HELMET 2009 Huhtikuu
Kommentit (43)
Keskiviikkona kävimme neuvolassa. Neiti oli kasvanut hienosti. 4500g ja 56 cm, navassa oli vielä vähän tulehdusta ja silmien rähmimiseen saimme myös reseptin. En tiiä haenko lääkkeen kun rähmiminen on melkein loppunut.
Itellä hemppa oli 124 ja vauvakiloja vielä 10 kg jäljellä. Ristiäiherkkuja oon tuhonnut joka päivä. Ja huomenna lähetään vielä Leville. Sit on vappukin! Kaikki hyvät syyt herkkujen syöntiin :)
Iltaisin neiti itkee oikein kunnolla. Oon miettinyt mitä on tullut syötyä, en vain ole keksinyt mitään ruokaa mikä nyt voisi niin kauheasti vaikuttaa vauvaankin. Vai onko ne herkut? Onneks ne on nyt loppu . Jonkun verran jouduin heittämään kompostiinkin. Viime yö meni ihan kivasti. Kolmella herätyksellä vain kun yleensä on neljä.
Pitäis alkaa pakkaamaan. Tyttöjen vaatteet on melkein kasassa. Vauvalle vielä ja itelle. Mies saa hoidella omat kimpsunsa.
Jonttu ja neiti 6 vkoa
Hyvää matkaa Jonttulle! Me suunnistetaan tänään kohti Rukaa, huomenna mäkeen isompien kanssa. Tässä koko päivän olen pikku hiljaa pakkaillut.
Hilpsu: meillä oli pääsiäisenä kylässä 4-lapsinen perhe ja heillä oli kuomullinen peräkärry jossa oli kaikki tavarat!! Eli ei mikään huono vitsi mieheltäsi.
Meillä tutin opettelu on myös tuottanut hieman jo tulosta! Nyrkit on suussa täälläkin koko ajan ja tutti rupesi alkuun kelpaamaan unisena eli hieman sain unia jatkettua kun työnsin tutin suuhun ja Leo unen pöpperössä tyyntyi sitä imemään. Sitten tutti rupesi kelpaamaan vaunulenkeillä nukahtamisen yhteydessä ja nyt satunnaisesti rauhoittuu tutille. Kerran on nukahtanut iltaunille tutin kanssa, se ihme ei kyllä ole päässyt toistumaan :-)
Hilpsu aikaisemmin kysyit mikä on travel system. Se on sellaiset rattaat, joihin saa yhdistettyä turvakaukalon. Ihan kätevä systeemi kaupunkireissuille. Me asutaan 15km matkan päässä kaupungista ja yhdistelmiä ei viitsi pakata autoon mukaan (eivät mun autoon mahtuisikaan jos kaikki lapset on mukana).
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Hilperiina ja Leo 8vkoa
Aurinkoista viikonlopun alkua, hieman kesä taitaa viivästyä kun on niin kylmä tuuli... No täällä poitsulle taas tissi maistuu, joten taisi olla lomaväsymystä! Ja intoilin viikoissakin niin että väärin laskin eli nyt sunnuntaina tulee 11 vkoa täyteen.
Ehkäisystä: minulle annettiin jälkitarkastuksessa Cerazette pillerit nyt kun vielä imetän eikä kuukautisia ole tullut. Aloittelen niillä, mutta haluaisin myöhemmin kierukan. Lääkäri ehdotti hormoonikierukkaa, onko teillä kokemuksia? Tänään muuten tuli aivan kuin ovislimat (jännää kun niitä pitää vieläkin tarkkailla..), jännityksellä siis odotan tuleeko parin viikon kuluttua täti kylään...
mukavia kevätpäiviä!
-vauvaksi-
Eli niin vaan se pääsiäinen tuli ja meni ja pääsiäis-sunnuntaina meidän poika sai nimen...kaipa mä sen täällä paljastan, eli siis Otto Armas Aleksanteri tuli nimeksi. Ristiäiset meni mukavasti ilman suurempia kommelluksia. Syötävää tietty jäi, mutta onneks kovin paljon ei tarvinnut heittää pois, varakakun vein töihin ja pakastimeen loppuja. Nyt on leipomiskiinitö hetkeksi täynnä...
Arki rullaa mukavasti, poika nukkuu hyvin yöt, aamulla herää hiukan masuvaivaisena, mutta yleensä saa vielä viekussa nukuttua jonkun aikaa, ettei tarvii ihan kuuden-seiskan aikaan nousta ylös. Tutti meillä onneks kelpaa ja jos sitä ei oo saatavilla niin Otto järsii/imeskelee nyrkkejään. Melkein parhaiten poika viihtyy nakuna ja jos saa jonkun itkuisuuskohtauksen ilman syytä (tai siis vanhempansa eivät syytä ainakaan tajua), niin auttaa kun ottaa vaatteet ja vaipan pois ja laittaa köllöttlemään viltin päälle lattialle. Sitterissä on myös kiva olla ja huitoa siinä olevia eläimiä. Ihan vaikuttais jo siltä, että poika alkaa hahmottamaan käsiään vähitellen. Kovasti on ainakin liikettä =D Sylissä tykkää kyllä olla myös ja isänsä kanssa keskustevat erityisesti, kova poika jokeltelemaan.
Mulla oli jälkitarkastus tällä viikolla, epparihaava on hienosti parantunut ja kohtu/kohdunsuu ja munasarjat ok. Sisäpuolella vaan on joku pieni röpelö jäänyt kun on ommeltu ja sehän se, mikä teki inhottavan kiristyksen tunteen ja kipeetäkin kun seksiä kokeiliin...lääkäri sanoi, että pitäisi lähteä pois kuukaudessa parissa mutta jos vaan on edelleen vaivaa, niin sitten varaan lääkäriajan. Jos röpelö ei itekseen katoa, niin sitten voidaan paikallispuudutuksessa napsaista pois. Toivottavasti lähtee, en haluisi mitään operointia, vaikka pikkujuttu oliskin. Onko jollain tälläsestö kokemusta? Minipillerireseptin ja kolmen kuukauden pillerit sain, alottelen sitten kun kuukautiset alkaa.
Sellasia tänne, eipä mitään erityisempää.Niin joo, maanantaina mennään rokotetutkimukseen, se on se pneumokokkirokote eli pojalle laitetaan joko se tai b-hepatiittirokote. Ja saa ilmaseks rotarokotteen, oltais se ite ostettu, mutta halutessaan sen saa tuolla.
T:Hannekka ja Otto
Hannekka meillekin tuli kutsu siihen pneumokokki-tutkimukseen, mutta näillä näkymin ajattelin skipata sen. Aikoinani osallistuin rota-rokotetutkimukseen esikoisen kanssa ja se tutkimus oli ihan ok. Nyt vaan tuli jotenkin sellainen fiilis, etten halua tyttöä tutkimukseen pistää. Toisaalta kyllä kiinnostaisi...vaikeita valintoja!
Mamacat meille ei neuvolassa rotarokotteesta mitään puhuttu vaan itse otin asian esille ja itse se myöskin täytyy kustantaa. Eka satsi otettiin pari viikkoa sitten ja tytöllä oli kyllä sen jälkeen vatsa melkoisen löysä seuraavat päivät. Normisti kun kakkaa kerta viikkoon...Muita oireita en havainnut.
Nuha on meilläkin vaivannut pikkuisen nenää. Niistäjä ja keittosuolatipat ovat olleet ahkerassa käytössä. Suppoa en ole laittanut. Nyt alkaa onneksi olemaan jo paremassa kunnossa.
Meillä tutin syönti onnistuu. Ahkerasti tuputettiin kolmen viikon iästä lähtien ja nyt sitä imuttelee ihan mallikkaasti, Meillä vanhmmatkin tytöt olivat aikoinaan mestareita tutin syömisessä ja sain siitä ajoittain varsin negatiivistakin palautetta ystäväpiiristä. Itse olen kyllä kokenut tutin helpottavan jatkuvaa imemistarvetta ja kyllä siitä aina eroon pääsee kun on sen aika:)
Itsellä oli reilu viikko sitten jälkitarkastus. Kaikki on palautunut painoa ja hemoglobiinia myöten ennalleen, hyvä niin! Cerazette pillereitä mäkin sain ja hormonikierukan ajattelin sitten myöhemmin ottaa. Aikaisempaa kokemusta kierukasta ei kyllä ole. Mutta se tuntuu tällä hetkellä järkevimmältä vaihtoehdolta kun lisääntyä en enää aio.
Huh, olen innostunut harjoittelemaan pullan tekoa eikä tämä ainakaan helpota tätä laihdutusprojektia..! Nytkin maha ihan täynnä vastaleivottuja pullia. En ole ikinä ollut mikään kokkausihme, mutta nyt 8-v. esikon kanssa on innostuttu kokeilemaan kaikkia reseptejä. Nyt olisi kiva, jos tuon pullanleivonnan saisi haltuun...
Hyvää reissua Jontullekin! Ihanaa, kun ihmiset pääsee vähän matkustelemaan ja saa vaihtelua. Minulla välillä iskee arjen tylsyys päälle, mutta nyt on punttisali aloitettu ja se lievittää tylsyyttä kyllä kummasti. Pari kertaa olen jo käynyt ja on ollut aivan ihanaa! Salilla on myös sellainen hieromatuoli, jota olen ahkerasti käyttänyt, kipeä selkä alkaa vähitellen aueta. Huomenna menen juttelemaan omaohjaajan kanssa, jos saisi uuden saliohjelman ja tiistaina taas puntteja nostelemaan. Parin viikon päästä pääsen vauvan kanssa myös vauvajummppaan! :)
Ensi viikon ohjelmistoon kuuluu myös neuvola torstaina. Vähän hirvittää, kun tulee pistettävä rokote ja lisäksi rota. Voi pikkuista, seuraavat päivät ovat varmaan yhtä huutoa!
Hilperiina: Ok, kiitos tiedosta, travel system kuulostaa todellakin kätevältä ja olenhan minä niitä paljon tuolla liikkuessa nähnyt, mutta enpä tiennyt että ovat tuon nimiset! :)
Miina: Sinullahan oli hienosti onnistunut tämä painonhallinta, kun olet kaiken jo saanut pois!! Olen lievästi kade. Olen kaivellut juuri kesävaatteita esiin enkä tiedä mahdunko niihin mihinkään, kun ovat aika timmiä mallia... No, ei auta, se on nyt vaan syötävä vähemmän pullia ja liikuttava enemmän..!
Meillä on illat nyt sujuneet mukavammin nukahtamisen suhteen. Vauveli on selvästi väsynyt ja haluaa olla rinnalla siinä klo 20 jälkeen. Aikansa mussuteltuaan nostan rintaa vasten makoilemaan ja laitan tutin suuhun ja siihen syliin sitten nukahtaa. Olen antanut tytön nukkua siinä sohvalla istuessani sylissäni, kunnes menen itse nukkumaan klo 22 maissa. Yritän siinä vaiheessa pistää omaan sänkyyn, mutta ei yleensä sinne jää. Otan sitten viereen ja nukahtaa tosi pian rinnalle. Tämä on ollut mielestäni tosi helppoa ja kätevää ja on ihanaa, kun pieni nukkuu siinä sylissä autuaana! Se haittapuoli siinä tietysti on, että mihinkään ei pääse liikkumaan, mutta aika aikansa kutakin. Mies kantaa ruokaa ja juomaa, että näin mennään tällä hetkellä.
Hyvää viikonlopun loppua!
Hilpsu ja tintti 12 vkoa huomenna
Ihania nimiä ovat teidänkin pienet saaneet!
Täytyy noista mini-pillereistä vähän kommentoida. Esikoisen jälkeen söin niitä ja ne ei mulle sopineet ollenkaan. Miehelle onneksi sanoin että tuntuu siltä että heitän kohta ton vauvan seinään (en sitä ois oikeesti tehny, mutta tuntu siltä). Mies sitte älys mistä on kyse ja käski lopettaa ne pillerit ja parin viikon päästä olin taas ok. Mutta ne veti mulla hormoonit aivan sekasin ja olin todella ärtynen ja itkunen ja mieli muutenki maassa. Samoin kävi mun siskolle ja sille sitten minä sanoin että lopeta ne pillerit. Niinpä meillä pelataan nyt kumeilla, ajatus kierukasta ei sytytä ja pillereitä en muutenkaan saa, kun on se diabetes.
Mulla painoa on nyt reilu 10kg vähemmän kuin odotuksen alussa, mutta vielä on matkaa normaalipainoon. Joku ihme leipomisvimma on myös minuun iskenyt...
Tyttö käänty tänään ekan kerran mahalleen. Nyt sitten väsyneenä yritti ja yritti ja hermostu täysin kun ei päässyt kääntymään. Piti sitten kaukalossa rauhottaa että saatiin tissille ja unille. Meillä tyttö on nukahtanu aika hyvin omaan sänkyyn, kun olen pitänyt toista kättä harteilla ja toista jaloilla hellästi. Nyt vaan yritti tosissaan kääntyä mahalleen kun yritin nukuttaa.
Tyyö saa välillä kovia rintaraivareita ja sillon tuntuu että lopetan koko imetyksen. Jos ei se tissi ole suussa välittömästi oikealla hetkellä niin sitten se kelpaa vasta taistelun kautta... Miten muuten teille on sanottu täysimetyksestä, minä nyt kuulin että taas ois suositukset muuttuneet siihen 4 kk:n mitä se oli esikoisenkin aikaan, kun sillon kun tyttö synty niin suositus oli 6kk. Että otappa näistä selvää... Nyt lähen kattoo amazing racea, jos sais ajatuksia nollattua.
Mukavaa viikkoa kaikille!!!
sittis
Aivan mahtava keli ulkona, käytiin juuri Leon kanssa tunnin lenkki ulkona ja sinne se jäi ulos vaunuihin nukkumaan. Nukkuisi nyt sen aikaa että äiti saisi olla tietokoneella rauhassa :-)
Hannekka: aivan ihana nimi teidän pojalla! Meillä oli myös kaikki nuo kolme harkinnassa, noin kivaa yhdistelmää en keksinyt. Armas miellyttää mua kovasti ja Ottoa mietittiin etunimeksi. Meidän pojasta tuli Leo Albert Otava.
Eilen käytiin neuvolassa ja Leo oli jo 58cm pitkä ja painoi 5910g. Pelkällä rintamaidolla ollut nyt vajaan kuukauden. Mulle laitettiin samalla hormonikierukka. Laitto sujui hyvin eikä sattunut, epämiellyttävää oli, mutta paljon helpommin meni kuin viime kerralla. Ehkä alapää on vielä sen verran turta synnytyksestä.
Meillä Leo ei ole paljoa aikaa lattialla viettänyt, ei siis puhettakaan vielä kääntyilystä tms. Remonttien takia lattialla on käynyt sellainen veto että makuupussin sisässä olen sitterisskin pitänyt. Sylivauvana aikaansa viettänyt :)
Hilperiina ja Leo 9vkoa
Täällä sivut tuntuu tökkivän jonkin verran, katsotaan miten käy...
Meillä on ollut vähän väsynyt viikko, ollut pari tosi huonoa yötä. Vatsavaivoja ollut sekä tytöllä että minulla. Synnytyksen jälkeen on tuntunut, etten voi syödä juuri mitään voimakasta, heti tulee ilmavaivoja. Todella ärsyttävää. Toivon, että se tästä tastaantuu, joskus kun tekisi mieli sitä sipuliakin syödä.
Miehen kanssa ollaan aloitettu nyt ankara kuntoilu ja karsittu herkut minimiin, paitsi ne pullat..! Aika hyvin on onnistuttu ja minulla tuo salilla käyminen lisää kyllä kummasti motivaatiota pitää myös syöpöttely kurissa. Ehkä myös kevään valon lisääntyminen reipastuttaa, vaikka yöt onkin olleet risaisia. Salilla käymisestä ainakin saan energiaa roppakaupalla ja hyvä mieli kestää koko päivän.
Meillä tyttö ei vielä käänny muuta kuin kyljelleen. Katselee leluja ja tarraa kaikkiin ohuisiin materiaaleihin: vaatteet, puklurätti... Leluja ei vielä tavoittele. Mutta jotenkin tyttö tuntuu jo isommalta vauvalta, seurailee maailman menoa aktiivisemmin ja pönkää ylös. Ei oikein viihdy lattialla, varsinkaan vatsallaan, mutta meillä on aika iso sohva, joka on myös melko jämäkkä ja tasainen, niin siinä makaa melko mielellään mahallaankin. Siitä kai näkee vähän paremmin kuin lattialta tai sitten on vaan pehmeämpi.
Imettely sujuu hyvin. Hieman enemmän on puklailtu viime päivinä, että ehkä vähän turhankin usein tulee työnnettyä tissiä suuhun. Täysimetyksen suositusten muutoksesta en ole kuullutkaan... Täytyy kysyä huomenna neuvolassa. Vaikka tuskin sillä nyt niin maata mullistavaa merkitystä on. Ajattelin itse, että sinne 5 kk:n kieppeille imettelen ja sitten ruvetaan pikkuhiljaa maistelemaan soseita, kun niitä aluksi kuitenkin menee vain lusikallinen tai pari päivässä. Aloitan ruusunmarjasoseella, kuten aiemmillakin lapsilla. Se on lievästi laksatiivinen, niin ei ainakaan tule heti ummetusta. Sitten voi lisätä perunaa ruusunmarjan joukkoon, niin sekin alkaa mennä. En tajua, miksi suosittavat perunaa ekaksi, meillä ainakin sille on todella yökkäilty.
Miten nämä aamupäivät lentää näin? Eskarilainenkin tuli jo kotiin, pahalla tuulella jostain syystä. Täytyy mennä selvittelemään ja syömään lounasta..! Hyviä viikonjatkoja helmille!
Hilpsu ja tintti kohta 3 kk
Ihana aamu tänään, usko palaa että kyllä kait kesäkin joskus tulee.
Kiitos teille infosta Cerazette-pillereistä. Täytyypä seurata oireita, sillä tiuskivaksi akaksi en halua. Eniten minua hirvittää että nämä vähäisetkin seksihalut häviää, sillä haluaisin jo kovasti että sänkykamarielämä normalisoituisi... Jostain luin että joku oli saanut hormoonikierukan jo jälkitarkastuksessa (olikohan tammikuisten pino). Minulle lääkäri vähän sanoi, että sitten joskus. Lisäksi kuulin naapurilta, että kun olen yli 35 v ei minulla ole mitään asiaa enää kunnalliseen perhesuunnitteluun. Eli onko matka sitten kohti yksityistä gyneä? Iik että voi joku ehkäisy aiheuttaa päänvaivaa... niin monta vuotta meni ettei tarttenu ehkäisyä miettiä...
Täällä poitsu on ollut tosi ihanan rytmikäs! Eli aamulla herätään yhdeksän aikana, syödään ja nukutaan uudestaan pikku tirsoille tunnin päästä. Pidemmät päiväunet on tuossa 13-17 välillä abouyt 3h. Sitten taas syöntiä ja seurustelua. Illan aikana otetaan parit kolmet pikku-unet ja sitten yöunille klo 22. Viime yönä heräsi ekan kerran klo 5 eli yhdellä syötöllä mennään yöllä. Aivan uskomattoman ihanaa! Meille tulee vielä vauvan kanssan kahden keskinen viikonloppu kun muu perhe lähtee mummolaan. Siitäkin kyllä hymy tulee, sillä on välillä ihana olla esikosta erossa (vaikka ikävä tuleekin).
Mukavaa viikonlopun odotusta
-vauvaksi- ja Niklas sunnuntaina 12 vko
Ainakin tänä aamuna jo pikkuisen tuntui siltä... Kesää kovasti odottelen.
Mä olen nyt syönyt pari viikkoa noita cerazette-pillereitä. Viikon verran on nyt tullut jonkun verran tiputteluvuotoa, johtuukohan noista pillereistä tai mitä lie? Ihan pikkuhousunsuoja riittää mutta ärsyttävää siltikin. Sitä en tiedä olenko muuttunut tiuskivaksi sillä taidan valitettavasti olla sitä ilman pillereitäkin:)
Seksihalut on täälläkin hukassa totaalisesti, mitään sen sorttista elämää ei ole synnytyksen jälkeen ollut, että saas nähdä popsinko pillereitä turhaan jos ei tästä kohta virkisty?!?
Meilläkin aika selkeät rytmit on alkaneet muodostua tytölle. Aamulla herää kello 7 ja ekoille unille menee 9. Nukkuu silloin noin kolme tuntia ja sit pari tuntia taas kukkuu hereillä, kunnes tulee toisten unien aika noin kello 14-18. Illat on hereillä ja yöunille käy kello 22. Iltaisin roikkuu tissillä kello 21-22 muuten syönnit ovat tosi nopeita. Ja yöllä syö kaksi kertaa, yleensä kolmen maissa ja sit viideltä.
Parilla pitkillä päiväunilla siis yleensä päivä mennään, harvoin ottaa pieniä torkkuja. Ja päiväunet nukkuu lähes poikkeuksetta ulkona.
Meidän isommat tytöt lähtevät alkuviikosta isovanhempien kanssa Ruotsin-risteilylle. Ihanaa on jäädä kotia pienen kanssa. Vielä kun saisi miehen jonnekin työnnettyä niin sithän olisi ihan luksusta;)
Missäs helmihippuset luuraa, tiputaan kohta toiselle sivulle...
Tulkaahan kertomaan kuulumisia! Meillä täydet viikot taas kasassa. Poitsu on alkanut hirveästi juttelemaan, jokeltelua on niin ettei äiti meinaa saada suunvuoroa. Lattialla ei vielä hirveästi liiku, mutta sängyllä yrittää jo itseään kääntää mahalleen. Nyrkit ovat myös löytyneet; katselee niitä ihmetellen ja monesti nyrkki on jo suussakin.
Mukavaa vapun odotusta!
-vauvaksi- ja Niklas 12 vko
Meillä neiti täytti tänään 7 viikkoa. Ristiäiset on ollu 3,5 viikkoa sitten ja nimeksi tuli Adelia Elisabeth. Olen jo aika lailla rutinoitunut 2 tytön hoitaja.. Paitsi että 2 viimistä viikkoa oikeastaan menny ihan flunssassa ja reilu viikko sitten oltiin Adelian kanssa 2,5 vrk sairaalassa, kun tarvitsi lisähappea. Siitä nyt kuitenki toivuttu ihan hyvin! Olin vaan käymässä tyttöjen kanssa lapsuudenkodissani ja vasta kun oltiin jo siellä, tuli tieto että pikkusiskolla on rs-virus.. Ei ainakaan nyt näytä siltä, että räkätauti ois kovasti pahenemassa, ni toiveissa ois, että rs ois meiät ohittanu! Se flunssa kun oli ihan tavan flunssaa ja osastoltakin selvittiin pois ilman, että saatiin pöpöä mukaan..
Ite täällä oon aika tukkosena, kiitos siitepölyjen.. Onko kellä tietoa, että voiko Heinixiä käyttää imetyksen aikana? Ostin sitä, mutta en vielä uskaltanu ottaa...
Meillä esikoisen mustasukkasuus on laantunut normi kiukutteluks ja vauvaa haluaa hoitaa HYVIN ahkerasti!
Mä koitan täällä lukea pääsykokeisiin (jos vaikka pääsis syksyllä jo kouluun kirjoille ja ehkä tekemään vähän kirjatenttejä) ja mies on tyttöjen kanssa iltalenkillä. Tarkotus ois päästä "ajoissa" nukkumaan.. Toivottavasti esikoinen on samaa mieltä! :)
Hyvät vaput kaikille! Kirjotelkaahan vaan kuulumisia; niitä ainaki minä käyn lukemassa ahkerasti, vaikka ei monesti tuu itellä kirjotettuakaan..
Leeti ja Adelia 7 vko
..ihania nimiä olette pienokaisillenne antaneet <3....
useasti käynyt lukemassa mutta en oo saanu aikaseksi kirjottaa..tai no kerran alotin jo kirjottelun mut sivut taas jumitti ni meni hermot.
meillä oli ristiäiset viime la ja pojan nimeksi tuli Luca Jaya Johannes.
kirkossa oltiin,ja oli yhtä tuskaa..tai no ei mulle jääny mitään mieleen koko tapahtumasta kun poika huus kilpaa papin kanssa.itku loppu sillä sekunnilla kun pappi lopetti puhumisen :)..ihana aurinkoinen päivä oli,juhlat sujui muuten hyvin.
viime vkolla oltiin neuvolassa.pituutta 58cm ja painoa 5225g.rintamaidolla edelleen.ei oo tarvinnu onnex korviketta,vaikka sitä tuolla kaapissa on hätätapauksia varten.yökylässä poika on jo ollut kerran ja hyvin sujui.mitä nyt ite meinasin kuolla ikävään..ja muutaman kerran ollu kahestaa kotona iskän kaa kun äiti on käyny hieman kampaajalla ja kasvohoidossa :)..
meillä alkaakin sitten tänää perheloma haha=)..tai mikskä sitä voi kutsuu..miehellä viiminen työpäivä tänää ja jää vanheimpainvapaalle,pitää ensin isyyspäivät..ja mä olenki sitten työtön.suunnitteilla ois et menisin elokuussa töhin mutta saa nähä pystynkö ja jos imetys vielä jatkuu ni en sitten mene koska vauva on kuitenki kaikista tärkein.
ihanaa kun poika kasvaa,juttelee ja hymyilee todella paljon.suurimman osan ajasta hyvällä tuulella.eikä vatsakaan oo ollu kipee.tekis välillä mieli alkaa jo toista tekee mutta mietityttää että voiko olla kahta yhtä ihanaa?
ehkäsystä ootte puhunu niin meillä kumi ja vaahto.mä en suostu mitää hormoonijuttuja enää ottamaan vaikka niissä on nykyää aika vähän sitä.huonoja kokemuksia niistä. (pillerit,kapseli)
hieman kysymyksiä taas..
koska teiän vaavit on oppinu kääntymään?viihtyykö vatsallaan?
ja sitten että mitä kesällä pidetään vauvalla päällä?
ex kuitenki pitäs olla pitkähihasta et suojaa auringolta vai voiko olla shortsit ja t-paita?-laittaa sitten aurinkorasvaa paljaaksi jääviin kohtiin..
minkä ikäsenä voi vauvan kanssa mennä uimahalliin?-kannattaako edes viedä näin pientä.ei siis vauvauintiin vaan ihan omalla ajalla..
Bratzh ja Luca 2,5kk
Huomenna on meidän keskimmäisen synttärit, 9 vuotta tulee täyteen. Tyttö toivoi kahdenkeskistä elokuvareissua äidin kanssa ja sen aion toteuttaa :-)
Bratzh: meillä myös 2,5kk ikäinen Leo, ei osaa vielä kääntyä. Menee selältään kyljelleen mutta ei vatsalleen. Onnistuu kuitenkin jotenkin selällään ollessa möngertämään ettei uskalla sängylle yksin jättää kuin ihan keskelle. Ei oikein viihdy vatsallaan. Vielä ei kannata auringossa vauvaa pitää ollenkaan, kesälläkään ei suoraan auringonpaisteeseen. Itse aikoinaan esikoisen ollessa vauva saatoin lykkiä vaunuissa niin että vauva oli ilkosillaan ilmakylpyjä ottamassa mutta hyönteissuoja varjostamassa auringolta.
Leo on löytänyt omat nyrkkinsä, suuhun vie niitä ja suloisesti niitä katselee ja ihmettelee. Hymyilee kovin ja on siinä ja siinä ettei mitään ääntä kuulu. Odotan jo innolla ensimmäistä naurua!
2,5kk synnytyksestä, täysimetys ja viime viikolla laitettiin hormonikierukka: tänään alkoi menkat! Ihmetyttää!! Onko muilla alkanut vielä?
Viikko sitten tiistaina aloitin laihdutuksen, en karppaa, mutta rajoitan hiilihydraatteja. Tänään -2kg, hyvä minä! :-)
Hilperiina ja Leo 2,5kk
Ehdin varmaan muutaman rivin kirjoittamaan kun koko muu perhe vielä koisaa... Ilmeisesti väsyneitä eilisestä juhlinnasta:) Almakin käyttäytyi eilen niin mallikkaasti kun oli vieraita, yhtään ei kitissyt ja viihtyi itsekseen sitterissä kun syötiin pidemmän kaavan mukaisesti!
Bratzhille muutamia vastauksia kysymyksiin. Meillä Alma on nyt viikkoa vajaa 3 kuukautta, ei käänny vielä vatsalleen mutta kyljelleen pääsee ja kovasti yrittää kääntymistä. Esikoinen aikoinaan kääntyi pikkuisen vajaa neljä kuukautisena ja keskimmäinen oli yli puoli vuotta ennen kun kääntyi (sillä ei ole ikinä ollut kiire mihinkään:)) Alma viihtyy mahallaan ja on hieman toispuoleinen niin neuvolassa käskettiin pitämään pyyhettä käsivarsien alla, että molemmat puolet vahvistuisivat.
Vauva kannattaa pitää varjossa ja aurinkorasvoja ei suositella alle vuoden ikäiselle. Esikoinen kun oli ihan pieni vauva(syntynyt toukokuussa) oli äärettömän kuuma kesä ja vaatteina pidin lähinnä vaan vaippaa ja lyhythihaista bodya ja varjossa oleiltiin. Nyt ollaan lähdössä kesäkuun alussa Turkkiin ja pohdinkin tässä uskaltaako Almalle kuitenkin laittaa aurinkorasvaa esim. jalkoihin ja käsiin, voi olla ihan mahdotonta pitää ihan koko ajan varjossa....Sitten olen harkinnut ostaa sellaisen solarveil-suojapeitteen(meniköhän nimi noin?!?), onko kellään siitä kokemusta?
Uimahalliin menosta en osaa sanoa. Itse en välttämäti vielä veisi ihan näin pikkuisena...
Meillä oli eilen neuvola. Alma on nyt siis viikon vajaa 3 kuukautta ja mitat olivat 58,7cm ja 5,4kg. Ihan hyvin kasvanut ja täysimetyksellä mennään. Ihan samankokoinen tytteli tuntuu olevan kun siskotkin aikanaan. Samasta muotista tehtyjä siis:) Eli odotettavissa ei ole mitään suuren suurta tapausta, sillä 4-vuotias isosiskonsa painaa tällä hetkellä pikkuisen yli 13 kiloa.... Rotarokotteesta sai toisen satsin, saa nähdä meneekö maha tällä kertaa yhtä sekaisin kun ekan annoksen saatuaan...
Miina ja Alma huomenna 12 vkoa
p.s käytiin Alman kanssa passikuvassa ja kuvaus meni ihan mielettömän hyvin. Hienon kuvan saa tyttö passiinsa, tosin sitä ei ehkä siitä tunnista viiden vuoden päästä:)
tulin vaa kertomaan että meillä naurettiin tänää ensimmäistä kertaa ääneen! =)
oi miten suloselta se kuulosti,sulatti mamin sydämen <3
Miten ihana ilma! Kevät tulla jollottaa. Tosin pahasti siitepölyallergisena se ei ole pelkästään kiva juttu, mutta kevään jälkeen koittaa ihana kesä! :-)
Kiva, että Hilperiina oli saanut nukuttua paremmin! Väsy on kyllä sellainen, joka saa kaiken näyttämään mustalta. Meillä ainakin nuo iltaunet ihan ehdottomat, muuten menisi ihan rinnalla riuhtomiseksi koko ilta. Ja yleensä niitä ei nukuta kuin liikkuvissa kärryissä, mutta mikäs tuolla ulkona tepastellessa näillä keleillä! Eilen kävi kyllä ihmeellisesti, että kävelyltä palattua vauva veteli vielä tunnin verran unia kärryissä eteisessä... Nukkui yhteensä kaksi tuntia ja ilta sujuikin sitten tosi mallikkaasti ja ekaa kertaa sain vauvan siirrettyä omaan sänkyynsä yöunille! Menin itsekin sitten saman tien nukkumaan ja pari tuntia tyttö nukkui sängyssään. Tuntui tosi oudolta, kun on tähän asti nukkunut koko ajan vieressä öisin!
Meillä on ollut vauhdikas viikko. Kesäaikaan siirtyminen on aiheuttanut vähän ongelmia kaikille perheenjäsenille, mutta kai tämä tästä vähitellen. Maanantaina kylässä oli kaveri lapsineen. Ja eilen kävin esittelemässä vaavia työpaikallani. Hyvin meni, oli kiva reissu. Työpaikalla oli kaikki ennallaan, ihmiset vaan kovin stressaantuneita. Tuli vähän huono omatunto, kun itse nautin niin kovasti elämästä tällä hetkellä..!
Ja tänään käytiin vähän Hulluilla päivillä pyörähtämässä. Ostin mm. unipussin tytölle ja isommille lapsille löytyi kivoja vaatteita. Väkeä oli kuin pipoa, että ei siellä kyllä kauaa jaksanut olla. Mutta siitä olen tyytyväinen, että nyt on molemmilla isoilla lapsilla kevätvaatteet kasassa, kengät enää uupuu. On tässä kyllä melkoinen sumpliminen kaikkien lasten vaatteiden kanssa... Pitäisi pieniäkin vähän siivota pois kaapeista, siinä on urakkaa jollekin päivälle.
Meillä ristiäiset edelleen vasta ajatuksen tasolla. Mutta nyt aion ruveta järkkäämään. Jonnekin toukokuun alkuun olisi tarkoitus yrittää.
Ihania kevätpäiviä kaikille helmille!
Hilpsu ja tintti reilut 9 vkoa
Jos sais itse melkein muutaman kuukauden tauon jälkeen kirjotettua. Ollut jokseenkin parempaa tekemistä kuin koneella istuminen. :)
Eipä siinä mies on munkin puolesta konetta kuluttanut.
Elikkäs poika syntyi 11.2. Nimen sai 21.2 ja kasteen 21.3. Nyt alkaa arki tasottumaan omalta kohdalta. Oppinut elämään tuon pienen ihmeen kanssa.
Pieni kevätsiivous pörriäinen iskenyt kun yrittänyt tässä laittaa paikkoja ojennukseen. Verhot pitäisi vaihtaa, lattiat pestä, vaatekaapit käydä läpi. Kamala pyykkikasakin odottamassa pojan pinnasängyssä, että silittäisin ja viikkaisin kaappiin. Tänään jos kävisin sen kasan läpi niin pääsisi poika omaan sänkyyn nukkumaan. Eipä ole tosin kauheasti valitanut kun on vieressä "joutunut" nukkumaan. :D Onneksi ei ihan vielä tarvitse ikkunoiden pesua miettiä.
Ulos ei tänään kerennyt, mennyt kyllä ihan kämppää myllätessä. Ihana ilma olisi ollut tänään. Oliskohan huomennakin, niin voisi koittaa päästä pienelle kävelylenkille. Hieman (Lähemmäs parikymmentä kiloa ellei jopa kolmisenkymmentä.) noita kiloja tuolta odotusajalta kerääntyi kroppaan. Vaa'alle ei mitään asiaa... ei ihan kestä pokka vielä sitä ajatusta.
Jaahas, pikkumies heräsikin. Imettämään se on mentävä. Sen verran kova on komento. :)
TiiaMariia
Arki täälläkin pyörii ja esikko taas vaihteeksi kipeänä, kevätflunssaa pukkaa... Keskimmäinenkin on ollut nuhainen ja vähän yskäinenkin, mutta jaksaa kuitenkin touhuta ja haluaa ulkoilla.
Pääsiäinen meni täälläkin kivasti, mutta nopeasti. Laitettiin vähän talvikamoja pois ja otettiin kevättä esiin. Vieraitakin kävi ja itsekin kyläiltiin, eli ihan onnistunut pääsiäisen tienoo. Lapset nautti vissiin eniten niiden suklaamunien mussuttamisesta.
Vauvaksia minäkin tsemppaan imetyksen kanssa, hienoa, että olet pystynyt imettämään ja jos toinen rinta maistuu, niin tarjoa sitä. Teilläkin tiheän imun kausi taas käsillä, vauvaa kannattaa vaan pitää rinnalla tiheästi.
Tsemppiä Hilperiinalle keittiöremppaan, ei varmaan ole ihan helppoa! Ja hyvää Rukan reissua! Tuo tavaraongelma minuakin mietityttää kesälomaa ajatellen, että miten autoon mahtuu kolme lasta plus kärryt ja matkasängyt ja kaikki muut tavarat..? Mies puhui peräkärrystä leikillään, mutta enpä tiedä jääkö leikiksi...
Täällä tuskaillaan myös painon kanssa. 7 kg pitäisi saada tippumaan. Ehkä muutama varakilo voi imetyksen ajan olla eli vähintään 5 kg pitäisi saada pois. Minulla on myös kamala suklaahimo, samoin kuin oli keskimmäistä imettäessäni ja silloin paino nousikin kamalasti imetysaikana. Nyt yritän liikunnan avulla välttää ainakin painon nousun. Huomenna ekaa kertaa punttikselle. Nyt vauva nukkuu tuolla kuin unelma, mutta olen varma, että huomenna ei nuku ja huutaa ja valvoo täällä...
Meillä nukahdettiin eilen syliin tutin kanssa ja siitä siirryttiin omaan pinnikseen nukkumaan, missä nukkui pari tuntia! Havahtui siirron yhteydessä, mutta jäi kuitenkin nukkumaan. Kerta se on ensimmäinenkin. Mutta huomasin, että minun oli paljon vaikeampi herätä syötölle kuin silloin kun vauva on vieressä... Mutta ankarat tuttitreenit on kyllä päivittäin ja tutti on jo osittain hyvksytty unikaveriksi.
Nyt taitaa olla herkkyyskausi tutin oppimiseen, kun muuten tunkee koko ajan käsiään, ja kaikkea mitä käsiinsä saa, suuhunsa. Käsien löytäminenkin taitaa olla aivan nurkan takana, niin paljon ne jo heiluvat siinä nenän edessä ja välillä katsekin niihin jo osuu. Muutenkin tyttö tuntuu kasvaneen kovasti ja on jotenkin "ison" vauvan oloinen..! Ei ole mikään vastasyntynyt rääpäle enää. Tavallaan ihanaa, mutta kun tämä on se pahnan pohjimmainen ja siksi myös jää, niin vähän surettaakin. Olen kyllä kiitettävästi joka hetkestä yrittänyt nauttia, mutta ei kai noista vauvoista koskaan saa tarpeekseen. Välillä tuntuu siltä, että voi kun ajan voisi pysäyttää, tähän hetkeen haluaisin jäädä. Aika harvoin elämässä on sellainen tunne, joten kai tätä voi onneksi kutsua.
Hilpsu ja tintti 11vkoa