Viikko erossa 11kk vauvasta?
Mieheni työpaikka tarjoaisi syyskuuksi älyttömän edullisen kaukomatkan, joka kestää viikon. Nyt mieheni ymmärrettävästi haluaa lähteä ja tahtoisi ottaa myös minut mukaan. Mua vaan arveluttaa, en haluaisi olla vauvasta erossa niin kauan, vauva on siis silloin 11kk. Toinen vaihtoehto olis lähteä kesäkuussa, jolloin vauva olisi 8kk.
Mitä mieltä olette? Lähtisittekö? Emme koskaan tule pääsemään tuohon kohteeseen noin edullisesti, joten jos en nyt mene, tuskin koskaan tulen sinne matkustamaan. Jos en lähde, mieheni varmasti lähtee työkavereidensa kanssa ja siinä tapauksessa mä olen kyllä varmasti kateellinen.
Kommentit (53)
No jos vauvan mummo ja täti jäävät hoitamaan vauvaa ja ovat läheisiä vauvalle, niin tottahan voit lähteä, jos haluat.
Miksi vain äidillä olisi oikeus solmia läheinen suhde vauvaan, kivahan se on, että vauvalla on muitakin luotettavia ja rakkaita ihmisiä ympärillään.
Jos ap sinusta tuntuu, että voisit nauttia matkasta ilman vauvaa, niin lähde ihmeessä.
Hylkäämiskokemushan matkasta seuraisi. Itse en lähtisi. En lähtisi vieläkään, vaikka lapset ovat jo paljon isompia. Onko miehen pakko lähteä? Ja miksei vauva muka voi lähteä?? Mieti tosi tarkasti, tulisit ikävöimään ja paluusta voi tulla kammottava!
"SIksi että ihmisen kehitykselle nimenomaan yksi kiinteä suhde on elintärkeä"
En usko. En ole ap enkä ollut lapsistani erossa, mutta tuo on minun mielestäni taas noita kasvatusoppaiden höpinöitä. Monissa kulttuureissa koko suku osallistuu lasten hoitamiseen. Miksi ihmeessä lapsi saisi mummonsa hoidossa traumoja?
Tätä palstaa lukiessa tulen yhä vakuuttuneemmaksi, että eniten traumoja tulee jatkuvasta traumojen pelkäämisestä.
Ap,kerro suoraan,ettette HALUA ottaa lasta mukaan!!??
Sille matkalle ei voi ottaa lapsia mukaan, me ei järjestetä sitä vaan miehen työpaikka. Jos olen tän ketjun aloittanut, se ei ollut siksi että halusin ap:n siunauksen sille, että haluaisin matkustaa ilman lastani, vaan muiden äitien tuntemuksia asiasta. Mä en itse kyseiselle matkalle edes haluaisi lähteä, mutta toisaalta en osaa arvioida olisiko tilanne puolen vuoden päästä sama, mulla kun vanhempia lapsia ei ole. Tiedän että mieheni pettyy karvaasti jos en lähde. Toisaalta olisikin kiva viettää aikaa miehen kanssa kahden kuten ennen, mutta tilanne nyt vaan on totaalisesti erilainen niin ettei se missään tapauksessa liene mahdollista. Mulla olisi paitsi hirveä ikävä vauvaa nyt myös hirveä syyllisyydentuska kun olen av:ltä kuullut miten kamalat traumat lapsi saisi.
Pari päivää nyt mietitään vielä.
Ap
puhuin tietysti av:n siunauksesta, en ap:n.
Ap
Ei mitään ongelmaa! Mene ja nauti jos hyvä ja tuttu luottohoitaja!
jos matka olis ihan kotimaassa ja sellasen matkan päässä että olisin parissa tunnissa kotona jos vaikka tapahtuisi jotain. Tai, vaikea on kuvitella muutenkaan että pystyisin olemaan erossa pienestä, kun en pysty olemaan vanhemmista lapsistakaan erossa päivää pidempään.
Pakko myöntää, että olen ollu "lomalla" kerran, ja se loma kesti 8 tuntia. Vanhin lapsista on 9, ja nuorin 2kk. Loput siltä väliltä. Voi olla että ikävöisin niin kovasti lasta, että joutuisin lähtemään pikalennolla kotiin. Sen voin sanoa, että itse en kyllä pystyisi mistään matkasta nauttimaan ilman lapsia.
Ei mitään ongelmaa! Mene ja nauti jos hyvä ja tuttu luottohoitaja!
Suositushan on, että 1-vuotias yhden yön erossa äidistä...
Tiedän myös pariskunnan, joka lähti viikon lomalle ilman lasta (12kk) ja ihan terve poika on kasvanut. Itse en vain pystyisi MITENKÄÄN olla niin kauaa erossa noin nuoresta. Ja siis ei tietty lapsellekaan hyväksi, mutta jo ne omat tunnontuskat ja kaipuu ois niin kovaa etten vaan pystyisi edes harkitsemaan.
Minä en yhtäkään kolmesta alle kouluikäisestä lapsestani pystyisi jättämään useaksi yöksi kenenkään hoitoon, paitsi pakon edessä. Tosin itse olen kyllä lapsena joutunut olemaan pitkiäkin aikoja isovanhempien hoivissa, eikä siitä mitään ihmeempiä traumoja minulle ole jäänyt (..?)- vaikkakin edelleen kyllä muistan noista eroista yllättävän paljon.
Lapseni oli 9kk kun oli tilaisuus lahtea matkalle maahan johon vauvan kanssa ei tuolloin ollut mielekasta lahtea. Vauva oli isoaitinsa hoidossa kotononamme. Vauvan jattaminen oli vaikeaa ja tuntui aluksi pahalle.
Nautimme kuitenkin matkasta (7pv) loppujen lopuksi.
Vauva oli viihtynyt mummon kanssa loistavasti eika todellakaan protestoitunut tai vierastanut kun tulimme kotiin.
Lahde ihmeessa matkalle !
Miksikohan aiteja aina syyllistetaan tallaisissa tilanteissa. Kukaan ei inahdakaan kun jos isa lahtee matkalle ja jattaa vauvan..
jättää vauvaa viikoksi hoitoon???
Vai onko se vaan helppoa laittaa syyt miehen niskoille...kun ihan selvästi itse haluat lähteä reissuun?
Mieti oikeasti,voitko nauttia lomasta jos jätät vauvasi kotiin?
Viikko on oikeastikin pitkä aika,ainakin vauvan kannalta.
Enkä edelleenkään voi ymmärtää,että jos on lomasta!!!kyse,miten muka ei voisi ottaa lasta mukaan??Ei mene jakeluun!??
Minusta äiti joka jättää vapaaehtoisesti vauvansa viikoksi on luonnottoman tunnekylmä ja suorastaaan epänormaali. Vauva todellakin kärsii siitä, ei sillä ole ajantajua, äiti on vauvan koko maailman keskipiste ja tärkein tuki ja normaali äiti tajuaa sen vaistomaisestikin. Ihmetyttää ap:n mieskin, että miten hän voi painostaa tällaisessa asiassa. Eikö hän halua lapselleen hyvää?
yhden yön erossa hänestä :)
Minä en varmaankaan olisi pystynyt lähtemään jos olisin sinun tilanteessa. Mutta toisaalta vaikea kuvitella tuollaista tilannetta itselleni, koska mieheni työpaikka ei varmaan koskaan tule tarjoamaan edullista matkaa!
Mutta toisaalta en usko, että lapsellesi tulee mitään suuria traumoja jos olet viikon poissa, Ja kuten tuossa aikaisemmin jotkut jo sanoivat niin vaikeampaa se tulee olemaan sitten kun lapsi on 8kk kuin jos lähtisit nyt.
Jos siis saat lapselle jonkun hyvän hoitajan!!!
Mutta uskon, että sinulla itselläsi tulee olemaan todella vaikeaa siellä matkalla kun ikävöit pientä nyyttiäsi.
Jos sitä ei tee niin parisuhde kuihtuu.
Kaukomatka ei pelasta parisuhdetta mitä ei jakseta hoitaa ihan siinä normaali elämässä!
itse en edes miettisi,en voisi jättää noin pientä hoitoon kun max 1-2 vuorokaudeksi,mut sinä olet ihan selvästi jo päätöksesi tehnyt,joten toivottavasti nautit lomasta...
Säälittää pieni,kun ihmettelee että mihin vanhemmat ja erityisesti äiti katosi..
Eikö esim. viikonloppu riittäisi? Kyllä teillä tulee olemaan hankalaa jos parisuhdetta täytyy lähteä ulkomaille hoitamaan... En oikeen usko että lapsi saisi traumoja jos olisi viikon teistä erossa, kunhan olisi tutut ja turvalliset hoitajat. Varmasti kuitenkin osottaisi mieltään palattuanne. Jos susta tuntuu että raaskit jättää pienen noin pitkäksi aikaa niin mene... Ehtiihän tässä kyllä tapahtua yhtä ja toista ennen matkaanne...
Nykyajan äidit ovat tosi itsekkäitä :(.
Juu, kyllä mun lapseni onkin jo joutunut kovasti kärsimään mun itsekkyydestäni.
Ap
Ajattelin aina, että minun lapseni tulevat olemaan maksimissaan sen Sinkkosen suosittelemat 1pv/ikävuosi erossa äidistään. Nyt kuitenkin kahden pienen lapsen kanssa on arki ottanut veronsa ja parisuhde kärsinyt, joten olemme päättäneet lähteä kahdeksi yöksi kaupunkilomalle. Parisuhde tarvii tätä, mutta kauempaa en voi olla lapsistani erossa. Kuopus nyt 9kk.