Ehdottakaa jotakin tosi halpaa ruokaa, jolla ruokitaan 20 murkkua?!
Lapseni koulun jälkeisessä kerhossa on 20 15-18v lasta ja he kokoontuvat koulun jälkeen ja viikonloppuisin yhden projektin rakantamisen merkeissä, 4-6 tuntia kerralaan.
Kun meillä oli asiasta eka palaveri vanhempien kanssa, siellä moni innokkaasti kehuio tuovansa syömistä ja laittoivat nimensäkin listaan. Osan lapset ei koskaan jaksaneet tulla kerhoon ja osa vaan jätti tuomasta ruokaa.
Olen nyt koettanut mahdollisimman halvalla saada noille murkuille ruokaa aikaiseksi. Ihan sama vaikkei ravintoarvot ole kohdallaan, kunhan ei ole nälkä.
Vein heille leivänpaahtimen ja siihen leipää ja päälle voita, hilloa ja maapähkinävoita. Olen tehnyt köyhän version spagettia ja kastiketta ja kuskannut sinne koululle (luokkahuone), juomisina halvinta mehutiivistettä jne.
Kun vanhemmille on laitettu muistutusviestejä ruoan tuomisesta, sinne on joku tuonut perunalastuja.
Auttakaa nyt minua, en halua laittaa tähän ihan hirveästi rahaa, mutta ei ne lapset voi olla ilman ruokaakaan!!??
Vinkkejä mitä voin tehdä HALVALLA!!
Kiitos!
Kommentit (420)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:43"]
Viikoll akoulunjälkeen minun puolesta se halpa vaalea leipä paahdettuna saa riittää. Viikonloppuna vien silti mieluummin "oikean" ruoan, olkoonkin se sitten kuinka ravintoköyhää tahansa.
ap.
[/quote]
se vaalea leipä tulee kalliimmaksi kuin oikea ruoka, usko pois.
ap kuulostaa curling-äidiltä, joka on laajentanut reviiriinsä myös muiden lapset.
Jos 16-18v. ei osaa itse ottaa kotoa eväitä mukaan, niin silloin voi kärsiä nälkää. Ei tuon ikäisiä nuoria enää passata ja palvella. Ja ilmeisesti muut vanhemmat ovat tämän tajunneet eivätkä siksi raahaa paikalle syötävää - ap on se ainoa vanhempi, jonka mielestä nuoret ovat huollettavia vauvoja. Eli ne muut vanhemmat ihan tietoisesti eivät mene ap:n höösäykseen mukaan.
Ap, päästä jo irti. Tuon ikäinen nuori osaa itse ottaa eväät kotoa ja jopa syödä ne ihan itse. Oma 14v lapseni menee useamman kerran viikossa koulusta suoraan harrastukseen, niinä päivinä ottaa aamulla kotoa eväät mukaan. Evääksi sopii mm. täytety reissumies (leipien väliin juustoa, tomaattia, kurkkua jne), banaani ja juotaba jugurtti (kestää kyllä repussa ihan hyvänä 7h koulupäivän + matkat).
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:57"]
Miksi sen ruuan pitää olla halpaa? Jos ap nyt välttämättä haluaa ottaa asiakseen tämän lauman ruokkimisen, niin eikö siitä kannattaisi sopia kerholaisten vanhempien kanssa ja periä ateriamaksun koko kevätkaudelta? Muutama euro per kerhokerta ja sitten laskee mukaan keittolevyn hinnan. Induktiolevyjä saa kaupasta muutamalla kympillä, siinä voi jo soppaa lämmitellä.
Tai sitten sovitte jonkun palveluntarjoajan kanssa lasten muonituksesta. Tämä voi olla kalliimpi vaihtoehto, mutta saatte ammattilaisten tekemät sapuskat valmiiksi lämpiminä ja perille toimitettuina.
Tuo nyt vaan on sulaa hulluutta ottaa tuollaisen lauman ruokkimista omalle vastuulle ilman että kukaan on sitä pyytänyt ja ilman että ruokintaan osallistuvat maksaisivat siitä mitään. Nyt kun ap on muutaman viikon niitä sapuskoja toimittanut, niin teinit ovat kertoneet kotonaan että siellä saa ruokaa, ei tarvii ottaa eväitä. Tämä koko kuvio on suunniteltu päin persettä!
[/quote]
Erittäin hyvin kirjoitettu!
Tilaan vedenkeitin ja jokainen sitten tuo eväissään jotain nuudeleita/ hedelmiä. Ei ole sun hommas hoitaa 20 kakaran syömiset. Saisko tilaan jonkun minijääkaapin, jonne sais juustoa ja margariinia? Ja tosiaan ideana, että jokainen vuorollaan ostaa kaappiin sapuskat, tai jokainen tuo omat mössönsä.
Ap, minä olen yhdessä hieman erilaisessa jutussa varannut oppilaitoksen ravintolasta (jossa käy myös ulkopuolisia syömässä) ylijäämäruokaa! On tosi edullista ja ravitsevaa, täytyy vain varata etukäteen. Oisko tällaista mahdollisuutta missään?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:53"] Kiitos teille, jotka annoitte ideoita. Te muut saatte nyt sitten tyytyä siihen, että olen tällainen joka haluaa kantaa kortensa kekoon ja minun tapani on tuoda lapsille ruokaa. Joku myy vessapaperia tai tekee kakkuja joulumyyjäisiin. Minulla on halu tehdä tätä, se ei ole keneltäkään pois. ap. [/quote] Niinpä, kukaan ei arvostele noita jotka tehee kakkuja myyjäisiin, miksei silloin aleta syyttää curlingista? [/quote] Ap itse aloitti valittamalla noista muista vanhemmista ja päätti olla pelastaja.
[/quote]
Eipä noita kakkuja kai enää niin lukio-ikäisten rahankeruuseen tehdäkään...
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:53"]
Kiitos teille, jotka annoitte ideoita. Te muut saatte nyt sitten tyytyä siihen, että olen tällainen joka haluaa kantaa kortensa kekoon ja minun tapani on tuoda lapsille ruokaa. Joku myy vessapaperia tai tekee kakkuja joulumyyjäisiin. Minulla on halu tehdä tätä, se ei ole keneltäkään pois.
ap.
[/quote]
No ehkä jos olisit vain kysynyt niitä reseptejä, etkä marissut miten kukaan muu ei tee mitään, olisit saanut vain reseptejä. Nyt itse toit ilmi sitä, miten juuri SINÄ uhraudut, muut ei tee mitään. Anteeksi vaan, mutta oletimme, että haluat laajempaa ratkaisua ongelmaan, et vain tuoda esiin omaa sankariuttasi.
Tän on pakko olla provo. Miksi kukaan odottaisi ap:n tuovan tuollaiselle komppanialle mtn ruokaa. Paljon yksinkertaisempaa, että jokainen huolehtii omista eväistään joko pakkaamalla ne laukkuun aamulla tai piipahtamalla kaupan kautta ennen kerhoa. Tuon ikäiset ovat lähes aikuisia, ihan absurdia, että jonkun äiti haluaa siinä söhlätä välissä ja hösätä jostain ruoista.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:00"]
Ap, minä olen yhdessä hieman erilaisessa jutussa varannut oppilaitoksen ravintolasta (jossa käy myös ulkopuolisia syömässä) ylijäämäruokaa! On tosi edullista ja ravitsevaa, täytyy vain varata etukäteen. Oisko tällaista mahdollisuutta missään?
[/quote]
Tämä on hyvä idea, mutta tässä varmaan luontevin yhteistyötaho olisi koulun oma keittiö. Miksei sieltä voi varata tälle porukalle vaikka saman päivän ruokaa? Tekisivät isomman satsin. Jos on nälkä, niin ei haittaa yhtään mitään että sitä samaa ruokaa on syöty jo samana päivänä. Tai jos mahdollista, pyytäisi edellisen päivän ruokaa.
Koulun keittiössä osaavat arvioida, kuinka paljon tuollainen nörttilauma syö. Nehän on useimmat kuitenkin hinteliä kuikeloita, ei mitään jääkiekon pelaajia.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:57"]
Miksi sen ruuan pitää olla halpaa? Jos ap nyt välttämättä haluaa ottaa asiakseen tämän lauman ruokkimisen, niin eikö siitä kannattaisi sopia kerholaisten vanhempien kanssa ja periä ateriamaksun koko kevätkaudelta? Muutama euro per kerhokerta ja sitten laskee mukaan keittolevyn hinnan. Induktiolevyjä saa kaupasta muutamalla kympillä, siinä voi jo soppaa lämmitellä.
Tai sitten sovitte jonkun palveluntarjoajan kanssa lasten muonituksesta. Tämä voi olla kalliimpi vaihtoehto, mutta saatte ammattilaisten tekemät sapuskat valmiiksi lämpiminä ja perille toimitettuina.
Tuo nyt vaan on sulaa hulluutta ottaa tuollaisen lauman ruokkimista omalle vastuulle ilman että kukaan on sitä pyytänyt ja ilman että ruokintaan osallistuvat maksaisivat siitä mitään. Nyt kun ap on muutaman viikon niitä sapuskoja toimittanut, niin teinit ovat kertoneet kotonaan että siellä saa ruokaa, ei tarvii ottaa eväitä. Tämä koko kuvio on suunniteltu päin persettä!
[/quote]
Halpa on yleensä myös helppoa ja nopeaa. En edelleenkään aio käyttää tähän aikaani, kuin sen 30 min. Voin keittää spagetin ja kastikkeen, tai tehdä hiutaleista muusin, en aio alkaa kuuntelemaan vanhempien toivomuksia siitä, mitä sitten minun on heidän euroilla lapsille tarjottava, NO WAY!
ap.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:53"] Kiitos teille, jotka annoitte ideoita. Te muut saatte nyt sitten tyytyä siihen, että olen tällainen joka haluaa kantaa kortensa kekoon ja minun tapani on tuoda lapsille ruokaa. Joku myy vessapaperia tai tekee kakkuja joulumyyjäisiin. Minulla on halu tehdä tätä, se ei ole keneltäkään pois. ap. [/quote] Niinpä, kukaan ei arvostele noita jotka tehee kakkuja myyjäisiin, miksei silloin aleta syyttää curlingista? [/quote] Ap itse aloitti valittamalla noista muista vanhemmista ja päätti olla pelastaja.
[/quote]
Eipä noita kakkuja kai enää niin lukio-ikäisten rahankeruuseen tehdäkään...
[/quote]
Alkoiko korvat kuumottamaan? Haukut ap.N mutta itse saat tehdä miten haluat?
Laita lapset kokkaamaan itse. Tai paistakaan vohveliraudalla vohveleita. Nam.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:02"]
Kiitos teille, jotka annoitte ideoita. Te muut saatte nyt sitten tyytyä siihen, että olen tällainen joka haluaa kantaa kortensa kekoon ja minun tapani on tuoda lapsille ruokaa. Joku myy vessapaperia tai tekee kakkuja joulumyyjäisiin. Minulla on halu tehdä tätä, se ei ole keneltäkään pois.
ap.
[/quote]
No ehkä jos olisit vain kysynyt niitä reseptejä, etkä marissut miten kukaan muu ei tee mitään, olisit saanut vain reseptejä. Nyt itse toit ilmi sitä, miten juuri SINÄ uhraudut, muut ei tee mitään. Anteeksi vaan, mutta oletimme, että haluat laajempaa ratkaisua ongelmaan, et vain tuoda esiin omaa sankariuttasi.
[/quote]
Aijaa, miten pystyit saamaan tuon kuvan tilanteesta? Kerroin miksi ajauduin tähän tilanteeseen ja syy oli se, kun muut ei tuoneet lupaamaansa ruokaa. En haukkunut ketään, sanoin vain, ettei se alkuperäinen suunnitelma toiminut. Tämä on kuitenkin ihan sivuseikka, etsin apua ongelmaani, kuinka valmistaa halpaa ja helppoa, nopeaa ruokaa, en siihen miten saan muut osallistumaan.
ap.
No mikä vika vedenkeittimessä ja nuudeleissa? Halpaa, ei niin ravitsevaa ja ruokkimiseen menee taatusti alle 30min. Nuudeleissa on hiilareitakin, joita aivot tarvitsevat ajatteluun.
Hei ap, miten asia on aiemmin koulussa hoidettu..? Vai onko tämä eka kerta kun tämmöistä on?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:00"]
[/quote]
Missä säilytit sen ruan? Minulla ei ole tiloja sellaiseen. Viikonloppuna se olisi sitten tarjottava.
ap.
Hain ennen tilaisuuden alkua ja säilytin sen paikan jääkaapissa ja sitten lämmitin, siis siel kokoontumispaikassa oli keittiötila.
Miten kauan tää tilanne jatkuu?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:07"]
Laita lapset kokkaamaan itse. Tai paistakaan vohveliraudalla vohveleita. Nam.
[/quote]
Leivänpaahdinkin on jo melkein kielletty, koulun paloturvallisuus uhattuna. Ei kukaan ala valvomaan niitä lapsia vohvelinpaiston aikana. Koululle ei saa viedä mitään "kiellettyä".
Joku ehdotti pientä keittolevyä, ei onnisty, koulu palaa.
ap.
ap.
[/quote]
Tuo on ihan ok, jos teet sitä omaksi iloksesi. Mutta unohda nyt alkuunsa se, että sinun pitäisi se maksaa! Vanhemmat maksavat riemumielin, kun vaan kerrot heille.