Suomalaistytön vaihto-oppilasvuosi
tyssäsi Yhdysvalloissa "paljastavaan" somekuvaan. Millähän vanhoillisella alueella oli? Ei kai Utahissa?. Ei saa rahoja takaisin.
Kommentit (234)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:00"]
Usassa on tosiaan niin paljon fanaattisia kristittyjä, että kannattaa pitää itse tarkasti huoli millaiseen perheeseen lapsen lähettää, ottaa arvomaailmasta ym. selvää. En lähettäisi omaa lastani näihin kirkossakulkijoiden perheisiin, tai tosiaan juuri Utahiin tai mihinkään bible beltin alueelle. Ne "toistuvat sääntörikkomukset" voivat olla jotain täysin absurdia meidän korviimme (hame ollut 2 cm liian lyhyt, makuuhuoneen ovi on ollut kiinni eli on salattu jotain, on soitettu jollekin pojalle, tms. tms.). Kantsii olla tarkkana sopimuksissa.
[/quote]
hyvin totta tuo, mitä sanot sääntöjen järjettömyydestä. Itse olin vaihtarina Louisianassa, joten kaksinaismoralismi tuli hyvinkin tutuksi. Monista asioista väännettiin aika rajusti. Koulun pukukoodina mukaan tytöillä ei saanut olla koulussa housuja, joiden lahje ei ollut polven alapuolelle (siis shortseja), mutta huutojoukkue tepasteli hamosissa, joiden alla olevat pussimaiset alushousut vilkkuivat. Pukukoodi kielsi 'huomiota herättävän' meikin ja kampauksen. Se, mikä sitten oli huomiota herättävää, oli kiinni pärstäkertoimella. Toiset olivat vähän tasa-arvoisempia kuin toiset. Josta tulikin mieleeni, että alue-edustajan ohjeistus suhteessa 'värillisiin' oli, että koulussa ollaan normaalisti tekemisissä, mutta vapaa-aika vietetään 'omissa porukoissa' jne.
tuon takaisin lähetetyn kohdalla sanoisin, että sukset ovat menneet pahemman kerran ristiin tuon rehtorin kanssa ( perheen äiti on tarkastanut pukeutumisen, tuntee varmasti pukukoodin ja silti rehtori on löytänyt siitä valitettavaa. Oliko tyttö liian hottis?), joten koulun käynti ei enää ollut mahdollista.
[/quote] somekuva ilmeisesti "hottis".
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 21:53"] ja kannattaa muistaa, että nyt julkisuudessa esitetyt syyt vaihdon keskeytymiseen ovat tytön perheen kertomia. [/quote] onko ollut alkoholia kuvassa? Mitä onkaan tapahtunut. [/quote] Tämä. Jenkeissä 21 ja alaikäisille on nollatoleranssi, varsinkin vaihtareille. Se on heti kotiin.
[/quote] eli alkoholia ei saa ottaa pisaraakaan 18 vee vaikka Suomessa olisi vetänyt ku vanhatekijä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:30"]
Mä en nyt ymmärrä mitä ehtoja joku vaihto-oppilasjärjestö edes voi asettaa? Nuoren pitää toimia paikallisten lakien mukaan, se on ihan itsestäänselvyys. Mutta ihan oikeasti, miten ne kehtaa pyytää ihan sikahintoja noista reissuista ja sitten vielä asettaa jotain naurettavia ehtoja? Varsinkin jos se liittyy nuoren pukeutumiseen tai some-kuviin. Hei haloo, kyse ei ole mistään pikkurahoista.
Jos mun nuori lähetettäisiin etuajassa kotiin jonkun pukeutumis"skandaalin" takia niin nostaisin kyllä sellaisen paskamyrskyn että ei olla ennen nähty.
Haluaisin niin tietää, mistä järjestöstä tuossa on kyse.
[/quote] säännöt on säännöt ja ne ovat tiedossa jo kun nuori lähtee vaihtariksi ja itse lisäisin vielä että ole ihmisiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 21:53"]
ja kannattaa muistaa, että nyt julkisuudessa esitetyt syyt vaihdon keskeytymiseen ovat tytön perheen kertomia.
[/quote]
Kuluttajariita.fissä lukee näin:
"Ratkaisu Asiassa on riitaa siitä, onko E:llä ollut oikeus keskeyttää B:n vaihto-oppilasmatka ja palauttaa hänet Suomeen. E on viitannut vaihto-oppilasohjelmien erityisehtojen kohtaan 2.3, jonka mukaan oppilaan tulee sopeutua kohdemaan olosuhteisiin ja elämänmenoon ja kohtaan 9, jonka mukaan organisaatiolla on oikeus ilman ohjelmahinnan palautusta keskeyttää ohjelma oppilaalta, joka on rikkonut ohjelman sääntöjä tai jo-ka osoittautuu ohjelmaan soveltumattomaksi. E on perustellut keskeyttämistä sillä, että B on rikkonut E:n vaihto-oppilasohjelmien sääntöjen kohtia 1, 5, 19 ja 20 sekä koulun sääntöjä koskien pukeutumista ja puhe-limen käyttöä. "
E = vaihto-oppilasjärjestö
B = vaihto-oppilas
Ensinnäkin, tyttö ehti olla siellä kuukauden. Minkä ikäinen ollut? Todennäköisesti kuitenkin alle 18-vuotias, eikös vaihto-oppilaaksi yleensä lähdetä joskus 15-17-vuotiaana? Kuinka moni teistä olisi voinut sen ikäisenä lähteä toiselle puolelle maailmaa, ja voinut hyvällä omallatunnolla sanoa kuukauden olemisen jälkeen olevansa täysin sopeutunut sinne? Jos nyt vielä oletetaan, että kyseessä on ollut joku Bible Belt-osavaltio, niinkuin voisi kuvitella muunmuassa tuosta koulun pukukoodista.
Ja toiseksi, ihanko totta järjestö palauttaa tytön kotiin ilman mitään korvausta jonkun pukeutumissäännön ja puhelimen käytön takia? Ymmärtäisin, jos tyttö olisi jäänyt kiinni ryyppäämisestä, huumeista tms vakavasta mutta luvaton puhelimen käyttö koulussa ja jonkun tiukkapipouskovaisen nipotus tytön vaatetuksesta ei nyt kyllä ole todellakaan niin vakavaa.
Järjestön olisi ehdottomasti pitänyt ensin kokeilla sijoittaa tyttöä muualle ja katsoa, sopeutuuko sinne paremmin. Mutta eipä noita järjestöjä kiinnosta enää mikään kun rahat on kilahtaneet tilille.
Harmi, että vaihto-oppilas ei voi itse vaikuttaa millään tavalla siihen, mihin päin maata pääsee. Amerikkakin on niin iso maa, että siellä voi joutua ihan mihin tahansa.
[/quote] kai sitä voi toiveen esittää mihin osavaltioon haluaa ja ottaa selvää vähän osavaltioista. Kai senkin voi esittää tai toivoa ettei mihinkään uskonnolliseen perheeseen jotka ovat fanatiikkoja.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 21:53"] ja kannattaa muistaa, että nyt julkisuudessa esitetyt syyt vaihdon keskeytymiseen ovat tytön perheen kertomia. [/quote] onko ollut alkoholia kuvassa? Mitä onkaan tapahtunut. [/quote] Tämä. Jenkeissä 21 ja alaikäisille on nollatoleranssi, varsinkin vaihtareille. Se on heti kotiin.
[/quote]
Ikäraja ei ole kaikissa osavaltiossa sama. Havaijilla ja Louisianassa ikäraja 18.
[/quote]
Kaikissa osavaltioissa ikäraja on 21.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/U.S._history_of_alcohol_minimum_purchase_age_by_state
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 21:43"]
Ja olisihan tytön voinut sijoittaa toiseen kaupunkiin tai vaikka osavaltioonkin. Epäilen että kyseessä oli suurinpiirtein kuvaminishorteissa ja topissa - ottaen huomioon kuinka puritaanista pukeutumista tytöltä vaadittiin kouluun ja muutenkin. Haiskahtaa mormoneilta, tai joltain toiselta fanaattisemmalta kristittyjen lahkolta. Ja epäilen kyllä, että tytön omakin perhe mahtaa olla uskovainen, tuo kristillisyys on vain aivan toisessa ulottuvaisuudessa Suomeen verrattuna, joissain jenkkien osissa.
[/quote] Yksityiskoulut USAssa ovat kristillisten jarjestojen yllapitamia. Vaihtarit lahetetaan tavallisiin valtionkouluihin joilla ei ole mitaan uskonnollista vivahdetta, uskontoa ei edes opeteta kouluissa toisin kuin Suomessa. Kaikissa kouluissa on kuitenkin pukeutumissaannot, mitaan peppuvakojen ja tissivakojen nakymiosta ei suvaita, eika ole mistaan hihhuleista kysymys.
Palstalaiset nyt omasta paastaan keksivat naita mormooni- yms.juttuja. Enpa usko etta mormooniperhe edes suostuisi ottamaan vaihtaria joka ei olisi mormooni. Joku tassa jutussa haiskahtaa, kaikkea ei ole kerrottu.
t.usalainen
[/quote]
Vai usalainen. :) No mitä mieltä olet tuosta tytöltä vaaditusta pukeutumiskoodista? Missä osavaltiossa valtion kouluissa tuollaisia vaatimuksia on teineillä: pitkät housut, paitapusero ja takki?
Onpa erikoista, että tuhansia maksavasta vaihtovuodesta ei saa esittää mitään toiveita isäntäperheen suhteen, kun jo kielikurssien isäntäperhettä voi vaihtaa heti sujuvasti kun ei viihdy heidän kanssaan.
Sinänsä noita firmoja puolustelematta (rahaa tekevät vain eivätkä nuorista juuri välitä) olen kuitenkin sitä mieltä, että pieni vähemmistö sieltä takaisin lähetetään - ja tuskin ihan syyttä.
Kaikilla järjestöillä on säännöt ja juuri minkään järjestön kautta lähtiessään ei saa valita kuin korkeintaan maan. Jos se ei kelpaa, ei pidä lähteä.
Lähtijät ovat 16-17-vuotiaita. Kyllä sen ikäinen ymmärtää säännöt ja osaa niitä myös noudattaa, jos on järkeä päässä. Jos ei ole - edelleen paras jäädä kotiin.
Oma lapsi oli vaihtarina Usassa uskonnollisessa perheessä. Kaikki ei mennyt loistavasti mutta sujui kuitenkin. Lapsi hoiti homman ja piti kokemusta hyvänä. Samoin ovat kaikki vaihdossa olleet kaverinsa olleet tyytyväisiä.
No, ihan omasta kokemuksesta, noi syyt voi olla ihan mitä vain. En ollut USAssa vaihtarina, mutta vanhoillisessa perheessä eräässä toisessa maassa. Ei kauhean hyvin synkannut perheen kanssa mutta yritin noudattaa sääntöjä. Viimeinen niitti (heidän mukaansa ) oli kun rikoin kotiintuloaikaani. Olin siis eksynyt, en tiennyt missä olin, soitin perheelle, enkä saanut mitään apua, joten jouduin matkaamaan takaisin samoja reittejä pitkin että pääsin johonkin tuttuun paikkaan mistä pääsin sitten matkaamaan "kotio"päin.
Että tälläisiäkin käy. Vaikea sanoa mitä tuossa on takana, mutta kuvailusta ei kuulosta mitenkään erikoiselta, ja kun kyseessä ei tosiaan ollut maan lakien rikkominen tai paha kännisekoilu, niin liian ankaralta kuulostaa takaisin lähettäminen. Vaihtojärjestön tulisi yrittää löytää uusi ja parempi perhe.
Omalle tarinalle jatkoa seurasi siitä kun olin sitten vaihtojärjestön jonkun pomon perheessä väliaikaissijoituksessa ennen seuraavaa perhettä, ja tosiaan huomasivat että olin ihan normaali tyttö, ja sillä host-perheellä viirasi päästä. Jäin maahan täydeksi ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 21:43"]
Ja olisihan tytön voinut sijoittaa toiseen kaupunkiin tai vaikka osavaltioonkin. Epäilen että kyseessä oli suurinpiirtein kuvaminishorteissa ja topissa - ottaen huomioon kuinka puritaanista pukeutumista tytöltä vaadittiin kouluun ja muutenkin. Haiskahtaa mormoneilta, tai joltain toiselta fanaattisemmalta kristittyjen lahkolta. Ja epäilen kyllä, että tytön omakin perhe mahtaa olla uskovainen, tuo kristillisyys on vain aivan toisessa ulottuvaisuudessa Suomeen verrattuna, joissain jenkkien osissa.
[/quote] Yksityiskoulut USAssa ovat kristillisten jarjestojen yllapitamia. Vaihtarit lahetetaan tavallisiin valtionkouluihin joilla ei ole mitaan uskonnollista vivahdetta, uskontoa ei edes opeteta kouluissa toisin kuin Suomessa. Kaikissa kouluissa on kuitenkin pukeutumissaannot, mitaan peppuvakojen ja tissivakojen nakymiosta ei suvaita, eika ole mistaan hihhuleista kysymys.
Palstalaiset nyt omasta paastaan keksivat naita mormooni- yms.juttuja. Enpa usko etta mormooniperhe edes suostuisi ottamaan vaihtaria joka ei olisi mormooni. Joku tassa jutussa haiskahtaa, kaikkea ei ole kerrottu.
t.usalainen
[/quote]
En tiedä, missä osavaltiossa sinä asut, mutta kun olin vaihto-oppilaana Ohiossa, niin yksi saksalainen vaihto-oppilas laitettiin yksityiseen katolilaiseen kouluun koska isäntäperheen muut lapset olivat siellä myös. Ja tämä saksalainen ei siis ollut itse katolilainen. Myös kaverini, joka oli Briteissä vaihdossa, oli katolilaisessa koulussa.
Olin itse valtionkoulussa, ja kyllä sielläkin nyt "mitään" uskonnollisia vivahteita oli. Esimerkiksi pledge of alligiance lausuttiin joka aamu seisaaltaan.
Voin vain kuvitella, millainen tilanne jossain bible belt-alueella on. Vaikka ei olisi mormoniperhe, niin varmasti meno tuhat kertaa tiukempaa kuin jossain muualla päin Amerikkaa. Ja valitettavasti jotkut perheet ottaa vaihtareita, vaikka heillä ei olisi oikeasti mitään rahkeita pitää huolta vaihto-oppilaasta, saatika että olisi mitään valmiuksia/halua ymmärtää ulkomaalaista nuorta ja auttaa tätä sopeutumaan. Mun mielestä vaihto-oppilaan ottaminen vaatii joustamista ihan molempiin suuntiin, ainakin aluksi kun kaikki on vaihto-oppilaalle uutta ja vierasta.
Onko niin idaria vaihtoon lähtijää, joka ei tajuaisi, mitä ne säännöt tarkoittaa? Kyllä, teinikin tajuaa, jos vaihtoon haluaa...
Jos ehtii kuukaudessa toistuvasti rikkoa sääntöjä... joo, kotiin. On annettu huomautustakin...
Ainakin vielä jokunen vuosi sitten ihmiset tajusivat, mikä vaihdon merkitys on, näemmä ei enää. Ei yllätä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:30"]
Onpa erikoista, että tuhansia maksavasta vaihtovuodesta ei saa esittää mitään toiveita isäntäperheen suhteen, kun jo kielikurssien isäntäperhettä voi vaihtaa heti sujuvasti kun ei viihdy heidän kanssaan.
[/quote]
Saahan niitä toiveita esittää. Meille sanottiin valmennuksessa, että jopa joka kolmas vaihtaa perhettä ja aika usein aloite tulee vaihtarilta. Mutta jos sählää ja rikkoo sääntöjä, lähetetään Suomeen. Pelin henki on vain se, että sääntöjä on noudatettava eikä sillä 10 000 saa muuta kuin sen mitä ehdoissa lukee. Ei se mene niin, että "minä olen maksanut ja nyt minä vaadin sitä ja tätä". Jos asiallisesti on, voi toivoa ja voi saada uuden perheen, mutta jos ei osaa olla, lähetetään pois. Se lukee säännöissä.
Kannattaa ennen vaihtoon lähtöä opetella käsittämään, mitä säännöt tarkoittavat.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:11"l
Tässä on vähän eritelty sääntöjä 1, 5, 19 ja 20:
"Sääntöjen kohta 1 koskee isäntäperheen kunnioittamista ja heidän sääntöjensä noudattamista. Sääntökohdassa 5 käsitellään kouluarvosanoja. Oppilaan tulee säilyttää vähintään keskitason arvosanat myös vaihdon aikana, hänen tulee olla aktiivinen koulussa ja osoittaa kiinnostusta koulunkäyntiin. Poissaolot ovat kiellettyjä. Jos koulu raportoi päinvastaisesta käytöksestä, oppilas voidaan palauttaa kotimaahansa. Sääntöjen kohdan 19 mukaan oppilaiden on kunnioitettava kaikkia E:n ja E:n yhteistyökumppaneiden edustajia ja heidän tekemiään päätöksiä. Sääntöjen kohdan 20 mukaan oppilaat ovat vastuullisia kunnioittamaan ja noudattamaan kaikkia E:n ja E:n yhteistyökumppaneiden sääntöjä koko vaihto-ohjelmansa ajan"
Olen edelleen sitä mieltä, että nuo eivät ole riittävän isoja syitä keskeyttämään vaihto-oppilasvuotta YHDEN KUUKAUDEN jälkeen.
Vaikka kuinka etukäteen tankattaisiin sitä, miten erilaista kohdemaassa on, niin ei sitä oikeasti tajua ennenkuin on oikeasti siellä paikanpäällä, yksin, eikä kukaan puhu kanssasi samaa äidinkieltä. Mun mielestä on ihan kohtuutonta odottaa, että joku teini-ikäinen, joka todennäköisesti on vielä ensimmäistä kertaa yksin ulkomailla, sopeutuisi uuteen maahan ihan tosta noin vaan.
[/quote]
Kohta 1, jossa edellytetään isäntäperheen kunnioittamista ja sääntöjen noudattamista: kuinka kunnioittaa, jos sinua ei kunnioiteta? (Oma vaihtarikokemus) ovatko säännöt kohtuullisia ja onko niitä oikeasti kerrottu? Pysyvätkö säännöt samoina, vai muutellaanko niitä mielivaltaisesti?
sääntökohta 5. Arvosanat? Koulua on käyty kuukausi, kielellä, joka ei ole opiskelijan ensimmäinen kieli. Meillä oli vaatimus, että numeroita täytyy petrata seuraavaan välitodistukseen, ei edes hylätty arvosana olisi ollut syy välittömään erottamiseen.
Sääntökohta 19. Siis jälleen vaaditaan pyyteetöntä ja ehkäpä yksipuolista kunnioitusta? Oma area rep vihasi minua ensitapaamisesta, syytä en edes arvaile. Hän teki täysin kohtuuttomia päätöksiä, joihin minun olisi siis pitänyt tyytyä iloisin mielin ja häntä kunnioittaen. Onneksi edes se lopullinen perheeni oli reilu, oikeudenmukainen ja pitivät myös puoliani sekä firmaa, että heidän edustajaansa vastaan.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 21:53"]
ja kannattaa muistaa, että nyt julkisuudessa esitetyt syyt vaihdon keskeytymiseen ovat tytön perheen kertomia.
[/quote]
Kuluttajariita.fissä lukee näin:
"Ratkaisu Asiassa on riitaa siitä, onko E:llä ollut oikeus keskeyttää B:n vaihto-oppilasmatka ja palauttaa hänet Suomeen. E on viitannut vaihto-oppilasohjelmien erityisehtojen kohtaan 2.3, jonka mukaan oppilaan tulee sopeutua kohdemaan olosuhteisiin ja elämänmenoon ja kohtaan 9, jonka mukaan organisaatiolla on oikeus ilman ohjelmahinnan palautusta keskeyttää ohjelma oppilaalta, joka on rikkonut ohjelman sääntöjä tai jo-ka osoittautuu ohjelmaan soveltumattomaksi. E on perustellut keskeyttämistä sillä, että B on rikkonut E:n vaihto-oppilasohjelmien sääntöjen kohtia 1, 5, 19 ja 20 sekä koulun sääntöjä koskien pukeutumista ja puhe-limen käyttöä. "
E = vaihto-oppilasjärjestö
B = vaihto-oppilas
Ensinnäkin, tyttö ehti olla siellä kuukauden. Minkä ikäinen ollut? Todennäköisesti kuitenkin alle 18-vuotias, eikös vaihto-oppilaaksi yleensä lähdetä joskus 15-17-vuotiaana? Kuinka moni teistä olisi voinut sen ikäisenä lähteä toiselle puolelle maailmaa, ja voinut hyvällä omallatunnolla sanoa kuukauden olemisen jälkeen olevansa täysin sopeutunut sinne? Jos nyt vielä oletetaan, että kyseessä on ollut joku Bible Belt-osavaltio, niinkuin voisi kuvitella muunmuassa tuosta koulun pukukoodista.
Ja toiseksi, ihanko totta järjestö palauttaa tytön kotiin ilman mitään korvausta jonkun pukeutumissäännön ja puhelimen käytön takia? Ymmärtäisin, jos tyttö olisi jäänyt kiinni ryyppäämisestä, huumeista tms vakavasta mutta luvaton puhelimen käyttö koulussa ja jonkun tiukkapipouskovaisen nipotus tytön vaatetuksesta ei nyt kyllä ole todellakaan niin vakavaa.
Järjestön olisi ehdottomasti pitänyt ensin kokeilla sijoittaa tyttöä muualle ja katsoa, sopeutuuko sinne paremmin. Mutta eipä noita järjestöjä kiinnosta enää mikään kun rahat on kilahtaneet tilille.
Harmi, että vaihto-oppilas ei voi itse vaikuttaa millään tavalla siihen, mihin päin maata pääsee. Amerikkakin on niin iso maa, että siellä voi joutua ihan mihin tahansa.
[/quote] kai sitä voi toiveen esittää mihin osavaltioon haluaa ja ottaa selvää vähän osavaltioista. Kai senkin voi esittää tai toivoa ettei mihinkään uskonnolliseen perheeseen jotka ovat fanatiikkoja.
[/quote]
En tiedä muista järjestöistä, mutta ainakaan AFS:llä ei voinut esittää toiveita osavaltiosta.
Maatakaan ei voinut päättää, vaan esitin 3 toivetta, joista yhteen pääsin. Riippuu aina siitä, missä on isäntäperheita tarjolla.
Ne jotka ovat olleet vaihdossa olisi mielenkiintoista jos kertoisitte kokemuksista. Nekin jotka tuli maitojunalla kotiin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:06"]
"Järjestäjän mukaan tyttö rikkoi toistuvasti vaihto-oppilasohjelman sääntöjä, jotka hän ja hänen perheensä olivat allekirjoituksellaan hyväksyneet ennen vaihto-oppilaaksi hyväksymistä. Hänelle annettiin järjestäjän mukaan mahdollisuus muuttaa käytöstään ja häntä ohjeistettiin vaihdon aikana monin tavoin isäntäperheessä, koulussa ja järjestäjän Suomen toimiston toimesta. Toimiston mukaan aluevalvoja ja aluekoordinaattori auttoivat ja tukivat häntä.
Tytölle annettiin kirjallinen varoitus ja hänet asetettiin koeajalle. Varoituksen ja koeajan yhteydessä hänelle annettiin kirjalliset ohjeet siitä, miten hänen tulisi muuttaa käytöstään. Vaihto-oppilasmatkan järjestäjän mukaan tyttö kuitenkin jatkoi sääntöjen rikkomista, jolloin hänet katsottiin sopimattomaksi vaihto-oppilasohjelmaan ja erotettiin. "
[/quote] silloinhan tässä on menetelty ihan oikein ja ei tietenkään silloin saa rahoja takaisin
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:46"]
Ne jotka ovat olleet vaihdossa olisi mielenkiintoista jos kertoisitte kokemuksista. Nekin jotka tuli maitojunalla kotiin.
[/quote]
Minkälaisista kokemuksista haluaisit kuulla? Vuosi on pitkä aika, siihen ehti mahtua tosi paljon.
Oli kyllä varmasti elämäni antoisin vuosi, sekä hyvässä että pahassa.
Muutama hyvä kaveri jäi jälkeen, ja olen käynyt moikkaamassa heitä muutaman kerran tässä vuosien varrella.
Isäntäperheeseeni en ole pitänyt mitään yhteyttä, tulehtui välit sen verran pahasti loppua kohden. En tosin silti tullut "maitojunalla kotiin" vaikka kyllä sekin mielessä kävi useamman kerran.
Ei voi olla mikään muu järjestö kuin STS. Hyi, niin tulee oman tyttöni kauhukokemukset ja ahdistukset mieleen, vaikka saikin jäädä - aluevalvojasta huolimatta. Ihme että henkisesti terveenä kotiutui. Aluevalvoja oli sellanen noita että lihamyllyyn joutais. Ja mitä tekee STS? Auttaa ja tukee yksinäistä teiniä maailmalla? Ehei, lisää prässiä ja pelkoa!
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:56"]
Ei voi olla mikään muu järjestö kuin STS. Hyi, niin tulee oman tyttöni kauhukokemukset ja ahdistukset mieleen, vaikka saikin jäädä - aluevalvojasta huolimatta. Ihme että henkisesti terveenä kotiutui. Aluevalvoja oli sellanen noita että lihamyllyyn joutais. Ja mitä tekee STS? Auttaa ja tukee yksinäistä teiniä maailmalla? Ehei, lisää prässiä ja pelkoa!
[/quote]
Olen kuullut samanlaisia kokemuksia muistakin järjestöistä. Valitettavasti tosiasia vain on se, että järjestöjä kiinnostaa vaihto-oppilaan asiat tasan niin pitkään, kun sopimukset on allekirjoitettu ja maksut kilahtaneet tilille. Aluevalvojatkin tuntuvat olevan kohteessa vain huolehtimassa järjestön eduista, nuoren tukeminen ja auttaminen ei ainakaan kiinnosta.
Mun mielestä se on aika pelottavaa, miten vastuuttomia nuo järjestöt ovat. He veloittavat 10 000 e -> siitä, että lennättävät hyväuskoisia teinejä maailman ääriin ja jättävät sinne lähestulkoon oman onnensa nojaan. Jopa isäntäperheen asiat kiinnostaa enemmän kuin vaihto-oppilaan, joka on kuitenkin se maksava asiakas.
Ja tämä nyt ei suoranaisesti liittynyt tähän ko. tapaukseen, kunhan yleisesti kerron mielipiteeni sen perusteella, mitä olen itse kokenut ja mitä olen kuullut vaihtarikavereiltani.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:30"]
Mä en nyt ymmärrä mitä ehtoja joku vaihto-oppilasjärjestö edes voi asettaa? Nuoren pitää toimia paikallisten lakien mukaan, se on ihan itsestäänselvyys. Mutta ihan oikeasti, miten ne kehtaa pyytää ihan sikahintoja noista reissuista ja sitten vielä asettaa jotain naurettavia ehtoja? Varsinkin jos se liittyy nuoren pukeutumiseen tai some-kuviin. Hei haloo, kyse ei ole mistään pikkurahoista.
Jos mun nuori lähetettäisiin etuajassa kotiin jonkun pukeutumis"skandaalin" takia niin nostaisin kyllä sellaisen paskamyrskyn että ei olla ennen nähty.
Haluaisin niin tietää, mistä järjestöstä tuossa on kyse.
[/quote] vaihto-oppilasjärjestö tietää säännöt miten siellä ollaan ja säännöt on sitä varten että niitä noudatetaan . Tässä tapauksessa ei ollut noudatettu, mitä lie tapahtunut?