Miten teillä pysyy elämä hallinnassa? Onko teillä joku lukujärjestyksen tapainen?
Kommentit (31)
kotona kolmen alle 4,5v kanssa. Elämä ei ole kaaosta, vaikken mikään järjestelyihminen olekaan. Inhoan myöhästelyä joten jos esim. kerho aamulla, herätän lapset 2h ennen lähtöä jotta ehdimme pukemaan, syömään ja heräämään. Naapurissa asuva äiti herättää ainokaisen kerholaisen 30min ennen kerhoon lähtöä, luksusta :) meillä on monta harrastusta lapsilla jonne viedään viikon mittaan. Nyt tulee uusi, uinti kuvioihin viikonloppuisin. Käyn kaupassa yleensä vauvan kanssa kun isommat kerhossa, en saa paljoa tuotua mutta tykkään liikkua ja vaunulenkit on mun harrastus nyt. Koti on aina kaaoksessa. Nytkin pyykkikori täynnä, puhtaita vaatteita iso keko lattialla, vuoteet petaamatta, lasten huoneet sekaisin, keittiö sotkuinen, imuroimatta, veskit pesemättä....ei vain aina jaksa ja pysty. Kaaosta oppii sietämään kun on pakko. En mitenkään voi olla neljän seinän sisällä siivoamassa ja samaan aikaan puistossa ulkoilemassa. Joskus emme sitten käy ulkona paljoa, ja se näkyy heti:koti on siistimpi. Jos ollaan paljon liikkeellä ja menossa, on kaikki hukassa, mitään ei löydy mutta eipä homehduta sisällä-
Tähän kaaokseen ei auta kuin taloudenhoitaja, mutta sitä ei meillä ole :)
Ei jaksa miettiä.
A Clean house is a sign of a wasted of life - sanon minä!
on meillä kaiken a ja o.
Siitä näkee viikon kerrallaan yhdellä silmäyksellä ja siihen on merkitty molempien työmenot, lasten harrastukset, liikuntaohjelman (esim. mitä varusteita tarvitaan kouluun:luistimet, sukset jne.) päiväkodin retket yms. (uinnit, jumpat).
Ei meillä mitään kalenterin synkronointia harrasteta, vaikka mies matkustaa lähes 100 päivää vuodessa - nyt taantuman vuoksi vähän vähemmän ;) Molemmat merkkaavat omat menonsa kalenteriin ajoissa ja päävastuu kuskaamisesta on minulla - lasten harrastusten aikana käyn itse lenkillä. Mies taas tekee pääosan kotitöistä kotona ollessaan ja huolehtii käytännössä silittämistä lukuunottamatta perheen pyykkihuollon täysin. Mies tekee myös viikonloppuna alkuviikon ruoat valmiiksi. Samoin miehen ollessa kotimaassa, hän pystyy järjestelemään työaikaansa paremmin kuin minä ja hoitaakin valtaosan keskellä päivää tapahtuvista menoista: neuvolat, lääkärit, oikojat sun muut. Samoin huolehtii keskimmäisen kilparyhmässä harrastavan klo 16 alkaviin harkkoihin. Minä olen paljon palavereissa ja kesken päivän pois oleminen on hankalaa - minulla taas sitten on vähemmän yhtäkkiä ilmaantuvia ylitöitä tai useamman päivän kestäviä työmatkoja.
En silti koe ollenkaan elävämme viitosen kuvaamaa elämää, jossa hengähtää ehtii vasta viikonloppuna. Kyllä meillä on leppoisia hetkiä ihan keskellä viikkoa ja seuraan jopa joitakin hömppäsarjoja ihan tallentamattakin. Ehkä ratkaisevaa on tuo miehen osallistuminen kotona ollessaan (me syödään esim. eineksia vain silloin kun minä hoidan ruoan) ja jotenkin kun mies on pois, ollaan noilla harrastusreissuilla kaikkien kolmen lapsen kanssa yhdessä, eikä esim. paikat sillä tavalla sotkeennu.
kerran viikossa samalle tasalle, koska mies reissaa todella paljon työkseen ja mä haluan olla niistä etukäteen tietoinen:) Meillä on 14v, 5v ja 6v pojat ja vanhin poika hoitaa itse itsensä rumpuharrastuksiin ja pienemmät eivät harrasta vielä mitään, koska en ole halunnut heitä lähteä hoidon jälkeen raahamaan pitkin ja poikin.
Mä suunnittelen suurinpiirtein, milloin käydään kaupassa ja milloin hoidetaan asioita. Mitään hirveää kaaosta meillä ei ole, itse harrastan kuntosalitreenejä ja käyn salilla ennen kuin haen lapset.
Ruokaa teen päivittäin ja joskus saatan ostaa jopa niitä eineksiä/puolivalmisteita, jos ei jaksa kokkailla. tai sitten käydään ulkona syömässä koko poppoo. Siivoan pari kertaa viikossa ja senkin voin jättää väemmälle jos meinaa hermo mennä tai olen liian väsynyt.
arjenhallinnan perusongelma on se, että kalenteriin merkitään vaan sellaiset asiat, joiden aikataulusta joku muu päättää: työt, harrastukset, opiskelut, synttäritjuhlat.
Mutta kiire ja kaaos syntyy juuri siitä, ettei mihinkään ole varattu aikaa kotitöille, ruoanlaitolle, yms. Niihin menee tosi paljon aikaa! Niille kun varaa kalenterista oman paikkansa, niin johan alkaa arki sujua.
Olen tämän kevään ajan yrittänyt ottaa kaaosta hallintaan. Vaikeaa on.
Olen vähentänyt menoja, raivannut tilaa ohjelmoimattomalle ajalle, yrittänyt organisoida jotain viikkosiivouksen tapaista jne. Koska en myöskään halua suorittaa tätä elämää ja tajuan että se arvokkain asia on olla läsnä kasvavien lasten elämässä. Joka päivä.
Mutta- kun on kaksi epäsäännöllistä työelämää perheessä niin kyllä se aikataulujen organisoiti ja "lukujärjestyksen luominen" on tarpeen. On eri asia jos elää maalla, on äitiyslomalla tms mutta ihmettelen tuota ylenkatsetta joidenkin osalta. Toisissa ammateissa ei tarvii ajatella yhtään mitään kunhan hilaat itsesi paikalle, mutta suuressa osassa ammatteja edellytetään taitoja, jotka edellyttävät jotain myös siltä vapaaajan ja arjen hallinnalta. Mun työ on sellaista, että sunnuntai-iltana esim. täytyy miettiä miten jakaa voimavaransa, missä kohtaa viikkoa ottaa löysemmin, ja missä kohtaa taas työ vaatii enemmän. ja milloin on se lepo ja vapaa lasten kanssa.
Musta on loukkaavaa se, että jotkut vähättelevät toisten elämäntapaa. Kun usein eivät pysty asettumaan toisen asemaankaan ollenkaan. Mun elämässä vaihtelee hektinen aika ja taas se slowmotion ja olen hyvin tyytyväinen tähän.
Elämänhallintataitoja vaan on saanut opetella.
Jos eläisin sata vuotta sitten, eläisin ehkä auringon rytmillä.
moni kiva asia jää tekemättä, kun aikaa ei oikein ole.
Kohta alkaa ikkunapesut, haravointi, varaston (kahden auton talli, johon ei autot mahdu) siivous... Minulla on lankoja iso laatikollinen hamstrattuna vuosien varrella - milloin saan niistä tehtyä? Sain neulekoneenkin kun nuorin oli vaipoissa ja ajattelin lapsen kasvettua alkavani sillä neulekoneella, ei...Isäni tekemä käsin korjoitettu kirja pitäisi kirjoittaa puhtaaksi ja korjata kappalejaot, oikeinkirjoitus jne. Soitin kuudennen kerran kustantamoon, on tulossa...Paljon mielenkiintoista ammattikirjallisuutta luettavana, mutta englannin kielellä, joten kun aikaa olisi enemmän...netissä tulee oltua näin kun kahvit ja vähän istahdan ja kerään voimia. Haluaisin mankeloida kaikki liinavaatteet, mankeli odottaa... Ommeltavaa olisi paljonkin, ideoita riittää isolle kangasmäärälle, jotka ostin erään liikkeen lopettaessa - halvalla...Ikkunakoristeita olisi kivaa tehdä lasten kanssa...Nykyään kaikenlaisia apuvälineitä on, vesi tulee ja menee, mutta niin tuntuu aikakin menevän. Nyt näin netissä helpon ohjeen "pannulapputossuihin" ja koetan helpolla ohjeella saada edes vähän lankoja kulumaan jolloin saan jotain annettavaksi isolle suvulle. Saa nähdä montako paria saan neulottua. Pelkkää edestakaisneuletta ja kerran silmukoiden vähennykset. Sivut yhteen ja tossu on valmis helposti ja nopeasti, uskoisin, joten jotain jää taas tekemättä kun otan puikot...
Kohta alkaa ikkunapesut, haravointi, varaston (kahden auton talli, johon ei autot mahdu) siivous... Minulla on lankoja iso laatikollinen hamstrattuna vuosien varrella - milloin saan niistä tehtyä? Sain neulekoneenkin kun nuorin oli vaipoissa ja ajattelin lapsen kasvettua alkavani sillä neulekoneella, ei...Isäni tekemä käsin korjoitettu kirja pitäisi kirjoittaa puhtaaksi ja korjata kappalejaot, oikeinkirjoitus jne. Soitin kuudennen kerran kustantamoon, on tulossa...Paljon mielenkiintoista ammattikirjallisuutta luettavana, mutta englannin kielellä, joten kun aikaa olisi enemmän...netissä tulee oltua näin kun kahvit ja vähän istahdan ja kerään voimia. Haluaisin mankeloida kaikki liinavaatteet, mankeli odottaa... Ommeltavaa olisi paljonkin, ideoita riittää isolle kangasmäärälle, jotka ostin erään liikkeen lopettaessa - halvalla...Ikkunakoristeita olisi kivaa tehdä lasten kanssa...Nykyään kaikenlaisia apuvälineitä on, vesi tulee ja menee, mutta niin tuntuu aikakin menevän. Nyt näin netissä helpon ohjeen "pannulapputossuihin" ja koetan helpolla ohjeella saada edes vähän lankoja kulumaan jolloin saan jotain annettavaksi isolle suvulle. Saa nähdä montako paria saan neulottua. Pelkkää edestakaisneuletta ja kerran silmukoiden vähennykset. Sivut yhteen ja tossu on valmis helposti ja nopeasti, uskoisin, joten jotain jää taas tekemättä kun otan puikot...
Ja siivouksiin saa kotitalousvähennystä.
äiti, isä ja kaksi kouluikäistä lasta.
Me aikuiset olemme lopettaneet kaiken "sälän". Emme harrasta juuri mitään, teemme töitä juuri sen verran kuin on pakko. Loppuaika menee lasten kanssa kotona ja yhdessä harrastaessa.
Isä on lasten kanssa enemmän, klo 15.30 alkaa hänen "lapsivuoro". Minä lähden töistä klo 17. Tällä rytmillä lasten ei tarvitse olla yksin koskaan, ei aamulla, ei iltapäivällä.
Elämä on rauhoittunut selvästi ja kaikki ovat tyytyväisiä. Toki tässäkin tarvitaan vanhempien välistä koordinointia, sillä välillä on hyvä repäistä ja tehdä jotain tavallisuduesta poikkeavaa.
Itse en ainakaan kirjoituksessani maininnut asiaa, koska ei tarvitse yleensä sopia mitenkään kalenteri kourassa suunnitellen.
Mies on päivät töissä ja minä kotiäitinä. Käytännössä siis pääosa perheen asioista=lasten asiat hoidan käytännössä minä. Myös perheen auto on 99% minun ja lasten käytössä.
Toki paljon sovitaankin niitä menoja jos vain miehen työ periksi antaa. On paljon mukavampi käydä neuvolassa tms joskus vain sen lapsen kanssa joka sinne oikeasti menee, eikä koko lapsiparven kanssa. Aina se ei toki onnistu.
Meidän sopimus on pääasiassa se että kaikki kirjataan aina heti kalenteriin, jolloin voi muiden asioiden kanssa yrittää välttää päällekkäisyydet.
Pyrimme myöskin minimoimaan kaiken ylimääräisen tekemisen.
Emme kumpikaan tällä hetkellä harrasta säännöllisesti mitään erityistä.
Mies liikkuu pääosan vuodesta pyörällä töihin ja saa sillä hyötyliikuntaa.
Lisäksi pihatyötä piisaa ihan kaikille ja omakotitalossa muutakin hommaa.
Oma henkireikäni puutarhan lisäksi on käsityöt jne, joita voi tehdä milloin vain.
Olemme ajatelleet että olemme nuoruutemme ( ei kyllä nytkään mitään vanhuksia olla) harrastaneet ahkerasti, nyt voimme keskittyä lapsiin ja perheeseen. Kun meitä ei tarvita enää niin aktiivisesti kotona jää aikaa taas harrastaa ylimääräistä.
Lapsille ei haalita harrastuksia tusinoittain. Nykyään monet tutut lapset pahimmillaan ravaavat kaiken vapaa-aikansa harrastuksissa. Koulun lisäksi ei jää muuhun paljon aikaa. Mielestäni lasten, myös pienten koululaisten pitää ehtiä leikkiä, ulkoilla, lukea, pelata jne.
Koululaisella on pari rakasta harrastusta ja nekin on koitettu sopia järkevästi, että elämä ei ole pelkkää roudausta. (välimatkat kun on osittain hankalia pienen koululaisen itse kulkea.)
Toki kun kaikki 4 lasta joskus harrastaa, on menoja jo ihan eri määrä.
Lapsiperheessä muutenkin piisaa menoa ja elämää sitä ei tarvitse kyllä kauheasti mistään etsiä ja haalia :)
Meille tärkeää on pyhittää osa viikonlopuista ihan vaan kotona yhdessä olemiseen.
On surullisen kuuloista jotkin ystäväperheet kun vanhempien työ vaatii matkustelua ja lapset käy koulua ja harrastavat ja vanhemmat harrastavat.
Sitten kukaan ei näe toisiaan ikinä ja viikonloput juostaan paikasta toiseen pää kolmantena jalkana.
Ei siinä mitään jos sellaisesta nauttii. Useimmat eivät vain tunnu nauttivan :(
Meni jo vähän ohi aiheen...