Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keitä te olette, jotka ette osaa kirjoittaa oikein?

Vierailija
03.04.2009 |

Ja tarkoitan tällä kummallisissa paikoissa olevia pilkkuja ja pisteitä, yhdyssanavirheitä, väärää lauserakennetta.

Siis keitä te olette, jotka suollatte aivan käsittämätöntä tekstiä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle oikeinkirjoitusasioiden oppiminen koulussa on tosi vaikeaa, eivätkä he opi niitä oikeastaan ikinä. Tämän tietävät esim. äidinkielenopettajat. Itse en kuulu heihin. Hyvin krjoittaville on järkyttävä kokemus lukea huonosti kirjoittavan tekstiä. Tähän törmää nykyään joka päivä netissä.

Vierailija
2/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita tässä nyt sitten kieliopillisesti oikeaa tekstiä yhdellä kädellä samalla kun kuopus ryntäilee jaloissa :)

Toisekseen oletko sinä niitä ihmisiä, jotka myös puhuessaan käyttää kirjakieltä?'

EN minä ainakaan puhuessakaan välitä siitä minkälaista suomea kukin suoltaa.

Eri asia on sitten tietenkin virallinen kieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden lapsen 32 v äiti ja asun PK seudulla. Kouluni olen käynyt pienellä paikkakunnalla keski-suomessa. Koulutukseltani olen kätilö ja olen kyllä muissa hommissa täällä hetkellä. Tienaan 4000 € kuussa. Ihankivasti ihmiselytä jonka mielestä äippä oli ihan pertseestä! :)

Vierailija
4/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen mä :) ja pahoittelen virheitäni! Kun käyttää vierasta kieltä kotonaan toistakymmentä vuotta ja käy suomessa vain max kerran vuodessa...tulee virheitä niin puheessa kun kirjoituksessa. Sori vaan!

Vierailija
5/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa olen oppini saanut?

Kasukkalan koulussa. Pikku koulu maalla, ja kyllä oli surkea opetus.

opettaja pariskunta, joka opetti 1, 2, 5 ja 6 luokkaa asuivat koulun naapurissa.

linjaaautolla mentiin luokaretkelle savonlinnaan. siellä piti sitten kiivetä torniin mikä oli korkea. saatiin evääksi pilimehut ja sämpylätkin. ne olivat hauskoja retkiä kun kaikki mentiin yhdessä. kesä oli ja paistoi aurinko.

Vierailija
6/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ei muista historiallisista asioista, musiikista, kotitaloudesta tai käsitöistä... Niitäkin opetetaan ihan vaan peruskoulussa.

Motivaatio uuden aiheen opiskeluun tai jonkin asian oppimiseen on tärkeää. Voitko ymmärtää, että monella koululaisella/murkulla on muitakin asioita mielessä kuin kielioppi :) Hyvä kuitenkin että pilkkua viilataan; ei lopu aiheet ja keskustelu palstalla kesken.

Vierailija
7/33 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka/jotka -sanalla viitataan aina edelliseen sanaan. Ap:n olisi pitänyt

kirjoittaa: "Keitä olette te, jotka...".

jotka eivät osaa käyttää relatiivipronomineja. Ei voi kirjoittaa "olette, jotka"...

Vierailija
8/33 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun suomen puhuminen & kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle, myös kielioppiasiat alkaa ruostumaan. Kielikorva on menettänyt teränsä :(

Kiitollisena luenkin aina kielipoliisien korjauksia ja yritän painaa ne mieleeni.

Vierailija
9/33 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopsaan jotain kirjoitan, niin en juurikaan tule ajatelleeksi kieliopillisia asioita :)

Vierailija
10/33 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin tuo ap:n teksti.

Joka/jotka -sanalla viitataan aina edelliseen sanaan. Ap:n olisi pitänyt

kirjoittaa: "Keitä olette te, jotka...".

Virheitä putkahtaa minullakin tekstiin usein. Joskus jopa harmittaa kun huomaa samassa lauseessa monenlaisia virheitä. Sen sijaan muiden tekemät virheet eivät ärsytä, mutta huvittavat joskus (varsinkin monta helppoa yhdyssanavirhettä samassa lauseessa on joskus hupaisaa). Tiedän toki, että toisen virheille nauraminen on rumaa.

Kirjoitan työssäni kielentarkastajien mukaan melko virheetöntä tekstiä. Työkieleni on kuitenkin englanti, joten suomen kielioppia en työssä juurikaan tarvitse. Kouluaikaan äidinkieli oli minulle helppo aine, mutta varmasti osa välimerkkisäännöistä on jo unohtunut.

Vierailija
11/33 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joku toinenkin valisti tästä. Enpä tullut ajatelleeksi ... :)

Ja mitä keskustelupalstojen oikeakielisyyteen tulee, niin minusta se on kohteliasta muita keskustelijoita kohtaan. Lisäksi asiansa saa selväksi kun sen ilmaisee tarkasti, tulee vähemmän huteja ja väärinkäsityksiä.

se ei-ap, joka kyseli

en ole 2, mutta minun mielestä tuo pitäisi olla "keitä olette te, jotka..."

Vierailija
12/33 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äikän ope :) Toisten virheisiin puutun vain siinä tapauksessa, että kirjoittaja on itse nipottanut ensin itse.

Vierailija
13/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjännyt olen, vaikka yhdyssanat tuottavat edelleen vaikeuksia.

Vierailija
14/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät osaa käyttää relatiivipronomineja. Ei voi kirjoittaa "olette, jotka"...

Vierailija
15/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös vaikeuksia lukea yhdyssanoja, otetaan vaikka sana ERITASOLIITTYMÄ. Minä luen erita-soliittymä ja sitten meneekin hetki ennenkuin tajuan, ei hitto, eri-taso-liittymä.

Vierailija
16/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en kyllä tällaisissa paikoissa jaksa nipottaa kielioppisäännöillä, vaikka töissä (ja vapaa-ajallakin) nipotankin oikein tosissaan. Itseänikin ärsyttää välimerkki-, yhdyssana- ym virheet, mutta täällä en jaksa nipottaa.

Mutta vastaus kysymykseesi: Sanotaanko, että alalle korkeahkosti kouluttautunut, joka ei vapaa-ajalla jaksa enään nipottaa.

Vierailija
17/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanat ihan hepreaa!

Vierailija
18/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan jokainen sentään käynyt peruskoulun, jossa opetetaan nämä perusasiat. Pilkkujen, pisteiden ja isojen alkukirjainten käyttämättömyys perustellaan usein nopeammalla kirjoittamisella. En ymmärrä sitä. Miten pienen kirjaimen kirjoittaa nopeammin kuin ison? Yhdyssanat tai niiden osaamattomuus on kummallista.

Välinpitämättömästi kirjoittavat ihmiset eivät ole ajatelleet sitä kuvaa, jonka heidän tekstinsä antaa muille.

Nyt varmasti jokunen lukija ihmettelee kommenttiani. He eivät ymmärrä kirjoittavansa väärin tai pitävät minua niuhottajana. Minä taas mietin, että minkähän koulun väärin kirjoittavat ovat käyneet.

Vierailija
19/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielestä kirjoitin aikoinaan L:n mutta palstoille kirjoittaessa ajatus juoksee joskus nopeammin kuin sormet.

Vierailija
20/33 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän enemmän jatkossa : )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan