7 ja 9 vuotiaat yksin yöllä kotona?
Meillä on tämä tilanne, että kun minä palaan työhöni hoitovapaalta, joutuu lapset 7v ja 9v viettämään silloin tällöin öitä kahdestaan kotona. 3vuotiaamme pääsee vuoropäiväkotiin, mutta miten nämä isommat pärjää? Samoin tulee aamuja, kun joutuvat heräämään itsenäisesti ja lähtemään kouluun ja iltoja, jolloin joutuvat olemaan keskenään klo 22saakka.
Mua hirvittää, että miten pärjäävät. Varsinkin illat ja yöt ovat hankalia. Tuon ikäisten pitäisi olla jo klo22 nukkumassa kun tulen töistä ja tuskin saavat itsensä omatoimisesti laitettua nukkumaan. Ja tappelevat ja riitelevät vielä kaiken lisäksi.
Työpaikan vaihto ei tule tässä tilanteessa kyseeseen ja pelkkää päivävuoroa ei voi tehdä.
Jätänkö lapseni nyt heitteille? Itsestäni tuntuu siltä, mutta mitä muuta voin?
Kommentit (48)
että joku edes ihan tosissaan miettii edes tällaisia ja jättävänsä 7v ja 9v lapset yksin yöksi kotiin....
..itse olen yh-yrittäjän ainut lapsi ja jäänyt pois perhepäivähoidosta kouluun mennessäni. Olen siis viettänyt sekä aamuja, iltoja että öitä YKSIN kotona 7-vuotiaasta saakka. Teinivuosina käytin tätä yksinoloa jo joskus ikävälläkin tavalla hyväkseni, mutta ihan normaali ihminen minusta on kasvanut.
Itse olen sitä mieltä, että ajoittain tuon ikäiset lapsen pärjäävät jo hienosti kaksistaan. Kunhan se ei ole päivittäistä ja tiedossa on, mistä vanhemmat saa tarvittaessa kiinni.
Ainahan on toki sukulaiset ja ystävät, jotka meillä ainakin auttavat lastenhoidossa.
siinä, että jätät lapset heitteille.
Meillä on samanikäiset lapset ja he joutuvat muina kuin 8 aamuina selviämään yksin kouluun ja siinä ei ole koskaan ongelmia ollut.
Kännykkä herättämässä ja vaatteet valmiina vieressä. Muroja osaavat itsekin ottaa tai tehdä voileipää aamupalaksi ja tuon ikäiset tuntevat jo kellon.
Silti voi soittaa jos mahdollista aamulla siihen aikaan kun pitäisi lähteä kouluun.
Koulustakin varmaan selviävät ja osaavat itse ottaa välipalaa. Meillä nuo ei viitsi syödä välipalaa ellei jääkaapissa ole jogurttia tai vastaavaa. Tulen kotiin 17 aikoihin. Läksytkin tekevät vasta sitten kun olen kotona.
Nukkumaan nuo ei osaisi mennä omatoimisesti. Ei vaikka soittaisin ja käskisin. Ne ei suosiolla nukkumaan mene. Ja tuon ikäisiä ei saa jättää yöksi yksin. Ja nuo illat 22 asti on liian pitkiä. Lisäksi jos tapahtuu jotain kun olet poissa joudut siitä vastuuseen. Itse olen tämän riskin ottanut, kun joutuvat ilatapäivisin olemaan keskenään.
Tiedän, että lastensuojelusta puututaan asiaan jos joku tekee valituksen.
Mummin voin saada ehkä kerran kuukaudessa päiväksi tänne, mutta ei se ratkaise tätä tilannetta.
Mulla on kuitenkin vakityöpaikka hoitoalalla ja näin lama-aikana en uskalla irtisanoa itseäni ja jäädä kotiin. Eikä me edes tultaisi toimeen jos mulla ei ole tuloja.
Mistähän saisi sellaisen hoitajan, joka tulisi satunnaisesti yöksi ja illoiksi meille? Kovin suurta palkkaa ei ole varaa maksaa, kun palkka ei ole suuren suuri ja kuopuksesta pitää maksaa päivähoitomaksutkin.
Olen itse myös sitä mieltä, ettei noin pienet saa viettää pitkiä aikoja kaksin kotona. Hyviä neuvoja otetaan edelleen vastaan.
Mummin voin saada ehkä kerran kuukaudessa päiväksi tänne, mutta ei se ratkaise tätä tilannetta.
Mulla on kuitenkin vakityöpaikka hoitoalalla ja näin lama-aikana en uskalla irtisanoa itseäni ja jäädä kotiin. Eikä me edes tultaisi toimeen jos mulla ei ole tuloja.
Mistähän saisi sellaisen hoitajan, joka tulisi satunnaisesti yöksi ja illoiksi meille? Kovin suurta palkkaa ei ole varaa maksaa, kun palkka ei ole suuren suuri ja kuopuksesta pitää maksaa päivähoitomaksutkin.
Olen itse myös sitä mieltä, ettei noin pienet saa viettää pitkiä aikoja kaksin kotona. Hyviä neuvoja otetaan edelleen vastaan.
Mä olisin voinut ottaa tuollaisen homman yliopistoaikoinani. Tykkään lapsista ja pienetkin lisätulot olisivat olleet tarpeen. Joskus ei ollut rahaa edes ruokaan. Ei mulla tuolloin olisi ollut mitään huikeita palkkatoiveita :).
Meillä ainakin on onnistunut töissä järjestelyt juuri tällaisissa tapauksissa. Ystävälle tuli ero ja hän sai tehdä päivävuoroa, vaikka tavallisesti teemme kaikki kolmevuorotyötä. Ota ainakin rohkeasti asia puheeksi töissä.
Mites lasten isä, onko kuvioissa?
jo set ole yh ja mieskin käy vuorotöissä, eikö soisi koittaa sovittaa vuoroja niin ettei lasten tartte jäädä koskaan yksin kotiin, eli jompi kumpi olisi aina siellä eikä sen pienemmänkään tarttisi niitä öitään päiväkodissa viettää?
eihän se kivaa ole että ei ole yhteistä aikaa sitten paljoakaan mutta se vaan olisi pakon saneleman juttu.
ja jos ei pysty säätämään vuoroja niin etkös vois työnantajaa vaatia järjestämään sulle vain sellaisia vuoroja ettei tartte edes ajatella jättävänsä pieniä lapsia heitteille. monissa työpaikoissa se lastenhoitikysymys nimitäin on pätevä syy järjestää vain päivävuoroja.
Mutta jos palkkaat lastenhoitajan/siivoojan tms. saat verotuksessa rahasi osittain takaisin...
Sulla ei taida olla vaihtoehtoja kuin lähteä etsimään lastenhoitajaa lapsillesi. Yksin niitä ET SAA jättää!
Ei ainakaan siinä vuoropäiväkodissa, missä itse olin töissä ollut mitään ikärajaa, että vain alta kouluikäiset tulevat sinne öiksi, jos vanhemmat/vanhempi yövuorossa. Kyllä siellä oli 10v ja joskus ylikin lapsia hoidossa öisin.
Joten kannattaa ainakin kysyä, otetaanko siihen päiväkotiin isompia lapsia.
Kovin paljon tosiaan ei ole varaa maksaa.
Ap
Itse olen 7-vuotiaasta ollut yöt yksin kotona ainoana lapsena, kun yksinhuoltajaisäni teki kolmivuorotyötä 80-luvulla. Joka kolmannen yön olin yksin kotona, eikä siitä ole mulle mitään traumoja jäänyt. Olen vain oppinut itsenäiseksi eikä musta tullut mitään uusavutonta pelleä.
kuten joku jo sanoikin, ympärivuorokautisissa on isojakin lapsia.
www. hoitopaikka. net (välit pois) kannattaa katsoa, sieltä voi löytää jonkun "kotiin nukkumaan" lasten kanssa.
Tsemppiä!
vaikka voisi luottaa että nukkuvat/ovat omatoimisia/kiltisti, niin herran jestas jos käy jotain?!! Tulipalo tai mitä ikinä??? Ei lapset keskenään pärjää.
MLL:n hoitaja tms vastaava niinä kertoina lastenvahdiksi.
että ehkä 70 ja 80 luvulla oltiin aika paljon yksin oli ns. avainkaulalapsia.
Niin ei se silti fiksua ole! Nykyään tosiaan tulkittaisiin varmasti heitteillejätöksi.
Eihän turvavöitäkään voi olla käyttämättä ja vedota ettei mekään lapsena niitä käytetty tai ajettii pyörällä ilman kypärää jne...
Olen aikanaan ollut opiskelijana vuosia perheissä lastenhoitajana juuri iltoja/öitä
Onko paikkakunnallasi mitään oppilaitoksia kuten terveydenhoito-oppilaitos tms. Lukio/ammattikoulu/ammattikorkea....kyllä joku varmasti tulisi ihan edullisesti lastenvahdiksi.
Tuommoinen yötyö lasten kanssa kun menee aika helpolla ja kuitenkin on joku aikuinen siellä turvana.
Paikallislehteen ilmoitus/kysy työkkäristä, kyllä hoitaja löytyy!
t:17
yöhommia. En tiedä, onko tätä väestöliitonpalvelua joka paikassa. Oääkaupunkiseudella ainakin. Aikakallista lystiä, mutta kunta voi maksaa osan. Meillä oli päivisin, ja kunta maksoi.
Ainakin täällä Jyväskylässä on (oli?) lähihoitajaopiskelijoilla sellainen osuuskuntakin, jonka kautta voi ostaa edullisia hoivapalveluja. Meillä oli sieltä opiskelijoita auttamassa, kun toivuin leikkauksesta ja lapset tarvitsivat vielä jatkuvaa hoitoa (en pystynyt nostamaan ym).
Kyllä jotenkin pitää pystyä työasiat selvittämään niin, etteivät tuon ikäiset ole öitä yksin, mielestäni se on heitteillejättöä!! Mitä jos syttyy vaikka tulipalo yöllä ja lapset ovat yksin kotona??? Tuon ikäisillä pitää olla joku joka heidät lähettää aamulla kouluun, laittaa illalla nukkumaan ja laittaa aamupalat sekä iltapalat. Eikö ole esim. isovanhempia tai muita sukulaisia lähistöllä jotka voisivat silloin tällöin auttaa?