Ehdottakaa jotakin tosi halpaa ruokaa, jolla ruokitaan 20 murkkua?!
Lapseni koulun jälkeisessä kerhossa on 20 15-18v lasta ja he kokoontuvat koulun jälkeen ja viikonloppuisin yhden projektin rakantamisen merkeissä, 4-6 tuntia kerralaan.
Kun meillä oli asiasta eka palaveri vanhempien kanssa, siellä moni innokkaasti kehuio tuovansa syömistä ja laittoivat nimensäkin listaan. Osan lapset ei koskaan jaksaneet tulla kerhoon ja osa vaan jätti tuomasta ruokaa.
Olen nyt koettanut mahdollisimman halvalla saada noille murkuille ruokaa aikaiseksi. Ihan sama vaikkei ravintoarvot ole kohdallaan, kunhan ei ole nälkä.
Vein heille leivänpaahtimen ja siihen leipää ja päälle voita, hilloa ja maapähkinävoita. Olen tehnyt köyhän version spagettia ja kastiketta ja kuskannut sinne koululle (luokkahuone), juomisina halvinta mehutiivistettä jne.
Kun vanhemmille on laitettu muistutusviestejä ruoan tuomisesta, sinne on joku tuonut perunalastuja.
Auttakaa nyt minua, en halua laittaa tähän ihan hirveästi rahaa, mutta ei ne lapset voi olla ilman ruokaakaan!!??
Vinkkejä mitä voin tehdä HALVALLA!!
Kiitos!
Kommentit (420)
Peruna-sipulisekoitus, joukkoon kinkkusuikaleita tms. halpaa lihaa ja kasvissuikalepussi. Mausteita ja liraus maitoa. Hyvä puoli on se, että valmistelu kestää 5min, huonompi puoli, että uunissa täytyy pitää n.45min. Ruokana halpa.
Viikoll akoulunjälkeen minun puolesta se halpa vaalea leipä paahdettuna saa riittää. Viikonloppuna vien silti mieluummin "oikean" ruoan, olkoonkin se sitten kuinka ravintoköyhää tahansa.
ap.
Omalla lukion kakkosella olevalla tytölläni oli melkein koko syksyn kestänyt koulun tiedeprojekti, jota tehtiin noin2-3päivänä viikossa koulun jälkeen. Me emme edes huomanneet, että olisi ollut joku yhteinen ruoanlaittotarve. Tytöllä oli eväät mukana. Toki jos joku olisi jotain ruokaa sinne tuonut niin ehkä tyttö olisi sitä joskus ottanut.
Iso kasa banaaneja, halpoja litran arkijugurtteja ääsmarketista tai lidlistä litran halpisjugurtteja. Kertismukeja.
Vaikka en minäkään lähtis tuohon ruokkimiseen. Tuon ikäiset tietää että nälkä lähtee syömällä osaa arvata kuinka kauan voi olla syömättä. Ne eväät...
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:43"]
Peruna-sipulisekoitus, joukkoon kinkkusuikaleita tms. halpaa lihaa ja kasvissuikalepussi. Mausteita ja liraus maitoa. Hyvä puoli on se, että valmistelu kestää 5min, huonompi puoli, että uunissa täytyy pitää n.45min. Ruokana halpa.
[/quote]
Minun uuniin ei mene montaa vuokaa kerralla ja yksi ei riitä 20:lle. Jos taas sitten ostan oikein jättisuuren vuoan, sen kypsennys kestää kyllä pari tuntia.
ap.
OMG ap! Aiotko ruokkia 20 tyyppiä 5 kertaa viikossa ihan ilmaiseksi?! Mitali odottaa äitienpäivänä :P
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:44"]
Peltimunakas?
[/quote]
Mikä tuo on?
ap.
Helposti menee paljon ruokaa roskiinkin tolla systeemillä... siis jos ostaa leipää, jogurttia,hedelmiä yms.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:08"]
Ovatko nuoret ap:lla talkoissa?
[/quote]
Eivät ole.
En nyt oikein tajua, miksi kysymystäni ei tajuta ja miksen saisi auttaa, ilman että opetan lapset huomoille tavoille ja huonolle rualle?
ap.
[/quote]
Niin ja se joka on laktoosivammainen tai keliaakikko joutaakin olla ilman tätä sun suurta kädenojennusta nälkäisille lapsipoloisille?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:45"]
OMG ap! Aiotko ruokkia 20 tyyppiä 5 kertaa viikossa ihan ilmaiseksi?! Mitali odottaa äitienpäivänä :P
[/quote]
Kuten sanoin, viikolla saa olla se paahtoleipä se on ihan ok, viikonlopuksi sitten joku lämmin ruoka.
Haittaaks se?
ap.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:08"] Ovatko nuoret ap:lla talkoissa? [/quote] Eivät ole. En nyt oikein tajua, miksi kysymystäni ei tajuta ja miksen saisi auttaa, ilman että opetan lapset huomoille tavoille ja huonolle rualle? ap. [/quote] Niin ja se joka on laktoosivammainen tai keliaakikko joutaakin olla ilman tätä sun suurta kädenojennusta nälkäisille lapsipoloisille?
[/quote]
En aio kantaa huonoa omaatuntoa tuosta ollenkaan.
ap.
Kiitos teille, jotka annoitte ideoita. Te muut saatte nyt sitten tyytyä siihen, että olen tällainen joka haluaa kantaa kortensa kekoon ja minun tapani on tuoda lapsille ruokaa. Joku myy vessapaperia tai tekee kakkuja joulumyyjäisiin. Minulla on halu tehdä tätä, se ei ole keneltäkään pois.
ap.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:53"]
Kiitos teille, jotka annoitte ideoita. Te muut saatte nyt sitten tyytyä siihen, että olen tällainen joka haluaa kantaa kortensa kekoon ja minun tapani on tuoda lapsille ruokaa. Joku myy vessapaperia tai tekee kakkuja joulumyyjäisiin. Minulla on halu tehdä tätä, se ei ole keneltäkään pois.
ap.
[/quote]
Niinpä, kukaan ei arvostele noita jotka tehee kakkuja myyjäisiin, miksei silloin aleta syyttää curlingista?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:08"] Ovatko nuoret ap:lla talkoissa? [/quote] Eivät ole. En nyt oikein tajua, miksi kysymystäni ei tajuta ja miksen saisi auttaa, ilman että opetan lapset huomoille tavoille ja huonolle rualle? ap. [/quote] Niin ja se joka on laktoosivammainen tai keliaakikko joutaakin olla ilman tätä sun suurta kädenojennusta nälkäisille lapsipoloisille?
[/quote]
En aio kantaa huonoa omaatuntoa tuosta ollenkaan.
ap.
[/quote]
Miksi et? Jos kerran olet jo ryhtynyt tuollaiseksi Martaksi. Miksi sitten ruokit ne muut? Sähän voit sanoa noille ruokavammaisille siellä sitten päin naamaa, että sua kiinnostaa vain kaikki muut uusavuttomat ja hyysäät vai heitä.
Miksi sen ruuan pitää olla halpaa? Jos ap nyt välttämättä haluaa ottaa asiakseen tämän lauman ruokkimisen, niin eikö siitä kannattaisi sopia kerholaisten vanhempien kanssa ja periä ateriamaksun koko kevätkaudelta? Muutama euro per kerhokerta ja sitten laskee mukaan keittolevyn hinnan. Induktiolevyjä saa kaupasta muutamalla kympillä, siinä voi jo soppaa lämmitellä.
Tai sitten sovitte jonkun palveluntarjoajan kanssa lasten muonituksesta. Tämä voi olla kalliimpi vaihtoehto, mutta saatte ammattilaisten tekemät sapuskat valmiiksi lämpiminä ja perille toimitettuina.
Tuo nyt vaan on sulaa hulluutta ottaa tuollaisen lauman ruokkimista omalle vastuulle ilman että kukaan on sitä pyytänyt ja ilman että ruokintaan osallistuvat maksaisivat siitä mitään. Nyt kun ap on muutaman viikon niitä sapuskoja toimittanut, niin teinit ovat kertoneet kotonaan että siellä saa ruokaa, ei tarvii ottaa eväitä. Tämä koko kuvio on suunniteltu päin persettä!
Jos kyse on joukosta avuttomia teinineroja, jotka eivät juuri selviydy jokapäiväisistä toimistaan niin ymmärtäisin tämän. Siltikin jäisin miettimään, että olisiko parempi opastaa nuoria omatoimisuuteen kuin passata valmiiksi.
Omat lapseni ovat partiolaisia ja osaisivat kyllä organisoida tuollaiset yhteisruokailut helposti. Olisivat varmaan aika ihmeissään jos joku aikuinen tulisi passaamaan.
Mutta jos tosiaan kyse teinineroista...
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:53"]
ap.
[/quote]
Niinpä, kukaan ei arvostele noita jotka tehee kakkuja myyjäisiin, miksei silloin aleta syyttää curlingista?
[/quote]
Ap itse aloitti valittamalla noista muista vanhemmista ja päätti olla pelastaja.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:35"]
Onko kyse normaaliälykkyydellä varustetuista lapsista vai esim. kehitysvammaisista tai ylineroista, jotka ei osaa huolehtia itsestään?
[/quote]
Voisin sanoa että ylineroista, mutta sekin tulkitaan kai heti oman lapseni kehumiseksi??
ap.