Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SAIRAANHOITAJAT - Punasolutankkauksesta kysymys

Vierailija
10.12.2008 |

Laitan kysymyksen näin uutena aiheena, koska hävennee tuonne sairaala aiheeseen! (joku siellä esitti tämän hyvän kysymyksen!)

- Onko opiskellessa/työssä opetettu, että tiputusletkun säiliön tulisi täyttää verellä nii, että "siivilä" peittyy. Näin punasolut ei hajoa oudotessaan siivilään vaan nesteeseen.

- Miksi joissakin terkkareissa lääkäri tarkastaa veret ennen tiputuksen aloittamista? Toimenpide palkkion vuoksiko..?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärin velvollisuus on tarkistaa aina veret ennen tiputusta.

T:vuodeosastolla työskentelevä lähihoitaja

Vierailija
2/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle on opetettu, että pumpataan kammioon niin paljon verta, että suodatin peittyy. Perusteluna juuri tuo ettei punasolu hajoa.

Monessa paikassa veripussin tarkastamiseen riittää 2 sairaanhoitajaa. Toisissa paikoissa yksikin sairaanhoitaja riittää, mutta niissä paikoissa on yleensä tarkempi koulutus verensiirroista. Mutta lääkäri ei ole koskaan tarkastanut veripusseja, joita olen tiputtanut ja olen ollut alalla 10 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä joissain paikoissa näin tehdään. Lääkäri aina määrää punasolut ja tietty jos on aloituksessa mukana, varmaan mieluusti tarkastaa.

Vierailija
4/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääplasmaa tai trombosyyttejä?

Vierailija
5/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

trombosyyttejä ja jääplasmaa. Tilanteita, joissa molempia olisi määrätty, ei ole tullut. Olen aina tiputtanut vain yhtä verivalmistetta kerrallaan.

Tuosta punasolujen ja muiden nesteiden yhteensopivuudesta en osaa mitään faktaa kertoa, mutta varuiksi olen aina tiputtanut punasolut yksikseen. Eli eri suoneen on mennyt sitten muut nesteet.

Vierailija
6/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilailla usein valmiina vaal.punainen tai vihreä.

Vierailija
7/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tiputtaa mitään samaan aikaan veren kanssa. NaCl on ainut jota tarvittaessa voidaan tiputtaa. Eli trombosyyttejä ja jääplasmaa varten toinen tippa.

Vierailija
8/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkistamiseen riittää 1 sh. Valkosolut tarkistaa 2 sh:ta 1 lääkäri vastaa 2:ta sh:ta, mutta käytännössä en ole vielä koskan törmännyt lääkäriin joka olisi halunnut/viitsinyt/osannut tarkistaa verituotteita!

Punasolut ja trombosyytit pitää tiputtaa yksin = eri linjastoon muiden nesteiden kanssa, yhteensopivia vain NaCl:n kanssa. Punasolut hajoavat ja klimppaantuvat G-liuoksien vaikutuksesta. Jääplasman voi tiputtaa muiden nesteiden seassa.

Koskaan ei pitäisi tiputtaa eri verituotteita samaan aikaan, ei edes 2:sta pussista yhtäaikaa, jotta mahdollisen reaktion tullessa voidaan selvittää, mistä yksiköstä reaktio tuli!

sh

Vierailija
9/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on vielä opetettu erikseen että punasoluja ei saisi pumpata kammioon vaan valuttaa kammioon, tämäkin myös on perusteltu sillä että punasolput eivät hajoaisi, käytännössä kuitenkin pumppaan suodattimeen asti aina täyteen.

Ja se että miten verien kanssa toimitaan riippuu aivan paikasta ja protokollasta! Olen työskennellyt useammassa sairaalassa ja sairaanhoitopiirissä ja tapoja on monia, mutta tärkein on aina ollut että tuotteet tarkistetaan kunnolla! Ja en kyllä ole nähnyt että lääkäri tarkistaisi pussit,mutta tämäkin varmasti paikkakohtainen...

Vierailija
10/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi niin luulla?

Teoriassa kai lääkäri joka paikassa viime kädessä vastaa siitä, että veripusseja tiputellaan oikeaoppisesti. Asia on tosin delegoitu hoitajille. Minulta ei kukaan ole vielä koskaan tullut pyytämään tarkistamaan veripusseja, vaikka niitä meidänkin osastolla päivittäin tiputetaan. Enkä osaisikaan, myönnän.

T: Lääkärinä vuosia

Vierailija
11/11 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootit tunkevat kauheita halkoja potilaisiin, vaikka ne solut kyllä mahtuvat pienimmästäkin kanyylista tippumaan ihan riittävää vauhtia. Onko käynyt mielessä, että vastasyntyneetkin ja keskoset saavat punasoluja, ja niillä on kaikilla ne pienimmät keltaiset kanyylit.