Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamala tuo juttu että 4-vuotias unohtunut yksin tyhjään, pimeään päiväkotiin!

Vierailija
20.03.2009 |

Iltalehden sivuilla juttu...Liedossa päiväkotilaiset lähteneet retkelle, lasten laskenta unohtunut ja 4-vuotias jäänyt yksin päiväkotiin, jossa joutunut olemaan yksin 1,5h!

Äitinä oikein sydäntä kylmää ja itkettää kun ajattelee lapsen hätää =(

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä-viisivuotiaalla todellisuudentaju on kuitenkin vielä tosi heppoisissa kantimissa. Saattavat kuvitella ihan mitä vaan tapahtuvaksi.

Meillä on ihan tavallinen neljä vee, jota kyllä jätän yksin säännöllisesti päivittäin kun käyn pannuhuoneessa, lapsi pyytää usein saada jäädä autoon kun käyn kaupassa jne. Kerran kävi niin, että menin pannariin, lapsi katsoi pikkukakkosta ja huutelin hänelle että käyn pannuhuoneessa ja tulen ihan kohta. Lapsi ei ollut tätä rekisteröinyt, ja kun tulin noin vartin päästä takaisin, vastassa oli kysyvät pyöreät silmät ja vakava ilme. Lapsi kertoi että oli lopulta ajatellut että minä ja isi ollaan lähdetty lomamatkalle etelään, hän muisti vielä loman. Vaikka olin pois vain vartin! Ja lapsi sanoi että ensiksi hän oli itkenyt hetken ja mennyt sitten takaisin katsomaan pikkukakkosta. Ja niin monta kerta kun olen sanonut ettei me häivytä mihinkään kauemmas ilmoittamatta. Että kokeilepas ihan oikeasti häipyä vaikka puoleksi tunniksi yhtään ilmoittamatta mihin menet ja katso sitten että miten iloisena se sun lapsi leikkii.

Vierailija
62/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule alkoholisti perheessä paljon puhuta :) Silloin kun baanalle lähtivät niin silloin myös menivät :) Onhan mulla jo omiakin lapsia että enköhän jotakin lapsen psyykkeistä tiedä :)

Niin se vain on että lapsia on erilaisia ja kaikki ei todellakaan traumoja saa. :)

silloin tai tällöin? Vai katosivatko yhtäkkiä noin vaan tuntikausiksi ilmoittamatta mitään ja heippoja sanomatta? Jos näin oli, niin ei ihme että sullakin on jokin ruuvi sen verran löysällä ettei lapsen psyyke oikein avaudu.

Minä en edes jaksa laskea montako kertaa itse jäin kotiin sisarusten kanssa kun vanhemmat ottivat ja menivät. Niin vain me eka ja tokaluokkalaiset sisarukset hoidettiin pienemmät sisarukset yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten reagoisi tuossa tilanteessa, vaikka hänet hyvin tunnenkin. Ihan vaan sen takia, ettei lapsi ole ikinä joutunut mihinkään yksin jäämään niin, ettei hän tietäisi, mihin vanhemmat ovat menneet ja miten kauan viipyvät. Musta on häiritsevää, jos vanhempi luulee tietävänsä noin hyvin lapsensa rajat. Meidän vanhempien pitää kuitenkin huolehtia, ettei lapsi joudu tuollaiseen tilanteeseen, ennen kuin varmasti on siihen valmis.

Ei kuule alkoholisti perheessä paljon puhuta :) Silloin kun baanalle lähtivät niin silloin myös menivät :) Onhan mulla jo omiakin lapsia että enköhän jotakin lapsen psyykkeistä tiedä :)

Niin se vain on että lapsia on erilaisia ja kaikki ei todellakaan traumoja saa. :)

Vierailija
64/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erittäin arka ja pelokas 4-v tyttö, joka epäilemättä olisi saanut em tilanteesta totaalisen paniikkireaktion, olisi ehkä ollut jonkin asteisessa henkisessä shokissa ja jälkipyykkiä olisi pesty kauan, ehkä koko loppuelämän.

Toisaalta, jos kyseessä olis ollut esikoiseni, niin traumaa tuskin olisi jäänyt. Oli jo 4-vuotiaana tosi nokkela -olisi varmaan keksinyt jotain fiksua, miten tilanteessa toimia.

Lapset ON erilaisia, mutta pointti on kai yksimielisesti se, että tuollaista EI SAISI tapahtua koskaan, kenellekään.

Vierailija
65/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnniksi päiväkotiin yksin, niin todella kummalliset on käsitykset. Taidat taas kerran olla niitä, jotka sanoo että juu kyllä minunkin vanhemmat pahoinpiteli / laiminlöi / tukisti / jätti yksin, eikä mitään traumoja jäänyt. No selvästi jotain jäi, kun noin absurdeja väitteitä esität, ja sinuna miettisin ihan tosissani, että vaaditko lapsiltasi liikaa tässä suhteessa.

Onhan mulla jo omiakin lapsia että enköhän jotakin lapsen psyykkeistä tiedä :)

Vierailija
66/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 minuuutissa ei ruuhkaiakana ehdi edes autolla saati bussilla useinkaan ;)

Mitenkään eivät heti perille päästyään ole voineet huomata että yksi on joukosta poissa. Turusta Lietoon ei matkaan aikaa 20 minuuttia enempää vaikka polkupyörällä menisi.

Vierailija
67/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä vanhemmat tulevat hänet jossakin vaiheessa hakemaan? Tai että tuon 1½ tuntia ei ole yksin tuntunut niin ikuisuudelta, etä vaikka lauksi olisi tuohon hakemiseen luottanutkin, niin sitten olisi jo "usko loppunut"?

Itse muistan vieläkin erittäin hyvin tapauksen, jossa olin yksin kotipihalla ja äitini oli sisällä. Kun kyllästyin leikkimään ajattelin mennä sisälle, mutta ovi olikin lukossa!?:O Soitin moneen kertaan ovikelloa, mutta kukaan ei tullut avaamaan ja muistan sen tunteen kun kuvittelin äidin lähteneen ja unohtaneen minut pihalle!! Jouduin odottaman ehkäpä n. 15 minuuttia korkeintaan kun äiti tulikin avaamaan oven...hän kun oli ollut niin sikeässä unessa ettei olltu herännty edes tuohon ovikellon soittoon! Ja juu, äiti teki vuorotyötä ja nukkui päivällä...ja juu, ovi oli tavallisesti auki ja pääsin "tulemaan ja menemään" ja tiesin äidin nukkuvan jne jne...SILTI ehdin todellakin jo ikeä sitä että oli unohtanut minut!!

ja tuosta kaikesta on siis aikaa jo kohta 40 vuotta, mutta juistan tuon tunteen AINA!!

Eli vaikka tilanne onkin ollut taatusti pelottava, on todennäköisesti ymmärtänyt, että joku jossain vaiheessa tulee. Paljon pahempi olisi jos samanikäinen jäisi yksin johonkin vieraaseen paikkaan.

Vähän ihmettelin myös tuota, että päiväkoti oli "pimeä", eiköhän sinne ikkunoista päivänvalo paista. Tuskin ovat klo 6 lähteneet matkaan.

Vierailija
68/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sille PPH:lle jonka hoitolapset hukkui jokeen, tai laspi karannut päiväkodista ja hukkunut jokeen tai jäänyt sortuvan romukasan alle ja kuollut, tai joutunut äitinsä kanssa auto-onnettomuuteen tms.

eli varmasti oppivat tapauksesta ja onneksi ei tällä kertaa maksettu kenenkään hengellä.

aina voi sattua kun kyseessä on ihmiset. mokaa ne töissä muutkin josus, esim lääkärit, sairaanhoitajat, tilintarkastajat jne, vaikka ei saisikaan.

ja turha tässä nyt on alkaa syyttelemään kaikkia päivähoidettujen lapsien vanhempia, ihan naurettava ajatus. ette kai te lapsianne kouluunkaan sitten laita, jokuhan voi ne sitten ampua siellä vaikka pahimmassa tapauksessa?

Vierailija
69/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten ihmeessä voivat tuhlata puolitoista tuntia aikaa ennen kuin huomaavat että lapsi on kateissa.

Mitenkään eivät heti perille päästyään ole voineet huomata että yksi on joukosta poissa. Turusta Lietoon ei matkaan aikaa 20 minuuttia enempää vaikka polkupyörällä menisi.

Vierailija
70/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette taida tietää paljon lapsen psyykkisestä kehityksestä, kun luulette, että lapsi on "pullossa kasvatettu" jos ei hätäänny pimeässä tyhjässä päiväkodissa lukkojen takana!

Mielestäni tuosta tilanteesta ei ole heitteillejättö kaukana. En itse jättäisi koskaan nelivuotiasta yksin kotiin.

Mitä tahansa voi tapahtua. Entä jos lapsi olisi saanut lukot auki ja lähtenyt harhailemaan jonnekin?

Nelivuotiaalla ei ole edes ajantajua. Pimeässä päiväkodissa tuo aika on voinut tuntua todella pitkältä.

Jos omalle lapselleni kävisi noin olisi iso kynnys viedä lapsi takaisin päiväkotiin.

Kyse on inhimillisestä erehdyksestä, enkä halua syytellä ketään, mutta lapsen kannalta tilannetta ei todellakaan pitäisi vähätellä, vaan selvittää asia perinjuurin ja varmistaa ettei vahinkoja enää tapahtuisi.

Vierailija
71/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin pientä verrattuna siihen kun pph pudotti syksyllä ihan täällä suomessa lapsen rappusissa sylistään ja lapsi kuoli. oma äiti oli vielä sairaalassa vastaanottamassa sairaanhoitajan ominaisuudessa, mutta lapsi kuoli hyvin nopeasti. Vai onko tämä jo niin paha ettei voi uutisissakaan puhua.

tämä oli mun mielestä tosi pientä tuohon verrattuna.

Vierailija
72/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sorry kaikki tekstini kirjoitusvirheet, lapsi sylissä kun tässä kirjoittelen:)

t. se oven takana äitiään itkenyt

Vierailija
73/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin pientä verrattuna siihen kun pph pudotti syksyllä ihan täällä suomessa lapsen rappusissa sylistään ja lapsi kuoli. oma äiti oli vielä sairaalassa vastaanottamassa sairaanhoitajan ominaisuudessa, mutta lapsi kuoli hyvin nopeasti. Vai onko tämä jo niin paha ettei voi uutisissakaan puhua.

Vierailija
74/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on totta. ihmettelen vaan miksei kukaan muu tunnu tietävän tästä.

Vierailija
75/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainoa joka tavallaan ulkopuolinen asiasta. itse tunnen tämän pph:n ystävän ja tiedän kyllä että näin on käynyt.

Vierailija
76/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska paikallisuutisointikynnyksenhän tämä vain alun perin ylitti, juttu oli Turun Sanomissa. Joku on tuonut asian julkisuuteen. Kertomasi tapaus ei varmaan ole päätynyt julkisuuteen, koska kukaan ei ole sitä halunnut uutisoitavaksi eikä asiasta ole toimittajille tullut virallista tietoa mistään. Tällöin asia tulee kyllä lehtien palstoille, jos asia käsitellään oikeudessa, ja se tapahtuu aina viipeella.

Vierailija
77/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tunnen kyseisen tytön päiväkodista. En sillä tuntemalla, mitä itse olen lasta nähnyt ja kuullut, usko, että hän olisi mennyt tahallaan piiloon. On hiljainen, ujohko ja kiltti tyttö. Mutta koska siis tunnen myös hoitajat, tiedän että he ovat lapsirakkaita ja ko ryhmän vetäjä vielä itse pienten lasten äiti, joten kyllä kyseessä on ikävä, surullinen tapaus, jonka ei olisi koskaan pitänyt tapahtua, mutta joka varmasti oli vahinko niin lapsen kuin hoitajien osalta. Eli lapsen syyksi tätä nyt on tosi turha lähteä laittamaan, ja vaikka 4-vuotias menisikin tahallaan piiloon, niin kylläaikuisten vastuulla on silti olla selvillä, että nyt yksi puuttuu!!

Vierailija
78/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen tapahtuma ei oliei jäänyt uutispimentoon.

Vierailija
79/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toivotaan että nytei toistu enää. miksi tätä päiväkotia ei muuten ole voitu nimetä julkisesti? ei kai asia nyt piilottelunkaan arvoinen ole?

itselläni laspet päiväkodissa liedossa, ja haluaisin kyllä teitää tarkasti mikä kunnan pk on kyseessä. onko se tuo turun rajoilla olevan kylän joku pk? juuri peruskorjauksessa oleva?

iso/pieni?

Vierailija
80/90 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset jos tulot riittävät ja isä ajattelee lastensa hoitoa -kotona vai muualla.

Minun miehelleni ei ole jäänyt juuri mitään palkasta, kun on maksanut perustarpeet, kuten asuntoa, sähköä jne. jotta lapset voivat kasvaa kotihoidossa. Toki jos hänen palkkansa ei olisi riitänyt, olisi minullakin työssäoloa enemmän kuin on kertynyt. Olen ollut työssä kodin ulkopuolella ja kotona lapsitilanteen mukaan.

Joillakin perheillä tämä tiukempi aika kestää vähemmän aikaa jos lapsia ei montaa. Mutta useampilapsisessa tulee aina uudelleen valinta, töihinkö äitikin?

Itse olen ollut välillä pph;na, useampi lapsi perheessä, miehellä vakitunen valtion virka mutta - menot suurlapsisessa perheessä myös tuntuvat. Asuntokin isohko koululaisten omaan lukurauhaan ym.

Joitain päiviä sitten lueskelin täällä sivuilla erästä kyselyä ja vastauksia, joissa lähes kaikilla vastaajilla oli se tilanne, että miehet ottivat perheen elatuksesta päävastuun, mutta naiset kertoivat myös ettei rahaa käytetty suurin piirtein kuin välttämättömiin tarpeisiin.

Kun kotihoitoa miettii ja siihen voi laskemisten jälkeen päätyä, olin minä ainakin valmis luopumaan joistain asioista työssäkäynnin sijaan. Varman moni muukin laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, koko loppuelämän kotiäitiydestä ei varmaan kuitenkaan ole kyse tavis-perheissä. "Aikansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme