Tekisi mieli huomauttaa eräälle täysimettävälle kaverilleni
että antaa lapselle lisämaitoa pullosta, sillä vauva jokaisen imetyksen jälkeen itkee ja itkee. Raukalle varmaan jää jostain syystä nälkä.
Mutta hän on eräänlainen imetysfanaatikko, imettää täytyy jäi vauva nälkäiseksi tai ei. Mun mielestä kuitenkin tärkeintä on se että lapsi saa vatsansa täyteen.
Kommentit (28)
kovin monta päivää ihmettelis vaan kokeilisin lisämaitoa. Jos ei itku loppuisi, niin sit ois ehkä kyse allergiasta, vatsavaivoista tms, jolloin tarvittaisiin neuvolan apua. Kokeilemallahan se selviää!
Tissiä vain tuputin ja tuputin ja huuto ei lakannut. Annoin sitten onneksi korviketta imetyksen lisäksi niin johan rauhoittui! Ja minullekin sitä imetystä toitotettiin ihan joka puolella. Onneksi oli järki päässä kuitenkin ja annoin muutakin.
Mutta tosiaan voi huutaa ihan muustakin asiasta.
Minusta on todella tyhmää anataa lisämaitoa jos painokäyrä ei kerro aliravitsemuksesta
Siis onko ystäväsi esimerkiksi maininnut, kun vauva on alkanut itkeä, että tällä on näitä vatsavaivoja tms. Voihan olla, että hän on jo kokeillut kaikki keinot, tullut siihen tulokseen ettei ainakaan nälkä pitäisi olla, etsinyt tietoa vatsavaivoista, kysynyt neuvolasta...
Itse kyllä vähän vedin herneen nenääni, kun ystäväni näki vauvani kitisevän ja kerroin hänelle, että on näitä vatsavaivoja ollut. Olin jo karsinut omaa ruokavaliotani, vauvaa hierottiin, pidettiin paljon pystyssä, röyhtäytettiin hyvin jne. Ystäväni, lapseton siis, oli heti soittanut meiltä lähdettyä äidilleen ja sitten soitti minulle hirmu listan kanssa, mitä pitäisi tehdä. Tiedän, että hän yritti vaan auttaa, mutta vähän loukkasi se, kun hän heti oletti, etten minä olisi yrittänyt tehdä mitään asian eteen...
että antaa toisesta rinnasta lisää. Ap, naisella on kaksi rintaa ja kun maito toisesta loppuu annetaan toisesta lisää. Oletko saanut imetysohjausta lainkaan?
Sen sijaan täysimetystä ei saa jatkaa yli puolen vuoden iän, siitä voi seurata ongelmia.
.tämänh uusin suositus ei enää kehoita pelkästään imettämään puolivuotiaaksi
Ja neuvolakortissa lukee kyllä "täysimetys 6 kk ikään asti". Eikai nyt täysimetyksen kestosta (suositus puoli vuotta) voi tehdä tilastoja muutaman sairaalavuorokauden perusteella!
mutta syynä olivat vatsavaivat. Jos tarjosin lisämaitoa, ei isompana edes ottanut vastaan, mutta vastasyntyneenä kyllä joi, mutta itki sitten entistä enemmän ja pulautteli. Vaiva helpotti vähitellen.
Eli eivät TODELLAKAAN kaikki imetyksen jälkeen itkevät vauvat itke nälkäänsä.