Miten kukaan nainen voi vastustaa subjektiivista päivähoito-oikeutta?
En ole tähän päivään saakka ymmärtänyt miten kukaan nainen tai varsinkaan äiti voi haluta leikata omia etuuksiaan?
Valaiskaa please mitä on taustalla?
Kommentit (142)
En pysty käsittämään, että aikuiset ihmiset täällä morkkaavat toisiaan tähän tyyliin. Jos et jaksa itse leikkiä ja askarrella, niin sitten lapset huostaan. Ja jos äiti on masentunut eikä jaksa leikittää isompaa, niin sitten vauva kanssa huostaan. TAJUATTEKO te ollenkaan mistä te puhutte? Siis että HUOSTAANOTTO olisi lapsen kannalta parempi kuin olla PÄIVÄKODISSA? Tai jos väsynyt äiti jaksaa vauvan kanssa paremmin, kun isompi saa hoitoapua, niin on automaattisesti niin surkea äiti, ettei olisi pitänyt lapsia tehdäkään? Hyvä äiti on sellainen, joka huolehtii myös omasta jaksamisestaan.
Minua todella SURETTAA aikuisten ihmisten täydellinen empatiakyvyttömyys. Luullaan, että kun minulla on näin, niin sitten kaikilla muillakin. Ja tokihan se, joka apua oikeasti tarvitsee terveydellisistä ym syistä, sen ilmanmuuta helposti saa. Luuletteko te, että jos lapsella on esim joku hankalammin selvitettävä neurologinen ongelma, sen kuin vain menee terveyskeskuslääkärille, joka kirjoittaa todistuksen päiväkotia varten? Ei se niin mene, vaan tutkimuksiin saa jonottaa kuukausia ja ne se rumba kestää kuukausia. Ennen kuin tutkimuksiin edes pääsee on täytynyt jo tapahtua jotain vakavampaa.
Monen mielestä äidin masennus on riittävä syy hoitopaikan tarpeelle. Kuitenkin täälläkin iso osa porukasta kuittaa vakavankin masennuksen suurinpiirtein laiskuudeksi. Voin hyvin kuvitella, että se joka tekee näitä harkinnanvaraisia päätöksiä myös hyvin herkästi vastaavassa tapauksessa harkitsee, että on ihan normaalia olla "vähän väsynyt " vauvan kanssa -> ei hoitopaikkaa. Viis lääkärintodistuksista, ei ne mitään tiedä.
Se ikivanha sanonta, nainen on naiselle susi, pitää todellakin paikkansa. Hävetkää! Vain ja ainoastaan LAPSET joutuvat kärsijöiksi, jos he eivät pääse hoitoon äidin tuntiessa ettei kykene tarjoamaan riittävästi virikkeitä isommille hoitessaan vauvaa kotona. Mutta ilmeisesti toisten lapsilla ei ole monenkaan mielestä paskaakaan väliä, kunhan itsellä vain menee hyvin.
Mä olen jo ajat sitten oppinut olemaan tuomitsematta muita liian herkästi. Ikinä ei voi tietää toisten taustoja ja motiiveja. Helppo se on tuomita kun ei tiedä asioista kaikkea!
Vähän suvaitsevaisuutta, kiitos.
Maksakoon itse sen hoidon, eikä maksattaisi muilla.
Maksakoon itse sen hoidon, eikä maksattaisi muilla.
pysty menemään vauvan ja isomman lapsen kanssa minnekään kotoa. EI se vauva koko ajan voi olla niin sairas, ettei voi viedä isompaa kerhoon ja mennä yhdessä perhekahvilaan tai leikkipuistoon muiden äitien ja vauvojen ja lasten kanssa.
Miksi normaalista elämästä on tehty muka ylitsepääsemätöntä? En ymmärrä.
t. Kolmen äiti, joka ei voisi kuvitellakaan vievänsä lapsiaan hoitoon samaan aikaan kun itse on kuitenkin kotona. On olemassa kerhot ja muut virikkeet, harrastukset, ym. Tekee äidille ja vauvallekin hyvää, kun "joutuu" siten lähtemään kotoa ihmisten ilmoille.
Enkä maksata, koska lapseni ovat jo koulussa ja eskarissa.
Enkä maksattanut, koska tein koko kotihoidon ajan myös töitä. Ja hoidin molemmat kotona.
Luuseriäiti maksattaa sinulla sekä lastensa kotihoidon että lastensa päivähoidon ja sinusta se on sitten ookoo??
Ihan molemmat kotona! Siis peräti kaksi lasta, aika helppoa vielä.
Ja kuulemma kahta lasta ei pysty hoitamaan kotona ja tekemään töitä. Niinhän tuolla juuri todistettiin.
tuo, ettei edes jaksa lukea vastauksia, kertoo jo paljon. Varmaan tällainen äiti muutenkin ponnistelee t o d e l l a lastensa eteen.
diipadaapaa sivutolkulla niin olen ihan mielelläni huono äiti :)
Mites isät muuten, kuuluuko heidän jaksaa lukea tätä?
Täysi lasku vaan hoitopaikasta; kyllä työssäkäyvä sen pystyy maksamaan. Tarveharkintaisesti valtio vuosi sitten subventoida esim. opiskelun, sairauden tms takia, mutta kampaaja- ja virikereissut voisi jokainen maksaa omasta pussistaan.
SIitähän on kyse, että lapsella on täysiaikainen hoitopaikka, vaikka joku perheessä on kotona. Pk-seudulla kotihoidontukea/vanhempainrahaa nuoremmasta saavia vanhempia on tuhansia, joiden vanhemmat lapset ovat päivät pitkät päiväkodissa turhaan. Ei tähän keskusteluun pidä sotkea esim. masentuneiden tai muita erityistarpeita omaavia perheitä, kyse on siitä, että miksi muiden pitäisi maksaa hoitopaikka niille, jotka vievät lapsensa sinne huvikseen "virikkeiden" jne vuoksi, omaa laiskuuttaan, säilyttääkseen paikan (jota joku muu voisi tarvita ihan oikeasti) jne. Häpeisitte!
Raja menee just siinä, että on törkeää maksattaa moiset kulut muilla. Työssäkäyvät joutuvat kuskaamaan lapsiaan ties minne, jotta kotiäidillä säilyy paikka. grrrrr
ei kunnallisessa päivähoidossa olevasta lapsesta makseta kenellekään kotihodontukea!
134, oletkos vähän yksinkertainen?
Luuseriäiti maksattaa sinulla sekä lastensa kotihoidon että lastensa päivähoidon ja sinusta se on sitten ookoo??
Mulla on pitkäaikaissairas lapsi ja naapuri oli todella yllättynyt, kun tietystä syystä oli pakko kertoa, että meillä käy aika ajoin ambulanssi tämän takia. Ei me mitenkään haluta asiaa mainostaa.
vie esikoisen päiväkotiin 5 päivänä viikossa (tai siis isä vie) ja pyörii itse vauvan kanssa Stocmannilla ym. omissa menoissaan. Ei tietääkseni ole mitenkään masentunut tai vauva ole vaikea tapaus. Mielestäni tässä tapauksessa esikoinen on aivan turhaan hoidossa.
Masennushan on niitä asioita, jotka ensimmäisenä kerrotaan pahansuoville puolitutuille. Samoin kuin lasten sairaudet. Tokihan masentuneen ihmisen luonnollisesti tunnistaa heti sellaisen nähdessään. Stockmannilla ei tai muuallakaan ei tietenkään voi käydä, jos on masentunut.
vie esikoisen päiväkotiin 5 päivänä viikossa (tai siis isä vie) ja pyörii itse vauvan kanssa Stocmannilla ym. omissa menoissaan. Ei tietääkseni ole mitenkään masentunut tai vauva ole vaikea tapaus. Mielestäni tässä tapauksessa esikoinen on aivan turhaan hoidossa.
vie esikoisen päiväkotiin 5 päivänä viikossa (tai siis isä vie).
On olemassa myös vakavasti sairaita lapsia. Ja vanhempia. Ja sitten niitä ei-vakavasti, mutta kuitenkin pitkäaikaisesti sairaita.
pysty menemään vauvan ja isomman lapsen kanssa minnekään kotoa. EI se vauva koko ajan voi olla niin sairas, ettei voi viedä isompaa kerhoon ja mennä yhdessä perhekahvilaan tai leikkipuistoon muiden äitien ja vauvojen ja lasten kanssa.
.
että norjalaisten suhtautumiseen vaikuttaa se, minkä tasoisia päiväkodit ovat. Jos tuollainen 26:n lapsen päiväkoti on siellä ihan tavallinen, ja jos siellä on hyvät tilat ja aina riittävästi hoitajia, niin miksi norjalaiset päivähoitoa haukkuisivatkaan. Kyllähän meillä suomessakin asenteet olisivat toiset, jos päiväkotien taso olisi kunnossa.
Jos norjalaiset lapset työnnettäisiin ylitäyteen laitospäiväkotiin, jossa on läpi talven jatkuva henkilökuntavaje, niin tuskin ne norjalaisetkaan enää niin innolla ylistäisivät varhaiskasvatuksen tärkeyttä.
Et voi kommentoida pelkästään ilmapiiriä ja suhtautumista kaikesta irrallaan, vaan on siinä huomioitava myös muut vaikuttavat tekijät.
että päivähoitomaksu täällä on kuntakohtainen, meillä n. 300euroa/lapsi, pieni sisarusalennus on eikä ns. nollaluokkaa ole olemassa. Päiväkoteja on täällä monen kokoisia ja tasoisia, meidän pk:ssa 26 lasta eli aika pieni. Halusinkin kommentoida lähinnä ilmapiiriä ja suhtautumista.
En tullut hullua hurskaammaksi
Kiitos kuitenkin kaikille vastaajille!
ap
Tunnettuahan on, että jos kuulijalla on vahva asenne vastaan, niin hän ei pysty kuulemaan, mitä hänelle kerrotaan.
Tai sitten ap:llä on vain lukutaidon ja ymmärtämisen ongelmia.
Jos ei lue, pitääkö silti tulla kommentoimaan. Tuolla on yksi päivähoitokeskustelun morkkausketjukin, jospa menisit sinne kaakattamaan kaltaistesi kanssa.
jos se on joku hyvän äitiyden mitta että jaksaako lukea tällaistadiipadaapaa sivutolkulla niin olen ihan mielelläni huono äiti :)
Mites isät muuten, kuuluuko heidän jaksaa lukea tätä?
mikä on muiden perheiden lapsille parasta. En viitsinyt edes lukea ekaa vastausta pidemmälle.