Äidin vuodatusta lapsen koulumenestyksestä...
6. luokkalaisen tytön koulumenestys on laskenut joulun jälkeen. Tyttöä itseä asia harmittaa ja on ihmeissään. Mielestäni on lukenut kokeisiin aiempaa vähemmän ja viettänyt aikaa enemmän tietokoneella, omasta mielestään näin ei ole. Koulu menee silti hyvin, mutta on aiemmin saanut pelkästään kiitettäviä ja nyt on kolmesta kokeesta tullut 8-, 8+ ja 8½, mutta esim. englannista pelkkiä kiitettäviä. Siis nuo kasit ovat ainoat "huonot" numerot. Tosiaan olen häntä kannustanut, että kasit ovat oikein hyviä numeroita ja , että ei aina voi saada pelkkiä kiitettäviä. Hänelle kiitettävät ovat olleet aina itsestään selviä....Tytöllä on harrastuksia ja kavereita ja muutoin asiat hyvin. Toki mieli kuohuu murrosiässä. On itse kovin murheissaan, että mikä hänelle on tullut, kun koulu on alkanut menemään huonosti.... Tässä olen illan sempannut tyttöä ja nyt on itselläkin asiasta kurja olo ja jopa huolikin, vaikken sitä tytölle näytä. Tekisi niin mieli soittaa läheisille ystävillä ja keskustella asiasta, mutta kun en kehtaa tällaisesta asiasta...Kertokaa omia kokemuksianne....
Kommentit (16)
Meillä ei olla koskaan annettu rahaa hyvistä numeroista. Välillä ostetaan yhdessä jotain kivaa ja saatan sanoa, että se on palkkaa hyvästä koulutyöstä yleensä. Lisäksi olen aina sanonut, että minulle on tärkeintä, että kokeisiin luetaan ja läksyt tehdään. Aina ei kokeissa välttämättä onnistu, vaikka olisikin valmistautunut. Epäonnistumisia tulee joskus.
Välillä kaikilla on notkahduksia normaalitasosta, mutta en kyllä huolestuisi, ellei olisi selvää laskusuuntaa arvosanoissa. Mutta jos enemmistö numeroista on kiitettäviä, niin tytöllähän menee loistavasti.
Kiitos! t. Ap paljon paremmmalla mielellä
Nyt vaan enemmän tsemppausta seuraaviin kokeisiin, niin hienosti menee.
Tytär on kyllä lukenut kokeisiin ja tekee aina läksyt. Mielestäni viimeaikoina kokeisiin luku on vain ollut kovin hätäistä ja keskitytty huonosti, kun on ollut menoa. Olen myös ajatellut, että en kovasti patista, sillä aiemmin koulu on sujunut niin upeasti ihan hänen omalla vastuullaan. Täytyy nyt olla tarkempi...
Olisi kiva kuulla lisää muiden kokemuksista..
ennen päässyt helpolla ja nyt tullut vaikeampia tehtäviä? Mä kannustaisin vaan keskittymään enemmän ja lukemaan ahkerasti!
kertoisin tytölle että yläasteen lähestyessä kokeiden taso on varmaan kovempi kuin ennen, tästä "heikentyneet" arvosanat. Lisäksi tarjoisin apua kokeisiin lukemisessa / "kuulustelussa.
Tosin ei nuo kokeet ole olleet aiempaa vaikeampia....:)
syystä tai toisesta. Siis en itsekään osaa sanoa, mikä on syynä, mutta samaa olen huomannut ja vanhemmat myös.
T. Eräs kuudennenluokan opettaja
vaikka kokeet ei olis vaikeampia niin tytölle tulee rauhallisempi mieli ja toisaalta ehkä jopa vapaaehtoisesti ottaa vastaan avun kokeisiin valmistumisessa tai valmistautuu itse "paremmin"
Aina aikaisemmin koulu sujunut "omalla painollaan" tosi hyvin, kokeista tullut pelkkiä kiitettäviä, mutta viime syksynä alkoi ilmestyä kaseja ja peräti seiskojakin. Erona on ehkä se, että meillä vaihtui koulu (siis koko luokka siirtyi isoon kouluun) ja opettaja ja koko koulunkäynti muuttui kertalaakista ihan erilaiseksi aikaisempaan "kyläkouluun" verrattuna. Vitosellahan toki tulee uusia aineitakin paljon ja yhtäkkiä opiskelu muuttui vaativaksi, ja kun meidän tyttö ilmeisesti vain porskutti vanhaan malliin, kun ei ennenkään ollut tarvinnut tehdä töitä koulun eteen, niin onhan se selvää, että numerot laskee.
Teillä lienee siinä mielessä eri tilanne, että kutosellahan ei opetettavissa aineissa ole olennaista muutosta edellisvuoteen - eihän? Enemmänkin kuvittelisin syynä olevan murrosiän mielialanvaihteluiden ja sitä kautta ehkä sen keskittymiskyvyn puutteen. Minusta sinun ei kannata tehdä asaiasta numeroa, kasithan ovat hyviä numeroita ja tytön olisi varmaan hyvä saada tilaisuus itse huomata, että kannattaisi keskittyä paremmin, jos haluaa kiitettäviä! Enemmänkin kannattaisi kannustaa siihen suuntaan, että riittää, kun tekee hommat hyvin. Varsinkin jos tytössä on yhtään perfektionistin vikaa, ei kyllä kannata pahentaa tilannetta, hän varmasti itse jo ruoskii itseään "huonommista" numeroista tarpeeksi!
Sitä paitsi, missään vaiheessa elämää ei kukaan kysele mitä numeroita sinulla oli kutosluokan todistuksessa! Eli kunhan koulunsa suorittaa kunnialla eikä ongelmia oppimisessa tunnu olevan, älä huoli!
enemmän. Se on totuus. Lisäksi kun sen ajoissa huomaa ja oppii, niin jatkossa sen taitaa. Jos ei opi tajuamaan, että on tehtävä työtä, niin tulevaisuudessa osaaminen laskee. Vaikka meilläkin toinen lapsista selviää vilä yläasteellakin 15-45 min läksyjen teolla, usei on tehnyt kotitehtävät jo tunnilla, niin enemmän olen huolissani hänen oppiskelutaidoista kuin toisen, joka on ala-asteelta asti joutunut tekemään työtä.
Nyt on tärkeää kasvattaa tytön ns. sisäistä motivaatiota asioiden oppimiseen. Sisäinen motivaatiohan tarkoittaa, että tyttö _haluaa_ oppia asioita, kun ne ovat mielenkiintoisia, eikä esim. siksi, että äiti on luvannut hyvästä koearvosanasta 5 euroa (ns. ulkoinen motivaatio).
Sisäistä motivaatiota saa kasvatettua niinkin yksinkertaisin keinoin kuin kyselemällä, mitä asioita tytön luokka käsitteli esim. maantiedon (tai mikä onkaan nykyään nimeltään alakoulussa) tunnilla. Jo pelkällä vanhempien osoittamalla mielenkiinnolla on suuri merkitys. Tietysti voi myös tehdä läksyjä lapsen kanssa tai esim. kuulustella kokeisiin. Painostamista tulee kuitenkin välttää.
Entäs tuo tietsikka? Pitäisikö käyttöä ehkä rajoittaa? Ei rangaistuksen omaisesti vaan ns. hyvässä hengessä.
Terv. ex-ope (työkokemus 8 vuotta)
Kiitos kovasti hyvistä vastauksista. Tosiaan tyttö on perfektionisti ja tämän vuoksi hän on itse harmeissaan huonommista numeroista ja olen onneksi häntä kannustanut ja muistuttanut, että nuo kasit ovat myös hyviä numeroita. Hän on itse ollut kovin pettynyt huonompiin numeroihinsa ja siten paha mieli tarttunut minuun ja huoli. Tuo keskittymiskyvyn alentuminen murrosiässä (kuukautiset alkaneet, rinnat kasvaneet ja mielikin kuohuu välillä) tuntuu aika loogiselta ja ajattelemisen arvoiselta asialta. siitä on osittain varmasti kyse. Myös tietokoneen lisääntyneellä käytöllä on merkitystä, jota olemmekin jo huomioineet. Tosiaan muutoin on iloinen tyttö ja harrastukset kiinnostaa kovasti, joten en sen puoleen ole huolissani. Piirtelee, tekee käsitöitä ja juuri tänään haimme ison pinon kirjoja kirjastosta. Kiitos vielä kovasti vastauksistanne! SAin oikein hyvän mielen, kun sain uusia näkökulmia asiaan...:) Lisää kokemuksia otetaan vastaan silti...