onko teillä omat vai yhteiset rahat?
ja mikä elämäntilanne? kotiäiti vai työssäkäyvä?
Kommentit (17)
ja on olleet avioliiton alkuajoista saakka, ensimmäiset 3 vuotta asuttiin avoliitossa, eikä ollut lapsia ja silloin meillä oli omat pankkitilit, vaikka käytännössä rahat olivat silloinkin yhteiskäytössä. 30 vuotta yhteiseloa on sujunut yhteistaloudessa ja näin on tarkoitus jatkaakin.
Viidentoista vuoden varrella on välillä toisella ollut parempi palkka, välillä toisella, omaisuutta on tullut alkuun enemmän minun puoleltani, nykyään miehen, ja monen lapsen takia on kotivuosiakin minulle tullut aika monta.
Siis omat tilit ja omat rahastot. Yhteinen asuntolaina.
Käytönnössä kaikki yhteistä. Mies maksaa kaikki laskut nyt kun olen kotona. Myös mun luottokorttilaskut. Luottokortilla maksan miltei kaiken, koska lapsiperheessä tuo kotihoidontuki ei pitkälle riitä. Joka kuukausi saldo maksetaan kokonaan, eli velaksi emme elä.
Kun olin töissä, mies maksoi kaikki laskut ja mun rahat meni ruokaan ja vaateisiin yms.
Hyvin toimii, koskaan ei olla rahasta riidelty. Jos nyt muustakaan liiemmin.
Tällä hetkellä mä kotiäitinä ja mies töissä. Yhteiset rahat oli myös silloin kun molemmat oli töissä. Ja silloin kun mies oli opiskelija ja minä töissä.
Minä hoidan meillä laskut ja kaupassakäynnit sun muut, eli vastaan rahan käytöstä. Meilläkään miehellä ei siis mitään hajua miten meidän rahat käytän, mutta luottaa minuun. (ja syytä onkin, en ikinä tuhlaile turhuuksiin. Ei kyllä pystyisikään, ihan kaikki menee välttämättömiin laskuihin ja ruuankin kanssa pitää jo käyttää harkintaa mitä voi ostaa..)
Siis yhteinen tili josta maksetaan laskut ja lainat, ja sitten omat tilit jonne tulee molemmilla palkat j jonne jää se "oma" osuus sitten kun yhteiselle tilille on siirretty rahaa.
Tällä hetkellä ollaan molemmat palkkatyössä, aiemmin oltiin hoitovapailla ja minä äitiyslomalla.
Molemmat käy töissä, minä teen osittaista hoitovapaata eli 4 työpäivää viikossa. Jos tekisin täyttä viikkoa, niin meidän palkat olisi yhtä suuret, nyt siis tienaan vähän vähemmän. Toisalta teen isomman osan kotitöistä, joten koen tuovani yhteiseen hyvään yhtä paljon :)
Meillä on koko avioliiton ajan ollut yksi käyttötili ja yksi säästötili. Meidän mielestä helpointa näin... Mutta me on menty nuorena yhteen, joten ei olla ikinä totuttukaan "omiin tuloihin", aina kaikki on ollut yhteistä.
minä töissä, mies tekee väitöskirjaa ja keikkahommia. Käytännössä maksetaan vuorokuukausina vuokra, muita laskuja tasataan (eli kuun lopussa katsotaan kumpi maksanut enemmän ja tasataan tilanne). Tällä hetkellä maksetaan puoliksi, mutta ollaan sovittu että jos jossain vaiheessa toinen tienää selkeästi enemmän kuin toinen niin enemmän tienaava maksaa vastaavasti isomman osan pakollisista kuluista (asumine, sähkö jne.).
En edes usko yhteiseen rahankäyttöön. Meillä mies maksaa ehkä hiukan enemmän, koska sillä on aavistuksen verran isompi palkka.
Mutta muuten yritään laskea suht-koht tasapuolinen yhteisen kodin ylläpito.
En suostuisi yhteisiin rahoihin, vaikka kuinka olemmekin perhe jne.
ja yhteisten menojen jälkeen rahat ovat omia.
Säännölliset laskut menee osa multa ja osa mieheltä. Kumpikin näkee nettipankissaan myös toisen tilin, ja just eilen mies sanoi mulle, että jos mun tililtä rahat loppuu ennen palkkapäivää, niin ota hänen tililtä omallesi. Yhteinen säästötili on myös, johon kumpikin laittaa, mitä pystyy. Isommat ylimääräiset menot maksetaan sen tililtä, jolla sattuu olemaan sillä hetkellä enemmän rahaa.
Koskaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä ja ollaan nyt siis kumpikin töissä. Ja sama käytäntö on ollut myös silloin, kun olin hoitovapaalla. Ja tästä pidetään kiinni, tapahtui mitä vaan (toisen tulot tuplaantuu tai toisen romahtaa).
Kun niin monilla on se vuosia hyvin toiminut, suurimmalla osalla ihmisistä itse asiassa, eikä meillä ainakaan rahasta ikinä riidellä. Itse asiassa ne rahariidat, mitä olen ystäviltäni ikinä kuullut, ovat nimenomaan perheiltä, joissa on omat rahat.
Musta on karmittavaa ajatella, ettei aikuinen ihminen edes tiedä mihin hänen tienaamansa rahat menee. Meillä maksetaan menot puoliksi, mutta ei mitenkään orjallisesti.
Meillä on omat tilit,mutta käytännössä tahat on yhteiset..mies tienaa enenmän koska ite oon kotona.Ja mies maksaa esim.asumisen kokonaan.Kummankin rahat kuluu kokonaisuudessa joka kuu ihan perus elämiseen..ei tapella rahasta koskaan=)
Mielestäni erilliset, miehen mielestä yhteiset. Käytäntöön olemme molemmat tyytyväisiä. Meillä on yhteinen lainanhoitotili, mulla on 3 henk koht tiliä, miehellä 2, joista toiseen mulla on käyttöoikeus. Lainan maksamme puoliksi, lainanhoitotililtä maksamme taloon liittyvät kustannukset mm. ytv, kiinteistövero, jätevesimaksut, energia. Mies maksaa omalta tililtä oman auton ja lapset. Mä maksan mun henk koht kustannukset omalta tililtä. Olemme molemmat töissä.
Lainaan siirrän miehelle rahaa ihna verotus- tms syistä, mutta muuten se maksaa, jolla on rahaa. Käytännössä minä hoidan shoppailun (ruoka yms, vaatteet itselle ja lapsille jne), mies juoksevat laskut ja remonttikulut. Isommista hankinnoista katsotaan aina kumman tililtä menee. Sijoitukset on kummallakin omat.
Toiminut loistavasti jo kymmenisen vuotta.
yhtään mitään onko rahaa käytettävissä vai ei. Ei seuraile pankkitilejä. Käy töissä ja tienaa perheelle rahaa. Luottaa minuun.