Onko Suomessa jo slummeja? Tarkoitan siis
sellaisia, joissa seinät täynnä graffitteja, epäsiistiä, ikkunat rikki, roskia joka paikassa. Jossa joutuu pelkäämään jengejä. Ei taida ainakaan vielä olla, vai?
Kommentit (88)
Onpas erikoinen näkökanta.
t. itsekin maahanmuuttajan kanssa naimisissa, asutaan Helsingin arvoalueella.
"Kyllä täälläTurussa on pari sellaista lähiötä, jossa yli puolet asukkaista maahanmuuttajia."
ja toivottavasti ei ikinä tulekaan. Mä tykkään siitä että täällä voi liikkua suunnilleen missä vaan ja mihin kellonaikaan tahansa.
enemmän kuin muualla. Eli ei nyt ehkä slummi mutta "slummimaista".
Onpas erikoinen näkökanta.
t. itsekin maahanmuuttajan kanssa naimisissa, asutaan Helsingin arvoalueella.
"Kyllä täälläTurussa on pari sellaista lähiötä, jossa yli puolet asukkaista maahanmuuttajia."
Salossa Ollikkala.
Käykääs joskus siellä "Ala-Vietnamissa"... Ei helvetti...
Martinlaakson aseman seutu, Kirstinmäki/Matinkylä vanhat kerrostaloalueet...
varissuolla on eniten mamuja ja niitä on päälle 30%, eli ei todellakaan puolet. halisissakin on "vaan" noin 25%.
ja sit näitten suomalaisten "slummien" lisäksi on varmaan kanssa "hienostoalueita, -kouluja" ja "yläluokkainen, etuoikeutettu" väestönosa, siis todellista luksusta johon vain synnytään jos ei sitten satu voittamaan lotossa?
Suomessa on hei jo niin korkea elintaso ... Se ei silti tarkoita etteikö meilläkin voisi olla suomalaiselta kantilta katsottuna varsinaisia slummeja!
Niin, tämä mainitsemasi korkea elintaso (= sosiaaliturva) takaa sen ettei suomeen nykyisellään pääse muodostumaan mitään törkeitä tulo yms -eroja. Ne muutamat harvat rikkaat on poikkeus sääntöön ja niitä on joka maassa, se ei tarkoita vielä et olis joku hyäosainen elitisti-ryhmä suomessa
Josset synny tai nai vaikkapa siniveriseen sukuun, et koskaan tule pääsemään heidän arvoasemaansa.
Missä maailmassa sinä elät? Suomessa ei ole siniverisiä ja aatelissukujen jälkeläiset elää pitkälti tavallista elämää. Osalla on ehkä vielä jotain sukuomaisuutta mutta monet on siitäkin joutuneet luopumaan esim. kartanoiden kalliin ylläpidon vuoksi.
Josset synny tai nai vaikkapa siniveriseen sukuun, et koskaan tule pääsemään heidän arvoasemaansa.
...ihan oikeaksi slummiksi.
Ihanaa, ettei olla muun maailman jäljessä. vaan meilläkin sitten on sentään sivistyneesti oikeita pakolaislähiöitä. On niin keskieurooppalaista tänne junddilaan.
Mutta kyllä Helsingissä ja Espoossa on paikkoja, joissa ei mielellään liiku.
Päivänvalossa vielä kyllä, mutta yöllä en astuisi jalallani.
Sörnäisten mutkassa on alkkiksia, samoin Itiksen Tallinnanaukiolla.
Ja monien siltojen alla, Rautatieasemallakin on epäturvallista maleksia yöllä,
eikä mitkään juna-asemien läheisyydet ole niin turvallisia.
Lähiöissä on aina juoppoja ja epäsiistiä siellä missä on joku lähiöpubi.
Mutta slummeja ei ole.
Vuosaaren Aurinkolahti onkin varsinainen slummi. Tai Puotila, jos kerrostalot tekee alueesta slummin.
Oikeesti.
Suomalaisen mittapuun mukaan slummeja löytyy mm. Hgin metron itäpäästä Martinlaakson aseman seutu, Kirstinmäki/Matinkylä vanhat kerrostaloalueet...
Vuosaaren Aurinkolahti onkin varsinainen slummi. Tai Puotila, jos kerrostalot tekee alueesta slummin.
Oikeesti.
Suomalaisen mittapuun mukaan slummeja löytyy mm. Hgin metron itäpäästä Martinlaakson aseman seutu, Kirstinmäki/Matinkylä vanhat kerrostaloalueet...
Silloin kun mä olin lapsi, ei ollut kun vanha vuosaari, meri-rastilaa ei ollut, käytiin hiihtämässä siellä missä nykyään on meri-rastilan kerrostaloalue. Itäkeskus oli pelkkä kauppakartanonkatu jne. Siellä oli ihana rauhaisaa asua ja mulla oli ihana ja turvallinen lapsuus. Totuuden nimissä on kuitenkin mainittava että, eipä ole itä-helsinki enää samanlainen. Sinne on rakennettu niin paljon uutta ja siellä asuu nykyään niin paljon porukkaa että ei ole ihmekään kun sattuu ja tapahtuu. Aurinkolahti on kivaa aluetta joo, mutta itä-helsingissä on paljon paikkoja johon en suoraan sanoen haluaisi itse muuttaa. Ja vaikka mä asuisin Marjaniemessä, niin mun lapset joutuisivat käymään koulua ehkä jollain huonommalla alueella jossa on ongelmia. Mun nuoruudessa ei maahanmuuttajia tai pakolaisia pahemmin ollut, meidän koulussa ei yhtään, ei edes yläasteella. Nykyään niitä on pilvin pimein. Onko se sitten ihme että tulee väärinkäsityksiä eri kulttuurien ja tapojen kanssa?
Joskus tuntuu että moni Itä-Helsinkiläinen ei vaan halua myöntää sitä että ongelmia on. Kuljetaan laput silmillä ja ei oikeesti nähdä mitä ympärillä tapahtuu.
Toki Itä-Helsingissä on paikkoja joissa on ihan kiva asua, mutta on paljon niitä missä näin ei ole. ns. ongelma-alueita. Eikä se Puotilakaan niin rauhallinen paikka ole kuin joskus muinoin. Jossain siellä kappelin lähellä varmaan ihan kiva ois asua, mutta en siihen metroaseman ja ostarin lähelle vuokra-asuntoihin mielelläni muuttaisi.
Välillä mua itseäni kyrsiin Itä-Helsingin huono maine, mutta toisaalta taas jos rehellisiä ollaan, niin kyllähän se paikoin on ihan tottakin.
Mä en enää asu siellä, takaisin voisin muuttaa Itäään, mutta vain tietyille alueille.
"Vuosaari, Kontula, Vesala ja Jakomäki tulee mieleen.
Pihlajanmäki, Malmi ja tapulikaupunki on kanssa aikamoisia slummeja."
Varsinkin Vuosaari näyttää slummilta.
http://www.vuosaareen.fi/web/files/vuosaari_esite.pdf
Valitettavasti noidenkin talojen takana on heti sitten ne vuokrakasarmit jotka pullollaan paskasakkia. Ne on aivan liian lähellä!
Meri-Rastilassakin puolet asunnoista on omistusasuntoja ja siellä on myös kaksi pientaloaluetta Ramsinniemi ja Ramsinranta. Lisäksi löytyy kaksi kokoushotellia Vuoranta ja Rantapuisto.
Harvemmin kokouksia pidetään missään vuokrakasarmissa!!!
"Valitettavasti noidenkin talojen takana on heti sitten ne vuokrakasarmit jotka pullollaan paskasakkia. Ne on aivan liian lähellä!"
Aurinkolahdessahan (5.300 asukasta) on pelkästään omistusasuntoja. Ainoa ero lähes samankokoisiin Arabianrantaan ja Herttoniemenrantaan on se, että näistä kahdesta jälkimmäisestä löytyy paljon (30 - 40 %) sosiaalista asuntotuotantoa.
voisin sanoa,etta paskasakki sopisi paremmin sinun kuvailemiseen.
Valitettavasti noidenkin talojen takana on heti sitten ne vuokrakasarmit jotka pullollaan paskasakkia. Ne on aivan liian lähellä!
"Valitettavasti noidenkin talojen takana on heti sitten ne vuokrakasarmit jotka pullollaan paskasakkia. Ne on aivan liian lähellä!"
Aurinkolahdessahan (5.300 asukasta) on pelkästään omistusasuntoja. Ainoa ero lähes samankokoisiin Arabianrantaan ja Herttoniemenrantaan on se, että näistä kahdesta jälkimmäisestä löytyy paljon (30 - 40 %) sosiaalista asuntotuotantoa.
tajuaa erot kun kävelee korttelista toiseen. Aurinkolahden rakentamisen myötä saatiin Vuosareen muutakin porukkaa asumaan kuin pelkkiä pakolaisia ;)
mutta harvaa kiinnostaa koulunkäynti vaikka se on Brasiliassa ilmaista. Mieluummin ollaan huumeiden myyjiä yms.