Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5-vuotias poikani ei saa synttärikutsuja. Hän on melko hiljainen,

Vierailija
03.04.2009 |

enemmän leikkijätyyppiä kuin isossa ryhmässä rymyäjä. Ymmärrän, että juhliin kutsutaan niitä, joiden kanssa muutenkin eniten leikitään. Silti harmittaa lapsen puolesta, sillä näyttää siltä, että nyt hän on tiedostanut asian. Vain kaksi lasta vuodessa kutsuu hänet synttäreilleen. Pitäisikö minun ja voisinko jotenkin sosiaalistaa lastani enemmän ryhmään kuuluvaksi vai saako asia olla näin? Mitä olet mieltä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kanssa voi sopia vaikka että tuovat ja sitten hakevat parin tunnin päästä.

Meillä kävi niin, ettei kutsuja tippunut yhtään ennenkuin tyttömme oli itse pitänyt synttärit. Harmi vaan, kun syksyllä aloitti päiväkodissa ja synttärit oli vasta lähes vuoden päässä elokuussa. Koko vuonna ei kukaan kutsunut. Täälläpäin on joku vastavuoroisuusperiaate synttäreissä, joka ei ole sitten kaikille ihan oikeudenmukainen.

Vierailija
2/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän supersosiaalinen tyttökään käynyt tuossa iässä kuin maksimissaan tuon 2 kertaa vuodessa kaverikutsuilla, itse asiassa 5v taisi käydä vain kerran. Eskarissa sitten pari kertaa ja ekalla koulussa ehkä 4 kertaa vuodessa.

Tuo on ihan normaali määrä. Ei ole tapana kutsua koko tarha/kerhoryhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkittävin syy. Olen saanut käsityksen, että lapset käyvät paljon synttäreillä. Siksi pidin tuota kahta kutsua vähäisenä. -ap

Vierailija
4/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelen, että synttärikutsujen määrä korreloi kavereiden määrän kanssa. -ap

Vierailija
5/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin tunnin treffit ovat oikein hyvänmiitaiset. Yksi tai kaksi kaveria kerralla. Kohta alkaa olla kavereita ja synttärikutsuja.

Vierailija
6/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa saada kutsuja muiden synttareille, on kutsua paljon kavereita omille synttareille. Yleensa kutsutut eivat kehtaa olla esittamatta vastakutsua (jotkut toki kylla). Eli ei muuta, kun reippaasti niita omia kemuja jarjestamaan!

Vierailija
7/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän lapset käyvät noin kymmenellä synttäreillä vuodessa kumpikin. Itse olen pitänyt tätä normaalina enkä ole edes ajatellut asiaa. Lapset 5v ja 8v.

Vierailija
8/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
9/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samankaltainen. Viihtyy itsekseen ja ei tutustu kauhean hyvin ihmisiin. Hänen isoveljensä 6v, taas on oikea herra aurinkoinen, jolla on kavereita joka sormelle. Meillä onneksi on pyydetty nuorempi velia ian synttäreille ja kylään isoveljen kanssa, joten sitä kautta on saanut kavereita. Olen myös pyytänyt pojan kavereita meille ja samoin isoveljen kavereita, jotta pystyvät porukalla leikkimään.

Vierailija
10/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se korreloi ja toisekseen miksi pitää olla kymmenittäin kavereita? Eikö pari hyvää riitä? Me ollaan eri tyyppisiä me ihmiset, ei kaikki aikuisetkaan kaipaa kymmeniä - satoja kavereita vaan tahtovat mieluummin pari hyvää.

Vierailija
11/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lähde kutsuille, jollei iskä tai äiti ole mukana. Luonnekysymys.....elämä on. Olen ajatellut, että miksi pitäisi "pakottaa", ehtii varmaan ennen naimisiinmenoaan juhlia tarpeeksi :-)

Vierailija
12/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin kaverisynttärit aloitetaan 4v:nä. Ennen omia 4v synttäreitään meidän poika oli yksillä kaverisynttäreillä. Omien synttäreiden jälkeen kaikki meillä vieraina olleet yhtä lukuunottamatta kutsuivat seuraaville omille synttäreilleen.

Nyt on olleet jo 5v synttäritkin ja kutsuja satelee tasaiseen tahtiin vuoden mittaan, vaikka meidän poika on vähän huono leikkimään isommassa seurassa. Vastavuoroisuusperiaate on voimassa ja samoin yleensä jokainen kutsuu vähintään ryhmän samanikäiset samaa sukupuolta olevat. Pojan ryhmässä on vain 4kpl 5v tänä vuonna täyttäviä, kaikki poikia.

Vähän erikoisena pidän sitä ettei teille ole tullut enempää kutsuja, jos teillä oli kuitenkin reilusti vieraita pojan synttäreillä. 10 kutsua vuodessa on kuitenkin paljon, musta normaali määrä on 5+

Vierailija
13/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä asiat alkavat jo päiväkodissa. Minäkin muistan vieläkin, kuka ei kutsunut minua ala-asteella synttäreille, vaikka minä olin kutsunut.

Mutta en tiedä, miten asiaan sitten voisi vaikuttaa. Ei aikuisten päähän voi takoa, että ottakaa meidänkin lapsi huomioon, kun eivät aikuiset ota edes toisiaan huomioon.

Mutta kai lapsella kuitenkin muutama hyvä kaveri on? Olen samaa mieltä, ettei niitä kavereita joka sormelle tarvitse olla. Muutama hyvä riittää kyllä. Se on niin vaihtelevaa niitten lasten kavereiden kanssa, joskus on yksi ja seuraavana vuonna toinen paras kaveri.

Vierailija
14/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes tajunnut ihmetellä sitä, sillä poika ei itsekään halunnut järjestää kaverisynttäreitä.

Vierailija
15/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsutaan aina koko ryhmä/luokka, joten sen myötä niitä kutsuja tulee myös meille.

Vierailija
16/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että tämä on ihan normaalimäärä.

Vierailija
17/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän erikoisena pidän sitä ettei teille ole tullut enempää kutsuja, jos teillä oli kuitenkin reilusti vieraita pojan synttäreillä. 10 kutsua vuodessa on kuitenkin paljon, musta normaali määrä on 5+

Ihme stressaamista vanhemmilta kun ap:n lapsikin kuitenkin saanut synttärikutsuja. Se, saako niitä kahdet tai kuudet vuodessa näyttää olevan enemmän aikuisten kuin lasten päänsärky.

Voithan tosiaan ap kysellä josko poikasi haluaisi kutsua joitain kavereita välillä teille leikkimään. Ja voithan vaikka jutella asiasta kavereiden vanhempien kanssa jos törmäätte esim. päiväkodilla, mutta älä tosiaan ota mitään stressiä. Joskus niitä synttärikutsuja tulee enemmän, joskus vähemmän. Ja lapsesi on kuitenkin vasta 5v. Hyvä että on kuitenkin kavereita.

Vierailija
18/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ei kutsuttu synttäreille koskaan. Paitsi tietysti sellaisten lasten joiden kanssa oli kaverustunut minun kauttani (siis että lapset leikkivät yhdessä koska äidit tahtoivat tavata toisiaan) mutta pk-ryhmästä ei koskaan mitään. Lapsi oli ainoa "erityinen" ryhmässä ja siis silmätikku. Kun siirtyi erityisryhmään on kutsujakin alkanut sataa. Siellä kun ei se ettei joku osaa puhua oikein haittaa ketään kun kukaan ei ole täydellinen.

Vierailija
19/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien pitää olla aktiivisia lasten kaveriasioissa. Varsinkin jos lapsi ei ole luonnostaan verkostoituja, vanhempien kyllä pitää järjestää keinoja ja tilanteita, joissa voi kaverisuhteita syntyä. Se helpottaa jatkossa elämää huomattavasti, kun vanhemmat opettavat miten ystävystytään.

Vierailija
20/21 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidn piireissä kyllä pidetään!! Pahimmillaan 5-8v synttäriruuhka. Meidän pojat ainakin käynyt tuon ikäisenä useilla synttäreillä vuodessa, laskematta arvioisin 6-8/poika. Kutsuja tulee "epämääräisesti", riippumatta onko kutsuttu ensin meidän juhliin, samoin omani haluavat kutsua kavereita joita minä en pidä kovin läheisinä.

Synttärit - omat tai kaverin on lapsille tärkeitä, aikuisille yhdentekevää, paitsi maksun hetkellä :)