REKRYTOIJAT ja PROJEKTIHALLINTA auttakaa
Hei
Haen töitä ja paikoissa joista olen kiinnostunut vaaditaan aina kokemusta projektihallinnasta.
Kertokaa tietävämmät, mikä siinä projektihallinnassa on niin ihmeellistä, että sitä ei voi oppia töissä?
Miten voin vakuuttaa työnantajan että varmasti opin ko taidot jos minulla on paljon muuta kokemusta?
Kommentit (10)
Tuo on osin kokemuskysymys ja osin luonnekysymys.
Itse olen yhteyspäällikkönä mainostoimistossa ja omassa työssäni esim. projekteja on lukuisia päällekkäin, toiset alussa, osa jumissa, osa keskivaiheilla ja osa loppusuoralla. Lähinnähän hommassa on kyse juuri siitä, että pystyy pitämään langat käsissään, samoin budjetin etenkin kun mukana on useita alihankkijoita. Pitää myös pystyä jakamaan omaa työaikaansa oikeassa järjestyksessä ja suhteessa projekteille. Luonnekysymyksenä se on tietynlainen järjestelmällisyys ja huolellisuus - osin myös hyvä muisti ja pätevä kalenteri :) Asiat ei saa hukkua sähköpostiin. Ehkä myös paineensietokyky on projektihommissa tärkeää - olet yleensä juuri niin hyvä kuin on viimeisin projektisi ja kun homma on valmis, ei sen menestyksellä ehdi jäädä ratsastamaan. Näitä ominaisuuksia kun korostat ja esität näyttönä muttaman homman, jossa olet projekteja joutunut vetämään, olet varmaan jo aika pitkällä. Tietenkin riippuen siitä, millaista hommaa haet. Pitsinnypläyksen piirinmestaruuskisojen vetovastuu ei oikein riitä ison firman projektijohtajan hommaan, mutta nykyäänhän tuota muodikasta projektiosaamista edellytetään jo tyyliin puhelinvaihteen hoitajalta.
mä olin projektikoordinaattorina sellaiset 7v ja samalla työnantajan tarjoamilla projektinhallinnan kursseilla käynyt. Eli työskentelemälläkin hyvän tuntuman saa.
Tokihan projektinhallinnassa on paljon asioita, joita oppii vain lukemalla.
Itse olen tällä hetkellä IPMA-sertifioitu (c-taso) projektihallinan osaaja ja työskentelen konsulttina. Meillä kyllä vaaditaan näyttöä ja kokemusta aiheesta ja projekteista.
Pitää olla aika tavoiteorientoitunut ja hyvä organisoimaan. Pitää kestää paineita.
Kyllähän teoreettinen tietämyskin on hyväksi, mutta parasta oppia on kyllä ihan projektipäällikkönä työskentely. Projektitaloissa on yleensä omat projektihallintamenetelmänsä ja niistä saa aika lailla tukirankaa.
Mutta jos katsot osaavasi paljon, hommaa se ipma c, se on ihan arvostettu projektipäällikön perussertifikaatti.
mä olin projektikoordinaattorina sellaiset 7v ja samalla työnantajan tarjoamilla projektinhallinnan kursseilla käynyt. Eli työskentelemälläkin hyvän tuntuman saa.
Tokihan projektinhallinnassa on paljon asioita, joita oppii vain lukemalla.
Itse olen tällä hetkellä IPMA-sertifioitu (c-taso) projektihallinan osaaja ja työskentelen konsulttina. Meillä kyllä vaaditaan näyttöä ja kokemusta aiheesta ja projekteista.
kiva kun vastasit. voitko kertoa enemmän.Mitä ne on ne asiat joita projektinhallinnalla tarkoitetaan?
Siis muu kuin hankkeen suunnittelu, kenties raha-anomuksen teko, seuranta, monitorointi ja raportointi.
Tarkoitan, että mitä erityistä siinä projektinhallinnassa on (siis en tarkoita mitätöitä), mutta vaan ihmettelen, että miksi se kokemus on aina välttämätöntä?
IPMA C:n vaatimukset:
IPMA Level C - Certified Project Manager
* "can manage non-complex projects him/herself and assist the manager of a complex project in all fields of project management"
* shall have at least three years of project management experience in responsible leadership functions of projects with limited complexity.
* is responsible for a non-complex project and all its parameters
* manages a small group of project management personnel
* applies project management methods, techniques and tools
* is able to work as leader of a sub-team of a complex project and is responsible for corresponding project parameters
Kaikista tärkein projektipäällikön tehtävä on viedä se projekti läpi suunnitellussa aikataulussa, laajuudessa ja budjetissa. Nuo raporttien teot on sitä ihan peruskauraa eikä niissä saa kauaa nokka tuhista.
Jotta saat projektin vietyä läpi, niin tärkein asia on saada projektiryhmäläiset ja muut kohderyhmän jäsenet tekemään oikeita tehtäviä ja päätöksiä projektin vaatimassa aikataulussa.
Edelleen tärkeää on osata ennakoida projektin riskejä ja tehdä tarvittavat toimenpiteet, että ne eivät realisoidu.
Projektihallinto on johtamista.
vastauksista.
Just kirjoitan hakemusta, ja noista saa hyviä lauseita!
Koen olevani juuri tuollainen tavoitehakuinen ja todella hyvä organisoimaan ja priorisoimaan. vaikeus on vaan miten osoittaa se työnantajalle joka katsoo hakemuksesta ekaksi että onko projektinhallinta kokemusta.
mistä tuollainen sertifikaatti kannattaisi hankkia? siis mistä oppilaitoksesta?
IPMA-valmennus, löytyy linkkejä. Samalla kannattaa katsastaa Projektinjohdon pätevyys 3.0- materiaali
Tää palsta on mun ihan ykköstiedonhakupaikka :)
Kertokaapas vielä jotain te jotka rekrytoitte, tai jos saisitte rekrytoida, että mikä saisi teidät palkkaamaan minut. Siis joku hyvä lause, ominaisuus tms.
Kun en nyt varsinaisia proj.hallinthommia ole tehnyt, mutta pienestä pitäen hoitanut organisointia partioleireistä lähtien, ottanut vastuuta, ja lisäksi olen todella organisoitunut tyyppi.
Ja kirjoitan hyvin (paitsi nyt sikanopeesti kirjoitusvirheitä täynnä).
Ei kukaan sillä mitään sen täsmällisempää tarkoita.