Rv 21, nyt jo paljon supistuksia ja kohdunkaula pehmennyt...
Olen nyt saikulla ja ensi maanantaina uudestaan lääkäriin. Jos tilanne on edennyt niin alotetaan suppareiden esto lääkkeillä. Onko kukaan ollut samassa jamassa jo näin alussa? Ja jos on, niin milloin vauva on syntynyt? Pelottaa, että vauva tulee liian aikaisin... (Itse olen syntynyt keskosena viikolla 32). Niin, ja odotan siis ensimmäistäni.
Kommentit (6)
Monet lääkärit eivät anna niitä ennen kuin 24 viikkoa on täysi.
Onhan virtsatieinfektio ja emätintulehdus suljettu pois (aiheuttavat monesti supistuksia)? Onko kohdunkaulakanavan pituus mitattu ultralla (jos on yli 2,5 cm niin ennustaa hyvää)? Entä onko kohdunkaula auennut vai kiinni (sisäsuun eli kohdunpuoleisen suun aukeaminen on huolestuttavampaa kuin ulkosuun aukeaminen)?
Itsellä on ollut paljon suppareita ja kohdunkaula alkanut muuttua kaikissa raskauksissa varhain (ekassa todettiin kaulan pehmenneen, lyhentyneen n. rv 28, lapsi syntyi rv 39+, tokassa todettiin rv 24, lapsi syntyi rv 37+, nyt viimeisessä todettiin sama jo rv 12 ja lapsi on edelleen masussa, nyt rv 34+). Lääkkeitä olen syönyt suppareihin näissä kahdessa vikassa raskaudessa.
Kannattaa levätä ihan oikeasti, eli siis maata kyljellään ja muistaa juoda riittävästi. Monilla auttaa supistuksiin jo pelkkä lepo. Tsemppiä!
Itseasiassa hakeuduin ensimmäiseksi nimenomaan noihin labratesteihin kun ajattelin että jokin tulehdus tai oireeton hiiva tms voisi aiheuttaa supparit, mutta ei tosiaan ollu mitään sellaista...
-ap-
kohdunkaulanheikkous voi periytyä. Itselläni vähän vastaavassa tilanteessa viikon päästä sikiökalvot olivat jo kohdunkaulakanavassa. Kohdunsuulle laitettiin lanka ja lapsi saatiin pelastettua :). Tiedän kyllä muita, jotka vastaavassa tilanteessa ovat loppujen lopuksi päätyneet käynnistykseen ja yliaikaiseen synnytykseen.
Itse hakautuisin erikoislääkärin seurantaan, joka tietää mitä tekee
... ja siis sen vuoksi aloitetaan lääkkeet jo näin aikaisin jos ei nyt jotain ihmeellistä muutosta tapahdu viikon aikana. Ja myös tuo sukurasite vaikuttaa siihen että ottavat vakavasti tämän. Mua vaan huolettaa hirveästi että miten tässä nyt käy...
-ap-
eli siis minullakin supistelee levossakin (kymmeniä, jopa satoja suppareita päivässä, myös lääkkeiden kanssa), ja olenkin ollut vuodelevossa jo useamman kuukauden. Mutta ei sekään siis välttämättä tarkoita ennenaikaista synnytystä -- tarkeää on miten nopeasti kohdunkaula muuttuu.
Minulla muuten oireeton tulehdus aiheutti vastaavan.