Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huijataanko meitä näin todella?Onko kukaan muu lukenut Petos lautasella-kirjan?

Vierailija
13.03.2009 |

Löysin kirjan kirjaston uutuusalueelta ja vaikka pitäishän sitä periaatteessa tietää, että rahahan tätä maailmaa aina viime kädessä pyörittää niin tunnustan silti etten ole niin perusteellisesti miettinyt ruokapuolta vaan aika sokeana kävellyt kaupoissa ja lappanut ostoskärryyn kaikenlaista mitä nyt kirjan luettuna edes vähän kyseenalaistan.

Kirjahan on tietenkin sitä toista ääripäätä ruokateollisuudesta, mutta kyllä se silti laittoi ainakin minut ajattelemaan.

Niille, jotka eivät ole kyseistä kirjaa lukeneet tai muuten näitä asioita miettineet niin lyhykäisyydessään kirja pisti miettimään mitä kaikkea p..skaa suuhun lapamme:-(

Tuolla on oikeasti kaupat väärällään ja rivit pullollaan tuotteita, jotka ovat niin kyllästettyjä vaikka millä elintarvikelisäaineilla, että...huh. "Terveelliset" kevyttuotteet miltei pahimmasta päästä.

On lukemattomia tuotteita, jotka ovat tyyliin esim. mansikka sitä ja mansikka tätä ja tosiasiassa eivät ole mansikkaa nähneetkään. Ja katsokaapa joku kerta mitä kaikkea ne "tuoreleivät" pitävätkään sisällään. Tehtaat valmistaa köyhdytyistä jauhoista monen lisäaineen turvin tehtyä mahdollisimman paljon ilmaa sisältävää leipää, jotta kustannukset saadaan mahdollisimman alas. Tuotteet laitetaan täyteen mitä moninaisempia lisäaineita, jotta säilyisivät mahdollisimman pitkään ja toisaalta kunnon raaka-aineisiin lisätään halpoja aineosia, jotta saataisiin mahdollisimman paljon, mahdollisimman vähin kustannuksin ja sitten lisäillään aromeilla ja kaikennäköisillä lisäaineilla "takaisin" taloudellisin syin laimennettuja makuja ja koostumuksia.

Ihmiset ovat pitkässä juoksussa näiden lisäaineiden koekaniineja. Toki niiden turvallisuutta paljon tutkitaan, mutta kirjan mukaan eri lisäaineiden yhteisvaikutuksista ei voida tietää, kun yhdistelmiä niin lukemattomasti. Eikä kukaan voi tietää mitä ne vuosien saatossa aiheuttavat muutenkaan. Allergioiden ja lisääntyneiden vilkkaus- ym oireyhtymien taustallehan niitä kylläkin on jo osasyynä uumoiltu.

Ja kyllä, ei tosiaan itsellenikään sinällään mitään yllättävää, mutta miten sitä onkin "laput silmillä" kulkenut ja miettinyt lähinnä, että ruokavaliossa olisi tarpeeksi viljoja, rasvoja, kasviksia, marjoja, lihaa jne, mutta en niinkään tätä puolta. Ruoka kuitenkin niin perustavaa laatua oleva asia joka päiväisessä elämässämme, että sillä on valtava merkitys.

Kirjan luettua olen huomannut, että on jokseenkin mahdotonta ostaa lisäaineetonta ruokaa runsain valikoimin. Jättimarkettien ruokaosastot ovat seinästä seinään ja lattiasta kattoon täpötäynnä enimmäkseen tuotteita, jotka ovat erittäin paljon kyllästettyjä mitä erilaisin lisäainein:-(

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi mitään merkitystä onko päärynän makuinen jäätelö tai limsa vihreää vai aneemisen väristä. Meidät on totutettu määrättyihin mielleyhtymiin väreissäkin ja onhan niitä tietysti luonnollisiakin värejä, kuten punajuuresta saatava.

Vierailija
2/65 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välttelen ostamasta kaikkia valmiseineksiä.Pyrin ostamaan marinoimatonta lihaa,jonka sitten itse maustan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ergokalsiferoli on kasviperäinen D2-vitamiini ja

kalsitrioli on D-vitamiinin aktiivinen muoto.

Kolekalsiferoli on eläinperäinen D3-vitamiini.

Vierailija
4/65 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätäkin ketjua ylhäällä - yleissivistyksenä, ettei pääse AV-mammat unohtamaan.

Vierailija
5/65 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tavaraa ne on, jos ovat isojen tehtaiden tekemiä.

Vierailija
6/65 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan säilöntäaineita vastaavasti.

58 pohdiskelee

Vierailija
7/65 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen aivan päästä pyörällä kaupassa. Meidän lähellä on sittari ja siellä olemme nyt käyneet.

Siis ruokatavaraa on ihan järjettömästi!! Miksi kermojakin täytyy olla sataa erilaista? Lastenruoissa hyllymetrejä aika monta.

Olen oikeasti aivan "pihalla" ruokakaupassa! Nyt vain täytyy mennä joskus ajan kanssa heti aamusta kauppaan ja alkaa lukemaan ja tutkimaan tuoteselosteita.

Ja vielä kun eurotkin ovat hukassa, joten niissäkin opetteleminen mikä kallista ja mikä halpaa.

Huoh, jospa muuttaisimme takaisin, olisi paljon helpompaa :D

Joten mielenkiinnolla luin tämän ketjun ja haluaisin kuulla vielä lisää mitä kannattaa ostaa ja mitä vältellä.

Kiitos ap aloituksesta!

Vierailija
8/65 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, Suomi on teollisen ruuan mallimaa. Valitettavasti. Kauppa palvelee "kiireisiä" uusavuttomia ja tekee tulosta laiskuudella...

Vierailija
9/65 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn ihan tavallisessa S-marketissa ja ihan tavallisessa Alepassa, ostan ihan tavallisia ei-luomu-soseita ja löydän tälläkin hetkellä keittiöstäni kymmenkunta sattumanvaraisesti valittua vauvansosetta joissa KAIKISSA on ainoastaan ko. hedelmien oma sokeri eikä yhtään lisättyä. Yksikään noista soseista ei ole se jonkun mainostama luumu.

Ei kai täällä nyt vaadita että hedelmistäkin valmistajien pitäisi keinotekoisesti poistaa sokeri, kun se on niin hirveän myrkyllistä? Annatteko lapsillenne soseuttamattomia hedelmiä ollenkaan?

Vierailija
10/65 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitellyt kevyttuotteet ovat pahasta!

Vierailija
11/65 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä lukea niin osaa tehdä valveutuneempia ostoksia!

Vierailija
12/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla Euroopassa asuneena minusta myös tuntuu, että Suomessa "kahden suuren kartelli", siis kauppaketjut sekä Valio ja varmasti vielä pari muuta suurta firmaa sanelee, mitä Suomessa syödään ja juodaan.

Ruokaohjeet tulevat suoraan Yhteishyvästä ja Pirkkalehdestä tai Valio-purkin kyljestä... eli onko se sitten ihme.

Muualla asuneena mainitsen siksi, että siellä ei ollut todellakaan näin paljon kaikkea valmis-/kevyt-/erikois-blahblah-ruokia, vaan lihaa ja juustoa haettiin paikallisesta lihakaupasta, leipää kylän leipomosta, vihannekset torilta tai vihanneskaupasta jnejne, tai lähi- tai luomutilalta. Ainakin tiesi noin suurinpiirtein, mitä suuhunsa laittoi...

Vierailija
13/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoreita vihanneksia, maitoa, munia, ruokaöljyä jne. Leivätkin on pienen paikallisen leipomon tai kaupan itse paistamia (ainoa löytämäni lisäaine oli emulgointiaine). Emme osta mitään keinotekoisesti makeutettua, eineksiä harvoin eikä juuri mitään missä on väriaineita, yritetään valita se mahdollisimman "luomuon" vaihtoehto (esim. maustamaton jogurtti+hedelmä eikä maustettu jogurtti.

Muista kuitenkin että kaikki lisäaineet eivät ole jotain superkeinotekoisia, vaan esim. ihan tavallinen sitruunahappokin menee e-koodilla.

Vierailija
14/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa on aivan oikeasti todella vähän sellaisia tuotteita, joita haluan ostaa. Lähes kaikki on "jalostettu" pilalle. Olen varmaankin kaupalle ja elintarviketeollisuudelle huonoin mahdollinen kuluttaja, koska ostan lähinnä kokonaisia kaalinpäitä ja muita käsittelemättömiä kasviksia, tavallista lihaa ilman marinointeja, tavallisia jalostamattomia viljatuotteita, maustamattomia maitotuotteita, öljyn öljynä ja voin voina jne.

Vierailija
15/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä osaan lukea valmistusaineluettelon ja luen sen. Löydän silti paljon ostamis- ja syömiskelpoista kaupasta.

Jalostaminenkaan ei useinkaan "pilaa" tuotetta. Usein se pikemminkin parantaa sitä, ja joskus on jopa välttämätön tuotteen turvallisuudelle - niin kuin vaikka korvasienten kohdalla.

Toi ap:n lukema kirja on niin älytöntä ääripotastkaa, että siitä on alunperin ihan hyvä idea hukkunut matkalla kaikkine faktoineen. Ei sillä, olen minäkin sen lukenut, en vaan ole niin yksinkertainen, että ihan kaikkea uskoisin - tälötä puolelta sen enempää kuin siltä toiseltakaan...

Vierailija
16/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mahd vähän käsiteltyjä ja jalostettuja elintarvikkeita. Kun katsoo ympäri ruokakaupassa, niin siellä myydään kaupan pinta-alaan nähden tod vähän oikeeta ruokaa.

Ja jos miettii vielä pidemälle: millähän aineilla ne lihat ja kasvikset on kasvatettu? Paitsi jos ostaa luomua.

Vierailija
17/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli viittasit, niin lueppa toinen kappaleeni uudestaan.

Tiedostin kirjaa lukiessani, että se on nimenomaan ääripäätä, mutta kyllä siellä oli niin paljon täyttä asiaakin ihan maalaisjärjenkin omaavalle ja ennen kaikkea olen äärettömän tyytyväinen, että herätteli minut katsomaan vähän tarkemmin mitä itse ja perheeni suustansa sisään lappaa.

Ja, koska en todellakaan itse kuitenkaan tiedä, kun en alalla toimi mikä vaikutus milläkin lisäaineella on ja miksi niitä käytetään niin en tietenkään voi väittääkään, enkä väitäkään niiden kaikkien olevan pahaksi, mutta sen kirja sai aikaan, että yritän kuitenkin mahdollisuuksien mukaan välttää lisäaineilla kyllästettyjä tuotteita ja valita mielummin vaihtoehdot ilman niitä.

Aiemmin vältin lisäaineista vain lähinnä arominvahvennetta (niitähän on jo pitemmän aikaa monikin kuluttaja kyseenalaistanut ja täälläkin käyty keskusteluja miten niitä on pistetty lähestulkoon kaikkiin leikkeleisiin, makkaroihin, liemikuutioihin, valmiiksi marinoituihin raaka-aineisiin jne jne).

Uskon myös siihen, että kukaan ei voi vielä tänä päivänä tietää miten nuo kaikki lisäaineet lopulta meihin vaikuttavatkaan.

Ap

Vierailija
18/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lkun mä ostan kaupasta porkkanaa niin se on kyllä vain porkkanaa (toki, ok, porkkanassa on luontaiseti montaa ainetta, jotka luokitellaan lisäaineiksi, kuten esim värinä käytetty beetakaroteeni, a-vitamiinihappo, pektiini ja askorbiinihappo, mutta ei niitä siihen keinotekoisesti yleensä lisätä). Kun mä ostan perunaa niin siinä on vain perunaa - ok vähän multaa myös. Kun ostan maitoa, ei siihen ole lisätty kuin d-vitamiinia. Kun ostan pakasteperunasipulisuikaleita, ei niihinkään ole lisätty mitään. Kun ostan ruisleipää, siinä oleva lisäaine on suola, (ok on leipiä joissa on säilöntäainettä, mutta ei kovin montaa tummaa leipää sellaista ole) ja vaaleassa leivässä on suolan lisäksi jauhonparannetta (se on askorbiinihappo eli c-vitamiini). Kun mä ostan lihaa niin siinäkin on vain lihaa ja suojakaasua.

Syöttekö te sitten normaalisti pelkkiä kuivakeittoja ja uncle-bens valmiskastikkeita, kun teidän ruoat on noin täynnä lisäaineita? Ei mulla meinaan ole MITÄÄN ongelmia löytää syötävää ilman...

Vierailija
19/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäaineet eivät ole haitallisia, suurin osa niistä on peräisin luonnosta ja ihan normaalistikin hedelmissä ja vihanneksissa esiintyviä aineita. Vain tyhmät ja yksinkertaiset ihmiset pelkäävät lisäaineita, johtuen siitä että aineiden viralliset nimet ovat vähän yksinkertaisemmasta tallaajasta pelottavia. Askorbiinihappoa käytetään jauhonparanteena ja se on kamalaa, mutta C-vitamiinia voi kyllä syödä. Haloo.

Vierasaineet ovat vaarallisia, lisäaineet tarpeellisia. Ja käsittääkseni jokainen normaali ihminen ymmärtää milloin on kyseessä mansikka ja milloin mansikka-aromi. Jos ei ymmärrä, on syytä testauttaa ÄO:nsa.

Vierailija
20/65 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vähemmän aineksia niin sitä terveellisempää, yksinkertainen ruoka on parasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan