Keitä te olette, jotka ette osaa kirjoittaa oikein?
Ja tarkoitan tällä kummallisissa paikoissa olevia pilkkuja ja pisteitä, yhdyssanavirheitä, väärää lauserakennetta.
Siis keitä te olette, jotka suollatte aivan käsittämätöntä tekstiä?
Kommentit (33)
luen paljon meidän yrityksestä ulos lähtevää kirjallista materiaalia siinä oman työn ohessa. Löydän ne ärsyttävimmätkin pilkkuvirheet ja huomauttelen, miten viivaa on käytetty väärin tai jätetty kokonaan käyttämättä. Olen inhottava!
Mutta vapaalla en jaksa välittää, sori. Olen joskus itsekin nipottanut täällä ja jokaiseen nipo-viestiin on jäänyt pahoja virheitä... joten enää en valita ;)
Itselläni ei ole todettu luki-häiriötä. Silti teen virheitä. Osan tajuan heti, osaa en. Osa tulee tosiaan siitä, kun en tarkista tekstiä. Mutta jokaiselle tosiaan peruskoulussa opetetaan tietyt jutut, mutta mm. hahmotushäiriöt, lukihäiriöt tms. estävät kyllä tehokkaasti kaiken opin omaksumista. Lukihäiriö ei kuitenkaan ole mikään ennuste myöhemmälle koulutukselle tms.
Ap, voit olla tyytyväinen siitä, että sinun on helppo lukea ja kirjoittaa tekstiä. Et joudu asian kanssa ponnistelemaan ja näet myös muiden tekemät virheet. Kaikilla tämä ei ole itsestään selvää.
Toivoo: usean luki-vaikeudesta kärsivän tavannut
Ei kai tämä ole mikään oikeinkirjoitusfoorumi... Kyllä minäkin töissäni kieliopillisesti oikein kirjoitan, mutta täähän on ihan vaan keskustelupalsta, vähän niinkun puhekieltä... En minä ainakaan usko, että minun äidinkielen osaamiseni siitä kärsisi. Sitä vastoin voisin olla huolissani nuorten suomen kielen hallitsemisesta kirjallisesti näinä mesejen ja tekstareiden aikana. T. mamma 45v ja ressusta kirjoittanut vuonna yks ja kaks
myös aika järkyttävän näköistä tekstiä, eli taidan tietää mistä ap puhuu. Lukihäiriö saattaa selittää osan teksteistä, mutta kyllä osalla on taustalla ihan kouluttamattomuus. Tervemenoa vaan tutustumaan erilaisten ihmisryhmien yhteisöihin esim. irc-galleriassa. Kyllä se avaa silmiä... Mutta eihän sitä kaikkien kulttuuriin opiskelu kuulukaan.
myös aika järkyttävän näköistä tekstiä, eli taidan tietää mistä ap puhuu. Lukihäiriö saattaa selittää osan teksteistä, mutta kyllä osalla on taustalla ihan kouluttamattomuus. Tervemenoa vaan tutustumaan erilaisten ihmisryhmien yhteisöihin esim. irc-galleriassa. Kyllä se avaa silmiä... Mutta eihän sitä kaikkien kulttuuriin opiskelu kuulukaan.
Ja aika monen kulttuuriin ei myöskään kuulu irc-galleria... T. se ressusta kirjoittanut (siellä siis kielioppinsa perusteet opiskellut), joka huolissaan nuorista
T. mamma 45v ja ressusta kirjoittanut vuonna yks ja kaks
[/quote]
Pakko kysyä, oliko Aune sun äikän ope?
T: mamma 46v.
välinpitämätön kielenkäyttö ja vaarallistakin se on. Valta livahtaa niiden käsiin, jotka hallitsee politiikan ja talouselämän kielen (kts. esim valtionyhtiöiden johdon palkitsemisjärjestelmän säännöt), jolla he sitten puhuvat "vaalikarjan" pään yli.
Olitkohan 2, kerro lisää tästä:
jotka eivät osaa käyttää relatiivipronomineja. Ei voi kirjoittaa "olette, jotka"...
Miten tuo pitäisi sanoa? Kysyn vilpittömästi.
- ei ap
että kuka oikein jaksaa välittää jostain pikkuvirheistä jollain keskustelupalstalla ja viedä keskustelua aivan toiseen suuntaan itse keskusteltavasta asiasta nipotuksellaan.
Jokainen kirjoittaa, niin kuin taitaa, ja parhaimmankin tekstiin voi jäädä pilkku- tai lyöntivirhe aina välillä.
T: suomen kielen maisteri ja oikolukuakin työkseen tehnyt
äidinkielenopettaja - ja kyllä, minä myönnän - että kielioopivirheitä pujahtaa omienkin tekstien joukkoon silloin tällöin. Ei täälaisilla keskustelupalstoilla tarvitsekaan kirjoittaa aina ihan kieliopin mukaan - kuten ei tekstiviesteissäkään. Ns. viralliset tekstit tulee sitten kirjoitettua tarkemmin.
Olitkohan 2, kerro lisää tästä:jotka eivät osaa käyttää relatiivipronomineja. Ei voi kirjoittaa "olette, jotka"...
Miten tuo pitäisi sanoa? Kysyn vilpittömästi.
- ei ap
Olihan se Aune S., kiitos vaan hänelle... t. se ressulainen
Voi pieni adverbivartalo, kun me preesensvartaloiset olemme niin kummallisia, me, jotka pilkkuja vaikka minne, sinne ja tänne oikein viljelemme ja yhdyssanoista ei meillä onnettomilla ole pienintä hajuakaan. Ja se lauserakenne, mitä kummaa se tarkoittaa... Voi pieni persoonapronomini, kiristääkö kenties vanne päätäsi? Etkö päässyt suomea lukemaan ekalla yrityksellä? Onko elämälläsi tarkoitus? Olisiko paikallaan aloittaa ihan oma foorumi Sinulle ja sinun liitepartikkeleillesi, oi oikeinkirjoittaja, jossa voisit harrastaa tätä hienoa kieliopillista hurmostasi... T. ihan tavallinen Tiina, jolla ei vanne kiristä kielioppipäätä liikaa. Hauskaa kieliopillisesti oikeaa viikonloppua!