niin mukavan oviksen ja siltä puolelta, josta ei tavallisesti ja jossa ei niin imakat kivut ja ajattelin, että voisi olla paremmat mahkut, kun tuolta oik. puolelta. Mutta ei sit tainnukkaan olla sen parempi. Olen täysin toivon heittänyt. Ei oo ees sen verran toivoo ja haaveiluu, kun on aikaisempina kuukausina tässä vaiheessa kehitellyjen jälkeen ollut. Joten su viimeistään ma voitte mun täti vierailun alkamisesta lukee. Toivotaan teille kaikille parempaa tuuria.
t. kisu
ja haaveet vauvasta kovat. mieskin puhui aamulla lapsista ja talon koosta, kauanko pystyis kohtuudella asumaan rivitalossa... Mukava kun sekin pohdiskelee tuommoisia :) Oon sen saanu ihan kiitettävästi mukaan tähän juttuun, lähentää jotenkin. Toivossa on hyvä elää.
Wilukissa: Älä toivoas heitä, eiköhän se onnistu vielä... Hoidotkinhan on hyviä nykyisin. On kyllä harmi, että teillä kestää:( Jospa sitä alkuviikosta luettaisi vaikka sun plussanneen...! Mutta iloa kuitenkin kahdesta lapsesta, vaikka ymmärrän kyllä vauvakuumeen, oon ite ajatellu ehkä neljää lasta jopa, joten en yhtään ihmettelelis, vaika päättäisittekin mennä hoitoihin. Suurperheellistenkin puolella kai on tietääkseni jotkut ainaki vakavasti harkinneet hoitoja jne., mnkäs sille tekee kun on lapsirakas ihminen!
Näillä mietteillä kohti vappua ja jännittää jo toukokuu...
Vanilla
Meni palstailu hieman pikakelauksen puolelle. Muutama kk sitten olin täällä aktiivisemmin, mutta sitten työstressi vei palstan lueskelun.
Eilen kuitenkin plussasin, nyt rv4+1, ja la 1.1.2010...
Oireista - Maanantaina tai tiistaina tunsin pientä menkkakipua (tyyliin "hupsis, ne alkaa taas"), ja pyyhkiessä tuli pienenpieni rusehtava vivahde. Ajattelin, että vessassakäynti ajoittui juuri alkamishetkeen ja panikoin, koska mulla ei ollut siteitä mukana (olin töissä) ja farkut oli vaaleat. Kotona sitten tajusin, ettei mitään menkkoja tullut. Tämä kait oli se ajankohta, kun alkio kiinnittyi kohdunseinämään?
Rinnat paisuivat, ja alavatsaa turvotti. Koko ajan semmoinen olo, että menkat alkavat kohta. Minulta oli aikaisemmalta väärä hälytys-kierrolta jäänyt liuskatesti yli, joten testasin menkkojen alkamispäivänä, eilen. Ajatuksena, että testin tekeminen on yleensä saanut menkat tulemaan parin tunnin sisään. Mutta tulikin plussa.
Asiaa sulatellessa :)
Läppärin kanssa takapihalla...
Onnea Elisabetille plussasta, joskus voi onnistaa ilman vauva-palstaakin ;)
*Vanilla84*: on ihanaa jos voi jakaa kuumeiluaan poulison kanssa, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Miehet ovat joskus sellaisia turjakkeita näissä asioissa... Meilläkin mies oli aluksi vähän nihkeä, luuli kait että se tärppää ekasta satsista :) Nyt kun aikaa on kulunut ja on ehtinyt sopeutua asiaan niin odottaa hänkin jo ihan innokkaasti (ainakin miesten mittapuulla mitattuna) että natsaisi.
*Kisulle* tsempitykset jos se täti sieltä taas koputtelee, joskus sen vaan tietää jo tossa vaiheessa että ei ole onnistanut. Voimahali!
*Ninnille* ja *Moonalle* myös voimia, teillä on varmasti raskas vaihe elämässä menossa, toivotaan että hoitojen avulla se muuttuu toisenlaiseksi raskaudeksi ;)
Huom! Tästä eteenpäin EI HERKKÄMAHAISILLE!
Sitten omaa napaa: olen nyt jostain syystä sitä mieltä että nyt on tärppi käynyt. Mähän olen täällä vannonut että uskon vain puhtaaseen purjoon raskausoireista, vaan kuinkas kävikään... Tissit ja maha tuntuu oudoilta, mahassa välillä kiristää samalla tavalla kuin olisi joku lihas tosi kiree, eilen illalla tuli pissassa jotain outoa vähän kudoksen tapaista (ei veristä), huomasin sattumalta kun olin vetämässä vessaa. Tänä aamuna tuli ihan vähän oranssia tuhrua. Toi pissassa tullut "kudos" tai lima mua eniten ihmetytti, onko kellään kokemuksia tällaisesta? No, sen tietää että piinaviikosta on tulossa tooodella pitkä... oon jo nyt aika tavalla hermona. Voi kunpa tää nyt onnais!!
Jennuli yk8 kp19/29-32
Oma napa on tuhannen hermona, äsken tuli vessassa muutamia tippoja ihan rehellistä verta ja pelkään että verenvuoto lisääntyy ja menkat alkaa tai menee taas kesken. Voi tuska! Voispa kalenteria pikakelata ees pari viikkoa eteenpäin että pääsee edes testaamaan tai mitä vaan.... Aaaargh!
Osaako kukaan sanoa mitään millä mä voin rauhoitella hermoparkojani?
x/ Jennuli
Melkein samoissa kiertopäivissä mennään, mutta mitä ihmettä noi oireet voi sulla olla ?? Olisko jotain kiinnittymiseen liittyvää ? toivotaan niin !
itsekkin haluis jo testailu vaiheeseen, tässä on monia suunnitelmia auki vaan siksi että mitä jos tärppäis, JOS tärppäis. vappukin tulossa...
hermojen rauhoittelussa olen huono, joten neuvoja ei juuri jaettavaksi.
Ajattele että toi on kiinnittymisvuotoa. tsemppiä !
sirusade
määrällisesti sopis toistaiseksi kiinnitysvuodoksi ja -kivuiksi, pelkään vaan että vuoto tästä lisääntyy :(
Tuhruilu ja vuoto loppui, verta ei onneksi tullut kuin pari tippaa. Hyvältä siis näyttää - ainakin toistaiseksi :) Testaamiseen vaan on vielä niiiin pitkä aika...
Jennuli kp20/29-32
Onnea elisabethille. On ainakin yksi tammivauvojen pinolainen tuonne odotuspuolelle sitten menossa. Toivottavasti vedät imussa monta muutakin mukaasi.
Jennuli: jep, jep kiinnityskipuja :), voi onnellista! Toivotaan, että kaikki menee nyt hyvin!
ON: laskinkin väärin ja huomenna siis tätiä vasta odottelen, en tänään. Voipi tietty yllättää tulemalla aiemminkin... Eli kp 12 ovis - DPO tätipäivä mulla 14 pv - eli huomenna -> kun tulee täti niin kroppa toimii kuten tavallisesti. Eli huomenna viim. ti sitten siirtynen ihka ensimmäisenä perustelemaan helmipinoa :(. Seuraava LA nimittäin osunee johonkin 3.2.10 tienoille...................................
t. kisu, joka lähtee nyt nauttimaan taivaallisen ihanasta ilmasta :)
Hei!
Täällä kanssa toivotaan tammi vauvaa vaikka justiinsa on keskenmeno takana mutta ei kun nokka kohti aurinkoa ja toiveita pikkuisesta tuhisijasta. :)
Eli meillä on keskenmenon jälkeen ensimmäinen yritys meneillään ja menkoista ei tietoakaan X-( ja voi kumminkin alkaa hyvin yrittämään heti!
:D eli näin men sitten mieheni kanssa päätimme, että kun pikkuinen on tullakseen niin olemme innosta soikeana ottamassa pikkuisen tuhisian vastaan :D .
Ja ehkäpä kesä tuo paljon tullessaan meille kaikille positiivisia utisia!!! Eikös näin!!! ;)
Sullattelun puolella tämä vielä on ja tuonne odotus-puolelle en vieläkään tunne kuuluvani. On myös "syyllinen" olo, kun näitä muita viestejä lukee. Yrityskierto meillä oli arviolta miinus 4...
Toivottavasti tästä pinosta tulee nyt muitakin mun vanavedessä odotus-puolelle mun seuraksi, kunhan sinne uskallan täysipainoisesti siirtyä..
On joo ihana ilma ulkona. Oltiin tytön kanssa lenkillä - Minä juoksin ja tyttö fillaroi. Täysi työ mulla pysyä perässä :)
ON: Tulinpa heti raportoimaan, että täti tuli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Yhyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!!!!!!!!!!!!!!!!!! Onneksi sitä osasin jo odottaa ihan 99% varmuudella. Oli vaan sellanen tunne ja niinkun jennuli sano: "sen vaan joskus tietää". No minä kalenterin kanssa viela laskeskelin ja tänään su oli siis dpo 14 ihan niinkun alkuperäisten laskelmien mukaan pitikin olla (mitälie äsken sekoilin), joten kroppa on edelleen, kuin kello. Kävin LA laskureilla (yleensä en käy...joten oon nyt sitten kohtaloani uhmannut), jotta tietäisin perustaakko helmi pinoa vai mitä. Ja seuraava mahd. LA on sitten kuitenkin 29.1- 31.1.10 noilla mittareilla, joten jäänkin sitten vielä tähän pinoon toiseen yritykseen. :) Ei oo kovin maassa olo tällä kertaa. Ehkä tuo aurinko saa huolet haihtumaan...
Sori kovin omanapainen viesti. Piti vähän purkaa.
Neela pahoittelut. Oliko raskaus jo pitkällä? Onnea ja voimia uuteen yritykseen.
t. kisu
Onnea Elisabet plussasta!
Mulla alkoi sit se tiputtelu eilen ja on niin menkkamaiset oireet joten tammivauvaa ei tuu meille.
Vaikka kirjoittelinkin jo et en saanut ovistikkuun ollenkaan vahvaa plussaa eli ei tainnut koko ovista olla tässä kuussa.Mutta hyvillä mielin silti ensikuuhun yrittään helmivauvaa.
anna_liisa kp 22/26-27 yk 3
Jos sulla on menossa kp 22, niin voihan sunkin tapauksessa olla kyseessä kiinnittymisvuoto??? Ainakin päivät täsmäisivät täydellisesti. Joten, toivotaan, että tiputtelu siitä loppuu. Itsellä kaksi viikkoa sitten keskenmenoon päättyneessä raskaudessa oli menkkaoireita monta päivää ja siitä tiesinkin olevani raskaana :)
Joten, ilmoittelehan miten se kroppa elämöi!
Myös täältä onnittelut Elisabetille!
Nina7: jos yhtään lohduttaa, niin mäkin täällä itkin piikin takia, tosin eri piikin. Tällä viikolla soitettiin sairaalasta ja sanottiin, että mulla on geenimutaatio Factor 5. Netistä asiaa tutkin ja huomasin, että raskauden aikana pitää alkaa piikittämään päivittäin, jotta ei tule veritulppia itselle tai lapselle. Mä oon pyörtynyt jo sormenpää verikokeestakin. Ja kun on yhden täysaikaisen lapsen selittämätön menetys takana, niin en uskalla harkita piikeistä kieltäytymistä.
Huomena palaan "äitiyslomalta" töihin. Mä toivon ihan kamalasti, että pääsisin pian uudelle äitiyslomalle ja saisin lapsen kotiin asti. Tosin keskenmenoihin tässä henkisesti varaudun, tuo veren tukostaipumus kun aiheuttaa keskenmenoja.
Taidan huomena aloittaa tikuttamisen, kun noita tikkuja jäi viime kierrosta käyttämättä. Melkeinpä kateellisena täällä luen kuinka te muut tunnette oman kiertonne/oireenne noin hyvin.
Marie kp15/29-37
*Marie*: Olipa kurjia uutisia sulla, jaksamista! Niin kauhealta kuin se kuulostaakin, niin tiedätkö, kaikkeen tottuu. Mulla myös yksi piikki- ja verikammoinen ystäväni sairastui ja piikittää nyt itseään useamman kerran päivässä, tottui siihen viikossa. Hänellä auttoi kun ajatteli olevansa piikittäessään ikään kuin sen tilanteen ulkopuolella, katsomassa miten joku muu piikittää itseään. Kuulostaa ehkä hassulta mutta hänelle se auttoi. Uskon että sinulla löytyy kyllä motivaatiota vauvakuumeen muodossa ja tulet pärjäämään tässä asiassa ihan varmasti. Tsemppiä!
*anna_liisa*: samaa mieltä olen mariahin kanssa, älä vielä heitä pyyhettä kehään! Onko vuoto lisääntynyt? Jos ei, niin meillä on viikon päästä jännät paikat :)
*kisu*: voihan helkkari! Kannattaa hakea lähestymiskieltoa sille tädille... Voisivat kyllä poliisilaitoksella katsoa sua vähän pitkään, mutta mä voin tulla todistajaksi kertomaan, miten täti sua vainoaa kuukaudesta toiseen ;) Sattuipa kierron päivät hauskasti, kun saat "toisen yrityksen" täällä tammikuisissa. Aurinkoa ja suklaata tädin karkotukseen ja uutta verta kehiin!
( . ) Täällä tilanne rauhoittunut, tuhrua tai verta ei ole tullut. Valvoin kyllä viime yönä kahteen, en saanut unta ennen kuin se oli loppunut. Mies on käyttäytynyt, no - miesmäisesti. Eli on ollut vähän epäuskoinen mun Suurelle Varmuudelleni ja rauhoitellut, eipä sillä, mun jutut kuulostaa niin älyttömiltä että en melkein usko niitä itsekään... Edelleen mennään siis aivan vaan mun päähänpinttymästäni että olen raskaana, mitään testejä en ole tehnyt. Miten nopeasti muuten olette saaneet mammaksin liuskoilla r-testistä plussaa, ohjeessa sanotaan että vois jopa näkyä 6 päivää hedelmöittymisestä? Kokemuksia? Ai niin ja teinpä lasketun ajan laskurin, sen mukaan h-hetki olis 10.1. -10, aika hieno!
Jennuli-81 yk8 ja kp 20/29-32
Minä tikuttelin sitä ovista ja en saanut tikkuun mielestäni kovin tummaa viivaa eli mulla tais olla ovuloimaton kuukausi.
Katotaan nyt miten sitten kävi.Kuulin viikonloppuna et mun veljelle tulee toinen vauva.Niiden tyttö ei ehi ku 1v2kk ikäseksi eli säpinää on tiedossa heille.Olis kyllä niin ihanaa jos nyt ois tärpännyt niin meillä olisi samanikäset vauvat sitten mutta pahoin pelkään että meillä ei onnistanut vieläkään.
anna_liisa kp18/26-27