Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä huonoja puolia on dinkkuilussa? Onko mitään?

Vierailija
28.02.2015 |

Nyt olisi vähän niin kuin ajankohtaista päättää, mitä elämällään tekee. Tällä hetkellä eniten kiinnostaisi ns. DINK-elämäntapa (double income, no kids) eli kahden aikuisen suhde ilman lapsiperhe-elämän kimurantteja kuvioita. Tiettävästi parisuhdetyytyväisyys, elintaso ja monet muut asiat vat tässä ryhmässä huippuluokkaa. Tuntuu, että sellainen sopisi minulle ihan hyvin: arvostan vapautta ja nautiskelua, vanhemmuuteen suhtaudun epäillen.

Kaipaisin kokemuksia entisiltä tai nykyisiltä dinkuilta: onko tällaisessa DINK-elämäntavassa joitakin huonoja puolia? Miksi kaikki ihmiset eivät elä sellaista kymmeniä vuosia tai jopa lopun elämäänsä?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:12"]

En ymmärrä, miksi kaikkien pitäisi haluta lapsia ja lapsiperhe-elämää, ja ilman niitä elämä olisi jotenkin sisällöltään köyhempää. 

[/quote]

No kun elämä ilman lapsia vaan on sisällöltään köyhempää. Sähän sitä et voi tietää, kun ei ole vertailupohjaa;)

Vierailija
42/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani dinkkiparit on onnettoman oloisia vaikka kauniit kodit ja jatkuvaa matkustelua. Eivät jousta duunissa mistään, minäminä asenne ja rahananheita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahojen käyttäminen jälkikasvuun on vain laajennettua itsekkyyttä. Vanhemmat väittävät useim, että lapsi opettaa epäitsekkyyttä. Ulkopuolisen näkökulmasta kyllä vanhemmat ovat usein itsekkäimpiä ihmisiä, joita tunnen. Se itsekkyys vaan kohdistuu oman itsen lisäksi myös omiin lapsiin. En ole havainnut yhdessäkään ihmisessä mitään epäitsekkyyden lisääntymistä suhteessa kaikkiin muihin ihmisiin, päinvastoin. Tuntuu, että itsekkyydelle saadaan lapsen myötä uusi oikeutus ja ollaan niin leijonaemoja.

Vierailija
44/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en keksi yhtäkään huonoa puolta! En välitä lapsista tai lapsenlapsista, yksinäisyyskään ei pelota! Minusta on kumma argumentti se, jos on lapseton, tulee olemaan yksinäinen vanhuus (??). Vaikka olisikin lapseton, se ei tarkoita välttämättä yksinäistä elämää, mutta minä nautin myös yksinäisyydestä, ihmiset ovat pitkänpäälle rasittavia. Terv.: nelikymppinen dinkkuilija =)

Vierailija
45/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 13:17"]

Rahojen käyttäminen jälkikasvuun on vain laajennettua itsekkyyttä. Vanhemmat väittävät useim, että lapsi opettaa epäitsekkyyttä. Ulkopuolisen näkökulmasta kyllä vanhemmat ovat usein itsekkäimpiä ihmisiä, joita tunnen. Se itsekkyys vaan kohdistuu oman itsen lisäksi myös omiin lapsiin. En ole havainnut yhdessäkään ihmisessä mitään epäitsekkyyden lisääntymistä suhteessa kaikkiin muihin ihmisiin, päinvastoin. Tuntuu, että itsekkyydelle saadaan lapsen myötä uusi oikeutus ja ollaan niin leijonaemoja.

[/quote]

Komppaan sataprosenttisesti tätä kirjoitusta.

Vierailija
46/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 13:17"]

Tuntemani dinkkiparit on onnettoman oloisia vaikka kauniit kodit ja jatkuvaa matkustelua. Eivät jousta duunissa mistään, minäminä asenne ja rahananheita.

[/quote]

Arvaan, että itse olet perheellinen. ;)

Vierailija
47/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:11"]

Nyt olisi vähän niin kuin ajankohtaista päättää, mitä elämällään tekee. Tällä hetkellä eniten kiinnostaisi ns. DINK-elämäntapa (double income, no kids) eli kahden aikuisen suhde ilman lapsiperhe-elämän kimurantteja kuvioita. Tiettävästi parisuhdetyytyväisyys, elintaso ja monet muut asiat vat tässä ryhmässä huippuluokkaa. Tuntuu, että sellainen sopisi minulle ihan hyvin: arvostan vapautta ja nautiskelua, vanhemmuuteen suhtaudun epäillen.

Kaipaisin kokemuksia entisiltä tai nykyisiltä dinkuilta: onko tällaisessa DINK-elämäntavassa joitakin huonoja puolia? Miksi kaikki ihmiset eivät elä sellaista kymmeniä vuosia tai jopa lopun elämäänsä?

[/quote]

Jos kysyt tältä palstalta elämänohjeita noin isoissa asioissa niin lapsia en suosittele ainakaan hommaamaan... ;)

Vierailija
48/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:17"]

Ei korkea elintaso automaattisesti tarkoita kulutushysteriaa eikä merkkituotteita. Meillä syödään hyvin, matkustetaan ja harrastetaan. Etsiskellään projektiksi jotain ihanaa vanhaa kunnostettavaa taloa.

[/quote]

Aikamoista kulutusta noihin projekteihin ja harrastuksiin kyllä sisältyy. Ei kulutus tarkoita vain merkkivaatteita.

[/quote]

Entäs sitten? Jos on hyvät tulot, niin miksei sitä ylimääräistä rahaa saisi käyttää? Ja miksi sen käyttötarkoituksen pitäisi aina olla se lapsiperhe-elämä, ja muut vaihtoehdot ovat automaattisesti pinnallista kulutushysteriaa?

[/quote]

Saat aivan rauhassa, mutta kuten tuolla ylempänä oli, et varmaan jaksa olla kovin kauaa siitä kiinnostunut.

[/quote]

Ja entä sitten? Miksi se muita kaivelee jos kiinnostuksen kohteet muuttuvat elämässä? Sitten voi tehdä jotain muuta, ei se ainoa vaihtoehto ole shoppailu tai lapset (????). Jos ei jaksa kuluttaa, voi muuttaa vaikka intiaan auttamaan köyhiä, tai lähteä Jamaikalle pössyttelemään. =)

Vierailija
49/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:17"]

Ei korkea elintaso automaattisesti tarkoita kulutushysteriaa eikä merkkituotteita. Meillä syödään hyvin, matkustetaan ja harrastetaan. Etsiskellään projektiksi jotain ihanaa vanhaa kunnostettavaa taloa.

[/quote]

Aikamoista kulutusta noihin projekteihin ja harrastuksiin kyllä sisältyy. Ei kulutus tarkoita vain merkkivaatteita.

[/quote]

Entäs sitten? Jos on hyvät tulot, niin miksei sitä ylimääräistä rahaa saisi käyttää? Ja miksi sen käyttötarkoituksen pitäisi aina olla se lapsiperhe-elämä, ja muut vaihtoehdot ovat automaattisesti pinnallista kulutushysteriaa?

[/quote]

Saat aivan rauhassa, mutta kuten tuolla ylempänä oli, et varmaan jaksa olla kovin kauaa siitä kiinnostunut.
[/quote]
Etkö keksi tuolle mitään muita vaihtoehtoja kuin lisääntymisen?

Vierailija
50/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen perheellinen ja kaipaan välillä dinkkuiluaikaa, huoletonta ja taloudellisesti vapaampaa. Suurimman osan ajasta olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Älä ymmärrä väärin. :)
Jos sinua mietityttää se, että haluatko luopua dinkkuilusta. Älä luovu. Tarpeeksi moni tuttu luopunut sosiaalisen paineen alla ja nyt koettavat pitää kiinni dinkkuelämän rippeistä lapsiperheenä eli lapsi todella paljon hoidossa. Jos haluat lapsia, niin kyllä sä itse sen tiedät.

Vierailija
51/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dinkkuilijathan voivat alkaa esim. tukiperheeksi, jos haluavat kokea hieman lapsiperhearkea. hyvällä tuurilla lapset kiintyvät ja käyvät kylässä vielä aikuisinakin. kavereiden ja sisarusten lasten kanssa voi myös olla läheinen. lapsilla ja nuorilla ei koskaan ole liikaa välittäviä aikuisia ympärillään.

Vierailija
52/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 13:16"]

En ymmärrä, miksi kaikkien pitäisi haluta lapsia ja lapsiperhe-elämää, ja ilman niitä elämä olisi jotenkin sisällöltään köyhempää. 

[/quote]

No kun elämä ilman lapsia vaan on sisällöltään köyhempää. Sähän sitä et voi tietää, kun ei ole vertailupohjaa;)

[/quote]

"Se nyt vaan on niin" - kaikkien argumenttien kuningas.

Tajutkaa, että ei ole olemassa mitään yksiselitteisen oikeita ja vääriä valintoja. Että lasten hankkiminen olisi automaattisesti parempi ratkaisu aina kaikille kuin lapsettomuus, ja että lapsettomien pariskuntien elämä on aina, joka tapauksessa, automaattisesti sisällöltään köyhempää kuin perheellisten. Rasittavaa vääntöä ja ihmeellisiä ennakkoasenteita. En tajua, miten se on perheellisiltä pois, jos toiset ei halua lapsia? Tuo itsekkyysväite on niin väsynyt. Miksi aina, jos joku sanoo, että "elämäni on onnellista ja olen täysin tyytyväinen, enkä halua lapsia", niin heti on joku vänkäämässä, että "et voi olla onnellinen eikä elämäsi voi olla hyvää jos sinulla ei ole lapsia, ja lisäksi se tekee sinusta itsekkään ja huonon ihmisen"?

Vierailija
53/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lapsia, tee ne.

Jos et halua lapsia, älä tee.

Vierailija
54/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä kysytään VAUVApalstalla?

Vierailija
55/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:01"]Miksi tätä kysytään VAUVApalstalla?
[/quote]

Koska tämä on AIHE VAPAA!

Vierailija
56/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 13:18"]

No en keksi yhtäkään huonoa puolta! En välitä lapsista tai lapsenlapsista, yksinäisyyskään ei pelota! Minusta on kumma argumentti se, jos on lapseton, tulee olemaan yksinäinen vanhuus (??). Vaikka olisikin lapseton, se ei tarkoita välttämättä yksinäistä elämää, mutta minä nautin myös yksinäisyydestä, ihmiset ovat pitkänpäälle rasittavia. Terv.: nelikymppinen dinkkuilija =)

[/quote]

Toi on kyllä vähän niin, että kun palveluja ajetaan koko ajan alas, niin jos itse et yhtäkkiä olekaan kykenevä hakemaan hoitoa niin aika yksin olet. Esim. yksinasuva lapseton vanhus hiljalleen sairastuu muistisaurauteen eikä kukaan huomaa... Kyllä mua noi asiat hieman huolestuttaa, jos jossain vaiheessa leskeksi jään vaikkapa.

Vierailija
57/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:29"]Varsinkin ottaen huomioon että lasten tekemättömyys on paras ekoteko mitä voi tehdä.
[/quote]
Eikö itsari tai joukkomurhan teko ois vielä parempi?

Vierailija
58/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:16"]

[/quote]

Toi on kyllä vähän niin, että kun palveluja ajetaan koko ajan alas, niin jos itse et yhtäkkiä olekaan kykenevä hakemaan hoitoa niin aika yksin olet. Esim. yksinasuva lapseton vanhus hiljalleen sairastuu muistisaurauteen eikä kukaan huomaa... Kyllä mua noi asiat hieman huolestuttaa, jos jossain vaiheessa leskeksi jään vaikkapa.

[/quote]

Lapsi ei kuitenkaan ole mikään takuu siitä että et jäisi yksin.

Vierailija
59/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:16"]

[/quote]

[/quote]

Erityisesti syrjäseudut ovat täynnä yksinäisiä vanhuksia joiden lapset ja mahdolliset lapsenlapsevat asuvat muualla ja pitävät yhteyttä ehkä jouluna. Lisääntyminen ei ole mikään takuu siitä, ettei ole yksinäinen vanhus.

Vierailija
60/73 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 13:16"]

[/quote]

[/quote]

"Se nyt vaan on niin" - kaikkien argumenttien kuningas.

Tajutkaa, että ei ole olemassa mitään yksiselitteisen oikeita ja vääriä valintoja. Että lasten hankkiminen olisi automaattisesti parempi ratkaisu aina kaikille kuin lapsettomuus, ja että lapsettomien pariskuntien elämä on aina, joka tapauksessa, automaattisesti sisällöltään köyhempää kuin perheellisten. Rasittavaa vääntöä ja ihmeellisiä ennakkoasenteita. En tajua, miten se on perheellisiltä pois, jos toiset ei halua lapsia? Tuo itsekkyysväite on niin väsynyt. Miksi aina, jos joku sanoo, että "elämäni on onnellista ja olen täysin tyytyväinen, enkä halua lapsia", niin heti on joku vänkäämässä, että "et voi olla onnellinen eikä elämäsi voi olla hyvää jos sinulla ei ole lapsia, ja lisäksi se tekee sinusta itsekkään ja huonon ihmisen"?

[/quote]

Hevoseton ei oikeasta onnesta mitään tiedä ;) t:dink