ystäväni toinen raskaus
Taisi ystävä vetää herneen nenään, kun juteltiin tänään.
kaveri valitteli väsymykstä ja koetin toppuutella sillä eihän toinen lapsi ole vielä edes syntynyt, että odottaa voi paljon suurempaakin väsymystä tulevaisuudessa.
Itselläni vuoden välein syntyneet lapset ja "muistan hyvin" miten väsynyt olin kun lapset olivat pieniä. tuntuu suorastaan huvittavalta että kaveri on NIIN VÄSYNYT vaikka hänellä on vasta yksi lapsi.. Hitsi miten pystyn kuunnella valitusta kun tiedän itse kokemuksesta että se on vasta alkusoittoa.. eikö kaverikaan yhtään ajattele kenelle valittaa? että luuleeko hän että mä säälin sitä kun sillä on tosiaa vasta se yksi ja toinen vasta tulossa...tuntuu että tää kiristää meidän välejä kun en minä jaksa voivotella hänen väsymystään yhtään..
Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (23)
minä olin väsynyt kun odotin tuota meidän esikoista. olin hirveän väsyny, nukuin päivät ku tulin töisdtä aikkei ollu yhtään lastakaan. että niin . ekat 20 viikkoa väsytt
mua ainakin väsytti ihan järkyttävästi, kun odotin toista lasta. Nyt neljättä odottaessa olen ollut paljon pirteämpi. Ja turhaa minusta pelotella etukäteen, millaista kahden lapsen kanssa tulee olemaan. Ei ainakaan helpota ystävän oloa tällä hetkellä.
Toivottavasti hän tajuaa, ettet ole todellinen YSTÄVÄ! Minä, minä minä tiedän... Plääh. Vai oletko Porvoosta?
Ja kun oli se pieni siinä ettei saanut nukkua.
Vähän empatiaa!!!
Et ole tainnut kuulla, että raskaus itsessään saattaa joillekkin aiheuttaa ihan järkyttävän väsymyksen.
Ihmiset kokee asioita omalla tavallaan. Sinua ovat pienet lapset väsyttäneet. Minä taas en ole muiden lasten kohdalla ollut läheskään niin väsynyt kuin esikoisen ollessa pieni, vaikka ikäerot lyhyitä ovatkin. Ai niin, paitsi raskaana ollessani olen aina tosi loppu.
Elä ja anna muidenkin elää. Vaikutat hieman itsekeskeiseltä.
kenties olen itse jollain tavalla katkera.
ei se silti auta siihen et tekis mieli ravistaa kaveria ja sanoa että haloo, se väsymys on edessä päin!!!
Itselläni on 1v4kk ikäeroilla lapset ja vauva aika heidän kanssa oli mitä ihaninta! Enkä sitä vaihtaisi muuhun! Sain nukkua lasten päikkäreiden aikaa jos oli tarve.
Nyt odotan kolmatta meille ja olen työelämässä. Kyllä olen todella väsynyt iltaisin ja se johtuu ihan tästä odotuksesta!
Esikoisesta oli voimakkainta väsymystä.
Raskauksien jälkeen on ollut meillä aina auvosta elo. Nukuttiin hyvin yöt ja päikyt otin jos väsytti.
En allekirjoita ap.n kirjotusta ollenkaan! Se että sinulla on 2, 5 tai 7 lasta ei tarkoita etteikö joku voi olla väsynyt yhden kanssa, puhumattakaan RASKAANA!
Itsellä menossa neljäs raskaus eikä tule mieleenkään verrata omaa pahaa oloa toisiin ihmisiin ja heidän kokemuksiin koska itselläkin raskaudet on eronnut toisistaan miten väsymystä tuntenut, miten paljon närästänyt tai tunteet ollut irti tai kuinka oksettanut. Kolmannen odotus oli itselleni kaikista "helpoin".
Meillä pienin ikäero on 14 kk, ja eka vuosi oli päinvastoin ihana!
kenties olen itse jollain tavalla katkera.
ei se silti auta siihen et tekis mieli ravistaa kaveria ja sanoa että haloo, se väsymys on edessä päin!!!
Ilmeisesti sulla on ollut niin, ja sitten kuvittelit, että kaikilla menee samalla tavalla.
No, ihan tiedoksesi nyt sitten, että jotkut voivat olla raskauden aikana niin väsyneitä, että iltapäivällä on suuria vaikeuksia pysyä enää hereillä. Itselläni oli tilanteita, kun en oikein uskaltanut edes seisoa paikoillaan, kun pelkäsin, että nukahdan ja kaadun. Ja sitten jos istahdin, niin nukahdin muutamassa sekunnissa.
Kyllä se kuule voi se raskausväsymys olla niin lamaannuttavaa, että siitä on ihan oikeuskin valittaa. Jos sinä et ole sellasta kokenut, niin oletkin tainnut päästä helpolla. Ja mulla se väsymys loppui synnytykseen. Kyllä oli ihanaa saada taas elämä takaisin, ja elämä kahden pienen lapsen kanssa ei ollut mitään likimainkaan niin kamalaa kuin se raskaana oleminen.
Laajennapa maailmaasi, kaikki eivät ole sama kuin sinä.
mulla on kmokemusta että myös kaikilla muilla on mentävä samanlailla kuin mulla!!
Ihmiset ei oo yksilöitä vaan kaikki tapahtuu just niinku mullekki tapahtu!!PISTE!!
Koska hei, mullahan on kokemusta!! VOI VITTU!
Itseänikin vaivannut valtava väsymys raskausaikana, erityisesti kun odotin esikoista. Sitävastoin vauva-aikana olen aina ollut varsin pirteä, vaikkakin yöt on olleet enemmän tai vähemmän katkonaisia.
Voisitkohan mitenkään kyetä olemaan oikea ystävä silloin kun sitä tarvitaan?
odottaessani olin rv8-20 niiiiin väsynyt että hyvä kun töissä jaksoin käydä, sieltä suoraan sänkyyn ja seuraavana aamuna ylös:) nyt jo hymyilyttää mutta oli ihan järkkyä. että kyllä se kaveri voi OIKEASTI olla väsy.
Nyt kun lapsi on maailmassa en ole ollenkaan väsynyt, on niin hyvä nukkuja että saan itekkin vetää 10h yöunia. mutta mulla tosiaan on vasta yks että sen takia pääsen helpolla..
Nukuin 12h yössä, söin aamupalan, menin nukkumaan, heräsin 4h myöhemmin aivan yhtä väsyneenä kuin nukahtaessasi, söin jotain ja nukuin taas. Onneksi oli kesäloma ja mies hoiti esikoista.
Juuri tolta minunkin väsymys KERRAN on tuntunut, ei muissa ollut samaa.
Lapsien syntyminen on minullekin ollut oireiden loppu ja on päässyt nauttimaan vauvasta ja vauvat on ollut sitten helppoja ns. kilttejä. ;)
Ihmettelen sitä naisten morkkaamista ettei jollain VOI OLLA niin huono olo että tarttee ottaa esim. saikkua töistä raskauden vuoksi -koska toikaan ei ottanut! Tai minäkin oksensin, enkä joutunut tiputukseen..
Jos omalla lapsella ei ole ollut koliikkia niin ei ymmärretä että se lamaannuttaa elämää.
Mutta minusta se pitäisi kyllä ymmärtää: jos oma lapsi yöllä itkee hampaita, tulee kuumeeseen ja huutaa, niin kai sen käsittää miten ahdistaa kun lapsi itkee eikä voi auttaa?
Minusta lapsetonkin pystyy ymmärtämään tämän.
Oksentaminen taas kuten väsymys on sitten pahempi "verrattava" koska kaikki me ollaan oksennettu sairaana, krapulassa.. Joskus on vaan tarttenu nousta töihin tai kouluun vaikka kuinka nukuttaa EIKÄ SILTI VOIDA KÄSITTÄÄ miten huonolta toisen olo saattaa tuntua!
Ja annas kun valittajana on henkilö joka on minua nuorempi, vähemmän lapsia, on parisuhteessa ja minä yh (yleisesti siis; minä olen parisuhteessa).
Joskus valittaja on henkilö jonka lapset isoja (lue: ei tartte enää äitiään) ja joskus valittaja on henkilö jolla lapsi niin pieni että sehän vaan nukkuu -On se kumma miten toisen ongelmat on NIIIN pieniä ja turhia, minullahan ne ongelmat vasta onkin! :D
12
Mistä sinä tiedät että kaverillasi on väsymys vasta edessäpäin? Voi olla tai sitten ei. Ja vaikka näin olisikin niin nyt eletään tätä hetkeä eikä kaverisi väsymystä helpota yhtään "tieto" siitä että edessäpäin odottaa vielä suurempi väsymys.
Ystäviltä odotetaan myötätuntoa eikä toitotusta että tulevaisuudessa tulee olemaan niin ja näin koska mullakin oli!
Voihan olla että sieltä tulee unelma vauvaa, joka nukkuu heti yöt läpeensä ja on heti rytmit kohdallaan, syö ja nukkuu vaan. Äidin elämä kukoistaa ;)
erilaisia ettei väsymystä voi toisten osalta verrata!!! joku voi olla oikeesti paljon väsyneempi kun joku toinen vaikka lapsilukumäärä olisikin eri! ja todellakin riippuu ihan vanhemmasta lapsesta et millanen on! itselläni on yli 2v ikäerolla syntyneet pojat ja voin sanoa et oli toisen odotus väsyttävää kun esikolla alkoi uhmaikä ja hetkeekään ei saanut levähtää!!! nyt odotan kolmatta lasta ja esikko on 4,5v ja nuorempi täytti just 2v!!!! nyt voin sanoa et nyt väsyttää ihan sikana, mut silti on pakko jaksaa... eipä auta valittelu markkinoilla!!! esikolla on vieläkin uhmaa eikä tottele mitään ja toisella se alkoi vasta vähän aikaa sitten... heräävät aamulla parhaimmillaan ennen 6 ja ja itse koitan jaksaa tätä rumbaa jotenkuten!! ja jos jotain omaa aikaa haluaa niin se on yöunista pois... eli valvon vuorokaudessa noin 18h ja loput sit yritän nukkua, mutta loppuen lopuksi saan öisin nukuttua 4-5h vessassa juoksujen ja muihin kipuihin herätessä...
äiti ja pojat sekä masukki 37+2
että ap ei taida tietää väsymyksestä vielä mitään, kun ei ole raskausväsymystä kokenut. Kyllä täällä sen verran moni jo vakuutteli, että raskaus on väsyttävämpää kuin kahden lapsen hoito, että ap:n ei kannata väsymyksestä edes puhua kenellekään.
En viitsi nyt raskausaikana pitää yhteyttä. Koska mulla ei voi olla mitään vaivoja, mitä hän ei olisi kokenut, mä en oikeastaan tiedä kivuista tai väsymyksestä mitään. Hän on kaiken kokenut kahden, kohta kolmen äiti, joka tietää kaikkien maailman naisten raskaudesta ja lapsiajasta kaiken.
Ärsyttävintä ehkä on, kun väkisin nähdään ja hän kysyy vointia. Jos erehdyn sanomaan jotain tyyliin: Ihan ok, mutta en saa öisin nukuttua kuin 3-5 tuntia.
Hän ylimielisesti ain kommentoi: Voi kuule, sulla tulee olemaan vielä miljoona kertaa hankalampaa.
"Nautin" mieluummin tästä raskaudesta itsekseni ja muiden ystävieni kanssa.
Luetko edes omaa tekstiäisi?
Olisit oikea ystävä! Kyllä voi olla väsynyt, vaikka olisi vain yksi lapsi. Sitäpaitsi et voi verrata omia raskauksiasi ystäväsi raskauteen. Hänellä se voi olla vaikka kuinka väsyttävä tällä kertaa.
Mitä sitten vaikka sua väsytti kahden pienen lapsen kanssa? Mitä sillä on tämän kanssa tekemistä? Haluaako ystävä sinun sääliäisi? Ehkä hän vain haluaa purkaa omaa oloaan. Tuskin hän sinun voivotteluas ainakaan haluaa, eihän se auta mitään.
Olet todella inhottavan kuulloinen kaveri ja nyt olisi aika katsoa peiliin. Ja olla YSTÄVÄ kun sitä tarvitaan.