7 ja 9 vuotiaat yksin yöllä kotona?
Meillä on tämä tilanne, että kun minä palaan työhöni hoitovapaalta, joutuu lapset 7v ja 9v viettämään silloin tällöin öitä kahdestaan kotona. 3vuotiaamme pääsee vuoropäiväkotiin, mutta miten nämä isommat pärjää? Samoin tulee aamuja, kun joutuvat heräämään itsenäisesti ja lähtemään kouluun ja iltoja, jolloin joutuvat olemaan keskenään klo 22saakka.
Mua hirvittää, että miten pärjäävät. Varsinkin illat ja yöt ovat hankalia. Tuon ikäisten pitäisi olla jo klo22 nukkumassa kun tulen töistä ja tuskin saavat itsensä omatoimisesti laitettua nukkumaan. Ja tappelevat ja riitelevät vielä kaiken lisäksi.
Työpaikan vaihto ei tule tässä tilanteessa kyseeseen ja pelkkää päivävuoroa ei voi tehdä.
Jätänkö lapseni nyt heitteille? Itsestäni tuntuu siltä, mutta mitä muuta voin?
Kommentit (48)
Se on heitteillejättö. Mutta tuo hoitajaongelma on varmasti ihan todellinen.
Kandidaatti no 1 on tietysti lapsen isä. Jos hän on elossa, asuu edes siedettävän matkan päässä, eikä ole rappiolla, niin silloin isä on valjastettava hommiin.
Mummin apua käytät aina kun vain mahdollista.
Entäpä lasten kummit tai kaverit? Voisivatko he olla apuna silloin tällöin?
Voisitko järjestää lapsesi yökylään kavereidensa luokse silloin, kun olet itse yövuorossa. Me käytämme tätä tapaa, kun asumme ulkomailla ja jos tarvitsemme isommille lapsille yöhoitopaikkaa. Vastineeksi otat tietysti kavereiden lapsia yökylään teillekin kun vain sopii. Tämä vaihtoehto on sellainen, joka ei vaadi rahaa. Sovit asiasta lastesi kavereiden vanhempien kanssa, varmasti joku tulee avuksesi.
Ja tietysti kallein vaihtoehto on hoitajan palkkaaminen. Opiskelija/eläkeläinen voisi sopia, kun lapset ovat isoja ja helposti hoidettavia.
Meidän tuon ikäiset eivät ainakaan jäisi vapaaehtoisesi yksin yöksi kotiin.
Sun on neuvoteltava työvuorot uusiksi tai löydettävä lapsille hoitaja.
Jos jätät lapset yksin kotiin, tapahtuu takulla jotain. Vähintään naapurit tekee lastensuojeluilmoituksen ja ihan aiheellisen.
Järjestelysi vaativat kyllä vielä muokkausta, et missään nimessä voi tuon ikäisiä jättää keskenään pärjäämään ilta- ja yöaikaan. Sinulla on vanhempana velvollisuus järjestää lapsillesi turvallisemmat puitteet. Lastensuojelu tulkitsisi toimesi heitteillejätöksi ja voin olla takuuvarma, että tuonkaltainen yksinolo noin pienenä vie pohjan lapsen turvallisuudentunteelta, joka tulee näkymään jonkin osrtin oireiluna heti tai myöhemmin. Mieti vielä! En itse pystyisi kylmäpäisesti tuollaista ratkaisua tekemään omillelapsilleni.
Nimimerkillä: Aikuisena omaa turvallisuudentunnetta ja perusturvaa pitkään hakeneena ja korjanneena, ei ollut helppoa paikkailla omien vanhempien töppejä, jotka eivät kyenneet asettamaan lapsen etua ensisijaiseksi =(
Itse sain esimieheni kanssa sovittua, että teen pelkkää päivävuoroa. Ja jos olet yh ja vähennät työtuntejasi, niin saatat olla oikeutettu asumistukeen ja jopa toimeentulotukeen ja luultavasti pienimmän päivähoitomaksukin lähtee pois. AINA on varaa valita. Itse tosiaan, muutin aluksi työni pelkäksi päivätyöksi ja nykyään teen töitä 1-2 kertaa viikossa ja silloin lapsilla on aina hoitaja. Saan asumistukea sekä toimeentulotukea. Ei näillä tuloilla rikastu, mutta pystytään elämään ihan normaalia elämää.
Lapsesi ovat vielä monta vuotta liian pieniä olemaan yksin kotona öitä. Älä jätä heitä yksin yöksi kotiin. Näytä näin että välität heistä.
Ja kirjoitan nyt ihan omasta kokemuksesta. Eli minut jätettiin 7-8-vuotiaana yksin välillä öisin kotiin. Ja muista ikuisesti ja aina sen pelon ja hädän jota koin yön pimeinä tunteina, uskoin että isä ei ikinä tule takaisin ja että möröt tulevat ja syövät minut.:( Itkin peloissani niin pitkään että uni tuli. Minä tosin vietin yöni yksin (ilman isosisarusta)isossa omakotitalossa, mutta silti. Mutta lapsi on lapsi eikä osaa ajatella asioita niin selkeästi sekä mielikuvitus, kun alkaa laukkaamaan niin silloin todellisuus ja mielikuvitus sekoittuvat.
En tiedä onko peruja tästä kokemastani, mutta pelkään edelleen aikuisena ja pimeää ja yksinäisiä öitä.
Ja ihan tiedoksi, että minut huostaanotettiin loppujen lopuksi 8-vuotiaana (vuonna-86) isältäni juuri näiden kaiken näköisten heitteillejättöjen takia. Tarinalla oli onnellinen loppu. Sain turvallisen kodin ja turvallisuuden tunteen.
myös se että hänellä ei ole rikosrekisteriä eli on turvallista seuraa lapsillesi. Ettei kaiken maailman hörhöt ja pahat pääse lastesi lähelle.
Mitenkäs päiväkodit? Ottavatko vanhempia lapsia yöhoitoon?
Sairaanhoitaja/lastenhoitaja/lähihoitajaopiskelija, tai joku vastaava voisi haluta tehdä töitä? Tai joku jo eläkkeelle siirtynyt?
Mistäköhän saa sitten käsiinsä..opiskelupaikkojen ilmoitustaululle voi viedä ainakin.
Tietysti kynnys ottaa joku ventovieras kotiin, sen ymmärrän. Mutta parempi sekin, kuin että lapset yksin. Eikä se ihminen kauan ventovieras ole :)
Entä MML? Tai päivähoito, sitäkin kannattaa kysyä.
Ja ennenkaikkea, kysy työnantajalta. Onko tosiaan niin v-mäisiä ihmisiä esimiehinä että jos kerrot tilanteestasi ihan suoraan, etteikö jousta yhtään?
Ja se seikka että moni on pärjännyt yksin ennenkin, ja varmaan valitettavasti vieläkin, ei nyt tee sitä yhtään hyväksyttävämmäksi. Monissa muissa maissa alle 12- vuotiaan jättäminen yksin edes päiväsaikaan on jo heitteillejättö. Täällä Suomessa vaan "pitää pärjätä"..
Toivottavasti löydät hyvän ratkaisun!
Itselläni lähes samanikäiset lapset ja todellakaan en voisi kuvitella jättäväni heitä yöksi keskenään.
Tuon ikäinen tarvitsee ennen unta turvallisen aikuisen joka antaa hyvän ja rauhallisen päätöksen päivälle. Huh huh. Jos jätät lapsesi keskenään öiksi, toivottavasti jo ilmoittaa sinusta pian lastensuojeluun.
Ei ole kokemusta tällaisesta... Mutta kannattaisiko käydä keskutelemassa sosiaalitoimistossa? He voisivat kertoa mielipiteensä asiasta. Hyvin todennäköisesti ovat sitä mieltä ettei voi jättää keskenään. Siinä tapauksessa voisit kysyä jonkinlaista tukea hoitajaa varten.
Tuli mieleen myös sellainen... Onko paikkakunnallanne koulua jossa voi opiskella esim. lastenohjaajaksi? Voisikohan joku opiskelija toimia lastenvahtina niin että se olisi samalla työharjotteilua? Näin ollen sinun ei välttämättä tarvitsisi maksaa (juuri) mitään...
Anteeksi, mutta pakko vielä kysyä kun et ole vastannut... Missä on lasten isä?..
Ensin neuvottelet työpaikalla työvuoroista, vähiten aiheutat kismaa jos teet joskus myös illan ja yövuoron. Neuvottele äiti, lasten isän kanssa jos he voisivat tulla sellaisena vuorona avuksi?
Itse en jätä 14-vuotiastani yksin kotiin. 17-vuotiaan jättäisin.
Lapset on yksilöitä. Ei minusta ole olemassa mitään ehdotonta sääntöä, voiko tuon ikäiset olla yksin yötä kotona, vai ei. Lastensuojelu nyt ei ainakaan asiaan puutu - päihteiden ja muun kanssa on paljon isompiakin ongelmia. Maailma on pullollaan tuota nuorempiakin lapsia, jotka ovat öitä yksin kotona.
Tuntuuko Sinusta itsestäsi, että lapset pärjäävät? Jos tuntuu, niin siitä vaan.
Minä laittaisin lapset samaan huoneeseen, tai jopa samaan petiin nukkumaan ja vanhemmalle kännykän mukaan, jolla voi soittaa äidille, mikäli tulee hätä. Iltapalat ja yöpuvut voi laittaa valmiiksi.
tyttö oli silloin 8v, työvuoro venyi puoleen yöhön, muutoin se olisi loppunut klo 20. Mun silloisesta työpaikasta vaan ei voinut lähteä. mInä olin ihan kauhusta kankeena, tyttö oli mennyt sohvalle katsomaan piirrettyjä videoilta ja ottanut koiran viereensä ja nukahtanut siihen.
Sen jälkeen oli aina varahoitaja hollilla. Joku naapuri tai kaveri aina jeesasi, mutta itse sanoin työnantajalle suoraan etten voi niin myöhäisiä vuoroja tehdä enää.
Tuo oli yksittäistapaus, mutta laita itse ilmoitus jonkun koulun seinälle tai tuo hoitopaikkanet on hyvä juttu taikka katso suomi24 lastenhoitajia. Tuttava löysi sieltä luotettavan hoitajan.
tosin lapset eivät olleet yön yli keskenään, vaan aamu-yöstä puoleen päivään.
lähtivät kouluun keskenään ja kuopus tarhaan oi eskarissa. En saanut työ-aikaa muutettua eron jälkeen ja sain syytteen lasten heitteillejätöstä, joku oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Menetin työni, en saanut työttömyyspäivärahaa, työkkäri katsoi että minun olisi pitänyt jatkaa työssäni, eikä minulle heidän mielestä kuulunut maksaa rahaa. Emme saaneet toimeentulotukea. elimme kolme kuukautta ilman tulojani, pelkällä asumistuella ja lapsilisillä, kunnes sain uuden työpaikan. Henkisesti romahdin tuona aikana, en ole selvinnyt vieläkään. Uskoni yhteyskuntaan romahti.
Meillä ei ole edes 14v poika ollut vielä yksin kotona. Koskaan ei tiedä mitä siellä kotona voi sattua ja vastuu on ihan yksin sinun. Lapset myös kokevat olonsa turvattomaksi, joten hommaa ihmeessä hoitaja jostain.
Ja niin se vaan on, että esim. vuorotyö ei sovi kaikille ja kaikkiin elämäntilanteisiin. Työtä hakiessa on valittava työ senkin mukaan, että työajat sopivat itselle ja omaan elämään. Toki voi työnantajan kanssa yrittää neuvotella esim. siitä, että tekee vain päivävuoroja, mutta jos on tarve yötyölle, niin kyllä se on työpaikkaa valitessa ollut tiedossa. Ja työnantajan näkökulmasta varmasti on helpompi ottaa töihin sellainen, joka tekee kaikki vuorot kuin sellainen, jolle pitää räätälöidä jotain omia sopimuksia. Miettikää asiaa niin, että jos teillä olisi oma pieni firma, johon palkkaisitte itsenne lisäksi esim. 2 henkilöä töihin ja tarve olisi nimenomaan tehdä yötyötä, niin ottaisitteko sen hakijan, jolle yötyö sopii vai sen, joka sanoo, että tekee yövuoroja vain silloin kun sopii? Eikö se eka vaihtoehto olisi paljon helpompi.
Meillä mies tekee vuorotyötä ja itselläni on joskus työmatkoja. Ei ole tullut mieleenkään, että lapsi olisi joskus yksin yötä kotona, aina järjestetään niin, että toinen vanhemmista on paikalla. Tämä tottakai rajoittaa mahdollisia työpaikkoja, en vaan yksinkertaisesti voi ottaa esim., sellaista työtä, jossa pitäisi matkustella koko ajan. Se ei vaan onnistu tässä elämäntilanteessa. Työ on valittava sen mukaan, mitä pystyy tekemään.
Itse olen 7-vuotiaasta ollut yöt yksin kotona ainoana lapsena, kun yksinhuoltajaisäni teki kolmivuorotyötä 80-luvulla. Joka kolmannen yön olin yksin kotona, eikä siitä ole mulle mitään traumoja jäänyt. Olen vain oppinut itsenäiseksi eikä musta tullut mitään uusavutonta pelleä.
että "ympyrä" sulkeutuisi. Aikuisen pitää olla läsnä 7-9 vuotiaden elämässä. Meillä 7 ja 10 vuotiaat eivät edes suostuisi jäämään yksin yöksi kotiin, enkä todellakaan sitä eheille ehdottaisi. Aina on olemassa parempi vaihtoehto.
Eikö AP voisi vaikka vaihtaa päivävuoroon? Hoitoaalla on muutenkin jo työvoimapulaa, luulisi työnantajan ymmärtävän. Tietysti tulot pienenisivät, mutta OIKEASTI; raha vs lasten turvallisuus (henkinen ja psyykkinen) ei kai sitä edes vanhemman tarvitse miettiä......
yksin kotona ollenkaan, kuten alla sanotaan ? Vai tarkoititko yksin YÖTÄ kotona ?
Saako 7-9 vuotiaan siis jättää päivällä yksin ja se ei ole heitteillejättöä mutta jos jättää esim. klo 19 jälkeen yksin, niin se on ? Täh, kertokaahan nyt ?
Meillä ei ole edes 14v poika ollut vielä yksin kotona. Koskaan ei tiedä mitä siellä kotona voi sattua ja vastuu on ihan yksin sinun. Lapset myös kokevat olonsa turvattomaksi, joten hommaa ihmeessä hoitaja jostain.
yötä viettänyt yksin :) Hieman epäselvästi muotoiltu, myönnän :)
Nyt ollaan keskusteltu mökkireissuille lähtiessä, että saako poika jäädä yksin kotiin yöksi, mutta vielä ollaan pidetty kiinni siitä, ettei ole saanut jäädä. Fiksu kaveri se on, mutta koskaan ei tiedä, mitä tuon ikäisen päähän pälkähtää -> kutsutaan kavereita kylään enemmälti, pidetään pippalot ja kohta on kämppä täynnä outoa porukkaa tms. Mutta tää on ihan meidän päätös, muissa kodeissa voidaan varmasti toimia toisinkin.
Mutta nuo 7v ja 9v ovat mielestäni liian pieniä ollakseen yötä yksin kotona!
nytkin ollessani hoitovapaalla voisin esim.ottaa pienen koululaisen meille iltapäiviksi hoitoon tai auttaa yksinhuoltajaa yövuoron sattuessa. siis siten, että lapsensa olisivat meillä yötä. eipä ole nyt (tietenkään) ketään tuttavapiirissä joka apua tarvitsisi.