___läheisen ihmisen luulosairaus___
Miten voi auttaa läheistä ihmistä, joka kuvittelee kaikenlaista.. että häntä seurataan tai joku aina haluaa hänelle pahaa, esim. tekee rikosilmoituksia, vaikka mitään tutkintoja ei koskaa ole tehty.
Pitää olla jo varovainen, mitä itse sanon, koska heti tulee kysely ihmeellisellä ilmeellä, että mitä sinä tuolla oikein tarkoitat?
Luulen, että ei ole kaukana se aika, kun hän luulee asunnossaa jonkun käyneen penkomassa hänen tavaroitaan.
Olen todella ahdistunut. Pitäisi elää tällä hetkellä elämäni onnellisinta aikaa, mutta tämän ihmisen turhat luulot masentavat..
Miten voin auttaa häntä :( ?
Kommentit (32)
yritä saada hänet psykiatriseen hoitoon. Tuohon on lääkkeet.
samanlaisen ihmisen, hän on luonteeltaan täydellisyyteen pyrkivä ja erittäin mustavalkoinen. Hän yös kuvittelee kaikenlaista, miehet katsovat ainahäntä, ihmiset puhuvat hänestä jne. Kaikki änen ystävyyssuhteensa ovat katkenneet tälläisen takia. Nyt tämä on pahentunut todella paljon, hän on milloi minkäkin juonen tai vainon uhri. Olen itsekin miettinyt miten tälläiseen voi puuttua.
esim olin itse kaupassa ja tämä henkilö odotti ulkopuolella.. Sitten hän alkoi selittää, miten yksi auto oli tullut melko lähelle eikä kukaan tullut autosta pois vaan hetken kuluttua olikin lähtenyt pois. Ne siis ihan selvästi olivat seuranneet häntä ja koko matkan kotiin hän vilkuili ympärilleen.
Melkein joka päivä saan kuulla, kun joku oli katsonut häntä oudosti.
ap
Ja tuo mustavalkoisuus pätee myös.. kun joku asia on väärin, niin se kans on väärin eikä siitä keskustella tai voidaan keskustella, mutta kaikki muut ovat aina väärässä.
ap
tosi kurjaa ap, mutta sinun läheisesi on sairas. Jos et saa häntä hoitoon ohjattua, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä. Oletko yksin hänen kanssaan, tarkoitan siis että olisiko teitä useampia jotka voisivat auttaa? Älä pilaa omaa elämääsi toisen sairauden vuoksi. Hän tarvitsee hoitoa, sinä YKSIN et voi häntä auttaa.
Sitä ei voi lääkitä, sen kanssa opetellaan elämään. Kaikki eivät ole skitsoja, vaikka maallikot niin luulevat.
Äitini on aivan samanlainen. Vaikka hänellä on diagnoosikin ja eläke sen vuoksi niin mihinkään hoitoon ja lääkitykseen häntä ei saa. Koita ottaa etäisyyttä jos voit.
Jos kyseinen ihminen ei itse tilaansa tunnista, ovat auttamiskeinot vähissä. Minäkin sanoisin, että koeta ottaa etäisyyttä.
skitsofrenia kuullostaa karulta.. tiedän yhden skitsofreenikon ja hän oli todella sekaisin. ehkä tuo persoonallisuushäiriö, pitää googlata.
olen pienen vauvan äiti ja tämä huolehtiminen tosiaan vie voimia.
ap
Ja tuo mustavalkoisuus pätee myös.. kun joku asia on väärin, niin se kans on väärin eikä siitä keskustella tai voidaan keskustella, mutta kaikki muut ovat aina väärässä.
ap
Sehän on av-mamma!!
No mutta ihan vakavasti, et varmaankaan juuri muuta voi tehdä, kuin yrittää saada suostuteltua ystäväsi lääkärin juttusille, koska ainakaan vielä tilanne ei kuulosta sellaiselta, että hänet voitaisiin pakottaa hoitoon. Surullista :(
Sun kannattaa surffailla vielä muilla palstoilla, esim. tukiasema.net ja kysellä lisää
Äitinikin vaikuttaa ulospäin ihan normaalilta ihmiseltä, mutta kotipiirissä vasta paljastaa kuiskaten mustavalkoisen ajattelunsa, petoksen pelkonsa ja kaikki harhaluulonsa. Vain perhe tietää, että hän luulee puhelintaan kuunneltavan, työkavereiden pelanneen hänet ulos työpaikalta, koska ovat kateellisia, sanomalehdissä on hänelle viestejä ym... Ja silti oikein klassinen skitsofrenia tapaus hän on. Tauti etenee ajan kanssa.
skitsofrenia kuullostaa karulta.. tiedän yhden skitsofreenikon ja hän oli todella sekaisin. ehkä tuo persoonallisuushäiriö, pitää googlata.
olen pienen vauvan äiti ja tämä huolehtiminen tosiaan vie voimia.ap
läheiseni on tuollainen, ja se on tosi raskasta. Kaikenlainen järjen puhuminen on täysin turhaa, nykyään en kauheasti jaksa kommentoida näitä hänen kiusaamis- ja vainoamisjuttujansa. Ei tarvi kuitenkaan olla kyse skitsofreniasta, tällekin henkilölle on diagnosoitu jotain muuta, en muista mitä, mutta lääkkeet tähän kuitenkin on olemassa. Ongelma on just se, että sairaana ihminen ei tunne tarvitsevansa mitä'än lääkkeitä koska ei ole sairas vaan päinvastoin, näkee "todellisuuden" erittäin kirkkaasti ja selkeästi. HArmi vaan etä se todellisuus on aika lailla erilainen kuin kaikkien muiden ihmisten todellisuus...
Yksi läheinen perheeni ystävä alkoi käyttäytyä epäluuloisesti ja merkillisesti. Ennen viisas ja kykenevä ihminen alkoi luulla kaikkien varastelevan tavaroitaan ja aikovan pahaa. Jos asian koitti ottaa puheeksi, hän suuttui niin että katkoi välejä.
Koska hän ei ole meille sukua, eikä omaa sukuaan ensin.. tai no oma suku ei ymmärtänyt tilanteen vakavuutta, hoitoon hän tä ei saatu ennenkuin todella myöhään. Hänellä todettiin myöhäisen vaiheen alzheimer vaikka hän on nyt vasta 65. Ensimmäiset omituiset oireet alkoivat kuutisen vuotta sitten, ja nyt hän ei enää kykene asumaan kotona.
Ei ehkä ap: n kaverilla sama vika, mutta saattaa toisaalta ollakin.
omien sanojensa mukaan on diagnosoitu lievä psykoosi. Oireet ovat juuri tuollaisia, että kuvittelee kaikenlaista ja vetää ihme johtopäätöksiä. Välillä ottaa kiltisti lääkkeensä ja välillä päättää olevansa terve ja sen sitten huomaakin taas kirjeistä/puheluista, että lääkkeet on ottamatta.
En tiedä, onko tuo lievä psykoosi sitten oikea diagnoosi, vai onkohan niin, että ei ole tarkasti kertonut diagnoosiaan, koska ei usko sitä? Aika hulluja juttuja vaan välillä on. Onneksi on hoidossa kuitenkin ja itse on siihen suostunut, vaikka välillä tulee kausia, jolloin ei ota lääkkeitään.
Mitä jos vaikka yrittäisit saada hänet hoitoon esim. jollain muulla verukkeella, kuten masennus? Jos uskoisi helpommin olevansa vaikka lievästi masentunut, kuin vakavammin sairas?
Oon yrittänyt vaikka miten selittää, ettei ketään kiinnosta tavallisten ihmisten "kävin kaupassa" tai "tein nakkikastiketta" -tekstiviestit, mutta ei usko. Myös kaikki naapurit ovat aina häntä vastaan ja levittelevät juoruja. Näin on ollut aina, vaikka asuntoa olemme vaihtaneet.
Kyse on yli 50v ihmisestä. Olen kyllä miettinyt tuota alzheimeriakin, mutta eikö siihen kuulu dementia aika oleellisena oireena? Mitään pahoja unohduksia ei ole tähän asti ollut.
Ehkä täytyy uskoa tuohon skitsofreniaan, jos sitä siis on lievempänäkin olemassa. Hän on käynyt joskus psykologin juttusilla, mutta ei sieltä ainakaan ole annettu lähetettä eteenpäin. Ei ainakaan ole kertonut..
ap
Äitinikin vaikuttaa ulospäin ihan normaalilta ihmiseltä, mutta kotipiirissä vasta paljastaa kuiskaten mustavalkoisen ajattelunsa, petoksen pelkonsa ja kaikki harhaluulonsa. Vain perhe tietää, että hän luulee puhelintaan kuunneltavan, työkavereiden pelanneen hänet ulos työpaikalta, koska ovat kateellisia, sanomalehdissä on hänelle viestejä ym... Ja silti oikein klassinen skitsofrenia tapaus hän on. Tauti etenee ajan kanssa.
[
Eli hoitoon ei voi täysi-ikäistä pakottaa mutta mitkä kriteerit täytyy täyttyä että lääkäri määrää pakkohoitoon?
Eli meillä on täysi-ikäinen, 5 v:den aikana mielenterveys pahasti järkkynyt. Käy 2 kertaa kuussa juttelemassa ja lääkkeitä ei syö. Ei kykene töihin. Ei pysty hoitamaan mitään asioitaan. Asuu asunnossa jossa vain nukkuu tai on koneella. Ei ystäviä. Harhaluuloisuutta. Hänen puolisonsa ei jaksa enää passata. kontrolloi täysin puolisoaan.
On laihtunut puolen vuoden aikana 25kg. Syömishäiriö ja skitsofrenia. jokainen asia minkä aloittaa, vie sen loppuun täysillä tai sitten ei tee mitään. Eli on alisuoriutuja. Ja perfektionisti.
Mitä ihmettä voimme tehdä? Hän ei suostu hoitoon. Ei luota lääkäreihin. Pelkää että hänet myrkytetään. APUA!
- piilotti siskoni joulukortin, koska siinä oli joulutortun kuva, koska se kuva kuulemmma oli herja siskolleni. Siskoni sai tämän kortin kaveriltaan
- kävi mun päälle kun raivostui siitä kun muisti etten kerran 4-vuotiaana suostunut pukemaan aamulla toppahaalareita päälle
- uskoo tiettyjä julkkiksisa meidän sukulaisiksi ja siihen liittyy salaliittoteorioita
- uskoo, että venäjän hallitus tappaa meidät jos menemme venäjän rajan yli
- epäilee itse ostamaansa leivinjauhe pussia kokaiiniksi. On siis ostanut sen meidän ruokakaappiin josta sen löytää myöhemmin
- Varastaa mukaansa pestäväksi meidän pyykkejä ja esim. petivaatteita.
- haluaa varmistaa kaikkien tuntemiemme ihmisten taustat ja epäilee kaikkia rikollisiksi ja, että he vainoavat ja vakoilevat meitä.
- Soittelee jatkuvasti ja vaatii tiukkoja selvityksiä mitä teemme, mitä syömme, koska olemme pesseet pyykkiä ja kenelle puhuneet.
-epäilee kaikkia työpaikkoja joihin olen hakenut töihin rikollisfirmoiksi.
- haluaa hallita meitä rahalla
- pitää minua kiittämättömänä kun sanon, että minulla on omakin elämä enkä ole tilivelvollinen hänelle asioistani saatika siitä miten puin lapset aamulla kouluun ja mitä söivät aamiaiseksi
- Annansilmä keräys oli aikoinaan perustettu äidilleni vittuillakseen, osa laajempaa salaliittoa samoin kaikki liikkeet joissa hänen nimensä on osa liikkeen nimeä. Kaikki osa laajempaa yritystä nujertaa hänet.
- Tämän päiväinen tapahtuma oli se, että hän oli piilottanut isältä informaation perinnöstä johon isäon osallinen. Eihän kuusikymppiselle miehelle voi kertoa hänen omia asioitaan vaan pitää pimittää tällaisetkin puhelinkeskustelut ja kertoa ihan viime tingassa.
Että jos keksitte miten ärsytätte hänet siihen pisteeseen, että on vaaraksi teille niin sitten..
tämä ihminen tietää olevansa oikeassa.. ei näe, että jotain on nyt vinossa. On kyllä aina ollut epäileväinen, mutta nyt menee jo liian pitkälle.
Miten ihmeessä saisin hänet hoitoon.. olen yrittänyt jutella hänelle ja selittää, ettei hänen puheissaan ole mitään järkeä. Turhaan.
ap