Onko muita perheitä kuin me, joissa syödään herkkuja joka päivä?
Eli meillä syö aikuiset ja lapset joka päivä 50-150 kcal edestä herkkuja. Esim. pikkupulla/ pari suklaakeksiä/ myslipatukka/ 2-3 suklaakonvehtia/ pala kääretottua/
Tuntuu että kaikki syö niin superterveellisesti ja herkkuja saa vain juhlapäivinä.
Kommentit (39)
mitä järkee on mättää nieluunsa joka päivä kaloripommeja? Johan tossa hämärtyy ero juhlan ja arjen. Popsikaa mieluummin vaikka porkkanaa, mutta antakaa rasvasokerimössöjen odottaa parempia aikoja.
Paitsi isäntä, joka on meidän perheestä ainoa ylipainoinen. Me herkuttelijat ollaan hoikkia=)
ero juhlan ja arjen välillä ei todellakaan pääse hämärtymään. Itse todellakin vedän kahvin kanssa jotakin hyvää (tehty sokerista, valk.jauhoista ja rasvasta) mielummin kuin porkkanaa. Juhla eroaa arjesta siten, että juhlissa niitä herkkuja mätetään huomattavasti enemmän kera muun juhlaväen. Niin, emme siis ole ylipainoisia, joten se siitä.
mutta iltapäiväkahvin kanssa. Itse en tajua, miksi en söisi. Mietin asiaa sitten uudestaan, jos muodostuu ongelmaksi.
nyt kun on tullut tavaksi keittää päiväkahveet ja isomman lapsen kans syödä piprua/pullaa tms. siinä samalla, päivittäin. Illalla syön ite sitten karkkia... isompi on nyt 3v, karkkipäivää ei ole, mutta varsinaisesti karkkia saa ehkä kerran, pari viikossa ihan pari karkkia kerrallaan. En oikein osaisi kuvitella karkkia vielä antavani esim. 100g, mutta ehkä kuopus sitten jo samanikäisenä saa... isovanhemmat ovat erikseen, ne ovat mahdottomia herkun tarjoajia.
niin, ite siis syön kahvipullat, illalla usein 100-150g nameja + normiruuat päälle, enkä liho kuitenkaan...ehkä laihtuisin ilman tätä kaloripommimäärää siis :) (56kg, 169cm) 3v on 95cm ja 13,5kg, eli ei lihava. Luulen, että jos olisi paino-ongelmia, kiinnittäisin enemmän huomiota siihen, mitä herkkuja hän syö.
läheskään joka päivä maistu edes meidän 5-vuotiaalle. Tai jos maistuu päivittäin, niin silloin syö yleensä pari - kolme karkkia kerralla. Hän on pienestä pitäen tottunut siihen, että karkki ei ole mikään erikoisherkku, jota tarjotaan kerran viikossa karkkipäivänä ja muu aika vaan odotetaan kuola valuen tuota erikoispäivää, vaan että herkut kuuluvat normaalin elämään siinä missä muutkin hauskuudet. Tällä metodilla minutkin on kasvatettu, enkä ole koskaan ollut mikään herkkusyöppö. Tiettyjen lapsen kavereiden kylässä ollessa tosin täytyy karkin saatavuutta rajoittaa, he kun muuten viettävät koko kyläilyajan karkkikupin vieressä ja ahmivat posket pullollaan, kun ei ole terveysintoilijavanhemmat paikalla nipottamassa...
Epäterveellisemmät, tyhjiä kaloreita sisältävät ja kuiduttomat herkut voi helposti korvata vaikka hedelmillä, marjoilla tai kiisseleillä. Pullat ja sipsit eivät ole terveellisiä joka päivä syötynä. Eivät siltikään, vaikka paino ei heti nousisi.
Normaalipainoisuus ei ole (ainoa) terveyden mittari. Monet sairaudet tulevat viiveellä. Ja myöhemmin vaihdevuosi-iässä tuollainen ruokavalio nostaa paljon herkemmin sitä painoakin.
Makeanhimo lisääntyy makeaa syömällä. Jos syö vähemmän herkkuja, ei niitä juuri himoitsekaan.
Lapsilla karkkipäivä kerran viikossa, jolloin saavat esim. karkkiaskin tai suklaapatukan.
Viikolla sitten syövät joskus jäätelöä jälkiruuaksi tai palan tai pari suklaata.
Vaikka syövät namia melko usein, ei viikottaiset määrät ole kuitenkaan suuria.
En ymmärrä mikä tässä olisi väärin. Ruokavalio meillä on terveellinen ja monipuolinen, ei muutama pikkuherkku vaikka päivittäinkään syötynä pilaa sitä kokonaisuutta. Lisäksi uskon, että on parempi opettaa kohtuus kaikessa, eli parempi ottaa se 1 pala suklaata vaikka joka päivä jos toisena vaihtoehtona on levy kerrallaan kerran viikossa.
Lapsilla karkkipäivä kerran viikossa, jolloin saavat esim. karkkiaskin tai suklaapatukan.
Viikolla sitten syövät joskus jäätelöä jälkiruuaksi tai palan tai pari suklaata.
Vaikka syövät namia melko usein, ei viikottaiset määrät ole kuitenkaan suuria.En ymmärrä mikä tässä olisi väärin. Ruokavalio meillä on terveellinen ja monipuolinen, ei muutama pikkuherkku vaikka päivittäinkään syötynä pilaa sitä kokonaisuutta. Lisäksi uskon, että on parempi opettaa kohtuus kaikessa, eli parempi ottaa se 1 pala suklaata vaikka joka päivä jos toisena vaihtoehtona on levy kerrallaan kerran viikossa.
Hyvä jos homma toimii teillä noin! Eihän tässä ole tarkoitus mollata toisten valintoja ja väittää omaansa ainoaksi oikeaksi. Meitä on niin moneen junaan eikä kaikilla tarvitse olla samat tavat!
Meillä ei syödä epäterveellisiä herkkuja joka päivä, koska meille paino tahtoo olla ongelma (siis mulle ja miehelle, lapsesta ei vielä tiedä). Mutta koska lapsikin mitä luultavimmin on perinyt vanhempiensa geenit, emme tahdo opettaa häntä mässäilemään. Toisaalta en myöskään kannata armotonta kuria tässäkään suhteessa; kaikki ehdottomasti kiellettyhän houkuttelee enemmän kuin mikään. Meillä siis herkutellaan kohtuudella viikonloppuisin, viikolla herkutellaan terveellisesti hedelmillä, pähkinöillä ja esim. kasvisdipeillä. Paitsi jos on synttärit tai joku muu juhla. Täysi ehdottomuus ei ole yleensä koskaan hyvästä.
Ei lapset kinua aiemmin ja on sitten viikonlopun kohokohta kun saa syödä ne. Nuorenpi on muutenkin tosi huono syömään makeaa.
minä ja lapset syödään pari palaa suklaata joka päivä, jos on niin lapset syö keksin iltasella.
esim. tänään vähänhedelmäkarkkeja, pari suklaanamia ja puoli pussillista lakuja. Illalla varmaan vielä sipsejä :)))
Mitat 165/55
Jotain kivaahan tässä "raastavassa" kotiäidin arjessa pitää olla ;)
Lapset syö herkkuja vain pe ja la. (no joskus myös su...)
En voisi kuvitella päivää ilman makeaa, olen täysi addikti. Nyt raskausaikana herkkuja menee aivan törkeitä määriä! Lapsetkin herkuttelevat joka päivä, joskus enemmän, joskus vähemmän. Muuten ruokavaliomme on erittäin terveellinen ja olemme aika riukua (bmi yleensä noin 20 sekä miehellä että minulla)porukkaa. Olen aina ollut tosi laiha herkuista huolimatta, koska olen myös todella aktiivinen ja urheilullinen. Harrastan joka päivä jonkinlaista liikuntaa. Lapset ja mies myös aktiivisia.
Hoikkia ollaan koko perhe. Jos ajatellaan miten paljon rasvaa ja makeaa monet muut kansallisuudet syövät niin tuskin pieni herkuttelu on pahasta. Kohtuullisena se on mielenterveydelle hyväksi hemmotella itseään, ja herkuista pitävälle herkuttelu on hemmottelua. Liian puritaaninen ruokavalio voi johtaa syömishäiriöihin jne.
lisäainepommi samoin kuin irtokarkit, keksit yms. Itsetehtyä pullaa, piirakkaa, kiisseliä rahkaa tai vaikkapa pannaria marjoilla en pidä pahana vaikka päivittäin pieninä annoksina jälkiruuaksi. Ja jos liikkuu päivittäin, niin kyllä se sallii pienen herkuttelun vaikka joka päivä.
miksi pitää joka päivä saada jotain makeaa. Etenkin naisilla tuntuu olevan joku ihme hinku vetää joka päivä jotain pullaa,keksiä tms. Ihan kuin pikkulapset
mutta sitä en tajua, jos pienet lapset saavat täyttää joka päivä vatsansa jäätelöllä ja kekseillä. Kun se on jo pois siitä arkiruoasta.
Mutta joo... mä en herkuttele päivittäin, mutta mun mies kyllä. Mies kannattaa askeesia lapsilla, mutta mä en.
todellakin tuosta syödyn ruuan määrästä, kun ei sellainen käynyt edes mielessä. Siis että ruokaakin vedetään lautastolkulla... Itsehillintä lienee se tekijä, minkä omaavat voivat syödä mitä haluaa.