G: Omituisinta, mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Kommentit (676)
Meille lapsuudenkotiini ilmestyi taannoin yllätysvierailulle henkilö, joka oli ollut maatilallamme työharjoittelussa (tjsp) joskus teininä. No eihän siinä mitään, oikein hauska ajatus häneltä tulla moikkaamaan vuosien jälkeen (vuosia siis oli mennyt varmaan kymmenen). Mutta hän viipyi ja viipyi (meillä olisi ollut menoa) ja selitti ummet ja lammet ihmisistä -siis tutuistaan- joita kukaan meistä ei tuntenut millään tavalla :D Siis tuntitolkulla jotain random juttuja täysin meille tuntemattomista ihmisistä tyyliin "Jaskakin osti moottoripyörän tos kuukausi sitten...", "Pena ja Liisakin meni tos naimisiin ja niille on kersa tulos.." Kuka on Jaska? :D Entä Pena ja Liisa? :D
Muita tilanteita ei edes tule mieleen, ainakaan lähimainkaan niin hulluja juttuja kuin mitä tässä ketjussa on ollut. Pari kertaa on oharit tapahtunut, eli ollaan kaverin kanssa sovittu hänen tulevan kylään luokseni tiettynä päivänä tiettyyn aikaan. Noh, kun kello on käynyt eikä kaveria ole näkynyt, olen pistänyt viestiä ja vastaus tulee paljon myöhemmin: "Moi mulla on yks mies tässä kyläilemässä just että en pääse tänään tulemaan". Jep jep.
Kun jotkut näistä tapauksista tuntuvat toistuvan, niin miksi ihmeessä kutsutte niitä ihmisiä kotiinne? Jos meillä vieraat käyttäytyvät huonosti, niin en kutsu toista kertaa. Ja kyllä, saa olla vaikka oma sisko, mutta kotini on linnani, eikä tänne tule kukaan sikailemaan.
Yövieraita emme edes ota koskaan, vedotaan siihen ettei ole vierassänkyjä tai -patjoja (Eikä aiota hankkiakaan)
mulla on muutamakin kaveri jotka eivät koskaan tarjoa mitään kun käy kylässä.
Kerran olin eräällä kaverillani viikonlopun, hänen pyynnöstään ja mitään ruokaa en saanut! Kävi itse aamupalalla ja syömässä kysymättä minua mukaansa. Ei oltu niin läheisiä, että olisin kehdannut itse mennä kyselemään ruokaa. Kävin siis ostamassa kaupasta evästä itselleni.
Sama asia toistui toisella kaverillani ollessa yötä. Meni aamupalalle itse aamulla ilmoittamatta mitään. Menin perässä keittiöön ja pyysin että saisinkohan minäkin jotain syötävää. Lätkäisi mandariinin käteen että ole hyvä ja muuta ei sitten tippunutkaan.
En ikinä pystyisi itse samaan käytökseen, vaan kysyn useasti että haluaisiko vieras jotain syötävää tai juotavaa.
Meillä on käynyt myös paljon vieraita, mutta eipä juuri koskaan ole sattunut kohdalle mitään todella outoa, lukuunottamatta jotain umpikännistä festariporukkaa mutta noitahan ei lasketa. :D Nämä ovat esim. syöneet kahvinporoja suoraan purkista kun eivät yöllä löytäneet suodatinpusseja kahvinkeittimeen, juoneet viinat ilman lupaa ymymym, mutta noi nyt on tollasia kännijuttuja. Eri asia mun mielestä on, jos tullaan ihan varta vasten kylään ja käyttäydytään rumasti.
Kerran mulla oli opiskeluaikoina kaveripariskunta ihan siis varta vasten mun luona kylässä, asuivat monen sadan kilometrin päässä jne. Käytiin yhdessä kaupassa ja mä maksoin tietty kaikki ruuat (opiskelijabudjetilla ei kauheesti ylimääräistä rahaa ollut), kysyin vielä heiltä sitten että kelpaako tämä herrasväelle ruuaksi ja vastasivat että kelpaa kelpaa.
Noh, sitten ruokapöydässä tämä nainen alkoi sitten nirsoilla, nyrpisti nokkaansa ja kitisi että "hyi yäk herneitä, en syö!" ja nyppi sitten herneitä lautasen reunalle ja valitti että hänen tekee nuudeleita mieli. Jättivät sitten ruuat lautaselle ja menivät samantien lähikauppaan ostamaan nuudelia!!! Siis kuitenkin kyse ihan aikuisista, joskin nuorista, ihmisistä!!! Kyllä loukkaannuin enkä sen jälkeen oo ollut yhteydessä heihin. Samainen akka valitti mm. leivän päälle laitettavasta levitteestä, että onko tämä olevinaan voita (oli margariinia). Todella törkeää käytöstä!!!
naispuolinen kaverini ja alkoi syömään räkää.
Miehen kaverit saattoi kädet työntää muniinsa..onneksi nyt lopettaneet tuon tavan. ÄLLÖÄ!
Soitan hänelle, kysyn että tavataanko. No ei käy, hänellä on "tärkeitä" (työtön yhden lapsen yh, varmaan tosi kiireinen joo!) menoja, katsotaan myöhemmin. Sitten soittaa esim. seuraavana päivänä ja kysyy ovelasti "pidätkö muuten siivoamisesta?". Muutaman kerran on soittanut siksi että "Repe tulee tänne huomenna ja voi vittu kun täällä on sotkuista, pääsisitkö hei millään siivoomaan??" Minä siis EN OLE SIIVOOJA TAI MUUKAAN KOTITALOUSYRITTÄJÄ. :D Logiikka?? Joku kaverinsa suostuu aina ja mm. vie koiran ulos, siivoaa aikuisen naisen kämpän ja laittaa (omilla rahoilla) ostetut ruoatkin tälle valmiiksi. Minulle kaveri vinkui aina rahapulaa mutta sivulauseessa kertoi ostaneensa auton/tietokoneen/laukun...
Kun tutustuimme, tämä ihminen oli mahtavaa seuraa eikä hänen taipumuksensa teettää/maksattaa kaikki muilla häirinnyt. Se taas häiritsi, että ei osannut alun jälkeen puhua mistään muusta kuin ex-miehestään (erossa kolmatta vuotta nyt ja exällä uusi vaimo). Nykyään jos törmään häneen ja kohteliaisuudesta kysyn kuulumisia, pahalla tuulella jatkuvasti oleva muija tiuskii että ex ei ole ottanut yhteyttä ja uusi vaimonsakin on sellainen huora että..! Lapsenhoito on hankalaa yhden kiltin vauvan kanssa, "kukaan ei siivoa mun luona" jne. Hänelle tarjottiin perhetyöntekijää mutta kieltäytyi. Lapsi syntyi melkein vuosi sitten, mutta silti vaan vetoaa kamalaan synnytykseensä, jos häneltä kysyy miksei noudata lääkärin ohjeita. Kai se verenpaine nyt nousee, jossei edes liikkumaan viitsi lähteä..!
Onneksi en enää juuri tapaa tätä ihmistä.
..jauhoi vaan uuden vaimon ja exän keskinäisistä jutuista, söi ja joi kaiken mitä tarjosin, myöhemmin valitti kun niistä "ei tullut tarpeeksi kaloreita". Ilmeisesti on muiden asia hoitaa hänen ravitsemuksensa myös??
Ex-anoppi toi aina mukanaan omat lakanat ja pyyhkeet ja minusta se oli loukkaavaa. Ihan kun ei mulla olisi lakanoita ollut. Oli koko ajan silleen "ei meille tarvi, no eihän ei ei, me voidaan nukkua matolla, ei tarvi mitään laittaa" sellasella marttyyrityylillä. Levitin heille vuodesohvan, niin esteli sitä levittämistä "voidaan ihan tässä nukkua, ei tarvi laittaa". Siis kahdestaan kapealla sohvalla? Molemmat niin läskejä että eivät olisi mahtuneet siihen yksinkään. Todella raivostuttavia.
Myöhemmin kuulin, että tämä omien lakanoiden ym. tuominen on ihan tapana jossain savon perukoilla. Eipä ole kuitenkaan muut savolaiset vieraat lakanoita kiikuttaneet mukanaan.
ketjussa on aika monen stoorin takana se ristiriita, että te olette ottaneet ihmisiä vastaan vieraina, kun taas nämä ihmiset ovat kokeneet olevansa hyvinkin läheisiä "perhettä".
Silti, jotkut jutut on aika hulvattomia :D
Miehen sisko vierailee perheensä kanssa, niin tarjoan lämpimän ruuan. Heillä käydessä sitä ei koskaan ole. Minua myöskin harmittaa, ettei toisen kotia kunnioiteta esim. jos tuoli ei ole tarpeeksi pehmeä, niin sohvalta otetaan silkkinen sohvatyyny persiin alle. Myöskin eräs kaveri tulee kotiini kuin hotelliin, kerrankin olimme sopineet menossa ravintolaan syömään, niin hän kehtasi kysyä, että etkös laittanut joitan ruokaa. Hän myöskin vaati mieheltäni lähtemään kauppaan ostamaan limpparia krapulaansa, koska oma soda stream laitteemme tiiviste oli loppu niin pitihän jotain olla. Eikä maksanut tuomisista vain joi sitä. Hän itse ärsyyntyy todella pienistä asioista ja nyt on ärsyyntynyt siitä, miksi en ole kutsunut kaveriani hotelliimme.
Ex-anoppi toi aina mukanaan omat lakanat ja pyyhkeet ja minusta se oli loukkaavaa. Ihan kun ei mulla olisi lakanoita ollut.
Myöhemmin kuulin, että tämä omien lakanoiden ym. tuominen on ihan tapana jossain savon perukoilla. Eipä ole kuitenkaan muut savolaiset vieraat lakanoita kiikuttaneet mukanaan.
jotta ei aiheudu ylimääräistä pyykinpesu, kuivaamista ja silittämistä yli 8-kymppisille. Muualle emme vie lakanoita mukanamme :D
Tuli ukkonsa kanssa meille kylään ja oletin, että ovat yhden yön. Sen sijaan tulivat perjantaina ja lähtivät maanantaina. Lähtiessään kaveri vielä tokaisi, että en olis uskonut että SULLA on näin siistiä. Just...
Veljeni vaimoineen oli meillä yökylässä. Katsoimme illalla leffaa, niin tämä vaimo otti taskustaan (!) hammaslankaa ja alkoi putsaamaan hammasvälejään. Sitten kun tähän lankaan tuli töhnää, niin haistoi sitä ja söi sen XD
:D :D
Mulla on parikin tällästä kaveria: yökylään mennessä kun alkoi laittaa mulle petiä sanoi vaan, että "eihän sua haittaa, että miehen veli on nukkunu näissä lakanoissa pari yötä?". Siis hyi helvetti! Jonkun tuntemattoman äijän likasiin lakanoihin?? Toinen kaveri käyttää samoja lakanoita vaikka miten monella vieraalla.
Molemmilla selitys on sama: säästää luontoa kun ei pese joka kerta, "eihän ne edes likaannu parin yön käytöstä". No SILTI.
miehen työn takia. Tuttavapariskuntamme tuli pariksi viikoksi käymään. Jostain syystä rouva oli ymärtänyt että olemme matkanjärjestäjiä ja matkaoppaita. Kun lähdimme kaupunkikierrokselle meidän autolla rouva kysyi että onko tästä esite. vastasin että ei tietenkään.Heillä kuulemma oli esite kun olivat Rhodoksella.Pyyntöjä tuli lisää; etsi meille ravintola josta saa Suomalaista kotiruokaa,viekää meidät naapurikaupunkiin,lääkäriin,sairaalaan,ostakaa lääkkeitä siihen ja tähän vaivaan (mitään todellisia vaivoja ei ollut).
Lopuksi he sanoivat että eivät tule tänne enää ikinä. Rhodos on paljon mukavampi lomakohde.
ja tuli usein viikonloppuisin ja lomina luokseni kylään. Ilmoitti näistä vierailuista etukäteen, mutta ei koskaan kysynyt käykö se minulle. Hänellä on tällä paikkakunnalla muitakin kavereita. Sain usein kuskailla häntä näille kavereille ja välillä jouduin kuskaamaan näitä hänen kavereita. Kutsui näitä kavereitaan minun luokseni kylään. Hän loukkaantui jos joku minun kavereistani ilmoitti tulevansa piipahtamaan.
Käytiin usein yhdessä viihteellä ja sain aina maksaa taksit. Baarissa kaverini joi minun juomat. Monta kertaa teki niin, että kun kävin vessassa ja hän lupasi vahtia laukkuani ja juomaani, olikin takaisin pöytään tullessa laukku yksin penkillä ja kaveri huiteli uuden tuttavuuden kanssa minun juomani kädessä.
Lähes jokaisella baarikerralla kaverini löysi miehen mukaansa ja paneskeli sen kanssa sängyssäni. Nukuin nämä kerrat sohvalla ja kerran jouduin nukkumaan kovalla lattialla, kun kaverini oli pyytänyt enemmän porukkaa luokseni jatkoille.
Kaveri viipyi suihkussa niin kauan, että kulutti lämminvesivaraajasta lämpimän veden kerralla ja sain itse käydä kylmässä suihkussa. Käytti muutenkin vettä tolkuttomasti mm. jätti veden valumaan ja meni katsomaan telkkaria. Huomautin tästä ystävälleni joka vastasi että "joo joo, mene sammuttamaan sen kohta" ja jatkoi telkkarin katsomista.
Kerran tein isomman satsin ruokaa ajatellen että se riittäisi seuraavallekin päivälle. Noh, tämä kaveri soi vatsansa täyteen, kävi sitten oksentamassa ja haki lisää ruokaa.
Yhtenä kertana hän tuli siskonsa kanssa kylään ja sanoi siskolleen, että jos on nälkä niin hae jääkaapista syötävää.
Käveli toistuvasti kengät jalassa sisällä, vaikka kengät olivat kurassa ja likasivat lattiat.
Jaksoi valittaa siitä kuinka korvessa asuin (7km keskustaan) ja kuinka paska autoni oli. Tuona aikana minulla oli työtilanne tosi huono, tein pätkätöitä ja olin välillä työttömänä, niin kaverini jaksoi paasata minulle siitä, että miksi en osta upouutta autoa ja omakotitaloa. Sehän on ihan helppoa, otat lainaa ja maksat erissä pois! Joopa joo. Huvittavinta tässä oli se, että kaverini ei ollut koskaan asunut omillaan (24v), asui tuolloinkin äitinsä asunnossa siskonsa kanssa ja hänen ei tarvinnut maksaa edes puhelinlaskuaan, äiti hoiti nekin. Jos oli rahat loppu niin puhelu äidille tai isovanhemmille ja homma hoidettu.
Ja lisää juttua riittäisi jos vaan jaksaisin muistella..
Ex-anoppi toi aina mukanaan omat lakanat ja pyyhkeet ja minusta se oli loukkaavaa. Ihan kun ei mulla olisi lakanoita ollut.
jotta ei aiheudu ylimääräistä pyykinpesu, kuivaamista ja silittämistä yli 8-kymppisille. Muualle emme vie lakanoita mukanamme :D
minä minne menenkin!
tuskin kukaan haluaa vaivoikseen 6 hengen lakanapyykkiä!
enkä asu savossa,enkä martyrisoi. yritän vain olla kohtelias vieras.
otsikolle Mulla asui kaveri 200 km:n päässä
Miksi olet antanut käyttää itseäsi hyväksi noin paljon?!? et kai enää ole kaveri tuon tyypin kanssa?
ja tuli usein viikonloppuisin ja lomina luokseni kylään. Ilmoitti näistä vierailuista etukäteen, mutta ei koskaan kysynyt käykö se minulle. Hänellä on tällä paikkakunnalla muitakin kavereita. Sain usein kuskailla häntä näille kavereille ja välillä jouduin kuskaamaan näitä hänen kavereita. Kutsui näitä kavereitaan minun luokseni kylään. Hän loukkaantui jos joku minun kavereistani ilmoitti tulevansa piipahtamaan.
Käytiin usein yhdessä viihteellä ja sain aina maksaa taksit. Baarissa kaverini joi minun juomat. Monta kertaa teki niin, että kun kävin vessassa ja hän lupasi vahtia laukkuani ja juomaani, olikin takaisin pöytään tullessa laukku yksin penkillä ja kaveri huiteli uuden tuttavuuden kanssa minun juomani kädessä.
Lähes jokaisella baarikerralla kaverini löysi miehen mukaansa ja paneskeli sen kanssa sängyssäni. Nukuin nämä kerrat sohvalla ja kerran jouduin nukkumaan kovalla lattialla, kun kaverini oli pyytänyt enemmän porukkaa luokseni jatkoille.
Kaveri viipyi suihkussa niin kauan, että kulutti lämminvesivaraajasta lämpimän veden kerralla ja sain itse käydä kylmässä suihkussa. Käytti muutenkin vettä tolkuttomasti mm. jätti veden valumaan ja meni katsomaan telkkaria. Huomautin tästä ystävälleni joka vastasi että "joo joo, mene sammuttamaan sen kohta" ja jatkoi telkkarin katsomista.
Kerran tein isomman satsin ruokaa ajatellen että se riittäisi seuraavallekin päivälle. Noh, tämä kaveri soi vatsansa täyteen, kävi sitten oksentamassa ja haki lisää ruokaa.
Yhtenä kertana hän tuli siskonsa kanssa kylään ja sanoi siskolleen, että jos on nälkä niin hae jääkaapista syötävää.
Käveli toistuvasti kengät jalassa sisällä, vaikka kengät olivat kurassa ja likasivat lattiat.
Jaksoi valittaa siitä kuinka korvessa asuin (7km keskustaan) ja kuinka paska autoni oli. Tuona aikana minulla oli työtilanne tosi huono, tein pätkätöitä ja olin välillä työttömänä, niin kaverini jaksoi paasata minulle siitä, että miksi en osta upouutta autoa ja omakotitaloa. Sehän on ihan helppoa, otat lainaa ja maksat erissä pois! Joopa joo. Huvittavinta tässä oli se, että kaverini ei ollut koskaan asunut omillaan (24v), asui tuolloinkin äitinsä asunnossa siskonsa kanssa ja hänen ei tarvinnut maksaa edes puhelinlaskuaan, äiti hoiti nekin. Jos oli rahat loppu niin puhelu äidille tai isovanhemmille ja homma hoidettu.
vaan kysymys; miksi ihmeessä sä oot antanut kaverisi sikailla ja käyttää sua noin hyväksi?!!??
Jos vieras kay kylassa vessassa niin mita ihmeellisa siina on? Pitasko sen lahtea pois kun hata tulee ja palata sitten takaisin kun on tarpeet tehty jossain muualla? HALOOOOO. Hienoa jos pystyt paattamaan milloin sulla on iso tai pieni hata...