Luuleekohan nuo busseihin ateistimainoksia hommaavat todellakin, että
uskovat luopuu uskosta kun näkee sen mainoksen :)? Ja eihän liikennelaitokset ole vielä edes antaneet lupaa tuollaisiin mainoksiin (Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä).
Kommentit (114)
joka on vapaasta tahdostaan luopunut järjen käytöstä..
Minä ihmettelen, mikä todella on tämän kampanjan tarkoitus. Kaikki vertaavat tätä noihin Jeesus tulee -mainoksiin. Kuitenkin käsittääkseni kristityillä on taustalla tuo lähetyskäsky: "menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni.." eli evankeliumin levittäminen. Miksi ateistit haluavat "levittää sanomaa"?
voihan sitä "sanaa levittää" ilman jonkin 2000 vuotta vanhan kirjankin käskyä. on sitä maailmassa muitakin ajatuksia ja ideologioita, joita koitetaan mainostaen levittää, ilman Raamatun tukea.
Ja kyllä minunkin mielestäni tuossa on se vivahde, että uskovat ovat turhan nipottajia ja stressaavat turhasta, eli siinä mielessä ymmärrän, jos joku on vetänyt herneen nenään.
niin, eikö tuo herneen nenuun vetäminen aikalailla todista tuon väitteen uskisten nipottamisesta ja turhan stressaamisesta :D
mutta lainaus Taloussanomista: Seurakunnat ovat mestareita järjestämään toimintaa joplle ei ole kysyntää. Vrt. 80% ihmisistä kuuluu kirkkoon mutta kuitenkin osallistumis-% tilaisuuksiin on todella heikko. Pitäisikö kirkon erottaa kaikki "tapauskovaiset"?
Mutta mitä sanaa ateistit siis haluavat levittää? Miksi he haluavat, että kaikki muutkin olisivat ateisteja? Juu, levittäkööt minun puolestani, mutta en ymmärrä miksi levittää sanomaa, jota ei käytännössä ole. Sama jos "kirjoittaisin" tyhjän kirjan ja laittaisin sen myyntiin.
Ihmiset ovat erilaisia ja kokevat asiat eri lailla. Jos joku ottaa herneen nenään siitä, että hänen rakastamaansa asiaa mollataan ja hänet sen takia leimataan nipottajaksi, ei se todista kaikkien silti olevan nipottajia.
Minä ihmettelen, mikä todella on tämän kampanjan tarkoitus. Kaikki vertaavat tätä noihin Jeesus tulee -mainoksiin. Kuitenkin käsittääkseni kristityillä on taustalla tuo lähetyskäsky: "menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni.." eli evankeliumin levittäminen. Miksi ateistit haluavat "levittää sanomaa"?
voihan sitä "sanaa levittää" ilman jonkin 2000 vuotta vanhan kirjankin käskyä. on sitä maailmassa muitakin ajatuksia ja ideologioita, joita koitetaan mainostaen levittää, ilman Raamatun tukea.
Ja kyllä minunkin mielestäni tuossa on se vivahde, että uskovat ovat turhan nipottajia ja stressaavat turhasta, eli siinä mielessä ymmärrän, jos joku on vetänyt herneen nenään.
niin, eikö tuo herneen nenuun vetäminen aikalailla todista tuon väitteen uskisten nipottamisesta ja turhan stressaamisesta :D
mutta lainaus Taloussanomista: Seurakunnat ovat mestareita järjestämään toimintaa joplle ei ole kysyntää. Vrt. 80% ihmisistä kuuluu kirkkoon mutta kuitenkin osallistumis-% tilaisuuksiin on todella heikko. Pitäisikö kirkon erottaa kaikki "tapauskovaiset"?
Jumalanpalvelukset on suunnattu juurikin sille porukalle joka siellä käy. Eli mummoille. Onko jumalanpalveluksen pakko olla kokonaisuutena niin synkkä? Ajatelkaa jos vaikka jumalanpalveluksissa olisi lastenhoito järjestetty tai lapset saisivat osallistua jollain kivalla tavalla tms.
No kyllä meillä ainakin perhejumalanpalveluksissa on lapset saaneet osallistua. Vauvajumalanpalveluksissa mennään "körö körö kirkkoon" jne..
Jumalanpalvelukset on suunnattu juurikin sille porukalle joka siellä käy. Eli mummoille. Onko jumalanpalveluksen pakko olla kokonaisuutena niin synkkä? Ajatelkaa jos vaikka jumalanpalveluksissa olisi lastenhoito järjestetty tai lapset saisivat osallistua jollain kivalla tavalla tms.
puheet Jumalasta eivät ole lakanneet? Joku kirjoitti edellä, että hänen tuttava- tai ystäväpiirissään on jopa fiksuja ja täysjärkisiäkin uskovaisia. Mistä se johtuu, että puheita Jumalasta ei ole haudattu ihan järjettöminä?
samoin pystytään serotoniinitasoja mittaamaan. Eihän se kovin tarkkaa ole ja vaikea kuvitella on sitä päivää, että jollain mittarilla pystyttäisiin selvittämään mitä ihminen ajatellee. Mutta kuka tietää tuhansien vuosien päästä. Joka tapauksessa aivotoiminta kyllä näkyy aivoista. Jumalaa ei sen sijaan voi mitata millään mittareilla, eikä ole mitään keinoa todistaa jumalan olemassaoloa mitenkään. Ja lisäksi vaikka nyt surun tapaisissa tunteissa on se että tunteiden kanssa on jotain todennäköisyyksiä edes. Jos vaikkapa jotain kamalaa tapahtuu, on todennäköistä että ihminen kokee surua, se on osa ihmisen psyyken toimintaa. Tunteita voidaan edes jotenkin ennustaa. Jumalan kanssa ei voi tehdä mitään hypoteeseja joita testata. Tai aina kun on yritetty, on todettu ettei voida havaita vaikutusta. Laitetaan ihmiset vaikka rukoilemaan sairaiden puolesta näiden tietämättä, mutta ei pystystä havaitsemaan mitään eroa parantumisessa verrokkiryhmään verrattuna.
Vastaus Raamatusta: (Matt. 6:25-34)
"Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa? Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset! Älkää siis murehtiko: 'mitä me nyt syömme?' tai 'mitä me juomme?' tai 'mistä me saamme vaatteet?' Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen."
Joku sanoi et uskovat on aina huolissaan mm. helvettiin joutumisesta. Mikä typerä ja naurettava väite! Uskovat on menossa taivaaseen, joten heidän nimenomaan EI TARVITSE huolehtia helvettiin joutumisesta. Olen uskova, en pelkää kuolemaa, en pimeää, en ihmisiä, en köyhyyttä, en talouskriisiä, en maailmanloppua, en sairauksia. Päinvastoin joka päivä sisälläni on ihana onnellisuus, rauha ja ilo olosuhteista riippumatta, sellainen mitä en mistään muualta saa kuin Jumalalta. Sillä tiedän, että Jumalalla on kontrolli ja hän rakastaa minua, johdattaa minua, antaa aina sen avun mitä tarvitsen. En voi sitä todistaa muille, mutta oma elämänkokemukseni on sen minulle todistanut.
Mutta mitä sanaa ateistit siis haluavat levittää? Miksi he haluavat, että kaikki muutkin olisivat ateisteja? Juu, levittäkööt minun puolestani, mutta en ymmärrä miksi levittää sanomaa, jota ei käytännössä ole. Sama jos "kirjoittaisin" tyhjän kirjan ja laittaisin sen myyntiin.
ateistit halunnevat aikaansaada keskustelua aikaan. ei siinä sen kummempaa "sanaa" tarvita. eivätkä nyt vältis halua että kaikki olisivat ateisteja, eihän tuossa kampanjassa sellaista kuvaa anna.
itse ateistina koen kuitenkin, että joillekuille uskovaisille tekee ihan hyvää joskus pysähtyä miettimään sitä omaa uskoaan. ja onko se ihan niin...kirjaimellisesti otettavaa, jos esim kärsii joistain uskonnon määrittämistä asioista, mutta joutuu niiden mukaan elämään, "koska hyvä kirja niin käskee".
mielestäni ei siis ole kyse tyhjän kirjan myyntiin laittamisesta, sillä sisältöähän tuossa viestissä kuitenkin on tyhjiä sivuja enemmän.
saa olla kaikenlaisia kampanjoita, kuka vaan haluaa asiansa tueksi niitä järjestää. Ainakin järjestäjät uskovat asiaansa, koska näkevät vaivaa kampanjan eteen niin paljon. Jokaiselle jotakin.
mutta, kertoisitko kuitenkin, miten suhtaudut uskisten vastaaviin (?) kampanjoihin?
aivoista on otsalohkosta paikannettu alue, joka tuottaa yliluonnollisia kokemuksia. tällaiset ihmiset ovat taipuvaisempia olemaan uskonnollisia. uskonto, kuten myös muinaset menninkäishavainnot, nykyaja ufosieppaukset yms. ovat ihmisaivojen omaa tuotantoa.
Mistä luulet sen johtuvan, että
puheet Jumalasta eivät ole lakanneet? Joku kirjoitti edellä, että hänen tuttava- tai ystäväpiirissään on jopa fiksuja ja täysjärkisiäkin uskovaisia. Mistä se johtuu, että puheita Jumalasta ei ole haudattu ihan järjettöminä?
jotenkin pystyä tieteellisesti todistamaan että Jesse todella on ystävä? entä jos joku ateisti loukkaantuu kampiksesta? miten kirkko saa väittää että Jesse on hänen ystävänsä, vaikkei todisteita asialle ole?
saa olla kaikenlaisia kampanjoita, kuka vaan haluaa asiansa tueksi niitä järjestää. Ainakin järjestäjät uskovat asiaansa, koska näkevät vaivaa kampanjan eteen niin paljon. Jokaiselle jotakin.
mutta, kertoisitko kuitenkin, miten suhtaudut uskisten vastaaviin (?) kampanjoihin?
kun uskovaiset kuvittelevat, että ateistit ovat joku homogeeninen joukkio, jolla on yhteinen uskomusmaailma. Ei ole mitään ateismin raamattua. Ei ole mitään salaista koodistoa tai rituaaleja, joka tekisi ateistista kunnon ateistin. Se on uskovaisten heiniä se. Ateismi on vain kattokäsite porukalle ihmisiä, jotka eivät usko jumaliin. Jokaisella on oma lähestymistapansa asiaan. Agnostikot sitten vielä erikseen, hekin voivat olla vaikka panteismiagnostikkoja, joilla ei ole mitään innostusta kristinuskoa kohtaan.
Itse en ole ikinä vaatinut ketään todistamaan jumalan olemassaoloa, koska se on mulle _täydelisen yhdentekevä_ asia. Miksi mä raivoaisin kylillä jumalasta, joka on mun elämässäni täysin irrelevantti tekijä? MUTTA on hyvä, että uskonnosta keskustellaan Suomessa, koska evlutkirkolla on meidän yhteiskunnassa niin kohtuuton asema. Esim. kunnat delegoivat lasten varhaiskasvatusta ja harrastustoimintaa kirkolle, mikä rajaa kaikki eri tavalla uskovat ja uskonnottomat perheet näiden palveluiden ulkopuolelle. Puhumattakaan yritysten pakkokirkollisveroista yms. Siinä vaiheessa, kun uskonto Suomessa on tosiasiallisesti jokaisen henkilökohtainen asia, ei näitäkään kampanjoita tarvita.
sitä mieltä, että kaikki olemassaoleva on voitava todistaa jotenkin? Miten esim. sen voi todistaa, että minulla tai sinulla on tiettyjä tunteita ja ajatuksia? Tai miten sokealle tai kuurolle voi todistaa sen olemassolon, mitä he eivät voi aistein havaita?
puheet Jumalasta eivät ole lakanneet? Joku kirjoitti edellä, että hänen tuttava- tai ystäväpiirissään on jopa fiksuja ja täysjärkisiäkin uskovaisia. Mistä se johtuu, että puheita Jumalasta ei ole haudattu ihan järjettöminä?
Niin kauan kuin ihminen on kuolevainen, tarvitaan jumalia.
sanomalehdet tippuvat pöydätä itsekseen ja kukat heiluvat itsekseen jne.. ne on vain minun aivolohkon keksimää juttua.... selvähän se....
Hei muuten te ateistit jotka ilmeisesti luotatte evoluutioteoriaan, kertokaapas mistä tuli alkurähjädys? mistä tuli se materia joka kasaantui mangneettisesti yhteen kohtaa jos mitään ei ollut??? miten tyhjyydestä tulee mitään? Entäs jos kerta ei ollut mitätän ja yksikas oli möhkäle kiveä, mistä tuli ensimmäinen orgaaninen solu joka rupesi muokkautumaan puiksi ruohoksi linnuiksi jne... jos kerta ei ollut mitään?????? mistä se materia tuli entä tosiaan se ensimmäinen solu?
En ole koskaan kuvitellut, että ateistit olisivat joku yhtenäinen joukko.
Juuri tämän takia tämä kampanja mielestäni onkin niin käsittämätön ja tätä olen yrittänyt kysyä moneen kertaan, että mikä tavoite tässä siis on.
kun uskovaiset kuvittelevat, että ateistit ovat joku homogeeninen joukkio, jolla on yhteinen uskomusmaailma. Ei ole mitään ateismin raamattua. Ei ole mitään salaista koodistoa tai rituaaleja, joka tekisi ateistista kunnon ateistin. Se on uskovaisten heiniä se. Ateismi on vain kattokäsite porukalle ihmisiä, jotka eivät usko jumaliin. Jokaisella on oma lähestymistapansa asiaan. Agnostikot sitten vielä erikseen, hekin voivat olla vaikka panteismiagnostikkoja, joilla ei ole mitään innostusta kristinuskoa kohtaan.
Itse en ole ikinä vaatinut ketään todistamaan jumalan olemassaoloa, koska se on mulle _täydelisen yhdentekevä_ asia. Miksi mä raivoaisin kylillä jumalasta, joka on mun elämässäni täysin irrelevantti tekijä?
sanomalehdet tippuvat pöydätä itsekseen ja kukat heiluvat itsekseen jne.. ne on vain minun aivolohkon keksimää juttua.... selvähän se....
en sanoisi että aivolohkosi on keksinyt noita asioita, mutta selvästi uskot että näiden tapahtumien takana on ollut jotain yliluonnollista. uskon että kyseessä on kuitenkin ollut paljon maallisemmat syyt, esim tuuli tai veto heiluttaa kukkia ja tiputtaa sanomalehdet pöydältä jne.
Hei muuten te ateistit jotka ilmeisesti luotatte evoluutioteoriaan, kertokaapas mistä tuli alkurähjädys? mistä tuli se materia joka kasaantui mangneettisesti yhteen kohtaa jos mitään ei ollut??? miten tyhjyydestä tulee mitään? Entäs jos kerta ei ollut mitätän ja yksikas oli möhkäle kiveä, mistä tuli ensimmäinen orgaaninen solu joka rupesi muokkautumaan puiksi ruohoksi linnuiksi jne... jos kerta ei ollut mitään?????? mistä se materia tuli entä tosiaan se ensimmäinen solu?
tätähän asiaa ei tuneta vielä, mutta itse ajattelen asian niin, ettei ole olemassa mitään ensimmäistä alkuräjähdystä. aika on ympyrä. universumi syntyy uudelleen ja uudelleen. voihan ola, että uusi universumeja syntyy nytkin jossain, esim mustaan aukkoon luhistuneesta energiasta.
sinä uskovainen, joka taas et evoluutioon usko (muuten, alkuräjähdys ei kylläkään oikeastaan mitenkään liity evoluutioteoriaan), mistä sinun ajatusmaailmassasi itse Jumala on sitten syntynyt, jos kaikella kuitenkin täytyy olla alkupiste? mistä Jumala otti ne ainekset josta maailman loi?
jos joku haluaa sitä. Ei kirkon pyrkimys ole todistaa tieteellisesti Jumalan olemassaoloa tai Hänen tekojaan. Jumala toimii suvereenisti niiden keskuudessa, jotka sitä itse haluavat.
Vaikea on kuvitella, että joku loukkaantuisi.
mutta et siis koe että kirkon tulisi jotenkin pystyä tieteellisesti todistamaan että Jesse todella on ystävä? entä jos joku ateisti loukkaantuu kampiksesta? miten kirkko saa väittää että Jesse on hänen ystävänsä, vaikkei todisteita asialle ole?
Hei muuten te ateistit jotka ilmeisesti luotatte evoluutioteoriaan, kertokaapas mistä tuli alkurähjädys? mistä tuli se materia joka kasaantui mangneettisesti yhteen kohtaa jos mitään ei ollut??? miten tyhjyydestä tulee mitään? Entäs jos kerta ei ollut mitätän ja yksikas oli möhkäle kiveä, mistä tuli ensimmäinen orgaaninen solu joka rupesi muokkautumaan puiksi ruohoksi linnuiksi jne... jos kerta ei ollut mitään?????? mistä se materia tuli entä tosiaan se ensimmäinen solu?
Evoluution tarkoitus on selittää lajiutumista ja genetiikkaa sun muita. Alkuräjähdysteoria on eri asia kuin evoluutioteoria. Lisäksi on vielä abiogeneesiteoria, joka pohtii elämän syntyä.
Moniin kysymyksiin ei ole vastauksia - vielä. Ihmetyttää toi ettei kerta kaikkian tajuta sitä että jos nyt ei tiedetä, se ei tarkoita sitä ettei koskaan tiedetä ja se aukko pitää sitten täyttää jumalalla. Missä vaiheessa historiaa mielestänne tutkiminen pitäisi lopettaa ja todeta että ei tiedetä eikä tutkita, jumala teki sen. Olisiko ollut hyvä juttu jos päätös olisi tehty vuonna 1589 vaikka?
Ja lisäksi on vielä se että ehkä ihmisaivot eivät koskaan pysty käsittämään, mutta se ei tee asioista yliluonnollisia automaattisesti. Jänis ei pysty ymmärtämään ydinfysiikkaa, mutta ei se tee ydinfysiikasta yliluonnollista.
mutta, kertoisitko kuitenkin, miten suhtaudut uskisten vastaaviin (?) kampanjoihin?