Miksiköhän erityisesti tällä palstalla vihataan opettajia? Heidän halutaan
Kommentit (25)
joilla on huonoja kokemuksia omista kouluajoista, ja jotka eivät osaa niistä irrottautua. Projisoivat sitten omat kärsimyksensä, kuvitellut tai todelliset, lastensa opettajiin.
kouluaikani opettajia niin en kovin paljon arvosta kys. ammattiryhmää, juoppoja, opetuksesta lintsaavia omilla asioillaan juoksevia jne.
Työtä kyllä opettajilla riittää ja se on usein varsin raskasta, mutta työssä on myös paljon hyviä puolia, jotka tahtovat sen valituksen keskellä unohtua. Olen itse yläkoulun opettaja, ja välillä meinaa hajota pää niiden joidenkin kitisevien ja kaikkitietävien kollegojen kanssa. Varsin iso osa opettajista on kuitenkin onneksi varsin mukavia ja joustavia ihmisiä.
Itse olen aineenopettaja, ja mies valtion virassa, ja mies tienaa kaksi kertaa sen, minkä minä opena, vaikka julkisella sektorilla olemme molemmat. Mutta naisten palkkaus pysyy ilmeisesti väistämättä kehnona keskinäisen kateuden takia.
Ja tuosta akateemisuudesta. Itse olen fysiikasta tehnyt jatko-opintojakin, ja silti tuntuu, että aineenhallinta on sellainen loputon tehtävä, jossa ei koskaan voi olla kyllin hyvä. Oppilailla on paljon kysymyksiä, eikä minusta tohtori ole millään lailla ylikoulutettu fysiikan opettajaksi.
Toki lomat ovat hyviä, erityisesti pienten lasten äideille, ja työn vaihtelevuus, työmäärän vaihtelevuus ja erityisesti mukavat oppilaat ovat tämän työn ehdoton plussa. Mutta fysiikan opettajankoulutuksessa jää joka vuosi paikkoja vapaaksi, joten ei opeja tarvitse pätkääkään kadehtia. Jos kerran paremmin osaatte, niin kyllä tänne saa tulla, ihan vapaasti. Niin kauan kuin meitä ei ole ihan tarvetta vastaavaa määrää, ei hirveästi kannata meitä haukkua, kun parempia halukkaita ei kertakaikkiaan ole tarjolla.
lukiossa. Työ on toki haastavaa, mutta mikäpä akateeminen ammatti ei. Esimerkiksi tk-lääkärin työ on taatusti vähintäänkin yhtä raskasta (itse asiassa väittäisin, että raskaampaa kuin lukion open työ) eivätkä he ole joka käänteessä valittamassa työstään.