Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten menetellään, jos äidille tulee vaikka jokin kohtaus, kun hän on lasten kanssa kotona

Vierailija
14.03.2009 |

ja saa soitettua ambulanssin paikalle. Jos ensihoitajat toteavat, että nyt on kiire sairaalaan ja isällä pahimmassa tapauksessa tunnin työmatka kotiin, niin otetaanko lapset ambulanssilla sairaalaan mukaan, vai miten menetellään?

Tämä nyt ei liity mihinkään, ihan aikani kuluksi kysyn, kun eräänä iltana tällaista mietin. Omat lapset siis 5v. ja 5kk. :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin joku jää odottamaan lasten kanssa isiä. Lanssissa on kuitenki aika vaikea hoitaa sitä äitiä ja samalla vauvaa ja 5v lasta...

Vierailija
2/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 5 v jo osaa hoitaa 5 kk:sta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän ne lanssimiehet soita johonkin sosiaalipäivystykseen tms.

Vierailija
4/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti paareilla ja mukana seurasi pieni noin 1-2 v. lapsi, jota ambulanssimiehet kanteli sylissä, lapsella ei ainakaan näyttänyt olevan mitään hätää, oli otettu vain mukaan

Vierailija
5/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kiire mutta täytyi mennä terveyskeskukseen lääkärin tarkastettavaksi. Lapset oli silloin reilu 1v ja 3v. Lanssiin olisivat tulleet mukaan ellei naapuri olisi ollut kotona ja tullut lapsia vahtimaan. Miehellä oli vajaan tunnin matka kotiin. Ihan ne lanssimiehet sanoivat että kun ei voi kotiin jättää tuon ikäisiä keskenään edes tunniksi niin täytyy ottaa mukaan.

Kestäisihän sen sossun tulokin ihan liian kauan. Ehkä sitten sairaalassa tai terveyskeskuksessa menisivät lapset sossulle kunnes joku omainen pääsisi hakemaan.

Vierailija
6/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne kartottaa tilanteen, ja toimii sen mukaan.

Vierailija
7/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit ja mummot ovat kanssa ainakin sen tunnin matkan päässä. Apua, miten meille kävisi? :o

Ap

Vierailija
8/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanenkin varmaan vois olla yks vaihtoehto, että poliisi tulee ambulanssin mukana ja poliisit kattoo lapsia sen aikaa, että isä tulee kotiin. Älä nyt ainakaan etukäteen ala hermoilemaan moista. Kyllä niille lapsille paikka löytyy.

Vierailija
9/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten tehdään jos isi on vajaan tunnin työmatkan päässä, ja kotona on lapset 1v, 2v ja 3v. Neuvolasta sanoivat että ei niitä lapsia voida yksin sinne jättää, joten mukaan ne on otettava. Ja sitten hälytetään isi tai mahdollisesti joku sukulainen/tuttu joka pääsisi mahdollisimman pian paikalle katsomaan lasten perään.

Vierailija
10/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ehdottomasti se, että jos saankin sellaisen kohtauksen / kaadun ja isken pääni tms. etten PYSTY soittamaan mihinkään. Olen tajuttomana tai en pääse liikkumaan puhelimen luo. Ja lapset 2v. ja 1vko eivät apua osaa hälyyttää. Jos saat avun soitettua, niin eiköhän asiat silloin lutviudu. Eri juttu onkin sitten maata tuntikausia ja odotella että mies tulee kotiin. Omakotitalossa kun naapurit eivät lapsen huutoa kuulu (kerrostalossa ehkä pieni toivo että joku reagoi parin tunnin kuluttua lapsen huutoon)

Vierailija
11/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset. Sairaalasta sitten soitellaan isälle tai muille mahdollisille hoitajille. Jos olisi se tilanne, että yh äiti ja pienet lapset ja äiti makaa tajuttomana sairaalassa ja tulee olemaan siellä viikkoja, järjestetään sosiaalihuolto paikalle ja lapsille kyllä järjestyy joku paikka, ei niitä yksin jätetä.

Vierailija
12/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin uskon kyllä että jättäisit tuntemattomille siksi aikaa kunnes lasten isä ehtii kotiin. Mitä vaihtoehtoja sinulla olisi? Kuolla kotiin isää odottaessa?

Olen itsekin miettinyt samaa asiaa kun olen ollut pidempään lasten kanssa yksin kotona. Meillä kyllä hyvä turvaverkko, mutta silti. Olen aivan varma että hälytyskeskuksessa on olemassa suunnitelmat ja ratkaisut tätä tilannetta varten.

Kummit ja mummot ovat kanssa ainakin sen tunnin matkan päässä. Apua, miten meille kävisi? :o

Ap

Vierailija
13/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella vakava sairaus, eli kuka tahansa ei hoitajaksi kelpaa..

joskus tuntuu että järki lähtee, kun oikein alkaa itteensä pelottelemaan ajatuksella, että mitäs jos ap:n kuvailema hätätilanne tulee

Vierailija
14/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikalla on tai sinne on saatavissa joku lapsia hoitamaan, niin lapset jätetään kotiin. Jos ei ole, niin lapset otetaan joko mukaan ambulanssiin tai jos paikalla on esim. kaksi ambulanssia tai poliisi tms. eikä äidin ambulanssiin oikein mahdu tai äidille joudutaan tekemään hoitotoimenpiteitä, joita lapsen ei ole suotavaa katsoa, niin lapset voidaan kuljettaa myös eri autolla. Vähän äidin tilanteen mukaan lapset yleensä viedään sinne minne äitikin ja isä tai joku muu tuttu tulee sieltä hakemaan. Jos äidin tila on ihan kriittinen eikä tiedetä yhtään, kuka lapsia mahdollisesti olisi tulossa hakemaan ja milloin, niin sitten sosiaalityöntekijät hommaavat lapsille hoitopaikan kunnes tilanne selviää.

Vierailija
15/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias nyt voi juuri ja juuri vielä lyhyen matkan mennä pelkillä turvavöillä pakon edessä, mutta entäs se 5kk vauva?

Joo, olen vähän hysteerinen äiti, mutta onhan se hyvä, että on suunnitelma, jos pahin tapahtuu.

Ap

Vierailija
16/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä yksin jätetä, ole huoleti. Sairaalasta sitten kutsutaan paikalle isä tai joku muu lähiomainen.

Vierailija
17/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitkö siihen ratkaisua? Itsellä vielä keksimättä. Eiköhän se lastenhoito ihan oikeasti järjesty jos hengenlähdöstä kyse! Enemmän olisin huolissani juuri tuosta että jäät virumaan lattialle ja mies sitten löytää kotiin tullessaan huutavat lapset ja kuolleen äidin : (

Näinkin on joskus käynyt : (

5-vuotias nyt voi juuri ja juuri vielä lyhyen matkan mennä pelkillä turvavöillä pakon edessä, mutta entäs se 5kk vauva?

Joo, olen vähän hysteerinen äiti, mutta onhan se hyvä, että on suunnitelma, jos pahin tapahtuu.

Ap

Vierailija
18/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä kohtauksia ei voi mitenkään ennakoida tmv.Nuorimmat lapsistani 7v,4v ja 1v...7v.lle ja 4v:lle olen asiasta jutellut paljon ja mitä tehdä siinä tapauksessa,jos äiti alkaa kouristeleen,7v tosin koulussa joten olen 4v:lle opettanut miten pikavalinnalla soitetaan isille,mutta tod.näk.menis niin paniikkiin ettei kykenis siihen,joten keskustelin naapurin kanssa,että jos saan kohtauksen niin 4v voi juosta heille ja kertoa ja onneksi niin hyvät naapurivälit,että uskon heidän pitävän hyvää huolta lapsistani!

Äärimmäisessä tapauksessa lapset kuulemma otettais mukaan ja kutsuttais sossut paikalle selvittämään lasten tilannetta!

Vierailija
19/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia kuitenkin, että tuossa tilanteessa on ylipäätänsä pystynyt hälyyttämään apua!

Ap

Vierailija
20/21 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksinyt :( Meillä vielä on tuo kuopus niin itkuinen, että en usko, että herättäisi edes mitään epäilyksiä, vaikka huutaisikin enemmän.

Onneksi mies kuitenkin soittelee useamman kerran päivässä minulle töistä ja soittaa kyllä sitten monta kertaa peräkkäin, jos en vastaa. Mutta tuskin hänkään heti huolestuisi, sitten voisi kyllä olla myöhäistä, kun pääsisi paikalle.

En tiedä :( Oletko sinä samanlainen kuin minä, että mietit pahinta ja yrität suunnitella, että mitä sitten? Minä muun muassa muistelen päivittäin, että mites se lapsen/vauvan elvytys menikään, Heimlichin ote jne. Taidan olla terapeutin tarpeessa!

Ap