Lämmitysöljy
Meillä öljylämmitys talossa. Kovaa hintaa ollaan maksettu mutta nyt onneksi hinta tullut vähän alaspäin. Kysymys kuuluukin. Onko kukaan tarkemmin seurannut hintavaihteluja? Mitä ajattelette ja ennustatte öljyn hinnan suunnaksi?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Sen verran olen miettinyt, että tuskin se alle euroon tulee enää koskaan menemään. Ja siksi on ilmavesipumppu tilauksessa
Vuonna 2020 lämmitysöljyä sai 74 senttiä litra. Joten ei se nyt ihan mahdottomuus ole laskea takaisin sinne euron tuntumaan. Varmasti lähikuukausian saa odottaa vähintään 1,5 € litra maksavansa.
Ainakin bensan hinta on viimeset pari kuukautta ollut nopeassa laskusuunnassa. Tiedä sitten miten se näkyy lämmytysöjyn hinnassa. Sehän on selvää, että pahin hintapiikki tuli olemaan väliaikainen ilmiö.
Ehkä laskee, ehkä ei, lämmitysöljyn pitää kuulemma kallistua tulevaisuudessa koska vihreä siirtymä. Riippuu varmaan tulevista hallituksista.
Uskon, että nyt tulevan EU-laman myötä öljynhinta laskee alle euron per litra.
Ihan sama kun saa ja teboilta otetaan kaikki. T putinisti..
Vierailija kirjoitti:
Sen verran olen miettinyt, että tuskin se alle euroon tulee enää koskaan menemään. Ja siksi on ilmavesipumppu tilauksessa
Mikä on ilmavesipumppu? Miten se toimii ja mitä se tekee? Pumppaako se vedestä ilmaa vai ilmasta vettä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä laskee, ehkä ei, lämmitysöljyn pitää kuulemma kallistua tulevaisuudessa koska vihreä siirtymä. Riippuu varmaan tulevista hallituksista.
Riippuu myös miten biopolttoaineiden tuotanto lähtee käyntiin. Lämmitysöljyn kun ei tarvitse olla pelkkää dinosauruksista puristettua tavaraa. Edullinen biopolttoaine olisi erinomainen siirtymävaiheen tuote. Ei tarvitsisi uusia olemassaolevia ja toimivia lämmitysjärjestelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri teki tuon virheen ja sähköä menee enemmin kuin öljyn hinta/kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös miten biopolttoaineiden tuotanto lähtee käyntiin. Lämmitysöljyn kun ei tarvitse olla pelkkää dinosauruksista puristettua tavaraa. Edullinen biopolttoaine olisi erinomainen siirtymävaiheen tuote. Ei tarvitsisi uusia olemassaolevia ja toimivia lämmitysjärjestelmiä.
Öljypoltin pitää uusia, koska nykypolttimot eivät tunnista bioöljyn eriväristä liekkiä.
Näin kertoi poltinhuoltomies viime viikolla käydessään.
Jäteöljyllä olen torppaa lämmitellyt, mulla on tutun lähigrillin omistajan kanssa diili että saan niiltä kerran viikkoon paistoöljyt ja teen sitten pimeänä lumien aurausta jne. Hyvin lämpenee, nytkin on +23 lattiarajassa ja nousee vaan. Ainoana miinuksena lievä makkaraperunoiden katku, mutta sen kestää kun ajattelee säästöä.
Minä lämmitän ostetuilla polttopuilla. Ne ovat vielä kalliimpia kuin öljy. Lisäksi teettää helvetisti työtä kytätä lammitys kattilaa ja kotoa ei voi pois pitkää aikaa talvisin. Vaihtaisin mielellään vaikka öljylle mutta polttopuiden hinta pitää minut persaukisena nyt ja aina.
Älkää vain maalämpöön siirtykö, minulla on ja sähköä menee 20000kW; naapurilla on takka ja suora sähkölämmitys ja vuosikulutus samanlaisessa talossa 8000kW.